Onko ihminen ”lain alla” jos ihminen noudattaa lakia ?
Onko ihminen armon alla jos ei noudata
lakia ?
Room 6:14;
"Synti ei ole enää teidän herranne, sillä te ette ole
lain, vaan armon alaisia." Usein käy
niin että ihminen lainaa mieluisia jakeita Raamatusta huomioimatta asiayhteyttä
ja mitä muualla Raamatussa opetetaan samasta asiasta.
Roomalaiskirjeen 6 luvussa Paavali kysyy "Voiko ihminen tehdä jatkuvasti tehdä syntiä, että armo tulisi suuremmaksi?" (Jae 1) Seuraavissa jakeissa apostoli kertoo että ihminen on uudestisyntymisen ja kasteen kautta kuollut synnille, ja elää uutta elämää Jeesuksessa Kristuksessa. (jakeet 2-11) "Synti ei siis saa hallita teidän kuolevaista ruumistanne, niin että noudatatte sen himoja. Älkää antako ruumiinne jäseniä synnin käyttöön vääryyden aseiksi. Kun nyt kerran olette siirtyneet kuolemasta elämään, antakaa itsenne Jumalalle, …. ” (jakeet 12-13)
Roomalaiskirjeen 6 luvussa Paavali kysyy "Voiko ihminen tehdä jatkuvasti tehdä syntiä, että armo tulisi suuremmaksi?" (Jae 1) Seuraavissa jakeissa apostoli kertoo että ihminen on uudestisyntymisen ja kasteen kautta kuollut synnille, ja elää uutta elämää Jeesuksessa Kristuksessa. (jakeet 2-11) "Synti ei siis saa hallita teidän kuolevaista ruumistanne, niin että noudatatte sen himoja. Älkää antako ruumiinne jäseniä synnin käyttöön vääryyden aseiksi. Kun nyt kerran olette siirtyneet kuolemasta elämään, antakaa itsenne Jumalalle, …. ” (jakeet 12-13)
"Miten siis on, saammeko tehdä syntiä, koska emme elä
lain vaan armon alaisina? Emme toki! Jos antaudutte orjina tottelemaan
jotakuta, olette juuri sen orjia jota tottelette. Te joko palvelette syntiä,
mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa
vapauttavaan tuomioon." (jakeet 15-16)
Jakeissa 17-23 Paavali opettaa selvästi että
synnin orjat eivät palvele vanhurskautta, ja synnin palkka on kuolema. "Synnin palkka on kuolema, mutta
Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän
Herrassamme." (jae 23)
Raamattu opettaa että synti on Jumalan lain rikkomista. (1 Joh 3:4; Room 3:20, 3:31) Paavalikaan ei olisi tullut tuntemaan syntiä ilman lakia. (Room 7:7,22) Jeesuksen veli Jaakob opettaa että meidät tuomitaan "vapauden ja täydellisyyden" lain mukaan, ja joka rikkoo yhtäkin käskyä, rikkoo koko lain." (Jaak 2:10-13)
Raamattu opettaa että synti on Jumalan lain rikkomista. (1 Joh 3:4; Room 3:20, 3:31) Paavalikaan ei olisi tullut tuntemaan syntiä ilman lakia. (Room 7:7,22) Jeesuksen veli Jaakob opettaa että meidät tuomitaan "vapauden ja täydellisyyden" lain mukaan, ja joka rikkoo yhtäkin käskyä, rikkoo koko lain." (Jaak 2:10-13)
Uuden liiton jäsenyyteen kuuluu että Jumalan
laki on ihmisen "sydämen lihatauluihin" kirjoitettuna. (Jer 31:31-33,
Hes 36:26-27, Hebr 10:12-18) Lihan mieli ei kuitenkaan tahdo alistua lakiin,
(Room 8:7) mutta Jumalan Hengen voimassa ihminen voi noudattaa lakia. Jumala
näin antaa oman voimansa ihmisen avuksi. Ihmiselle ihmisen omassa voimassa lain
noudattaminen on mahdotonta, mutta Jumalan Hengen yhteydessä eläminen on
mielekäs sydämen asia uuden liiton kristitylle. (1 Joh 5:3) Jumalan ja ihmisen
tahdot yhdistyvät pyhyydessä.
Laki ja evankeliumi kulkevat näin käsi kädessä
ja evankeliumi ja laki saarnataan yhdessä ajan loppuun asti Kaikkivaltiaan
tahtona. (Ilm14:12, 12:17)
Raamattu ei missään opeta etteikö laki olisi voimassa
uudenkin liiton aikana. Raamattu opettaa selvin sanoin että laki on voimassa
jos vain taivas ja maa ovat paikoillaan. (Matt 5:17-18, Luuk 16:17) Laki ei tee
ketään vanhurskaaksi, laki opettaa synnin ja lain kautta tulee synnin tunto kun
Jumala puhuttelee ihmisen omaatuntoa lakia vasten.
