Ristillä kumoutuneet käskyt ja lopun ajan harha-oppi

Päättyivätkö kaikki Raamatun lakisäädökset ristin uhriin ?


Vanhan liiton temppelipalvelus viittasi Kristukseen- Jumalan Karitsaan 4000 vuoden ajan.

Vanhan liiton uhripalvelus päättyi ristin uhriin kun oikea uhri johon kaikki temppelipalveluksen uhrit viittasivat annettiin.
Jeesus kuoli ristin kuoleman.
(Hebr 9:1-10, 8:5)

Vuonna 31 jkr 3,5 vuotta kasteensa jälkeen Jeesus Kristus ristiinnaulittiin.
"-Ja hän lakkauttaa teuras- ja ruokauhrin." (Dan 9:24-27) 
Jumalan viaton Poika on koko ihmiskunnan syntiuhri. Syntiuhrien tarkoituksena on tehdä ymmärrettäväksi kuinka vakavaa on synti.
Vanhan liiton pyhäkköpalveluksen aikana ymmärrettiin että synti oli kauhea asia kun piti oman syntinsä vuoksi uhrata viattomia eläimiä. 
Kristuksen uhrin tarkoitus on vaikuttaa koko globaaliin maailmaan.
Kaikki vanhan liiton syntihrit esikuvasivat Kristusta.

Jeesuksen kuollessa ristillä temppelin esirippu repesi keskeltä kahtia. (Matt 27:51) Esirippu oli kookas, paksu ja lattiasta kattoon ulottuva verho. Temppeli jaettiin verholla "pyhään" ja "kaikkein pyhimpään." Kerran vuodessa suurena sovituspäivänä ylipapilla oli lupa mennä kaikkein pyhimpään. Suurena sovituspäivänä pyhäkkö puhdistettiin kansan vuoden aikana tuomista synneistä. Ylipapeiksi kelpasivat vain Leevin heimosta Aaronin jälkeläiset. 

Esiripun repeäminen oli vertauskuva siitä että synnin erottava väliseinä Jumalan ja ihmisen välillä on poissa. Uuden liiton aikana kaikilla ihmisillä on suora yhteys taivaaseen Ylipapappi Jeesuksen Kristuksen välityksellä. Ylipappi taivaan pyhäkössä on Jeesus Kristus; Hebr 8:1-2; "Tulemme nyt asian ytimeen, Meillä on ylipappi joka on asettunut taivaissa istuimelleen Majesteetin valtaistuimen oikealle puolelle. Hän toimittaa palvelusta taivaan pyhäkössä todellisessa pyhäkköteltassa jota ei ole pystyttänyt ihminen vaan Herra itse;  Hebr 10:20-24

”Veljet, meillä on siis täysi oikeus astua sisälle kaikkein pyhimpään, koska Jeesus on uhrannut verensä. Näin avannut meille uuden elämään vievän tien, joka kulkee väliverhon- Hänen ruumiinsa kautta. Meillä on suuri Ylipappi jonka haltuun on uskottu koko Jumalan huone;” Hebr 10:19-21;  8:1-2, 4:14-16.

Jeesuksen ristinkuolemauhrin hetkellä pyhäkköpalvelus ja pyhäkön lait päättyivät. Maallisen pyhäkön toiminta päättyi.
Ef 2:15, Hebr 7:11-28, 10:1-18, Kol 2:14. 
Uhripalvelusjärjestelmän kaikki lait olivat samalla myös Jumalan kansan yhteiskunnallisia lakeja. Lait keskittyvät Jumalan kansan maan päällä olleen pyhäkön palveluksen ympärille. 

Raamatun kaikki lait eivät ole ikuisiksi tarkoitettuja. Lakisäädökset ovat ajassa aina muuttuneet.

Jumalan siveyslaki ns. ”kymmenen käskyn laki” on voimassa kaikkina aikoina. Jeesus itse vahvisti tämän omilla sanoillaan; Matt 5:17-20, 21,27, 19:16-19, Luuk 16:17; "Mutta laista ei häviä piirtoakaan, ennemmin katoavat taivas ja maa." Jaak 2:10-12, 1 Joh 5:2-5; " Siitä me tiedämme rakastavamme Jumalan lapsia että rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjään. Sitähän Jumalan rakastaminen on että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa."

