"Helvetti" - Onko helvetti loputonta piinaa ?



"Helvetti" on jumalattomien kadotuksen tuli. 





Helvetti sanan kreikankielinen nimitys "Geenna, Gehenna"  johtuu Hinnomin laaksosta (hebr. "Ge Hinnom") Ge Hinnom (Hinnomin laakso) sijaitsi Jerusalemin eteläpuolella. (Joos 15:8, 2 Kun 23:10)


Hinnomin laakso oli Jeesuksen aikana Jerusalemin kaatopaikka jossa poltettiin kaupungin jätteitä. Gehennassa poltettiin myös rikollisten ruumiita ja muutakin saastaista mm. itsestään kuolleita eläimiä. Paikasta tuli siksi iankaikkisen rangaistuksen vertauskuva ja alkoi merkitä vertauksissa rangaistuspaikkaa.  
Profeetat Jeremia ja Jesaja ennustivat paikasta missä ruumiit palavat. (Jer. 7:32,33; 19:6; Jes. 30:33) Gehenna oli ollut aikaisemmin myös epäjumalan palvontapaikka jossa poltettiin eläviä lapsia. (2 Kun 23:10, Jer 32:35, 2.Aik.28:3; 33:1,6)


Platon (427-347ekr) länsimaalaiseen filosofiaan vaikuttavin filosofi kirjoitti "Vergiluksen manalasta" joka olisi kuolleiden olinpaikka maan alla. Tässä manalassa Platonin mukaan koston ja rangaistuksen henget kiduttaisivat ja piinaisivat epävanhurskaita. Syntyi oppi jossa saatana ja saatanan enkelit panevat toimeen ikuisia rangaistuksia. Syntyi oppi sielun kuolemattomuudesta.
Platonilta kreikkalaisesta filosofiasta on luonnollisesti vaikuttimia juutalaisuuteen ja 300 luvun kirkkoon ensin ja sitä kautta oppi ikuisesta kidutuksesta on pesiynyt kristinuskoon. Oppi on raamatulle kuitenkin vieras. Ihmisen mielikuvitukselle ja käsityksille oppi ei ole vieras tänäkään päivänä. Oppia ikuisesta kidutuksesta opetetaan vielä tänäänkin hengellisissä liikkeissä.


Sielunvihollinen tahtoo esittää Jumalan luonteen väärässä valossa. Oppi esittää Jumalan kostonhaluiseksi sadistiseksi tyranniksi. Luoja ja pelastetutko katselisivat ja nauttisivat tuskissaan kirkuvista jumalaa kiroavista ihmisistä, rakkaitaan, perheenjäseniensä tuskista halki loputtomien ikuisuuksien sitten pelastuksen ihanuudessa ja onnessa ?
Voisiko oikeamielinen ihminen nauttia sellaisesta "onnesta" ?


Uudessa Testamentissa Gehenna/ "helvetti" sana esiintyy 12 kertaa; Matt 5:22, 29, 30, 10:28, 18:9, 23:15, 33, Mark 9:43, 45, 47, Luuk 12:5. (Jaak 3:6)
Jeesus käytti tätä kaatopaikkaa vertauskuvana helvetin tulelle joka aikojen lopussa kuluttaa jumalattomat.


Lopullinen rangaistus ilmestyskirjan apostoli Johanneksen mukaan on "taivaasta lyövä tuli, tulinen järvi joka on toinen kuolema." 20:9-15, 19:20, 21:8
Myös psalmit kuvaavat jumalattomien rangaistusta "savuna joka nousee ilmaan;"
Ps 37:9,20,34, 68:3, 104:35,145:20

Jeesus kuvasi vertauksissaan ihmisen tuhoa Matteuksen sanoissa "tulisella pätsillä" sekä "itkulla ja hammasten kiristyksellä" Matt 8:12, 13:42,50, 22:13, 24:51, 25:30 ja Luukas 13:28.


Jeesuksen veli Jaakob kuvasi ihmisen kielenkäytön vakavuutta; 
"Ja kielikin on tuli. Meidän jäseniemme joukossa se on vääryyden maailma. Kieli saastuttaa ruumiin ja sytyttää tuleen koko elämän pyörän, itse liekehtien helvetin tulta." Jaak 3:6


Saatanan juonet ovat onnistuneet ja vain hyvin harva on alkanut rakastamaan "sadistista hirmutyranni" jumalaa. Sellaista jumalaa on hyvin vaikeata rakastaa, perustuisi pelkoon hirvittävän kidutuskohtalon uhalla. Oppi on pysynyt ilmeisesti pappien kurinpidollisista tavoista omana aikanaan pitää seurakuntalaisiaan kurissa ja hallinnassa. Kammottavimpia keksintöjä mitä ihmiskunta on keksinyt tämä jumalan luonnetta päinvastaiseksi vääristelevä oppi. 
Jumala on rakkaus. Julmuus on saatanallista.