Ihmisen pelastus ei ole mahdollista jos ihminen
tahallisesti harjoittaa syntiä ilman parannuksen tarvetta. Kukaan ei voi polkea
maahan Jumalan lakia. Tarkoittaahan lain hylkääminen käytännössä valintaa
synnin puolelle. (Jes 24:1-5)
Jeesus ja Paavali taistelivat perinnäissääntöjä vastaan. ”Perinnäissäännöt” olivat ihmisten tekemiä lakeja, joilla mitätöitiin Jumalan antama laki. Paavali taisteli uhripalvelusjärjestelmän seremonialakeja vastaan. Kristus oli uhripalveluksen lakien loppu, (Room 10:4) mutta Kristus oli myös lain täyttymys ja päämäärä Jeesuksen antaessa esimerkin kuuliaisuudesta. Jeesus noudatti lakia esimerkillisesti kaikessa. (Joh 15:10, Matt 5:17-18, 7:17-23)
Jeesus ja Paavali taistelivat perinnäissääntöjä vastaan. ”Perinnäissäännöt” olivat ihmisten tekemiä lakeja, joilla mitätöitiin Jumalan antama laki. Paavali taisteli uhripalvelusjärjestelmän seremonialakeja vastaan. Kristus oli uhripalveluksen lakien loppu, (Room 10:4) mutta Kristus oli myös lain täyttymys ja päämäärä Jeesuksen antaessa esimerkin kuuliaisuudesta. Jeesus noudatti lakia esimerkillisesti kaikessa. (Joh 15:10, Matt 5:17-18, 7:17-23)
Kristus tuli maailmaan saattamaan lain kunniaan.
Laki opettaa miten rakastetaan Jumalaa ja miten rakastetaan lähimmäisiä. (Matt
22:36-40) Jeesus opetti että 10 käskyn moraalilaki riippuu tässä lain
yhteenvetokäskyssä kiinni. ”Suuri Käsky” on yhteenveto ja tiivistelmä 10-käskyn
laista. Ei lain korvike tai lain tilalle tullut.
Jos Jeesus olisi kumonnut syntiä opettavan
siveysmoraalilain, Jeesuksen uhrikuolemansa olisi ollut turha. Jos ei lakia
olisi, ei olisi syntiäkään.
Paholaisen eksytykset ja hyökkäykset ovat kautta aikojen kohdistuneet juuri Jumalan lakia vastaan. Laki on Jumalan tahto ja Jumalan luonteen kuvaus. Jumala kirjoitti lain "omalla sormellaan." 2 Moos 31:18, 5 Moos 9:10. Vain Jumalalla on kuolemattomuus, ja Jumalan 10-käskyn moraalilaki sisältää Jumalan luonteen ja tahdon arvot. Jos Jumala on rakas ihmiselle, niin Jumalan kaikki tahto pitää olla rakas ihmiselle, ja laki opettaa mikä ei ole Jumalan tahdon mukaista. Laki opettaa synnin yhdessä Jumalan Hengen kanssa; Hebr 10:12-18, Room 3:20,31, 7:7. Jos ihmiselle on Jumala rakas, niin Jumalan tahto- Jumalan lakikin on silloin rakas. 1 Joh 5:2-3, Ilm 14:12, 12:17. Jos ihminen ottaa vastaan Jumalan ja Kristuksen on otettava vastaan myös synnin opettava laki. Laki on kasvattaja Kristukseen; Gal 6:2, Room 8:2-4. Laki ilmoittaa yksinkertaisen selkeästi ja lyhyesti Jumalan tahdon. Laki on kokonaisvaltainen yhteenveto. Profeettojen kaikki ilmoitus on Jumalan 10- käskyn lain ehdot täyttävä; Matt 22:36-40. Apostoli Jaakob 1:25, 2:8-12 sanoi lakia "vapauden laiksi" sillä ihminen on vapaa lain syytöksistä kun noudattaa lakia. Armon alla ihminen on Kristuksessa vapaana lain syytöksistä. 1 Joh 2:1-4.
Jos paholainen onnistuu saamaan ihmisen hylkäämään yhdenkin käskyn, on saatana on onnistunut päämäärässään saada ihminen rikkomaan Jumalan tahtoa vastaan. Onnistunut saamaan ihmisen hylkäämään syntiä opettavan lain.
