Paavalin sanat 1 Kor 3:9-23; - Pelastus ”tulen läpi?”
Paavali puhuu perustuksesta joka on Jeesus Kristus.
Uskovat ovat Jumalan työtovereita, ”Jumalan peltoa ja Jumalan rakennus.” Perustukselle rakennetaan erilaisista materiaaleista; -Kullasta, jalokivistä, hopeasta, puusta, heinistä ja oljista. Tuomiopäivä paljastaa miten rakennukset kestävät. Tuomiopäivä tuo tulen tullessaan. "-Se jonka rakennus kestää saa palkan. Se taas jonka rakennus palaa kärsii vahingon, "mutta itse hän pelastuu, mutta kuin tulen läpi;” 1 Kor 3:10-15;
Uskovat ovat Jumalan työtovereita, ”Jumalan peltoa ja Jumalan rakennus.” Perustukselle rakennetaan erilaisista materiaaleista; -Kullasta, jalokivistä, hopeasta, puusta, heinistä ja oljista. Tuomiopäivä paljastaa miten rakennukset kestävät. Tuomiopäivä tuo tulen tullessaan. "-Se jonka rakennus kestää saa palkan. Se taas jonka rakennus palaa kärsii vahingon, "mutta itse hän pelastuu, mutta kuin tulen läpi;” 1 Kor 3:10-15;
”Se taas jonka
rakennus palaa kärsii vahingon. Itse hän tosin pelastuu, mutta kuin tulen läpi.”
(2 Tim 2:20-21)
Paavali käyttää tässä aikansa akateemista opetustapaa. Akatemia oli olemassa jo 500 eKr. Ensimmäiset filosofit opettivat vertauksilla.
Vertauksin
opettaminen on ollut Paavalin ajan opetusmetodi.
Jeesus oli vertauksilla opettamisen mestari.
Ihmisten ”rakennusaineet” ovat erilaiset. Ihminen voi uskoa
asioihin jotka eivät kuitenkaan kerran kestä.
Kaikki synti ei ole kuolemaksi, eikä ”kaikentietäväisyys”
ole täydellisyyttä. Jokainen vastaa oman
tietonsa määrän suhteen Jumalan edessä itse käsi sydämellä. Toinen asia voi
olla toiselle synniksi ja toiselle samaa asiaa ei "lueta" synniksi; 1 Joh 5:16-21,
”Lusikoilla ja kauhoilla annetaan ja saadaan.” Joille on paljon "kauhoilla" annettu, niiltä "kauhalla" enemmän vaaditaan; Luuk 12:42-48.
Täydellisyys on rakkautta mieluimmin kuin kaikentietäväisyyttä.
(Matt 22:36-40) Jumala ei vaadi ihmiseltä täydellistä teologian tuntemusta. Yksimielisyys ei ole että jokainen olisivat aina samaa mieltä joka
asiassa vaan yksimielisyys on yhteyttä Herrassa.
Kaikki erimielisyys teologiassa ei ole
harhaoppia. Harhaoppia on Kristuksen auktoriteetin ja Jumalan moraalisiveyslain korvaaminen
joillakin muilla auktoriteeteilla.
Ihminen uskossakin kuitenkin on erehtyväinen. Ihminen muuttaa mieltään ja arvojaan elämänsä aikana. (Jaak 3:2) Hurskas
ja oikea opettaja voi kompastua ja langeta mutta noustakin taas; ”Vaikka vanhurskas seitsemästi kaatuisi hän
nousee jälleen;” San 24:16.
Luopumuksessa synninteko on kuitenkin aina vakava asia. Nouseminen kaatumisesta on prosessi joka ei tapahdu aina nopeasti.
Jumalaa ei voi pettää eikä ihmisen ole viisasta pettää
itseään. Jumala näkee ihmisen ”sydämen” tietoisuuden lopun alusta ja alun
lopusta.
