Tuomio. Kadotus ja ikuisuus;
"Helvetti" on jumalattomien kadotuksen tuli.
Piinaako Jumala "helvetissä" halki loputtomien ikuisuuksien?
Helvetti sanan kreikankielinen nimitys "Geenna, Gehenna" johtuu Hinnomin laaksosta (hebr. "Ge Hinnom") Ge Hinnom (Hinnomin laakso) sijaitsi Jerusalemin eteläpuolella. (Joos 15:8, 2 Kun 23:10)
Hinnomin laakso oli Jeesuksen aikana Jerusalemin kaatopaikka jossa poltettiin kaupungin jätteitä. Gehennassa poltettiin myös rikollisten ruumiita ja muutakin saastaista mm. itsestään kuolleita eläimiä. Paikasta tuli siksi iankaikkisen rangaistuksen vertauskuva ja alkoi merkitä vertauksissa rangaistuspaikkaa.
Jeesus käytti Gehenna kaatopaikkaa vertauskuvana helvetin tulelle joka aikojen lopussa kuluttaa jumalattomat.
Profeetat Jeremia ja Jesaja ennustivat paikasta missä ruumiit palavat. (Jer. 7:32,33; 19:6; Jes. 30:33) Gehenna oli ollut aikaisemmin myös epäjumalan palvontapaikka jossa poltettiin eläviä lapsia. (2 Kun 23:10, Jer 32:35, 2.Aik.28:3; 33:1,6)
Platon (427-347ekr) länsimaalaiseen filosofiaan vaikuttavin filosofi kirjoitti "Vergiluksen manalasta" joka olisi kuolleiden olinpaikka maan alla. "Vergiluksen manalassa" Platonin mukaan koston ja rangaistuksen henget kiduttaisivat ja piinaisivat epävanhurskaita. Syntyi oppi jossa saatana ja saatanan enkelit panevat toimeen ikuisia rangaistuksia. Syntyi oppi sielun kuolemattomuudesta.
Platonilta kreikkalaisesta filosofiasta on luonnollisesti vaikuttimia juutalaisuuteen ja 300 luvun kirkkoon ensin ja sitä kautta oppi ikuisesta kidutuksesta on pesiynyt kristinuskoon. Oppi on Raamatulle kuitenkin vieras.
Platonilta kreikkalaisesta filosofiasta on luonnollisesti vaikuttimia juutalaisuuteen ja 300 luvun kirkkoon ensin ja sitä kautta oppi ikuisesta kidutuksesta on pesiynyt kristinuskoon. Oppi on Raamatulle kuitenkin vieras.
Sielunvihollinen tahtoo esittää Jumalan luonteen väärässä valossa. Oppi esittää Jumalan "kostonhaluiseksi sadistiseksi tyranniksi." Luoja ja pelastetutko katselisivat ja nauttisivat tuskissaan kirkuvista Jumalaa kiroavista ihmisistä, rakkaitaan, perheenjäseniensä tuskista halki loputtomien ikuisuuksien sitten pelastuksen ihanuudessa ja onnessa?
Voisiko oikeamielinen ihminen nauttia sellaisesta "onnesta?"
Uudessa Testamentissa Gehenna/"helvetti" sana esiintyy
kaksitoista kertaa; Matt 5:22, 29, 30, 10:28, 18:9, 23:15, 33, Mark 9:43, 45, 47, Luuk 12:5, Jaak 3:6.
Lopullinen rangaistus ilmestyskirjan apostoli Johanneksen mukaan on "taivaasta lyövä tuli, tulinen järvi joka on toinen kuolema;" Ilm 20:9-15, 19:20, 21:8.
Myös psalmit kuvaavat jumalattomien rangaistusta "savuna joka nousee ilmaan;"
Ps 37:20,34, 68:3,145:20.
Ps 37:20,34, 68:3,145:20.
Jeesus kuvasi vertauksissaan ihmisen tuhoa Matteuksen sanoissa "tulisella pätsillä" sekä "itkulla ja hammasten kiristyksellä" Matt 8:12, 13:42,50, 22:13, 24:51, 25:30 ja Luukas 13:28.
