Ristillä kumoutuneet käskyt ja lopun ajan harha-oppi







Päättyivätkö kaikki Raamatun lakisäädökset ristin uhriin ?

Opetetaanko harhaoppeja lain siivellä ?

Mistä tunnistaa harhaoppi ?



Vanhan liiton temppelipalvelus viittasi Kristukseen- Jumalan Karitsaan 4000 vuoden ajan.

Vanhan liiton uhripalvelus päättyi ristin uhriin kun oikea uhri johon kaikki temppelipalveluksen uhrit viittasivat annettiin.
Jeesus kuoli ristin kuoleman.
(Hebr 9:1-10, 8:5)


Vuonna 31 jkr, 3,5 vuotta kasteensa jälkeen, Jeesus Kristus Vapahtajamme ristiinnaulittiin.
"-Ja hän lakkauttaa teuras- ja ruokauhrin." (Dan 9:24-27) 

Jumalan viaton Poika on koko ihmiskunnan syntiuhri. Uhrin tarkoitus on tehdä ymmärrettäväksi kuinka vakavaa on synnin harjoittaminen.
Isot karskit miehet ymmärsivät että synti oli rumaa uhratessaan syntiensä vuoksi pieniä viattomia karitsoja.
Kristuksen uhrin tarkoitus on vaikuttaa koko globaaliin maailmaan.

Jeesuksen kuollessa ristillä temppelin esirippu repesi keskeltä kahtia. (Matt 27:51) Esirippu oli kookas, paksu ja lattiasta kattoon ulottuva verho. Temppeli jaettiin "pyhään" ja "kaikkein pyhimpään" verhon avulla. Kerran vuodessa suurena sovituspäivänä ylipapilla oli lupa mennä kaikkein pyhimpään. Suurena sovituspäivänä sovitettiin kaikki kansan vuoden synnit pois. (3 Moos 16)

Esiripun repeäminen oli vertauskuva siitä että synnin erottava väliseinä Jumalan ja ihmisen välillä on poissa. Kaikilla olisi sitten suora yhteys taivaaseen Ylipapapin välityksellä. Ylipappi taivaan temppelissä on itse Jeesus Kristus.

”Veljet, meillä on siis täysi oikeus astua sisälle kaikkein pyhimpään, koska Jeesus on uhrannut verensä. Näin avannut meille uuden elämään vievän tien, joka kulkee väliverhon- Hänen ruumiinsa kautta. Meillä on suuri Ylipappi jonka haltuun on uskottu koko Jumalan huone.” (Hebr 10:19-21) (8:1-2, 4:14-16)

Ristinkuolemassa lakkasivat kaikki seremonialait. Ef 2:15, Hebr 7:11-28, 10:1-18, Kol 2:14. 
Uhripalvelusjärjestelmän kaikki lait olivat samalla myös Isaelin yhteiskunnallisia lakeja. Lait keskittyvät telttamajan palveluksen ympärille. 

Vanhan ja Uudenkin Testamentin kaikki säädökset eivät ole olleet ikuiseksi laeiksi aina tarkoitettuja. Lakisäädökset muuttuivatkin kansan tarpeen mukaan. Erilaisina aikakausina oli erilaisia tarpeita säädöksille.

Jumalan siveyslaki, ns. ”kymmenen käskyn laki”  on voimassa kaikkina aikoina. Jeesus itse vahvisti tämän omilla sanoillaan Matt 5:17-20, 21,27, 19:16-19, Luuk 16:17, Jaak 2:10-12, 1 Joh 5:2-5. 

Uuden liiton kansalaisuus edellytää, että Jumalan siveyslaki laki on sydämen lihatauluissa: Hebr 8:8-10, Jer 31:31-33, Hes 36:26-27.
 


Monet opettavat että kaikki laki päättyi ristille?! 
Raamattu varoittaa: ”Kumoammeko siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.” (Room 3:31) (2 Piet 3:3)

Ihminen tulee uskosta vanhurskaaksi. Uskosta vanhurskas saa elää. (Room 1:17,4:11-13)
”Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin ettei kukaan voisi ylpeillä. (Ef 2:8-9)

”Eihän yksikään ihminen tule Jumalan edessä vanhurskaaksi lain käskyjä noudattamalla. Lain tehtävänä on opettaa tuntemaan mitä on synti.” (Room 3:20) Laki toimii kasvattajana Jumalan tahdon mukaiseen elämään opettaen synnin.
Jumalan Henki puhuttelee ihmistä lain vanhurskaita periaatteita vasten silloin kun ihminen on kiusattu tai langennut.

