Ylipappi Jeesus Kristus - Johdanto aikaprofetian 2300 vuotta ymmärtämiseen: -Oikean pyhäkön puhdistaminen ihmiskunnan synneistä. Dan 8:12-14.

.



Jeesus Kristus kuoli ristillä koko maailman historian ihmisten syntien sovituksen vuoksi.

Telttamaja-temppelin seremoniat esikuvasivat taivaallista palvelua. Temppelin syntiuhrit olivat esikuva Jeesuksen sovitustyöstä.

Jeesus siirtyi takaisin taivaaseen Isän oikealle puolelle; Hebr 10:12,14,18, 9:14, 24-28. 
(Mark 10:45, 1 Tim 2:4,6, Ef 5:25, Apt 20:32, Gal 2:20, 2 Tim 2:10-13)

"Kristus ei mennytkään ihmiskäsin tehtyyn pyhäkköön joka on vain todellisen pyhäkön kuva, vaan itse taivaaseen ollakseen nyt Jumalan edessä puhumassa meidän puolestamme;"  Hebr 9:24.

Taivaassa Jeesus on ylipappimme; Hebr 8:1-3, 4:14-16. 
Vanhassa liitossa pappeus kuului Leevin heimon miehille, ja heistäkin vain Aaronin jälkeläisille. Yleinen pappeus oli kaikilla, sekä miehillä että naisilla. Uudessa liitossakin yleinen pappeus on sekä miehillä, että naisilla; 1 Piet 2:9, Gal 3:28.

Erityinen pappeus on vain Jeesuksella. 
Pappisjärjestelmä kuului vanhan liiton aikaan. Pyhäkköpalvelus ja pappisjärjestelmä päättyivät Golgatalle. Papin ja pastorin valtuudet ovat tänään ammattinimikkeitä joihin voi pätevöityä soveltuvilla teologisen tiedekunnan tutkinnoilla. “Pastori” johtuu kreikan “poimeen” sanasta, ja tarkoittaa (lammas-) paimenta.

Israelin maallinen pyhäkköpalvelus oli "taivaallisen palveluksen kuva ja varjo" (Hebr 8:5) eli esikuvaa, vertauskuvaa oikeasta varsinaisesta taivaallisesta pyhäköstä. Mooseksen rakentama maallinen pyhäkkö oli valmistettu tarkasti taivaallisen pyhäkön esikuva-mallin mukaan. (2 Moos 25:40) Jeesus on nk. “uusi Mooses,” joka vihki taivaallisen pyhäkön käyttöön, Hepr 10:19-21, 6:19-20, 9:19-28, 10;19-22. (Vrt. Suomenkielisessä Raamatussamme kun on käännetty sanoiksi “kaikkein pyhin” tulisi olla käännetty substantiivilla “pyhäkkö.” ( Koko pyhäkkö= kreik. “ta hagia”) Paitsi Hebr 9:3, jossa “hagia hagioon” on oikea sana “kaikkein pyhimmälle.”) Maanpäällisen pyhäkön palvelusta kuvataan; Hebr 9:1-10. Suuren sovituspäivän tapahtumia voimme tutkia; 3 Moos 16, 23:26-32, 25:9, 4 Moos 29:7-11)

> Hebr 7-9 luvut.

Taivaallinen pyhäkkö oli esikuva maallisen pyhäkön toiminnalle.
Maallinen pyhäkkö oli esikuvaa ja "varjoa" oikeasta taivaallisesta pyhäkkö-temppelistä. 

Raamatun mukaan myös taivaallinen pyhäkkö on puhdistettava; Hebr 9:22-23. Taivaallinen pyhäkkö puhdistetaan Raamatun mukaan “kun 2300 iltaa ja aamua on kulunut;“ Dan 8:12-14. Yksi "profeetallisen ilmaisutavan: "päivä"  on Raamatun Danielin kirjan aikalaskelmissa yksi todellinen vuosi ajassa mitattuna. Tämä aika ilmaistaan Raamatussa neljä kertaa: > Ilm 11:2 = 42 kuukautta= 1260 päivää, > Ilm 11:3 = 1260 päivää, > Ilm 12:14: = "vuosi, kaksi vuotta, ja puoli vuotta" = 1260 päivää, > Dan 7:25 = "aika, kaksi aikaa ja puoli aikaa" =1260 päivää (“Aika = 1 vuosi)

Temppeli on vertauskuva lunastussuunnitelmasta. Temppeli vertauskuvaa miten ihminen jälleen pääsisi Jumalan yhteyteen. Ihmisten uhreilla pääsi vain pyhään, mutta kaikkein pyhimpään pääsi vain Jeesuksen veren kautta.
Suuri sovintopäivä alkoi jo Golgatalla. Sen sijaan seurakunnan "kristittyjen ihmisten" puhdistus "seulonta" on parhaillaan käynnissä, kunnes kaikki synnit on poistettu seurakunnasta ja Jeesus tulee.
Vanhan liiton aikaan Israelin kansa vei kaiken saastaisen pyhäkköön. Kerran vuodessa suurena sovituspäivänä ylipappi puhdisti koko kansan synnit pyhäköstä pois. Uuden liiton Ylipappi Jeesus Kristus meni aloitti taivaallisen palvelun toisen vaiheen 1844. Danielille annettu profetia pyhäkön uudesta kunniasta ja pyhäkön puhdistamisesta osuu vuoteen 1844.
Uuden liiton Ylipapin kaikkein pyhimmän palveluksessa Jumalan omat erottuvat suuresta Babylonista; Ilm 17-18. Jumalaa vastustavien valtojen ns. "petovaltojen" kansa erottuu pyhäkön toisen vaiheen palveluksessa. Danielin kirjan maailmanvalloilla on pitkäkestoisia seurauksia. (Dan 7 luku, Matt 24:15-20, 2 Tess 2:1-12, Ilm 14:6-13)
Jumalalle pyhittyneiden synnit poistuvat taivaan kirjoista; Hebr 12:14, Ilm 14:12.