Uuden liiton kansalaisuudessa Jumalan siveyslaki on "sydämen lihatauluissa" vanhan liiton kivitaulujen sijasta eli ihmisen omantunnon rakkauden tietoisuudessa arvona Kristuksessa; Hebr 8:8-10, Jer 31:31-33, Hes 36:26-27.
 

Uskossa pyhittynyt ihminen ei lain kirjainta lue jatkuvasti mutta laki muistuttaa olemassaolostaan sellaisilla hetkillä kun ihminen on kiusattuna syntiin tai langennut syntiin; Gal 3:24; "Eihän yksikään ihminen tule vanhurskaaksi lain käskyjä noudattamalla. Lain tehtävä on opettaa tuntemaan mitä synti on."

Maallisen pyhäkön seremonialait päättyivät Golgatalle. Synnin opettava laki ei pääty;  
Raamattu varoittaa; ”Kumoammeko siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo;” Room 3:31. (2 Piet 3:3)
Jos synnin opettava laki olisi lakkautettu kukaan ei tekisi syntiä. Ilman synnin opettavaa lakia ei olisi syntiäkään olemassa.
(1 Kor 7:19)
Apostolit opettivat kymmeniä käskyjä Jumalan tahtona uuden liiton aikana; Jaak 2:8-13, Joh 14:15-21, Ilm 14:12, 12:17, 1 Joh 2:1-3, 3:4, 5:3, Room 2:15; " -Näin he osoittavat että lain vaatimus on kirjoitettu heidän sydämiinsä. Siitä todistaa heidän omatuntonsakin kun heidän ajatuksensa syyttävät ja myös puolustavat heitä."

Matt 22:36-40; ”Suuri käsky” ei ole tilalla korvaamassa kymmentä käskyä. "Suuri käsky" "lain kuningaskäsky"on yhteenveto ja tiivistelmä kymmenen käskyistä; "Opettaja mikä on lain suurin käsky?" Jeesus vastasi; Rakasta Herraa Jumalaasi koko sydämellä, koko sielullasi ja koko mielelläsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein.Toinen yhtä tärkeä on tämä; Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat;"  Kaikki Raamatun profeetallinen sana riippuvat sovussa Jeesuksessa Kristuksessa ja Jumalan laissa.

Ihminen tulee uskosta vanhurskaaksi. "Onhan kirjoitettu; Uskosta vanhurskas saa elää;" Room 1:17. 4:11-13.
”Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä vaan se on Jumalan lahja. Pelastus ei perustu ihmisen tekoihin ettei kukaan voisi ylpeillä; Ef 2:8-9.

”Eihän yksikään ihminen tule Jumalan edessä vanhurskaaksi lain käskyjä noudattamalla. Lain tehtävänä on opettaa tuntemaan mitä on synti;” Room 3:20; Synnin opettavan lain kaikki arvot toimivat kasvattajana Kristukseen Jumalan tahdon mukaiseen elämään sillä
Jumalan Henki puhuttelee ihmistä lain periaatteita vasten silloin kun ihminen on kiusattu tai langennut. Laissa Jumala ilmaisee vanhurskaan tahtonsa. Evankeliumi Kristuksessa ja synnin opettava laki eivät kumpikaan mitätöi toisiaan. Laki herättää synnin tunnon.

”Katsomme siis että ihminen tulee vanhurskaaksi, kun hän uskoo, ilman lain vaatimia tekoja;” Room 3:28; Laki on sydämen asia rakkaudessa. Laki yhtyy Kristukseen vanhurskaudessa. Lain toinen puoli opettaa miten rakastetaan Jumalaa ja toinen puoli laista opettaa miten rakastetaan lähimmäisiä.