”Katsomme siis että ihminen tulee vanhurskaaksi, kun hän uskoo, ilman lain vaatimia tekoja.” (Gal 3:28)

Uuden liiton hengellinen kristitty tulee vanhurskaaksi uskosta ilman lain vaatimia tekoja. ”Jokainenhan on syntiä tehnyt ja Jumalan kirkkautta vailla.” (Room 3:23) Kristuksen sovitustyö oli kertakaikkinen riittävä uhri koko ihmiskunnan syntien sovittamiseksi. Lain tehtävä on opettaa mitä on synti. Lain toinen puoli opettaa miten rakastetaan Jumalaa ja toinen puoli- miten rakastetaan lähimmäisiä. 

Matt 22:36-40: ”Suuri käsky” ei ole tilalla eikä korvaamassa kymmentä käskyä. "Suuri käsky" "lain kuningaskäsky" on yhteenveto ja tiivistelmä kymmenen käskyn lain periaatteista.

”Että meissä jotka elämme Hengen emmekä lihamme mukaista elämää, toteutuisi lain vaatima vanhurskaus.”
(Room 8:4) Hengen mukaan elävä ihminen elää lain mukaan. Uskovan opettaja on Jumala itse, Pyhä Henki.
Kun ihminen jokainen minuutti riippuu Jumalan Hengen ohjauksessa ihminen on lainkin noudattaja samalla.

Ei Jumala ole lakiansa- vanhurskasta- valtakuntansa perustuslakiaan minnekään hylännyt eikä mitätöinyt.
Jumalan siveysmoraalilaki on rakkauden laki. 
(1 Kor 7:19, 1 Tim 1:5-11, Room 13:8:10) 

>>> Gal 3 luku, 5:13-26.

Apostolit opettivat kymmeniä käskyjä Jumalan tahtona uuden liiton aikana. (Jaak 2:8-13, Joh 14:15-21, Ilm 14:12, 12:17, 1 Joh 2:1-3, 3:4, 5:3)

Viimeisinä aikoina on uskonnollista opetusta yhä enemmän joka hylkää Raamatun uskon selviä tukipylväitä ja pyhiä hurskaita perustuksia. Raamatun sanan tilalle halutaan ottaa ensisijaiseksi ihmisjärki.

Raamatun uskonto on korkeinta viisautta, mutta Raamattua pitää ymmärtää oikein. Uskossaan vilpittömille avautuu aina uusia näkökulmia ja ihminen ymmärtää jatkuvasti lisää. Skeptikolle ei Raamatusta jää käteen kansiakaan. Kriittinen saa olla, ja ihmisen pitää olla kriittinen siten että ymmärtäisi oikein. 

Ihminen haluaa kuitenkin usein ajatella että usko on heikkoutta ja ihmisviisaus tyhmyyden vastakohta. Pyritään selittämään aina tieteen menetelmin. Usko on kuitenkin Hengen asia, mutta kirjoitettu teksti sanan auktoriteetti.
Uskon hedelmät ja uskonvarmuuden ihminen kokee itse.
(Hebr 10:20-24, 1 Kor 1:9) 

Paavali puhui ”alkeisvoimista” tarkoittaen alkeisvoimilla ihmisviisauden oppeja. Ihmisviisaus on ollut suureksi hyödyksi monin tavoin tieteessä 1890 luvulta alkaen. Paavali tarkoitti ettei ihmisviisaus pelasta ikuiseen elämään. Akatemia oli olemassa jo 400 vuotta ennen Kristusta. Sokrates- Aristotele ja Platon olivat aikansa viisaita. Mutta heidänkään ajatuksensa eivät pelasta ikuiseen elämään.
Kaikki tiede voidaan liputtaa "filosofian" alle; = metafysiikka ja käytännön ontologia. >>> Paavali asiayhteydessä varoitti siis sekoittamasta tieteen ihmisviisautta ja Raamatun Jeesus Kristus pelastusoppia keskenään. (Kol 2:8-10, 20, Gal 4:3,9)

Lopun aikana tulee sellaista uskonnollista opetusta joka hylkää Raamatun uskonnon ja pelastusopin selviä tukipylväitä ja perustuksia. Uskonnollisuutta puetaan pyhäksi. Synti ei kuitenkaan muutu miksikään vaikka isoissa huoneistoissa poltettaisiin paljon kynttilöitä. Synti ei muutu miksikään muuksi vaikka syntiä puettaisiin valkeisiin ja purppuran punaisiin väreihin. Suuri osa ihmisistä on traditioissa vailla sydämen uskoa. On hyvä mitä enemmän ihminen kuulee Kristuksesta. Kristuksesta pitää aina puhua. Vapahtaja haluaa kuitenkin hyväksyä vain vilpittömän palveluksen mutta on valmis aina tukemaan uskossaan kamppailevia totuuden etsijöitä kaikkeen hyvään. -Että oikea kirkastuisi. Ei pidä koskaan luovuttaa.