Paholaisen eksytykset ja hyökkäykset ovat kautta aikojen kohdistuneet juuri Jumalan lakia vastaan. Laki on Jumalan tahto ja Jumalan luonteen kuvaus. Jumala kirjoitti lain "omalla sormellaan." 2 Moos 31:18, 5 Moos 9:10. Vain Jumalalla on kuolemattomuus, ja Jumalan 10-käskyn moraalilaki sisältää Jumalan luonteen ja tahdon arvot. Jos Jumala on rakas ihmiselle, niin Jumalan kaikki tahto pitää olla rakas ihmiselle, ja laki opettaa mikä ei ole Jumalan tahdon mukaista. Laki opettaa synnin yhdessä Jumalan Hengen kanssa; Hebr 10:12-18, Room 3:20,31, 7:7. Jos ihmiselle on Jumala rakas, niin Jumalan tahto- Jumalan lakikin on silloin rakas. 1 Joh 5:2-3, Ilm 14:12, 12:17. Jos ihminen ottaa vastaan Jumalan ja Kristuksen on otettava vastaan myös synnin opettava laki. Laki on kasvattaja Kristukseen; Gal 6:2, Room 8:2-4. Laki ilmoittaa yksinkertaisen selkeästi ja lyhyesti Jumalan tahdon. Laki on kokonaisvaltainen yhteenveto. Profeettojen kaikki ilmoitus on Jumalan 10- käskyn lain ehdot täyttävä; Matt 22:36-40. Apostoli Jaakob 1:25, 2:8-12 sanoi lakia "vapauden laiksi" sillä ihminen on vapaa lain syytöksistä kun noudattaa lakia. Armon alla ihminen on Kristuksessa vapaana lain syytöksistä. 1 Joh 2:1-4.
Jos paholainen onnistuu saamaan ihmisen hylkäämään yhdenkin käskyn, on saatana on onnistunut päämäärässään saada ihminen rikkomaan Jumalan tahtoa vastaan. Onnistunut saamaan ihmisen hylkäämään syntiä opettavan lain.
Viimeisiä aikoina uskonnollisessa elämässä on vallalla ihmiskunnan historian suurin ja pettävin eksytys.
Tämä eksytys tapahtuu Kristuksen nimissä ja
eksytys opettaa uskoa, armoa ja Kristusta, mutta kieltää Jumalan lain ja
pyhityksen. ”Eikä ihme, tekeytyyhän itse
saatanakin valon enkeliksi.” (2 Kor 11:14) Käytännössä eksytyksessä on
kysymys uskon opettamisesta ilman syntiä opettavaa lakia. Monet saarnamiehet
ovat saaneet uskoteltua että ihminen olisi ”armon alla” kun ei noudata lakia, ja
”lain alla” jos noudattaa lakia?!
Synnin harjoittaminen johtaa aina eroon Jumalasta. Jumala antaa synnin anteeksi kun ihminen ensin vilpittömässä synnin surussaan katuu syntiään. Synnin katuminen johtaa synnin hylkäämiseen ja parannukseen ja sitä kautta anteeksi antoon.
”Tavoitelkaa rauhaa kaikkien kanssa ja pyrkikää pyhitykseen sillä ilman sitä kukaan ei ole näkevä Herraa.” (Hebr 12:14)
Synnin harjoittaminen johtaa aina eroon Jumalasta. Jumala antaa synnin anteeksi kun ihminen ensin vilpittömässä synnin surussaan katuu syntiään. Synnin katuminen johtaa synnin hylkäämiseen ja parannukseen ja sitä kautta anteeksi antoon.
”Tavoitelkaa rauhaa kaikkien kanssa ja pyrkikää pyhitykseen sillä ilman sitä kukaan ei ole näkevä Herraa.” (Hebr 12:14)
Uudessa maassa ja taivaassa lakia ei enää
tarvita. Pahat henget on tuhottu. (Ilm 20)
- Jumalan valtakunnan perustuslaki ja lain vanhurskaat periaatteet ovat voimassa uudessa maassa ja käytännössä. -Syntiä ei enää ole, kaikki entinen on kadonnut.
(Jes
65:17-25, Ilm 21-22)- Jumalan valtakunnan perustuslaki ja lain vanhurskaat periaatteet ovat voimassa uudessa maassa ja käytännössä. -Syntiä ei enää ole, kaikki entinen on kadonnut.
Jari Laurila
31.8.2013
http://jarinhotelli.blogspot.com
Jumalan laki aihekokonaisuus täällä: > http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/4
Kirkko Kronobyssä. (Kuva:Jari Laurila:2013) |
Kurpansepän- Juha Laurilan (1862-1937) kärry Munsalassa. Kärry on "pussiperä" -mallinen ja muunnos turkulaasmallista. Pojanpojanpoika katsoo kärryn matkallansa. (Kuva:Jari Laurila:2013) |