”Että meissä jotka elämme Hengen emmekä lihamme mukaista elämää toteutuisi lain vaatima vanhurskaus;”
Room 8:4; Hengen mukaan elävä ihminen elää uskon kuuliaisuudessa; Gal 5:13-26, Gal 3:24; "Laki oli meidän valvojamme Kristuksen tuloon asti, jotta me sitten tulisimme vanhurskaiksi uskossa;" Vanhurskaudessa ihminen seuraa Kristusta. Ihminen uskoo Kristukseen. Lain arvot opettavat ja muistuttavat synnistä. Hebr 8:10; "Tämän liiton teen Israelin kanssa näiden päivien jälkeen sanoo Herra; "-Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan lain heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa ja he ovat minun kansani." Kristitty ei ole lain orja vaan palvelee Jumalaa uudella tavalla hengen mukaan; Room 6:6.

Viimeisinä aikoina on uskonnollista opetusta joka hylkää Raamatun uskon selviä perustukipylväitä ja pyhiä hurskaita perustuksia. Raamatun sanan tilalle halutaan ottaa ensisijaiseksi ihmisjärki ja ihmisten omat halut.

Raamatun uskonto on kaikkein ylintä ja korkeinta viisautta.  Raamattua pitää ymmärtää oikein. Uskossaan vilpittömille rakkaudessa Jumalan Hengessä avautuu jatkuvasti uusia näkökulmia Raamatun Kristus uskon asioihin. Hengelliset asiat voi ymmärtää hengellisesti uskossa. Skeptikolle Raamatusta ei jää Raamatun kansiakaan. Kriittinen saa olla ja kriittinen pitääkin olla mutta kriittinen siten että ymmärtäisi Raamatun sanaa oikein. 

Ihmiset ajattelevat usein uskoa heikkoutena ja ihmisviisautta tyhmyyden vastakohtana. Pyritään selittämään tieteen ja tunteiden menetelmillä. Usko on kuitenkin Hengen asia mutta kirjoitettu teksti sanan auktoriteetti. Viisaus on Herrassa.
Kaikki Raamatun profetiat ovat toteutuneet, osa toteutuvat parhaillaan ja osa Raamatun profetioista odottavat vielä omaa aikaansa toteutuakseen.

Uskon hedelmät ja uskon pelastusvarmuuden Kristuksessa ihminen kokee itse; "Jumala on kutsunut teidät poikansa Kristuksen Jeesuksen yhteyteen ja hän pysyy sanassaan;" 1 Kor 1:9.

Paavali puhui ”alkeisvoimista” tarkoittaen alkeisvoimilla ihmisviisauden oppeja. Tieteiden ihmisviisaus on ollut suureksi hyödyksi, mutta Paavali tarkoitti kuitenkin ettei ihmisviisaus pelasta ikuiseen elämään. Akatemia oli olemassa jo 400 vuotta ennen Kristusta. Sokrates- Aristotele ja Platon olivat aikansa viisaita. Mutta heidänkään ajatuksensa eivät pelasta ikuiseen elämään.
Kaikkea tiedettä nimitetään filosofiaksi. Filosofia sisältää metafysiikan ja ontologian. Metafysiikka ja ontologia ovat myös ryhmitelty tieteiden lajeihin. Paavali asiayhteydessä varoitti sekoittamasta tieteen ihmisviisautta ja Raamatun Jeesus Kristus pelastusoppia keskenään; Kol 2:8-10, 20, Gal 4:3,9.

Viimeisinä aikoina uskonnollinen opetuskin voi hylätä Raamatun uskonnon pelastusopin selviä perustuksia. Synti ei kuitenkaan muutu miksikään 
pelkkien uskonnollisten muotomenojen avulla.  
Raamatun sanan tilalle halutaan ottaa ihmisjärki ja ihmisten toiveita. Pyritään selittämään kaikki tieteen keinoilla. Raamatun kirjoituksien epäilyä pidetään viisautena ja Raamatun sanaan luottamista heikkoutena. 
-Jätetään ymmärtämättä että kaikki profetia on Raamatussa ennustettu profeettojen suulla. Profeetat eivät ole erehtyneet Raamatun ennustuksien suhteen koskaan. Yksikään profetia ei ole pettänyt vaan jokainen profetia on toteutunut yksityiskohtiaan myöten. Osa Raamatun profetioista toteutuvat parhaillaan ja loput profetioista odottavat omaa aikaansa. Todennäköisyys kaiken lopunkin Raamatun ennustuksien toteutumiseen on sataprosenttinen. 2 Piet 1:19-21, 
1 Tess 5:19-23, Ilm 1:3, 22:7.

Täydellisyys on rakkautta. Täydellisyys ei ole kaiken tietäväisyyttä. Yksimielisyys ei tarkoita että jokainen olisi aina samaa mieltä joka asiasta. Yksimielisyys on yhteyttä Herrassa. Kaikki synti ei ole kadottavaa syntiä. Oikeudenmukainen tuomari huomioi ihmisen ymmärryksen ja tiedon määrän. Luuk 12:47-48, 1 Joh 5:16-17. 

Raamatun kristinuskon perusteet selviävät lukemalla Uusi Testamentti lävitse. Raamattu on täynnä kuitenkin vertauskuvallista kieltä johon löytyy selitystä ahkeralle tutkijalle vasta uskossa Pyhän Hengen opastamana ja tiedon määrän lisääntyessä. Vertauksilla opettaminen on ollut aikansa opetusmetodi.

> Gal 3 luku.

Miten ymmärtää oikein Raamattua;
1. Uskossa vilpitön vakaa tahto.
2. Raamattua tulkittaessa pitää usein huomioida oman aikansa tapahtumakulttuuria ja alkukieliäkin asiayhteydessä asian ymmärtämiseksi.
3. Mitä koko Raamattu asiasta sanoo ennen kuin tulkitsee yhtä asiaa tai jaetta. Asiayhteys mihin asian yhteyteen asia kuuluu. 
-Asiayhteys selviää lukemalla Raamattua jakeiden edestä ja takaa. Yhtä jaetta ei voi irrottaa asiayhteydestään ja tulkita mielensä mukaan. 
Kriitikoiden tapana on irrottaa lauseita ja jakeita asiayhteydestään ja tulkita sitten oman vaikuttimensa ja tarpeensa mukaan. 
Raamattua tutkittaessa tietoa rakentuu päällekkäin ja hankalalta tuntuvat asiat selviävät myöhemmin kun aika on kypsä.

Ihmiskunnan petollinen eksytys;
- Eksytys tunnustaa uskoa, armoa ja Kristusta mutta kieltää Jumalan lain ja pyhityksen.
Käytännössä eksytys suosii tahallisessa synnissä elämistä kunhan suu vain tunnustaa uskoa, armoa ja Kristusta.
Kaikkein petollisin viimeinen eksytys on siksi koska eksytys uskonnollisesti tapahtuu Kristuksen nimissä.
Jumalan tahdon kantavat peruspilarit hylkäävä oppi vie harhaan. Harhaoppi pettää ne jotka eivät näe vaivaa tutkia vilpittömästi uskossa Raamatun sanaa. Vilpittömyydellä edistyy uskossa Jumalan tuntemisessa. (Luuk 12:47-48, Ilm 18:4)

Raamattu itse opettaa mitkä vaatimukset Jumala asettaa viimeisien aikojen pyhille; Kahdessa Raamatun jakeessa on tiivistettynä miten pyhyyden vaatimukset ilmenevät ihmisessä;
Ilm 14:12; ”-Tässä kysytään pyhiltä kestävyttä. Niiltä jotka pitävät Jumalan käskyt ja uskovat Jeesukseen;" 
Hebr 12:14; ”Tavoitelkaa rauhaa kaikkien kanssa ja pyrkikää pyhitykseen sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;” Jeesus Kristus, Pyhitys ja Jumalan laki ovat keskeisinä pyhyyden vaatimuksien suhteen. Matt 5:17-20; "
 
Jumala on valmis armahtamaan kaikki synnit katuvalle parannuksen tekijälle uskossa. Aito synnin suru Jumalan edessä johtaa oikeaan katumukseen ja synnin hylkäämiseen ja sitä kautta anteeksiantoon. Sellaista syntiä mitä Jumala ei armahtaisi uskossa ei ole olemassa; Jes 1:18; "Vaikka teidän syntinne olisivat veriruskeita ne muuttuvat valkeiksi kuin villa."

