Onko kaste tärkeä?

Lähetyskäskyssään Jeesus kehotti kastamaan kolmiyhteisen jumaluuden Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen; Matt 28:19-20; "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: Kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, ja  opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."

Kaste on Jeesuksen käsky. Jeesuksen sanojen mukaan joka uskoo evankeliumin ja kastetaan, pelastuu; Mark 16:15-16; "Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille.  Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."

Johannes Kastaja kastoi Jordanissa parannuksen herätykseen tulleita; Matt 3:1-6, Luuk 7:29. Jeesuksen opetuslapset kastoivat Jeesuksen seuraajia; Joh 4:1-2. Johannes kastoi vedellä parannuksen, mutta Jeesuksen kasteessa ihminen kastetaan "Pyhällä Hengellä ja tulella;" Matt 3:11; "Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta minun jälkeeni tulee toinen, joka on minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes riisumaan kenkiä hänen jalastaan. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella."  Ilman Kristusta kaste kuten muutkin menot ovat arvottomia muotomenoja. Joka uskoo Poikaan sillä on ikuinen elämä, mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, hän ei näe elämää; Joh 3:36; "Joka uskoo Poikaan, on ikuinen elämä, mutta joka ei tottele Poikaa, se ei pääse näkemään elämää, vaan Jumalan viha pysyy hänen yllään."

Jeesus Kristus itse antoi turvallisen esimerkin jota seurata; Matt 3:13-17. Apostolit kastoivat; Apt 2:38; "Pietari vastasi: Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen." (Apt 10:48, 22:16.) 
Apostolien kasteiden jälkeen syntyi alkuseurakunta; Apt 2:41-47, 8:12, 16:30-34.  Apostolisessa seurakunnassa kaste liittyi aina uskoon Kristukseen. Kasteella vahvistettiin uuden liiton uskovan usko. 

Kasteessa ihminen hautaa vanhan syntielämänsä ja aloittaa uuden Kristuksessa; Kol 2:12, Room 6:1-11, 1 Piet 3:21; "Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus."  Kasteessa Kristuksen veri pesee ihmisen puhtaaksi syntien katumisen ja ihmisen veteen upottamisen myötä ja ihminen saa syntinsä anteeksi.
 
Kaste ei automaattisesti ilman muuta takaa pelastusta. Monet luopuvat uskostaan myöhemmin; 1 Kor 10:11-12.

Kaste liittyy uskoon Apt 8:37, 16:14-15, 18:8. Kasteeseen liittyy lupaus Pyhän Hengen lahjasta; Apt 2:38; "Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen." 



Jari Laurila
26.11.2023