Protestanttiset liikkeet ovat uskonpuhdistuksen seurausta. Jumala on vilpittömän totuuteen pyrkimyksien vuoksi siunannut näitä hengellisiä liikkeitä.
Raamattu oli keskiajalla kansalta salattu kirja. Kirjapainotaito toi Raamattuja kansalle. Tietoa rakentui päällekkäin ja aikaisempi tieto käytettiin hyväksi. Vähitellen päästiin yhä lähemmäksi Raamatun totuutta.
Kun vilpittömät totuuden etsijät ja Raamatun tutkijat löysivät Raamatusta uutta valoa heidän ympärille syntyi ryhmiä joista kasvoi ajassa kokonaisia protestanttisia kirkkoja. Martti Luther 1483-1546 oli uskonpuhdistajien esikoisia.
Seitsemännen päivän Adventtikirkon perustajajäseniä olivat; James White, Joseph Bates, John Loughborough, Uriah Smith ja John Andrews.
Seitsemännen Päivän Adventtikirkko rekisteröitiin 1863.
Kun vilpittömät totuuden etsijät ja Raamatun tutkijat löysivät Raamatusta uutta valoa heidän ympärille syntyi ryhmiä joista kasvoi ajassa kokonaisia protestanttisia kirkkoja. Martti Luther 1483-1546 oli uskonpuhdistajien esikoisia.
Seitsemännen päivän Adventtikirkon perustajajäseniä olivat; James White, Joseph Bates, John Loughborough, Uriah Smith ja John Andrews.
Seitsemännen Päivän Adventtikirkko rekisteröitiin 1863.
Raamatusta löytyi uskonpuhdistuksen aikana uutta valoa.
Adventtikirkossa hyödynnettiin edeltävien uskonpuhdistajien kaikki valo joka kaikki johti pois pimeästä keskiajasta lähemmäksi puhdasta Raamatun Jeesus Kristus evankeliumia. Raamatun opetus ymmärrettiin kaikkina maailmanaikoina olevaiseksi.
Adventtiliikkeessä tahdottiin olla uskollisia alkuperäiselle Raamatullisen viikon seitsemännelle päivälle joka on Jumalan itsensä säätämä lepopäivä; Jaak 2:10; "Sillä se joka muuten kaikessa noudattaa lakia mutta rikkoo lakia yhdessä kohdassa on syypää kaikilta kohdin."
Adventtikirkossa hyödynnettiin edeltävien uskonpuhdistajien kaikki valo joka kaikki johti pois pimeästä keskiajasta lähemmäksi puhdasta Raamatun Jeesus Kristus evankeliumia. Raamatun opetus ymmärrettiin kaikkina maailmanaikoina olevaiseksi.
Adventtiliikkeessä tahdottiin olla uskollisia alkuperäiselle Raamatullisen viikon seitsemännelle päivälle joka on Jumalan itsensä säätämä lepopäivä; Jaak 2:10; "Sillä se joka muuten kaikessa noudattaa lakia mutta rikkoo lakia yhdessä kohdassa on syypää kaikilta kohdin."
Varhaisadventtilaiset odottivat Jeesuksen paluuta vuosina 1843 ja 1844 aikana jolloin Adventtikirkkoa ei vielä ollut. Ennen Adventtikirkon syntyä aikansa baptistiseurakunnan William Miller (1782-1849) tutki Raamattua vilpittömästi. Miller löysi profetian taivaallisesta pyhäköstä. Danielin kirjan jakeiden merkitys on selvä; Kyse on pyhäkön kunniasta; Dan 8:13-14; "Sitten minä kuulin enkeleiden puhuvan ja yksi heistä kysyi toiselta; "Kuinka kauan meidän täytyy katsella tätä, päivittäinen uhri on poissa, jumalattomuus levittää tuhoa, pyhäkkö ja palvelus on tallattu maahan." Toinen vastasi; "Niin kauan että kaksituhatta kolmesataa iltaa ja aamua on kulunut, sitten nousee pyhäkkö taas kunniaan." Vanhan Testamentin pyhäkköpalvelus vertauskuvasi oikeaa Jeesuksen taivaallista pyhäkköpalvelua; 3 Moos 16:16,19,30, Hebr 8 luku. Daniel tiedusteli enkeliltä milloin maahan tallatun häväistyn pyhäkköpalvelus saisi uuden kunnian.
Jeesuksen odottajat 1843 ja 1844 koostuivat useiden seurakuntien ainakin baptistien, metodistien ja presbyteerien, kongregrationalistien ja muistakin evankelisista pienistä ryhmistä. Adventtilaiset ymmärsivät että viimeisien aikojen tärkein tehtävä on Jeesuksen pelastustyöstä huolehtiminen; Matt 28:18-20, Mark 16:15-16. "
"Adventisteiksi" alettiin nimittämään aikansa baptistikirkon maallikkosaarnaajan William Millerin liikkeen kannattajia. Laajemmin ymmärrettynä johtaa Kristuksen apostolisen ajan seurakuntaan jossa Jeesuksen pikaisen takaisintulon odotus oli ominaista. Apostoli Paavali sitten opetti varhaiskristittyjä mitä ensin Kristuksen tuloa tapahtuu; 2 Tess 2:1-6.