Jos ihminen vilpittömästi vakaassa tahdossa tosissaan pyytää uskossa Jumalalta sanoen; ”-Pelasta minut” -hän voi olla varma että jonakin päivänä niin on tapahtunut jos ihminen vilpittömästi uskossa rukoilee Jumalaa; Joh 3:16; Jumala itse auttaa perille ellei ihminen matkalla itse vakaasti kieltäydy.

Oikea opetus pitää kiinni Raamatun uskon peruspilareista ettei koskaan korvaa Jeesusta Kristusta, pyhitystä ja Jumalan synnin opetavaa lakia millään korvikkeella. Oikea opetus opettaa että Jeesuksessa, pyhityksessä ja Jumalan laissa riippuvat kristinuskon pelastuksen ehdot. (Ilm 1:7-8) Pyhitys tarkoittaa että ihminen kaikissa toimissaan huomioi ensin että on Jumalan tahdon kanssa sovussa.

Hurskas usko ei ole nautinnon, tunne-elämyksien tai mystiikan etsimistä. Pelastava usko on uskossa Kristukseen luottamista  (Joh 3:16) kuuliaisuudessa Raamatun Jumalan sanassa että Jumalan lupaukset toteutuvat.
"Minä sanon Teille; ellette noudata Jumalan tahtoa paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset te ette pääse taivasten valtakuntaan; " Matt 5:20.

Hurmoksien tavoittelua usko ei ole. -Pyhitystä Jumalan puolelle kaikissa päätöksissään ja toimissaan niin ettei olisi Jumalan Raamatun kirjoitetun sanan kanssa ristiriidassa. Evankeliumi on rakkauden sanomaa joka on ymmärrettävä oikein rakkaudessa; "Joka ei rakasta ei ole oppinut tuntemaan Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus." Rakkaus on kaiken elämän perusta.
Rakkaus Jumalaan Kristukseen uskossa johtaa Jumalan tahdon mukaiseen elämään. Ihminen ei ilman Jumalan Hengen kannustusta kykene lakia noudattamaan mutta uskossa Jumalan tahto on mieluinen omantunnon asia. Jumalan Henki itse puhuttelee ihmisen omaatuntoa.

Rakkaus ollakseen rakkautta on aina vapaaehtoista. Jumala ja Jeesus on aina rakastanut ensin. Jumala kutsuu jokaista ihmisen elämässä moneen kertaan tekemään ratkaisuaan. 2 Piet 3:9, Hebr 3:15; "Kirjoituksissa sanotaan -jos te tänä päivänä kuulette Hänen äänensä, niin älkää paaduttako sydäntänne niin kuin silloin kun nousitte kapinaan."  
Jumala tahtoo että kaikki kääntyisivät eikä kukaan jäisi pelastuksen ulkopuolelle. Siihen Jumala antaa jokaiselle elämässään monta tilaisuutta. Kun Jumala puhuttelee omaatuntoa synnistä ihminen vastaa aina itse.

Jumalan siveysmoraalilaki on rakkauden laki. 
(Room 13:8:10)
1 Tim 1:5-11; "Kehotuksemme päämääränä on rakkaus joka tulee puhtaasta sydämestä, hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta."

Uuden liiton kristitty tulee vanhurskaaksi uskosta ilman lain vaatimia tekoja. ”Kaikki ovat syntiä tehneet ja Jumalan kirkkautta vailla;” Room 3:23. Kristuksen sovitustyö on kertakaikkinen riittävä uhri koko ihmiskunnan syntien sovittamiseksi. 


”Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen, ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän;"  Ilm 3:20.

Jeesus pelastaa uskossa ja kuljettaa perille. 

Aamen.




Jari Laurila
12.4.2025





Isojoen kirkko.
(Kuva:Jari Laurila:2013)

Isojoen kirkolla.
(Kuva:Jari Laurila:2013)