”Aabrahamin helma” –Kuolleet isiensä luona.
Kreikankielen ”kolpos abraam” kuvasi juutalaisuudessa kuoleman
jälkeistä aikaa. Kolpos abraam on
suomennettu Aabrahamin helmaksi. Me vastaavasti voisimme sanoa vaikka: ”hautausmaan
levossa.”
Sanommekin ”meni haudan lepoon.”
Lasaruksen sanottiin olevan Aabrahamin helmassa
lohdutuksessa uskon isän helmassa jonka kautta on lupaukset. Kertomus rikkaasta
miehestä ja Lasaruksesta. Luuk 16:19-31.
Aabraham oli monille uskon isähahmo siksi että Aabraham sai
suuren lupauksen. (1 Moos 12:1-4)
Aabrahamin jälkeläisiä oli myös epäjumalanpalvelijoina
joille ei autuaan osa kuulunut. (Joos 24:2)
Kysymys Aabrahamin helmasta on vanha juutalainen kertomus.
Kertomus syntyi alunperin Egyptissä ja oli Egyptiläistä moraalietiikkaa. Jeesus käytti tätä kertomusta vertauksessaan hyvästä ja pahasta. Jeesus syytti kertomuksella fariseuksia kun kirjanoppineet tunsivat kertomuksen. Kansa ymmärsi vertauksin. Jeesus oli mestariopettaja. Akatemia oli olemassa jo 400 vuotta eKr.. Sokrates opetti myös vertauksin. Sokrates johdatteli dialogeissa vertauksin vastapuolta antamaan itse vastauksen. Sokraten oppilaita olivat Platon ja Aristotele.
Kertomus syntyi alunperin Egyptissä ja oli Egyptiläistä moraalietiikkaa. Jeesus käytti tätä kertomusta vertauksessaan hyvästä ja pahasta. Jeesus syytti kertomuksella fariseuksia kun kirjanoppineet tunsivat kertomuksen. Kansa ymmärsi vertauksin. Jeesus oli mestariopettaja. Akatemia oli olemassa jo 400 vuotta eKr.. Sokrates opetti myös vertauksin. Sokrates johdatteli dialogeissa vertauksin vastapuolta antamaan itse vastauksen. Sokraten oppilaita olivat Platon ja Aristotele.
Todellista Aabrahamin helmaa ei ole olemassa kuitenkaan
missään.
Jeesus käytti vanhaa moraalitarinaa koska kansa tunsi vanhan kertomuksen.
Jeesus käytti vanhaa moraalitarinaa koska kansa tunsi vanhan kertomuksen.
Aabrahamin kerrotaan tulleen
otetuksi ”isiensä luo.” (1 Moos 25:7-11)
Myös muiden patriarkkojen
kuolemista sanottiin samalla tavalla ”isiensä luo.” (1 Moos 35:29, 49:29)
Mahdollisesti on tarkoitettu Makpelan luolaa joka ilmeisesti toimi sukuhautana.
Makpelan luolassa vainajat olisivat ainakin yhdessä olleet maatuneina,
luurankoina tai balsamoituina.
Yleinen eräs sanonta uskovista vainajista on ”vanhurskasten
lepoon.” Tämäntyyppisestä asiasta on ollut kysymys ilmeisestikin.
Kreikkalainen filosofia toi sielun kuolemattomuusopin niin
että se pesiytyi myös kristinuskon oppeihin toisinaan. Raamattu opettaa
kuolleiden ylösnousemusta. (Ilm 20)
(Hes 37:12-13)
”Älkää ihmetelkö tätä!
Tulee aika jolloin kaikki jotka lepäävät haudoissaan kuulevat Hänen äänensä.”
He nousevat haudoistaan –hyvää tehneet elämän ylösnousemukseen, pahaa tehneet
tuomion ylösnousemukseen.” (Joh 5:28-29)
Isä Jumala, Jeesus Kristus siunaa palvelijoitaan ja Jeesus
Kristus on ainoa sopiva uskon esimerkki. Jeesus Kristus herättää haudoista. Aamen.
Jari Laurila
27.1.2013
Opetus kuolleiden tilasta täällä:
> http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/14.6
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti