Hurmokset ja ihmeet
“Hurmos” sana on käännetty heprean “naba-” suom; ennustaa, profetoida ja kreikan “ekstaasis-” suom; asettaa syrjään; siirtää tavallisesta olotilasta.
Pyhitys ilmenee uskolla Jeesukseen ja Jumalan käskyjen kunnioittamisena.
Jumalan Hengen toiminta näkyy arvokkaana ja pyhittävänä vaikutuksena; Ilm14:12; "Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon."
Hebr 12:14; "Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa."
Pyhissä näkyvät Hengen hedelmät käytännössä; Hebr 8:10; "Tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra, "Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani."
2 Kor 7:1; "Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa."
1 Piet 1:2, 1 Kor 6:9-10, 1 Tess 4:3,7, 5:23, 1 Piet 1:15-16,
Gal 5:22-26; "Hengen hedelmää ova rakkaus, rauha, ilo kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki. Ne jotka ovat Jeesuksen Kristuksen omia ovat ristiinnaulinneet vanhan luontonsa himoineen ja haluineen. Hengen varassa meidän on seurattava Hengen johdatusta. Emme saa tavoitella turhaa kunniaa emmekä ärsyttää ja kadehtia toisiamme." "Pyhitä heidät totuudellasi, Sinun sanasi on totuus;" Joh 17:17. Room 6:12-23.
Jumalan sana ja Jumalan Henki pyhittävät ihmisen.
Usko ilmenee kristillisessä elämässä nöyryytenä, lempeytenä, ystävällisyytenä, epäitsekkyytenä, lähimmäisrakkautena ja uskollisuutena Jumalalle -Jeesukselle.
Vääryyden edessä ei kuitenkaan tietenkään tarvitse taipua.
Kansan kiihottaminen hurmostiloihin on aivan outo asia Raamatussa.
Kansankiihotusta hurmostilaan ei Raamatussa missään ole mainittu että olisi Raamatullinen esimerkki. Missään Raamatussa ei anneta ymmärtää että kansaa olisi kiihotettu hurmostilaan.
Hurmostilojen mentyä ohitse ei ole itsestään selvää että ihmiset vakiintuisivat uskoon ja hengelliseen pyhien elämänarvojen tilaan.
Hurmostila ei ole välttämätön ehto rakkauden uskollisuudelle Jumalalle -Jeesukselle Kristukselle.
Spontaanit vahvasti reagoinnit ovat eri asioita kuin että tarkoituksella kiihottamalla kiihotettaisiin hurmostiloihin asti.
Paavali ja Pietari joutuivat hurmoksiin; Apt 22:17/10:9-16,28, 11:5, 2 Kor 12:1-4. Vanhassa Testamentissa hurmoksesta on mainittu;
4 Moos 11:24-29, 1 Sam 10:5,10-13, 19:20-24, 1 Kun 18:29, 22:10, 1Aik 25:1-3, 2 Aik 18:9.
Raamatun kirjoituksissa hurmoksiin on liittynyt profetoiminen, eli ilmoitus Jumalalta. Oikea aito hurmos oli siis profeettojen osana profettojen saadessa ilmoituksia Jumalalta. Hurmoksella tarkoitetaan Raamatussa tavallisesti näkytilaa, jossa profeetat vastaanottivat sanomia Jumalalta, -eivät koskaan menoja joissa olisi kiihottammalla kiihotettu kansanjoukkoja hurmostiloihin. Ihmeiden, tunne-elämyksien ja transsitilojen tavoittelemalla tavoittelu ei kuulu kristillisyyden arvoihin ja ehtoihin.
Hurmoksien vaikutus on lyhytaikainen. Tunne elämyksien loppuessa ihminen saattaa jäädä yksin tyhjyyteen ja masennukseen. Uskossa usko ja Jeesus ovat aina turvana vaikeuksissakin. Raamatun sanasta ja Jumalan Hengestä ihminen saa tukea ja hengellistä ymmärrystä uskolleen.
Kiinnostus uskoa kohtaan hurmoksellisten kokemuksien kautta saattaa kuitenkin olla yksilöllisesti alku joka voi johtaa lopulta oikeaan hengelliseen elämään uskossa Jumalaan Jeesuksessa Kristuksessa. Kiinnostus Jeesukseen ja hengellisiin asioihin kuuluvat asiaan.
Ihmisen ajatellessa Jumalaa, Jeesusta ja syntiä on se aina merkki Jumalan Hengen puhuttelusta. Taivaan Isä ei jätä vaille apuaan niitä jotka vilpittömästi tahtovat elämänmuutosta Jumalan puolelle.