Saatanan juonet ovat onnistuneet ja vain hyvin harva on alkanut rakastamaan "sadistista hirmutyranni" jumalaa. Sellaista jumalaa on hyvin vaikeata rakastaa joka perustuisi pelkoon hirvittävän loppumattoman kidutuskohtalon uhalla. Kammottavimpia keksintöjä mitä ihmiskunta on keksinyt tämä jumalan luonnetta päinvastaiseksi vääristelevä oppi. Julmuus on saatanallista.
Jumala on rakkaus; "Joka ei rakasta ei ole oppinut tuntemaan Jumalaa sillä Jumala on rakkaus;" 1 Joh 4:8.
Monet uskonmiehet ovat opettaneet kidutusoppia mutta heillä ei ollut sitä ymmärrystä mikä meillä on nykyaikana. Jokainen vastaa oman aikakautensa tiedon määrästä omantuntonsa valossa Jumalan edessä. Ikuisen piinan oppi on aiheuttanut paljon pahaa sillä harvat ryhtyvät rakastamaan "sadistista jumalaa?" Moni uskoon kääntymys on jäänyt tekemättä ja monta jumalanpilkkaajaa tullut lisää kun Raamatun rakkauden uskonto on jäänyt ymmärtämättä julman ikuisen piinan opin vuoksi.
Jumala on antanut valinnan mahdollisuuden vapaan tahdon kaikille enkeleillekin. Osa enkeleistä lankesivat pois korkeasta asemastaan; Juuda 6; " Ja niitä enkeleitä jotka eivät pitäneet kiinni korkeasta asemastaan vaan hylkäsivät oman asuinsijansa Hän pitää pimeydessä ikuisissa kahleissa suurta tuomion päivää varten." Hes 28:12-17, Ilm 12:7.
Raamatun tulkinta käännöksissä "aina ja ikuisesti, iankaikkisesti" on harhaanjohtava koska suomenkielestä puuttuu vastike "aion, aioonios" sanalle joka kuvaa määräaikaa ja aikakautta.
Suomenkielestä on vaikea löytää sopivaa sanaa kuvaamaan tulen hävityksen kestoa. "Iankaikkinen" johtuu sanoista ikä + kausi. "Iänkaiken" olisi suomenkielessä vastine mutta "iänkaiken" on vanhentunut sana kielenkäytössämme suomenkielessä.
Kreikankielen "aion, aioonios" kuvaa elinikää ja aikakautta, aikaa jonka olevainen elää ja aikaa jonka asia tai esine on olemassa.
Kreikankielen "aion, aioonios" kuvaa elinikää ja aikakautta, aikaa jonka olevainen elää ja aikaa jonka asia tai esine on olemassa.
Sodoman ja Gomorran kaupungit hävitettiin myös "ikuisella tulella" mutta Kuolleenmeren rannoilta jossa kaupungit sijaitsivat eivät enää liekit nouse eikä savuakaan enää näy. (Juud 7)
Hebrean ja kreikan kielessä voi yksi pieni heittomerkki ja sanan pääte muuttaa sanan merkitystä ja sanojen asiayhteyksillä merkitystä missä asiayhteyksissä sanat esiintyvät. Kaikki tietävät että Jumalan antama elämä uudessa maassa ei koskaan lopu, mutta tulet joita on maan päällä poltettu sammuvat kun tulet ovat polttaneet oman aikakautensa.
Raamattua tutkittaessa on aina huomioitava mitä koko Raamatussa asiasta on kerrottu ja asiayhteys mihin asiayhteyteen asia kuuluu eli mistä on kysymys. Yksittäisiä jakeita ei voida irroittaa irti asiayhteyksistään ja tulkita oman tavoitteen mukaan.
Usein on ensin ymmärrettävä sen ajan tapakulttuuria ja historiaakin sekä alkukielien merkitystä ennen kuin asiasta pääsee ymmärrykseen.
Usein on ensin ymmärrettävä sen ajan tapakulttuuria ja historiaakin sekä alkukielien merkitystä ennen kuin asiasta pääsee ymmärrykseen.