William Miller selitti Danielin kirjassa aikajakson 2300 iltaa ja aamua tarkoittavan 2300 vuotta. Aikajakson lähtökohtana pidettiin syksyä 457 eKr jolloin Artakseksen seitsemäntenä hallitusvuotena annettiin käsky Jerusalemin jälleen rakentamisesta; Dan 9:25, Esra 7:7, 11-26. Kun tuosta ajasta laskettiin tasan 2300 vuotta eteenpäin saavutaan syksyyn 1844 jKr. Koska maallinen pyhäkköpalvelus oli esikuva taivaallisesta pyhäköstä ymmärrettiin 1844 tarkoittavan suuren sovituspäivän vertauskuvan täyttymystä. Sitten tutkittiin mille päivälle suuri sovituspäivä osuisi juutalaisen kalenterin mukaan 1844. Uskottiin silloin Kristuksen saapuvan. Jeesuksen takaisintuloa odotti Pohjois-Amerikassa muutamia kymmeniä tuhansia ihmisiä, korkeintaan satatuhatta ihmistä jotka olivat yksilöitä sen aikaisista monista erilaisista uskovaisten seurakunnista.
William Millerin Jeesuksen tuloa odottava kansanliike oli Millerin oma, sille ei ollut aikansa baptisiseurakunnan virallista kannatusta.
Profetia 2300 vuodesta ovat enkelien sanat ja Raamatun todellinen vertauskuvallinen profetia, mutta "milleristit" erehtyivät ajattelemaan pyhäkön puhdistamisen tarkoittavan maan puhdistamista, ja tekivät johtopäätöksen että Jeesus tulisi tuolloin. Tavallista on että profetia ei heti ole täysin selvä. Kun aika ja pettymys menivät ohitse kaksi kolmannesta Jeesuksen odottajista luopui uskostaan.
Kolmannes liikkeen jäsenistä jatkoi varman Raamatun opetuksen lopullisen selityksen selviämisen odotustaan. Viidennes näistä kolmanneksesta olivat mukana perustettavassa Seitsemännen Päivän Adventtikirkossa 1863.
Profetia 2300 vuodesta ovat enkelien sanat ja Raamatun todellinen vertauskuvallinen profetia, mutta "milleristit" erehtyivät ajattelemaan pyhäkön puhdistamisen tarkoittavan maan puhdistamista, ja tekivät johtopäätöksen että Jeesus tulisi tuolloin. Tavallista on että profetia ei heti ole täysin selvä. Kun aika ja pettymys menivät ohitse kaksi kolmannesta Jeesuksen odottajista luopui uskostaan.
Kolmannes liikkeen jäsenistä jatkoi varman Raamatun opetuksen lopullisen selityksen selviämisen odotustaan. Viidennes näistä kolmanneksesta olivat mukana perustettavassa Seitsemännen Päivän Adventtikirkossa 1863.
Ellen White 1827-1915 selitti profetian merkityksen vuotta Milleriä myöhemmin. Miller oli ensin laskenut ajankohdan oikein. Whiten kautta toimi profetian lahja mutta hänen profeetalliset näkynsä eivät muodostaneet kuitenkaan kirkon opillisen käsityksen perustaa. Adventtikirkon teologia on alusta alkaen kirjoitettu toimielimessä Raamatun tutkimuksen perusteella. Ellen Whiten mies James White on ollut kirkon toimielimen jäsen. Milleriläinen liike hajosi viiteen osaan ja yhdestä ryhmästä "varhaisadventisteja" syntyi sitten 1863 rekisteröity seitsemännen päivän adventtiliike jossa adventilla tarkoitetaan Kristuksen toista tulemusta.
Ymmärrettiin että profetiassa 2300 vuoden aikajaksossa on kyse taivaan pyhäköstä jossa hebrealaiskirjeen mukaan Jeesus Kristus toimii ylipappina ja että kyseessä on pyhäkön palveluksen suuren sovituspäivän vertauskuva jossa ylipappi meni pyhäkön kaikkein pyhimpään. Maallisen pyhäkön suurena sovituspäivänä kerran vuodessa ylipappi meni pyhäkön toiseen huoneeseen mukanaan sovittavaa verta ja puhdisti pyhäkön kansan vuoden aikana pyhäkköön tuomista synneistä. Kristuksen syntiuhri Golgatalla on syntiuhri johon eläinuhrit viittasivat. Jokapäiväinen maallisen pyhäkön palvelus päättyi aina suitsutuksen polttamiseen. Golgatan uhri muodosti sovituksen perustan johon koko vanhan liiton maallisen pyhäkön eläinuhrit viittasivat. Kristuksen ylipapillinen palvelus jatkuu taivaan pyhäkössä niin kauan kunnes adventti saa täyttymyksensä Jeesuksen tulossa.