Hengellinen usko ei tarkoita että ihmisellä pitäisi olla hurmoksellisia transsitiloja ja tunne-elämyksiä -usko ei ole tällaisten asioiden vuoksi; 2 Tim 4:3; "Tulee näet aika että ihmiset eivät kärsi tervettä oppia vaan omien himojensa mukaan haalivat itselleen opettajia korvasyyhyynsä;" Uskossa uskon kuuliaisuudessa ihminen saa vastavuoroisessa rakkaudessa Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa ns. pelastusvarmuuden ikuisesta elämästä -tarkoitusta elämälleen. Hengellistä ja henkistä tasapainoa "uudessa elämässä Kristuksessa" jossa synnit eivät aiheuta ihmiselle vahinkoa. Jumalan kymmenen käskyn laki on synnin opettava laki. Laki on rakkauden laki ihmisen parhaaksi. Synti aina vahingoittaa ihmistä. Hengellinen usko on tunne-elämyksien sijasta elämän kantavin kaikkein tärkein arvo. Usko antaa mielihyvää vaikeuksissakin.
Syntejä ei saa anteeksi pelkällä kaatuilemisella eikä muillakaan ihmeillä. Vilpitön synnin suru Jumalan edessä johtaa synnin hylkäämiseen ja parannukseen. Uskoon tulleet unohtavat syntinsä "uudessa elämässä" Kristuksessa, ja hylkäävät syntinsä menneeseen aikaan saaden uskossa Jeesukseen Kristukseen Jumalan anteeksiannon ja armon.
Hurmoksiin pääsivät pakanakansatkin menoissaan. Väärät profeetatkin hurmoksiin pääsivät; 1 Kun 18:26-29. Alkuasukkaiden menoissa on hurmostiloihin kiihotettu. Pahat hengetkin saattavat olla osallisena hurmoksellisuudessa.
Ihminen ei voi komentaa Pyhää Henkeä vaatimalla hurmoksiin pääsyä. Profeettojen kokemukset Raamatussa olivat tahattomia hurmoksia. Hurmokset profeetoilla ovat olleet tiloja joissa profeetat vastaanottivat suoria ilmoituksia Jumalalta.
Hengellinen innokkuus voi ilmetä esimerkiksi ahkeruutena Herran palvelussa lähimmäisten hyväksi ja kiinnostuksena oppia Raamatusta miten itse voisi parhaiten täyttää paikkansa kristittynä.
Hengellisyys ilmenee haluna huomioida Jumalan tahto kaikissa päätöksissään. Jumala vihaa syntiä ja hengellisyys haluaa vakaasti vastustaa syntiä.
Usko ja hengellisyys ovat viisasta, järkevää, vakaata ja pyhää joka näkyy Jumalaa ja lähimmäisiä rakastavana luonteen jaloutena uskossa sanoissa ja teoissa;
Matt 22:37-40; "Jeesus vastasi; "Rakasta Herraa Jumalaasi koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä; Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varrassa ovat laki ja profeetat."
Jaak 2:14-26; Usko ilman tekoja on kuollut, sillä uskon teot ovat uskon seurausta.
Usko on uskoa Jumalaan -Jeesukseen ja alistumista Pyhän Hengen johdatukseen; Joh 16:13; "Kun totuuden henki tulee hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden. Hän ei näet puhu omissa nimissään, vaan puhuu sen minkä kuulee ja ilmoittaa teille mitä on tuleva;"
"Yksikään profeetallinen sana ei ole tullut julki ihmisen tahdosta, vaan ihmiset ovat puhuneet Pyhän Hengen johtamina sen minkä ovat Jumalalta saaneet;" 2 Piet 1:21.
Apt 21:9, Joh 14:23,26, Gal 4:6, 2 Kor 3:18, Tiit 3:5, Room 8:15-26.
Lopun aikana viimeisinä päivinä paholaisen eksytykset esiintyvät "valkeuden vaatteissakin" ja Kristuksen nimissä; 2 Kor 11:14, Matt 24:24, 7:15-23, Ilm 16:13-14, 13:13-14; Eksytykset ja ihmeet ovat pettäviä, niitä on vaikea erottaa aidosta oikeasta. Ainoa tapa arvostella oikeata ja väärää on Jeesuksen usko, Jumalan sana Raamattu, sekä Jumalan käskyillä koettelu. Jumalan kymmenen käskyn laki on sellainen "valtakunnan perustuslaki" että jos tämän lain suhteen on ristiriidassa niin on sitten varmasti väärää; 1 Joh 2:3-4; "Siitä me tiedämme tuntevamme Hänet että pidämme hänen käskynsä. Joka sanoo tuntevansa hänet mutta ei pidä Hänen käskyjään on valehtelija, eikä totuus ole hänessä." Jaak 1:25, 2:10-12, Luuk 16:17; "Laista ei häviä piirtoakaan, ennemmin katoavat taivas ja maa."
"Sitähän Jumalan rakastaminen on että pidämme Hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa;" 1 Joh 5:3
Jeesus Kristus on Herra ja rakastaa niitä jotka uskovat Häneen.
"Hän tulee ja paljastaa että maailma on väärässä, Hän paljastaa mitä on synti, mitä vanhurskaus ja mitä tuomio;" Joh 16:8.
Jari Laurila
2.11.2024
Jari Laurila
2.11.2024