Helvetin tulen rangaistuksen kestosta Raamatun ilmoitus huomoiden kysymyksessä on "toinen kuolema" Raamatun mukaan joka tapahtuu tulella joka polttaa niin hyvin ettei jää mitään jäljelle; Mal 3:19; "Katso se päivä tulee liekehtivänä kuin uuni. Kaikki röyhkeät ja pahantekijät ovat silloin oljenkorsia. Se päivä tulee ja sytyttää ne liekkiin sanoo Herra Sebaot eikä niistä jää jäljelle juurta eikä vartta." (Jes 66:15-17) Mal 3:19-21 (Vkr1938; Mal 4:1) Kuvaavat rangaistuksen ja kohtalon kestoa.
Jumalattomien kadotus on lopullinen ilman ylösnousemustoivoa. Rangaistuksen toimeenpano ei kuitenkaan ole halki iäisyyksien jatkuva asia.
2 Tess 1:9; "Heidän rangaistuksenaan on ikuinen kadotus, ero Herrasta ja hänen voimansa kirkkaudesta."
Jeesus sanoi; "-Heidän matonsa ei kuole, eikä tuli sammu." Mark 9:48, Jes 66:24; "Sammumaton tuli ja madot" kuvaavat lopullisuutta: Madot kalvavat ja tulet polttavat kunnes tulet ovat tehneet aikakautensa tehtävänsä loppuun asti.
Jerusalemin "Gehenna ongelmajätelaitoksella" paloi tuli aina jossakin ja aina jossakin nurkassa madotkin elivät. Tämä on vertauskuvaa rangaistuksen lopullisuudesta ja peruuttamattomuudesta ettei madot kuole eikä tuli sammu ennen kuin on kaikki poltettu mitä kaatopaikalle kaadetaan.
Tuli polttaa niin kauan kuin on palamista. Palamisesta ei ole paluuta enää mihinkään. Kaatopaikalla tekivät tuhojaan madot ja tuli. Paluuta ei ollut. Mark 9:43-44, Jer 17:27, Jes 1:31."Iankaikkinen tuli" poltti Sodoman ja Gomorran kaupungit kaupunkien jumalattoman elämän vuoksi Jumalan tuomiona. Kaupungit ovat jo palaneet niin ettei savukaan enää nouse; Juud 7, 2 Piet 2:6.
"Iankaikkinen" ei aina tarkoita jatkuvasti kestävää mutta kuvaa lopullisuutta; 4 Moos 18:19, 3 Moos 16:34, 2 Kun 5:27, Joona 2:7.
Syntiä ei ikuisteta. "Taivaasta lyövä tuli ja tulinen järvi" on Raamatun sanan kuvaus hävitystavasta; Ilm 20:11-15; "-Jokainen jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta heitettiin tuliseen järveen;" jae 15. "Toinen kuolema" (jae 14) on päättymätön lopullinen josta ei ole enää ylösnousemuksen mahdollisuutta. Synnin palkka on kuolema eikä ikuinen elämä helvetissä; Room 6:23; "Synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa meidän Herrassamme." Matt 25:46. Hebr 10:29. Ilm 21:8.
Kadotustuomio on lopullinen josta ei ole paluuta;
Ilm 21:7-8, Joh 3:36, 1 Joh 5:11-12, Hes 18:20, 3:17-19, Jaak 5:20, Ps 37:22,34, San 2:21-22, Jes 29:18-20, Apt 3:22-23, Ps 37:10, 20, 73:26-27, Obadja 16, San 12:7, Matt 3:12, Ilm 20:9, Matt 13:30,40,
2 Piet 3:10, Jes 5:14, 2 Piet 2:9.
2 Piet 3:7,10; "Nykyiset taivaat ja maa ovat samalla sanalla talletetut tulelle säästetyt jumalattomien ihmisten kadotukseen ja tuomion ja kadotuksen päivään." Herran päivä on tuleva niin kuin varas, silloin taivaat katoavat pauhinalla, alkuaineet kuumuudesta hajoavat, maa ja kaikki mitä siihen on tehty palavat."