Monet uskonmiehet ovat opettaneet kidutusoppia, mutta heillä ei ollut sitä ymmärrystä, mikä meillä on nykyaikana. Jokainen vastaa oman aikakautensa tiedon määrästä omantuntonsa valossa Jumalan edessä.  Ikuisen piinan oppi on aiheuttanut paljon pahaa. Harvat ryhtyvät rakastamaan sadistista Jumalaa? Moni kääntymys on jäänyt tekemättä, ja monta jumalanpilkkaajaa tullut lisää, kun Raamatun rakkauden uskonto on jäänyt ymmärtämättä julman ikuisen piinan opin vuoksi.


Rakkaudessaan Jumala on antanut valinnan mahdollisuuden kaikille luoduilleen, enkeleillekin.
Raamattu kertoo että osa enkeleistä ei pitänyt kiinni korkeasta asemastaan. (Juud 6, Hes 28:12-17, Ilm 12:7)


Raamatun tulkinta käännöksissä "aina ja ikuisesti, iankaikkisesti" on vaikea ja harhaanjohtava koska suomenkielestä puuttuu vastike sanalle joka kuvaisi määräaikaa ja aikakautta. 
Suomenkielestä on vaikea löytää sopivaa sanaa kuvaamaan tulen hävityksen kestoa. "Iankaikkinen" johtuu sanoista ikä + kausi. "Iänkaiken" olisi suomenkielessä vastike mutta sana on jokseenkin vanhentunut kielenkäytössämme.
Kreikan "aion, aioonios" kuvaavat elinikää ja aikakautta. -Aikaa jonka olevainen elää ja aikaa jonka asia tai esine on olemassa. 
Ikuisen elämän merkityksessä "Aionios" sanaa on käytetty Matt 19:16, Joh 17:3, Room 16:26.
Sodoman ja Gomorran kaupungit hävitettiin myös "ikuisella tulella" mutta Kuolleen meren rannoilta jossa kaupungit sijaitsivat eivät enää liekit nouse. Ei savuakaan enää näy. (Juud 7)
Hebrean ja kreikan kielessä voi yksi pieni heittomerkkikin ja tietysti pääte muuttaa sanan merkitystä. 



Raamattua tutkittaessa on aina huomioitava mitä koko raamatussa asiasta on kerrottu ja asiayhteys mihin asiayhteyteen asiaa kuuluu, eli mistä on kysymys. Yksittäistä jaetta ei voida noin vain irrottaa asiayhteydestään ja tulkita.
Usein on ensin ymmärrettävä sen ajan tapakulttuuria ja historiaakin ja alkukielet hallita ennen kuin joistakin asioista pääsee ymmärrykseen.


Kun tulkitsemme helvetin tulen rangaistuksen kestoa tulemme tulokseen koko raamatun ilmoituksen huomoiden että kysymyksessä on "toinen kuolema" raamatun mukaan joka tapahtuu tulella joka polttaa niin hyvin ettei jää mitään jäljelle. (Mal 3:19)
Jesajakin kuvaa tulta rangaistuksena Jes 66:15-17.


Malakia 3:19-21 (Vkr -38; 4:1) Kuvaavat rangaistuksen ja kohtalon kestoa, sekä pelastettujen iloa. (Matt 13:30,40, 2 Piet 3:10)  
Rangaistus on lopullinen ilman ylösnousemustoivoa. Rangaistuksen toimeenpano ei kuitenkaan ole halki iäisyyksien jatkuva asia. (2.Tess. 1:9)

Jeesus sanoi: "Heidän matonsa ei kuole, eikä tuli sammu." (Mark 9:48, Jes 66:24) 
Pelastetut lähtiessään maailmasta uudesti luotuun maahan ikuiseen elämään näkevät mitä tapahtui "gehennassa."
Siellä eivät madot kuolleet eikä tuli sammunut. Jerusalemin kaatopaikalla paloi tuli aina jossakin ja aina jossakin nurkassa madotkin elivät. Tämä on vertauskuvaa rangaistuksen lopullisuudesta ja peruuttamattomuudesta ettei siellä pääse madot kuolemaan eikä tuli sammumaan ennen kuin on kaikki poltettu mitä kaatopaikalle tullaan kaatamaan. Niin kauan se jumalattomia ja kaikkea saastaa odottaa.
Tuli polttaa siis niin kauan kuin on palamista. Palamisesta ei ole paluuta enää mihinkään. Kaatopaikalla tekivät tuhojaan madot ja tuli. Helvetin tulen rangaistuksesta ei ole enää paluuta.