Jumala odottaa vilpittömyyttä. Ihminen kuitenkin tekee itse elämänsä ratkaisut. Jumalan vanhurskaus tulee niiden osaksi jotka uskovat Kristukseen. Jumalan kansa koostuu vilpittömistä ihmisistä; Jes 63:7-10.
Usko ei ole maailmassa jokaisen ihmisen elämän tärkein arvo. Kaikki ihmiset eivät taivaallisia pyhiä arvoja Jumalaa ja Jeesusta rakasta; Matt 10:16-31, Luuk
8:16-18
Tärkeätä on että perusta on Jeesus Kristus. Jeesus Kristus on
kallio. Kallio on perustus joka kestää; Kor 10:4; "He joivat samaa hengellistä juomaa, he joivat siitä hengellisestä kalliosta joka kulki heidän mukanaan, ja tämä kallio oli Jeesus Kristus." Luuk 6:48.
Täydellisyys on rakkautta ja vilpittömyyttä. Rakkaus on
Jeesus Kristus. Jeesuksessa Kristuksessa ihmisen sydän uskossa taipuu
lähemmäksi Kristusta. Room 12:9-11, 1 Piet 1:13-25.
Ihminen voi pelastua vaikka käsitykset uskosta olisivat
puutteellisia. Hebr 12:14, Ilm 14:12.
1 Piet 3:8-17. Fariseukset olivat oppineita mutta
eivät vilpittömiä. Luuk 12:1-3, 1 Piet 2:1-3; "Jättäkää siis kaikki pahuus ja vilppi, kaikki teeskentely, kateus ja panettelu. Niin kuin vastasyntyneet lapset tavoitelkaa sanan puhdasta maitoa, jotta sen ravitsemina kasvaisitte pelastukseen. Olettehan te maistaneet Herran hyvyyttä. Luuk 16:10-15.
Jeesus odottaa vilpittömyyttä.
”Autuaita ovat
puhdassydämiset. He saavat nähdä Jumalan;”
Matt 5:8.
”Autuas se ihminen
jolle Herra ei lue viaksi hänen syntiään ja jonka sydämessä ei ole vilppiä;” Ps 32:2.
Paavali vetoaa että tämän maailman viisaus on hulluutta Jumalan temppelin näkökulmasta, ja että ihminen tulee ensin hulluksi ennen kuin voisi olla viisas.
Maailman silmissä usko on hulluutta; 1 Kor 3 jakeet 16-20.
Jumala tietää jokaisen ajatukset; "Herra tietää viisaiden ajatukset, Hän näkee ne turhanpäiväisiksi;"
”Kun pidän käskysi
silmieni edessä en joudu häpeään. Vilpittömin sydämin minä kiitän Sinua kun
opin tuntemaan oikeamieliset päätöksesi. Minä noudatan Sinun käskyjäsi –Älä koskaan
minua hylkää! Miten nuorukainen pysyy oikealla tiellä? Siten että noudattaa
Sinun sanaasi. Koko sydämestäni minä
kysyn Sinun tahtoasi, älä anna minun eksyä käskyjesi tieltä;” Ps 119:6-10.
"Jokainen on syntiä tehnyt ja Jumalan kirkkautta vailla;" Room 3:23.
Ihminen ei saa olla kristittynä uskovaisena synneissään, vaan Jumalan oma on synneistään erossa ja parannuksessa. "Uudesti Kristuksessa syntynyt" ei muistele menneitä anteeksi saamiaan syntejä.
Ihminen ei saa olla kristittynä uskovaisena synneissään, vaan Jumalan oma on synneistään erossa ja parannuksessa. "Uudesti Kristuksessa syntynyt" ei muistele menneitä anteeksi saamiaan syntejä.
Pelastus on aina lähtöisin Jumalasta -Jumalan rakkaudesta.
Jumalan tahdon mukainen elämä on viisauden tie.
2 Tim 3:1-17.
Jari Laurila
26.8.2024
16.12.2023
Lisää aiheen läheltä: > http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/5
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/5
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti