Perisynti. Vastaako poika isänsä synneistä ?
”Aina kolmanteen ja neljänteen
polveen minä panen lapset vastaamaan isien pahoista teoista, vaadin tilille ne
jotka vihaavat minua.” (2 Moos 20:5)
"Polvesta polveen minä osoitan
armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun
käskyjäni." (2 Moos
20:6)
Aadam ja
Eeva lankesivat syntiin. Siitä lähtien ymmärretään että ihmiskunta on ollut
"perisynnin" alainen. (1 Moos 3:13-19)
Yleisesti perisynnillä ymmärretään asiantilaa mikä johtuu syntiinlankeemuksesta ja että ihminen on Jumalasta erossa. Perisynnin tapatottumuksetkin siirtyvät eteenpäin isiltä pojille;
Psalmi 51:7. Room. 5:12, 2 Moos. 33:3. 1 Moos 3:7.
Raamattu opettaa, että jokainen vastaa omista teoistaan. "Perisynti" kulkee tapatottumuksina sekä ihmisen ”lihan” taipumuksena. Isien perinteitä siirtyy jälkipolville kasvatuksen ja uskomuksien myötä.
Yleisesti perisynnillä ymmärretään asiantilaa mikä johtuu syntiinlankeemuksesta ja että ihminen on Jumalasta erossa. Perisynnin tapatottumuksetkin siirtyvät eteenpäin isiltä pojille;
Psalmi 51:7. Room. 5:12, 2 Moos. 33:3. 1 Moos 3:7.
Raamattu opettaa, että jokainen vastaa omista teoistaan. "Perisynti" kulkee tapatottumuksina sekä ihmisen ”lihan” taipumuksena. Isien perinteitä siirtyy jälkipolville kasvatuksen ja uskomuksien myötä.
”Isää ei saa tuomita kuolemaan
poikansa eikä poikaa isänsä rikoksesta, vaan kukin tuomittakoon vain omasta
rikoksestaan;” 5 Moos
24:16.
”Niinä päivinä ei enää sanota: ”Isät
söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaita vihloo. Jokainen kuolee
oman syntinsä tähden, ja joka syö raakoja rypäleitä, sen omia hampaita vihloo;” Jer 31:29-30,
Hes 18:2-4.
Usko tuottaa
Hengen hedelminä kypsymisen tuloksena kokonaan uuden luonteen joista vanhat
perityt tavat ovat poissa; 2 Kor 5:17, Room 7:22, Gal 5:22-26.
Ihminen
ottaa uskossa vastaan Jeesuksen uudesti syntymisen myötä rakkaudessa Jumalaan
hylkää syntinsä; Joh 3:3-8.
Uudestisyntynyt kristittykin erehtyy, mutta Jeesus ylipappina taivaallisessa
pyhäkössä on katuneen ja kääntyneen erehtyjän puolustaja; Hebr 8-9, 1 Joh
2:1-5. Uskoon tullut kuitenkin hylännyt jatkuvan ja tahallisen synnin tekemisen.
Ihminen voi
perisynnin vuoksi elää jatkuvassa kapinassa Jumalan tahtoa vastaan, kieltää
Jumalan ja Jumalan Hengen kaiken puhuttelun. Kääntymättömänä ihminen on tuomion
alainen.
”Kun olette päässeet vapaiksi
synnistä ja tulleet Jumalan palvelijoiksi, korjaatte satona pyhityksen ja
saatte lopuksi ikuisen elämän. Synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan
armolahja iankaikkinen elämä Herrassa Jeesuksessa, meidän Herrassamme;” Room 6:22-23.
Jeesus rakasti
lapsia ja siunasi heitä. Jeesus opetti "Lasten kaltaisten on Jumalan
valtakunta. Joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan kun lapsi, hän ei sinne
pääse;" (Mark 10:13-16.
Lapsia ei kastettu. Lapset ovat herkkiä vastaanottamaan evankeliumia. Kun lapsi tulee ikään jossa hän on Jumalan arvion mukaan kypsä tekemään itse päätöksiään lapsi vastaa päätöksistään itse. Siihen saakka lapsi on vanhempiensa pyhittämä ja lapsi on ”puhdas.” Lapsilla ei ole lapsena ymmärrystä perisynnin vuoksi riittävästi tehdä valintojaan ja vastata niistä itse. Vanhempien vastuu kasvatuksessa on siksi ratkaiseva ja tärkeä. On huomioitava aina kaikessa synnin erehdyksessä Raamatun opetus että oikeudenmukainen Jumala rankaisee ihmistä ihmisen ymmärryksen mukaan; Luuk 12:47-48.
"Mies joka ei usko on uskovan
vaimonsa pyhittämä, ja vaimo joka ei usko, on uskovan miehensä pyhittämä.
Muutenhan teidän lapsenne olisivat epäpuhtaita; nyt he kuitenkin ovat
pyhiä." (1 Kor 7:14)
Jumalattomien lapsista Raamattu noudattaa samaa käytäntöä, että he ovat
vanhempiensa pyhittämiä tai kiroamia. "Jumalattomien siemen
hävitetään" (VKR: Ps 37:28-29) "Heidän lapsensa
Sinä hävität maan päältä, heidän jälkeläisensä ihmisten joukosta." (Ps
21:11)
Raamatussa uskovan kaste liittyy uskoon ja kääntymykseen. Kasteessa ihminen
hautaa vanhan elämänsä ja alkaa elää uutta elämää Kristuksessa. Ihmisen
persoonallisuus muuttuu uudeksi Jumalan Hengen vaikutuksessa. "Menkää maailmaan ja julistakaa
evankeliumi kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan pelastuu, joka ei usko,
tuomitaan kadotukseen;" Mark 16:15-16.
Jumalan valtakunnassa kuitenkin varmasti tulee olemaan sellaisiakin jotka eivät
ole päässeet kasteelle. Ihmisen ymmärryksellä emme voi olla tuomareina. Emme
voi päätellä kenenkään pelastumista tarkasti. Kaikki ihmiset historiassa eivät
ole kuulleet evankeliumin tuojien sanomaa mutta ovat voineet olla
oikeudenmukaisia ja hurskaita Jumalan Hengen puhuttelussa.
Raamatussa
on kuitenkin ilmoitettu tietyt ehdot; a) Usko Jeesukseen, yksin uskosta yksin armosta, b)Jumalan laki synnin
opettajana on "lopun ajan pyhän ihmisen" tuntomerkki. > Ilm 14:12.
Lisäksi c) pyhitys, rauhan teot ja pyrkimykset. > Hebr 12:14.
Pyhitys merkitsee että ihminen kaikissa toimissaan elämässään ensin huomioi että on Jumalan tahdon kanssa sovussa; 1 Joh 4:8, 5:1-5.
- Ihmisen pelastuksen ehto on yksin usko Jeesukseen Kristukseen. Uusi elämä Kristuksessa näkyy synnin opettavan lain kanssa sovussa elämisen ja pyhityksen arvoina.
Lisäksi c) pyhitys, rauhan teot ja pyrkimykset. > Hebr 12:14.
Pyhitys merkitsee että ihminen kaikissa toimissaan elämässään ensin huomioi että on Jumalan tahdon kanssa sovussa; 1 Joh 4:8, 5:1-5.
- Ihmisen pelastuksen ehto on yksin usko Jeesukseen Kristukseen. Uusi elämä Kristuksessa näkyy synnin opettavan lain kanssa sovussa elämisen ja pyhityksen arvoina.
Tuomitsemiseen
ei ihmisellä ole oikeutta; Matt 7:1-2, Jaak 2:13.
Syntinen voi
aina myöhemmin elämässään tehdä parannuksen ja katua syntinsä. Syntisellä on vapaa valinta ottaa vastaan
Jeesus Kristus ja pelastua synneistään.
Etsikko- ja armonaika on ihmisen elämän aika. Kukaan ei synny valmiiksi tuomittuna.
Kaikki millä ihminen nimittelee, syyttää, herjaa, panettelee, leimaa ja tuomitsee toista ihmistä merkitsee ”tuomiota” ihmisen suusta lausuttina. Ihmisen suusta ei sopivaa tuomio. Toinen voi muuttaa mielensä, katua syntinsä ja tehdä parannuksen. Ihmisten tavat ja arvot muuttuvat elämän myötä.
- Mitä jos olisitkin hänet tuominnut ja hän on tapansa muuttanut Kristuksessa?
Maamme lait kriminalisoivat kunnian loukkaamisen kenenkään tavoista riippumatta.
Ihmisen tavoista riippumatta kunnian loukkaaminen on rangaistava teko. Ihmisen panettelu ja herjaaminen ei auta ketään koskaan.
Parannuksen ja sovituksen jälkeen seuraa aina anteeksianto. Aito synnin suru Jumalan edessä johtaa aitoon katumukseen, parannukseen ja anteeksiantoon. Vain niiltä ihmisiltä joita vastaan on rikkonut pyydetään anteeksi.
Etsikko- ja armonaika on ihmisen elämän aika. Kukaan ei synny valmiiksi tuomittuna.
Kaikki millä ihminen nimittelee, syyttää, herjaa, panettelee, leimaa ja tuomitsee toista ihmistä merkitsee ”tuomiota” ihmisen suusta lausuttina. Ihmisen suusta ei sopivaa tuomio. Toinen voi muuttaa mielensä, katua syntinsä ja tehdä parannuksen. Ihmisten tavat ja arvot muuttuvat elämän myötä.
- Mitä jos olisitkin hänet tuominnut ja hän on tapansa muuttanut Kristuksessa?
Maamme lait kriminalisoivat kunnian loukkaamisen kenenkään tavoista riippumatta.
Ihmisen tavoista riippumatta kunnian loukkaaminen on rangaistava teko. Ihmisen panettelu ja herjaaminen ei auta ketään koskaan.
Parannuksen ja sovituksen jälkeen seuraa aina anteeksianto. Aito synnin suru Jumalan edessä johtaa aitoon katumukseen, parannukseen ja anteeksiantoon. Vain niiltä ihmisiltä joita vastaan on rikkonut pyydetään anteeksi.
”Minä tulen pian, ja tullessani minä tuon
jokaiselle palkan, maksan kullekin hänen tekojensa mukaan.”
(Ilm 22:12)
Usko on Jumalan vanhurskauden lahja.
Usko on Jumalan vanhurskauden lahja.
Jari Laurila
12.12.2016
http://jarinhotelli.blogspot.com
Lisää aiheen läheltä: http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/14
Lisää aiheen läheltä: http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/14
Raippaluodon saaristokirkon pienet koristeelliset urut. Mustasaari. (Kuva:Jari Laurila:2011) |