Raamatun sanan tilalle halutaan ottaa ihmisjärki. Pyritään selittämään kaikki tieteen keinoin. Raamatun kirjoituksien epäilyä pidetään viisautena mutta Raamatun sanaan luottavia heikkoutena. Jumalan viimeiset varoitukset ihmiskunnalle tahdotaan selittää kokonaan tieteen sääntöjen mukaan. 
Jätetään ymmärtämättä että kaikki profetia on Raamatussa ennustettu profeettojen suulla! Profeetat eivät ole erehtyneet Raamatun ennustuksien suhteen koskaan. Yksikään profetia ei ole pettänyt, vaan jokainen profetia on toteutunut yksityiskohtiaan myöten. Osa Raamatun profetioista toteutuu parhaillaan ja profetioista odottaa toteutumistaan. Todennäköisyys kaiken lopunkin Raamatun ennustuksien toteutumiseen on sata prosenttia.  (2 Piet 1:19-21, 
1 Tess 5:19-23, Ilm 1:3, 22:7)

Raamatun pelastusoppi selviää- ja kristinuskon perusteet lukemalla Uusi Testamentti lävitse. Raamattu on täynnä kuitenkin vertauskuvallista kieltä johon löytyy selitystä ahkeralle tutkijalle vasta uskossa Pyhän Hengen opastamana ja tiedon määrän lisääntyessä.

Miten ymmärtää oikein Raamattua?
1. Vilpitön vakaa hyvä tahto ja usko on ensimmäinen ehto.
2. Raamattua tulkittaessa pitää usein huomioida tapahtumakulttuuri- ja alkukieli asian ymmärtämiseksi.
3. Mitä koko Raamattu jostakin asiasta sanoo ennen kuin tulkitsee yhtä asiaa tai jaetta. 
4. Asiayhteys mihin asian yhteyteen asia kuuluu on tärkeätä aina ymmärtää. 
Asiayhteys selviää lukemalla Raamattua jakeen/ asian edestä ja takaa. Yhtä jaetta ei voi irrottaa asiayhteydestään ja tulkita mielensä mukaan. 
Vastustajan yleinen tapa on irrottaa lause tai jae asiayhteydestään ja tulkita sitä omien vaikuttimiensa ja tarpeensa mukaan. 
Raamattua tutkittaessa tietoa rakentuu päällekkäin ja moni hankalalta tuntuva asia selviää myöhemmin kun aika on kypsä.


Ihmiskunnan viimeinen ja petollisin eksytys ?
Ihmiskunnan viimeisen petollisimman eksytyksen tunnistaa tästä:
- Eksytys tunnustaa uskoa, armoa ja Kristusta kuten pitääkin, mutta kieltää Jumalan lain ja pyhityksen.
- Käytännössä eksytys sallisi elää niin kuin sika pellossa kunhan suu vain tunnustaisi uskoa, armoa ja Kristusta?!
Kaikkein petollisin viimeinen eksytys on koska eksytys on uskonnollinen ja tapahtuu Kristuksen nimissä.

Tätä eksytystä tunnustavat uskovaiset ja uskonnolliset ihmiset. Jumalan tahdon peruspilarit hylkäävä oppi vie harhaan. Tämä harhaoppi saa yhä vahvemman jalansijan uskonnollisessa maailmassa. Harhaoppi pettää ne jotka eivät näe vaivaa tutkia Raamatun sanaa. Oppi pettää ne jotka eivät ole vilpittömiä sille ymmärrykselle minkä näkevät oikeaksi. Vilpittömyys on ehto edistymiselle uskossa. (Luuk 12:47-48, Ilm 18:4) Jumalan Henki jättää lopulta ihmisen joka kapinoi tahallisesti ja jatkuvasti ilman kääntymyksen tarvetta Jumalaa vastaan. Jumala ei ketään pakota vastoin tahtoa.

"Pelkurit, luopiot, iljetysten kumartajat, murhamiehet ja irstailijat, noidat, epäjumalien palvelijat ja kaikki valheen orjat saavat tämän palkan: he joutuvat tuliseen järveen lieskojen keskelle. Tämä on toinen kuolema." (Ilm 21:8, 22:15)

Raamattu itse opettaa selkein sanoin mitkä vaatimukset Jumala asettaa viimeisien aikojen ”pyhille?”
Ilm 14:12: ”Tässä kysytään pyhiltä kestävyttä. Niiltä jotka pitävät Jumalan käskyt ja uskovat Jeesukseen.”
Hebr 12:14: ”Tavoitelkaa rauhaa kaikkien kanssa ja pyrkikää pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa.”
-         Tässä kahdessa jakeessa on tiivistettynä kaikki mitä voi asettaa ehdoksi viimeisien aikojen uskoville. Ehtoihin-jos ehdoiksi voidaan nimittää sisältyy kolme elementtiä: Kolmea elementtiä ei voi korvata eikä hyljätä, mutta juuri siten ihmiskunta on aina menetellyt ja niin ihmiskunta toimii ajan loppuun saakka.
-         1. Jeesus Kristus
-         2. Jumalan laki
-         3. Pyhitys

Jumala on valmis armahtamaan kaikki synnit katuvalle parannuksen tekijälle uskossa. Aito synnin suru Jumalan edessä johtaa oikeaan katumukseen ja synnin hylkäämiseen ja sitä kautta anteeksi antoon. Sellaista syntiä mitä Jumala ei armahtaisi uskossa ei ole olemassa. (Jes 1:18)


Jeesuksen tulon päivää ei voi kukaan tietää. (Matt 24:36) Ajan merkkejä uskova tarkkailee,  ja on ajan merkeistä tietoinen. Jeesus antoi merkit tiedoksi ja kehotti lopun lähestymisen merkkejä tarkkailemaan. (Matt 24:29-51, 25 luku)

Pelastava usko ei ole tunne-elämyksien tai mystiikan hakemista. Pelastava usko on luottamista siihen mitä Raamatussa on luvattu.
Hurmoksien tavoittelua pelastava usko ei ole. Pelastava usko on uskoa Jeesukseen Kristukseen ja kuuliaisuutta Jumalan laille sekä pyhitystä Jumalan puolelle kaikissa toimissaan.

Uskossa Jeesukseen Kristukseen ihminen saavuttaa tiedossa kaiken syvyyden ja korkeuden tiedossa. Pelastava usko on elämistä Jumalan tahdon -Jumalan lain mukaan. Rakkaus Kristukseen uskossa johtaa Jumalan tandon mukaiseen elämään. Ihminen ei ilman Jumalan Hengen kannustusta kykene lakia noudattamaan, mutta uskossa Jumalan tahto on mieluinen omantunnon asia. Jumalan Henki itse puhuttelee ihmisen omaatuntoa.

Jeesus Kristus on hyvä jokaiselle joka uskoo. Jeesus tahtoo olla rakkaudellinen. Pakottaa Jeesus ei voi kenenkään omaatuntoa. Pakkovalta ei olisi rakkautta. Rakkaus ollakseen rakkautta on aina vapaaehtoista ja vastavuoroista.

>> Jumala ja Jeesus on aina rakastanut ensin. Jumala kutsuu jokaista ihmistä useaan kertaan tekemään ratkaisuaan. (2 Piet 3:9, Hebr 3:15)
Jumala tahtoo että kaikki kääntyisivät eikä kukaan jäisi pelastuksen ulkopuolelle. Siihen Jumala antaa jokaiselle elämässään monta tilaisuutta. Niihin ihminen vastaa aina itse. (Ilm 20:12)

"Täydellisyys" on rakkautta mutta ei "kaikki tietäväisyyttä." "Yksimielisyys" ei tarkoita että jokainen olisi aina samaa mieltä joka asiasta. Yksimielisyys on yhteyttä Herrassa. Kaikki synti ei ole kadottavaa syntiä. Oikeudenmukainen tuomari huomioi ihmisen ymmärryksen ja tiedon määrän. (Luuk 12:47-48, 1 Joh 5:16-17) 

Oikea opetus joka pitää kiinni Raamatun uskon peruspilareista ei koskaan korvaa Jeesusta Kristusta, Jumalan lakia ja pyhitystä millään korvikkeella. Oikea opetus opettaa että Jeesuksessa, Jumalan laissa ja pyhityksessä riippuu kristinuskon pelastuksen ehdot. (Ilm 1:7-8) Pyhitys tarkoittaa että ihminen kaikissa toimissaan huomioi ensin että on Jumalan tahdon kanssa sovussa.

Jos ihminen vilpittömästi vakaassa tahdossa tosissaan pyytää uskossa Jumalalta sanoen: ”Pelasta minut” -hän voi olla varma että jonakin päivänä niin on tapahtunut jos ihminen vilpittömästi uskossa rukoilee Jumalaa; Joh 3:16; Jumala itse on auttanut perille ellei ihminen matkalla itse vakaasti kieltäydy.

”Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen, ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän;"  Ilm 3:20.

Jeesus pelastaa uskossa ja kuljettaa perille. Aamen.


Jari Laurila
12.10.2013





Isojoen kirkko.
(Kuva:Jari Laurila:2013)

Isojoen kirkolla.
(Kuva:Jari Laurila:2013)