Pahuus päättyy. Jumalan armoa ja rakkautta on että jumalattomat kuolevat ettei mitään halki loputtomien ikuisuuksien jatkuvasti kestävää vaivan ja kidutuksen paikkaa ole. (Room 6:23)
Rakkaudellinen Jumala (1 Joh 4:8) tahtoo aina pelastaa ihmisen. Jumalan Henki vetoaa jokaiseen ihmiseen monta kertaa ihmisen elämän aikana kääntymyksen puolesta; Matt 22:37, Luuk 13:34, Hes 33:11, Jes 1:18, 55:7, Apt 7:51, Jes 45:22; "-Kääntykää minun tyköni ja antakaa pelastaa itsenne te maan ääret kaikki sillä minä olen Jumala eikää toista ole."
Ihmisellä itsellään on vapaa tahto päättää ikuisesta kohtalostaan.
Jumala lupaus on ettei uudessa maassa menneitä muisteta. Pahuus on katoavaista. Saatanan näennäinen voittoasema päättyy. Jumala antaa pahuuden tapahtua saatanan vaikutuksesta määräajan.
Ajan lopussa jokainen joutuu myöntämään että Jumala rakkaudessaan antoi valinnan mahdollisuuden ja Jumala on rakkaus eikä hirmutyranni. Jokainen joutuu myöntämään Jumalan oikeudenmukaisuuden Ilmestyskirjan 20 luvun tapahtumissa.
Toisessa ylösnousemuksessa heräävät samassa tilassa kuin kuolivat ja ymmärtävät että valinta elämänarvosta on omat päätökset. (Ilm 20:12,15) Armossaan Jumala suo lopullisen kuoleman.
Toisessa ylösnousemuksessa heräävät samassa tilassa kuin kuolivat ja ymmärtävät että valinta elämänarvosta on omat päätökset. (Ilm 20:12,15) Armossaan Jumala suo lopullisen kuoleman.
Saatana enkeleineen ovat ainoat jotka saivat tuomionsa jo taivaassa. Langenneille enkeleille annettiin mahdollisuus katua lankeemustaan taivaassa. Jos Jumala olisi tuhonnut langenneet enkelit heti olisi ollut niin että Jumalaa palveltaisiin pelosta eikä rakkaudesta. Jumala ei tuhonnut heti langenneita enkeleitä. Pahuutta on siksi vielä tässä ajassa. Juud 6, Ilm 12:7; "Sota syttyi taivaassa, Mikael ja hänen enkelinsä sotivat lohikäärmettä vastaan ja lohikäärme ja hänen enkelinsä sotivat." (Mikael on vertauskuvallinen ilmaisu Kristuksesta. Lohikäärme vertauskuvaa saatanaa.)
Koko Universum tulee todistamaan myös saatanan ja langenneiden enkeleiden tuhon; Ilm 20:9-10.
Saatana ja kaikki langenneet enkelit tuhotaan pelastushistorian lopulla ja kaikki pahuus poistuu lopullisesti.
Jumala puhdistaa koko luomakuntansa lopullisesti;
Ilm 19-22 luvut.
Herran Jeesuksen uskossa vastaanottaneet perivät uuden maan jossa on päättymätön ikuinen elämä. Uusi maa on halki loputtomien ikuisuuksien jatkuva onnen maa.
"-Väärintekijät joutuvat tuhoon mutta ne jotka panevat toivonsa Herraan perivät maan;" Ps 37:9. (Joh 3:18, Joh 5:24.
"-Katso minä luon uuden taivaan ja uuden maan. Menneitä ei enää muistella, ne eivät nouse mieleen." " Kuolema on nielty ainiaaksi. Herra Jumala pyyhkii kaikkien kasvoilta kyyneleet."
Jes 65:17, 25:8.
"-Hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut." Ilm 21:4.
"-Ei ole mitään kadotustuomiota niille jotka Kristuksessa elävät;"
Room 8:1,34.
Jumala antaa omilleen ikuisen elämän.
Jari Laurila
4.10.2025
15.4.2011
Ainoa synti jota ei voi saada anteeksi on Pyhän Hengen pilkka; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.6
Ainoa synti jota ei voi saada anteeksi on Pyhän Hengen pilkka; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.6
Lisää aiheen läheltä;
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/14
- Kuortaneen kirkko on kaunis ja kauniilla paikalla järven rannalla.
(Kuva:Jari Laurila:2012)
Heikki Klemetin talon vieressä. Säveltäjällä oli lyhyt matka akustiseen kirkkoon ja soittimiin.