Helvetin tuli ei ole siis halki loputtomien ikuisuuksien jatkuva kidutuspaikka, vaikka siihen liittyy kärsimystäkin. Taivaasta lyövä tuli on jumalattomien hävitystapa. >>>Ilm 20:11-15.
Luvussa jakeet 6 ja 14 kuvaavat rangaistuksen lopullisuutta. "Toinen kuolema" on selvää tekstiä.
"Toinen kuolema" on lopullinen josta ei ole enää ylösnousemuksen mahdollisuutta.


Rakkaudellinen Jumala tahtoo aina pelastaa ihmisen. Jumalan Henki vetoaa jokaiseen ihmiseen useasti elämän aikana kääntymyksen puolesta. (Matt 22:37, Luuk 13:34, Hes 33:11, Jes 1:18, Jes 45:22, 55:7, Apt 7:51)
Ihmisellä on aina vapaa tahto päättää ikuisesta kohtalostaan.


Jumalan rakkautta on että pahuus poistuu ja loppuu. Jumalan armoa on jumalattomien lopullinen rangaistuskin että saavat kuolla lopullisesti pois kun eivät halua elää ikuisesti Jumalan rakkaudessa.


Jumala lupaa ettei menneitä muisteta. Pahuus on joskus katoavaista. Saatanan näennäinen voittoasema päättyy. Jumala antaa pahuuden tapahtua saatanan vaikutuksesta määräajan.
Ajan lopussa jokainen joutuu myöntämään että Jumala rakkaudessaan antoi valinnan mahdollisuuden että Hän olisi rakkaus eikä hirmutyranni. Jokainen joutuu myöntämään Jumalan oikeudenmukaisuuden Ilmestyskirjan 20 luvun tapahtumissa. 
Toisessa ylösnousemuksessa heräävät samassa tilassa kuin kuolivat ja kuulevat että valinta oli oma ja he eivät halua elää Jumalan valtakunnassa. Heitä ei ole miellyttänyt Jumalan vanhurskaus että heidän nimensä olisi  "elämän kirjassa." (jakeet 12 ja 15)
Armossaan Jumala suo heille lopullisen kuoleman.


Saatana enkeleineen ovat ainoat jotka saivat tuomionsa jo taivaassa. Heille annettiin mahdollisuus katua taivaassa. Jos Jumala olisi tuhonnut heidät heti olisi kyseessä sama tilanne että jumalaa palveltaisiin pelosta eikä rakkaudesta. Siksi Jumala ei tuhonnut heti langenneita enkeleitä. Siksi on pahuutta vielä tässä ajassa. (Hes 13-17, Juud 6, Ilm 12:7) 
Koko Universum tulee todistamaan myös saatanan ja enkeleittensä tuhon. (Ilm 20:9-10)  

Saatana ja kaikki langenneet enkelit on tuhotaan pelastushistorian tuomioprosessin täytäntöönpanovaiheessa ja siksi koko pahuus poistuu lopullisesti.
Ainainen onni ja autuus on tarkoitus alkaa universumissa jossa ei koskaan näy ainuttakaan surun kyyneltä. Jumala ei jää siis ketään kiduttelemaan halki ikuisuuksien. Tarkoitus on hävittää pahuus tässä vaiheessa.

VKR38; 1Moos 2:7; "Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu."
KR1992; 1Moos 2:7; "Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento."

1 Moos 2:17; "Siitä puusta joka antaa tiedon hyvästä ja pahasta älä syö, sillä sinä päivänä jona siitä syöt, olet kuoleman oma;" KR1992.
"- sinä päivän jona siitä syötä, sinun pitää kuolemalla kuoleman;" VKR1938.

Synnin palkka on kuolema; -Ei ikuinen elämä helvetissä; Room 6:23.

Syntiä ei ikuisteta! Synti hävitetään. Jumala puhdistaa koko luomakuntansa lopullisesti! 
Ilm 20-22 luvut.


"Katso minä luon uuden taivaan ja uuden maan. Menneitä ei enää muistella, ne eivät nouse mieleen." " Kuolema on nielty ainiaaksi. Herra Jumala pyyhkii kaikkien kasvoilta kyyneleet."
Jes 65:17, 25:8. 


"Hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut." Ilm 21:4.




Jari Laurila
http://jarinhotelli.blogspot.com
15.4.2011


Lisää aiheen läheltä;
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/14 











- Kuortaneen kirkko on kaunis ja kauniilla paikalla järven rannalla. 
(Kuva:Jari Laurila:2012)

Heikki Klemetin talon vieressä. Säveltäjällä oli lyhyt matka akustiseen kirkkoon ja soittimiin.