Kristus astui tuolloin 1844 pyhäkön kaikkein pyhimpään suorittamaan viimeistä ylimmäispapillista palvelustaan taivaan pyhäkössä.
> Kysymys on maailman ihmisten uskoon tulosta
ja uskonelämän ylläpitämisestä jossa Jeesus Kristus on itse ylipappina ilman ihmisvälittäjiä; Hebr 1:14, 8:1-3; Enkelit sanansaattajina. Jumala itse ihmisen kanssa hengellisessä uudessa liitossa; 2 Kor 3 luku, Jer 31:31-33, Hes 36:25-27. Perusteet taivaan kirjojen avaamiselle jokaisen kohdalla on oltava; Ilm 20:11-15.
Adventtiliike toimii maailmalla suorittaen Ilmestyskirjan 14 luvun julistukseen kuuluvaa työtä muun Jeesusta tunnustavan kristikunnan kanssa; Matt 24:12-14.
Kristus astui tuolloin 1844 pyhäkön kaikkein pyhimpään suorittamaan viimeistä ylimmäispapillista palvelustaan taivaan pyhäkössä.
> Kysymys on maailman ihmisten uskoon tulosta
ja uskonelämän ylläpitämisestä jossa Jeesus Kristus on itse ylipappina ilman ihmisvälittäjiä; Hebr 1:14, 8:1-3; Enkelit sanansaattajina. Jumala itse ihmisen kanssa hengellisessä uudessa liitossa; 2 Kor 3 luku, Jer 31:31-33, Hes 36:25-27. Perusteet taivaan kirjojen avaamiselle jokaisen kohdalla on oltava; Ilm 20:11-15.
Adventtiliike toimii maailmalla suorittaen Ilmestyskirjan 14 luvun julistukseen kuuluvaa työtä muun Jeesusta tunnustavan kristikunnan kanssa; Matt 24:12-14.
Jumalan omat erottuvat jumalattomista. Jumalan omia on yksilöinä.
Seitsemännen päivän adventtikirkko on edelleenkin uskonpuhdistusliike joka haluaa erottua "suuren babylonin" jumalattomista. (Ilm 17-18, 18:2.)
Seitsemännen päivän adventtikirkko on edelleenkin uskonpuhdistusliike joka haluaa erottua "suuren babylonin" jumalattomista. (Ilm 17-18, 18:2.)
Adventtikirkon toiminta-ajatus perustuu lähestystyöhön ja uskollisuuteen Raamatun sanalle. Yksilöitä on aina kaikissa ryhmässä. Vehnä ja rikkaviljakin kasvavat yhdessä ajan loppuun saakka. Raamattua lukevissa piireissä on Jumalan omia yksilöinä.
Adventtikirkko löysi perustamisestaan lähtien tukevan Kristus kallion perustan. Opetuksia ei ole tarvinnut vuosien saatossa perusteiltaan muuttaa tiedon määrän lisääntyessä; Dan 12:9-10.
Adventtikirkon teologia on kestänyt miljoonien vilpittömien uskoon tulleiden ja uskonratkaisun tehneiden ihmisten Raamatulla koettelun.
Adventtikirkko löysi perustamisestaan lähtien tukevan Kristus kallion perustan. Opetuksia ei ole tarvinnut vuosien saatossa perusteiltaan muuttaa tiedon määrän lisääntyessä; Dan 12:9-10.
Adventtikirkon teologia on kestänyt miljoonien vilpittömien uskoon tulleiden ja uskonratkaisun tehneiden ihmisten Raamatulla koettelun.
Adventtikirkko uskonpuhdistusliike sai vahvat juuret niin ettei Adventtikirkon perustavia opinkäsityksien teologioita ole tarvinnut ajassa muuttaa.
Raamattu itse sanoo "viimeisien aikojen pyhän ihmisen" vaatimukset; "Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä. Niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen;" Ilm 14:12.
(Ilm 12:17, Hebr 12:14)
(Ilm 12:17, Hebr 12:14)
Kristuksen työ ulottuu ihmiskunnan aikojen alusta nykyisyyteen ja tulevaisuuteen. Golgatalla uhrattu ihmiskunnan syntiuhrikaritsa uhrasi itsensä ainoana täydellisenä ja kertakaikkisen riittävänä sovitusuhrina ihmiskunnan syntien sovitukseksi. Jeesus Kristus on hebrealaiskirjan mukaan taivaan pyhäkön Ylipappi jakaen sovitusarmoaan kaikkien niiden hyväksi jotka tulevat Kristuksen luokse uskossa.
Adventtina Kristuksen tullessa synti ja synnin seuraukset hävitetään lopullisesti koko maailmankaikkeudesta. Kristus lunastaa omansa ihmiskunnasta ja hallitsee maailmankaikkeutta ja uutta maata ajassa joka ei koskaan pääty. Tämä on lopullinen Golgatan sovitustyön tulos. (Jes 65:17, Ilm 21:1; "Katso minä luon uuuden taivaan ja uuden maan. Menneitä ei enää muistella ne eivät nouse mieleen."
Isä Jumala, Pyhä Henki, Jeesus Kristus ja Raamatun auktorisoitu sana. Muuta ei ole. "Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin ettei kukaan voisi ylpeillä;" Ef 2:8-9.
Isä Jumala, Pyhä Henki, Jeesus Kristus ja Raamatun auktorisoitu sana. Muuta ei ole. "Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin ettei kukaan voisi ylpeillä;" Ef 2:8-9.
"Ylistetty olkoon Hänen armonsa kirkkaus kun Hän antoi meille rakkaan poikansa. Kristuksen veressä meillä on lunastus, rikkomuksiemme anteeksianto. Näin Jumala on antanut armonsa rikkauden tulla runsaana osaksemme ja suonut meille kaikkea viisautta ja ymmärrystä. Hän on ilmaissut meille tahtonsa salaisuuden, sen Kristusta koskevan suunnitelman jonka Hän oli nähnyt hyväksi tehdä;" Ef 1:6-9.
"Katso Hän tulee pilvissä, Kaikki ihmiset näkevät Hänet, nekin jotka Hänet lävistivät ja Hänen tullessaan vaikeroivat kaikki maailman kansat. Näin on käyvä. Aamen. Minä olen A ja O, alku ja loppu, sanoo Herra Jumala, Hän joka on ja joka oli ja joka on tuleva, Kaikkivaltias;" Ilm 1:7-8.
Jari Laurila
13.12.2025
1.4.2020
Baptisti William Miller;
Ylipappi Jeesus Kristus kaikkein pyhimmässä;
Varhaisadventismi ja 22.10.1844 pettymys; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/9.8
Lisää aiheen läheltä: http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/74
Kirjoittaja on ollut Adventtikirkon jäsen 2000 alusta aktiivisesti toiminnan mukana noin viiden vuoden ajan. Ihmisyksilöiden tyytyväisyys ja onnistuminen ihmisten ryhmissä on yksilöllistä ja riippuu erilaisista yksilöllisistä tilannekohtaisista asioista ja miten itse onnistuu pitämään Herran Hengestä kiinni. Ihmisyksilöiden toiveet, tarpeet, asenteet, tunteet, elämänkokemukset ja elämäntilanteet ovat erilaisia. Ihmisten tieto ja uskon määrä on ajassa muuttuva ja erilaisia. Suomessa uskonnon liikkeisiin liittyminen ja eroaminen on vapaa kansalaisoikeus perustuslain 11-12§ valtuuksilla. En suorita mitään protestia uskonnon organisaatioita vastaan. Adventtikirkossa on Jumalalle pyhittyneitä Jeesukseen uskovia synnin karttajia yksilöinä, niin kuin muissakin uskon järjestöissä yksilöinä-. Olen ns. "näkymättömän seurakunnan" puolella toistaiseksi etten ole uskontokuntien jäsenkirjoilla toistaiseksi.
Lisää aiheen läheltä: http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/74
Kirjoittaja on ollut Adventtikirkon jäsen 2000 alusta aktiivisesti toiminnan mukana noin viiden vuoden ajan. Ihmisyksilöiden tyytyväisyys ja onnistuminen ihmisten ryhmissä on yksilöllistä ja riippuu erilaisista yksilöllisistä tilannekohtaisista asioista ja miten itse onnistuu pitämään Herran Hengestä kiinni. Ihmisyksilöiden toiveet, tarpeet, asenteet, tunteet, elämänkokemukset ja elämäntilanteet ovat erilaisia. Ihmisten tieto ja uskon määrä on ajassa muuttuva ja erilaisia. Suomessa uskonnon liikkeisiin liittyminen ja eroaminen on vapaa kansalaisoikeus perustuslain 11-12§ valtuuksilla. En suorita mitään protestia uskonnon organisaatioita vastaan. Adventtikirkossa on Jumalalle pyhittyneitä Jeesukseen uskovia synnin karttajia yksilöinä, niin kuin muissakin uskon järjestöissä yksilöinä-. Olen ns. "näkymättömän seurakunnan" puolella toistaiseksi etten ole uskontokuntien jäsenkirjoilla toistaiseksi.