Profetia aikajakso 2300 iltaa ja aamua on ainoa  jota voidaan laskea ajassa. Tämä vuosissa laskettavissa oleva profetia saa Danielin kirjassa välitäyttymyksiäkin; Dan 9:20-27,12:11) mutta on lopulta yhteensä 2300 vuoden pituinen aikajakso. 

Aikajakso 2300 iltaa ja aamua alkaa kun Jerusalemin jälleenrakentamisesta "lausutaan sana;" Dan 9:25. Tämä sana lausuttiin vuonna 457 eKr., joka on 2300 vuoden alkamisajankohta; Esra 7:11-26, 4:7-22. Laskemalla vuodesta 457 ekr 2300 vuotta eteenpäin tulemme vuoteen 1844 jKr. Silloin alkasi enkeli Gabrielin Danielille antaman ennustuksen mukaan pyhäkön ennalleen saattaminen, eli pyhäkön puhdistaminen. Pyhäkön puhdistamista kuvasi koko vanhan liiton uhripalveluksen järjestelmä. Vuonna 1844 alkoi "taivaallinen oikeudenkäynti;" Ilm 20:12,15. Oikeudenkäynti jatkuu niin kauan kun ihmisiä tekee uskonratkaisunsa Jeesuksen puolelle. Ihmiskunnan armonajan päättyessä uskonratkaisut on tehty loppuun. Jumalattomat ovat armonajan päätymisen aikaan lopullisesti paatuneet niin kuin Nooan päivinäkin kun Nooan rakentaessa arkkia. (Matt 24:37-44) Hetkeä ennen Jeesuksen tuloa  on ihmiskunnan armonaika päättynyt;  Matt 16:27, 24:37-44, Ilm 1:7, 22:12, 1 Kor 15:51-52, 2 Tess 4:13-18.

Jeesuksen kuollessa temppelin väliverho repesi kahtia. Väliverho oli joidenkin arvioiden mukaan noin 2 cm paksu. Pyhäkön kahden huoneen väliverhon repeäminen oli yksi merkki uhripalvelusjärjestelmän päättymisestä. Syntiuhrien esikuva oli saanut täyttymyksensä Jeesuksessa Kristuksessa; Matt 27:50-51. Kaikki uhripalvelujärjestelmän seremonialait päättyivät ristillä; Kol 2:8-15.

Synti-velkakirja on naulittu ristiin ja tullut siten merkityksettömäksi (Kol 2:14). Alkutekstin "kheirografon" tarkoittaa velkakirjaa. Jeesuksen ajan tapahtumakulttuurissa "kheirografon" tarkoittaa syntivelkaa. Paavali mainitsee että tämän syntivelan naulitseminen ristiin merkitsee myös meitä vastustavien säädösten (dogmasin) kumoamista. "Dogmasin" viittaa vanhan liiton seremonia- uhrilakeihin (Ef. 2:15; Vrt. 5. Moos. 31:9, 24-26) Koska Jeesuksen kuolema ristillä kumoaa syntivelan, kumoutuvat myös tuosta velasta muistuttavat uhritoimituksetkin. (T.Flink:Adventistiteologin kynästä:2014)

Kymmenen käskyn moraalilaki on aina voimassa synnin opetavana Jumalan valtakunnan täydellisenä peustuslakina. 
(Matt 5:17-18, Jaak 1:25, 2:8-13, Luuk 16:16-17, 1 Joh 2:1-5, 2:1-6, Room 3:20,31, Ilm 14:12, 12:17) Jeesus täytti tämän lain antamalla lain noudattamisesta täydellisen esimerkin.
Tässä laissa riippuu kaikki laki ja profeetat aina; Matt 22:36-40.

Miksi taivaallinen pyhäkkö pitää puhdistaa?
Jeesus sovitti kaikkien ihmisten kaikki synnit yhdellä syntiuhrilla ristillä täydellisesti. Ihmiset tekevät syntiä kuitenkin edelleenkin. Taivaan pyhäkössä Jeesus huolehtii että Jeesuksen syntiuhri luetaan syntejään katuvan ja synnistä parannuksen tekevän ihmisen hyväksi armolla ja anteeksiannolla. Syntimme ovat talletettuina taivaan kirjoihin kunnes synnit katumuksen ja parannuksen kautta poistuvat Jes 1:18, 1 Joh 1:9, 2:1-2, Apt 3:19.  Taivaan kirjojen mukaan ratkaistaan ihmisten ikuiset kohtalot sen mukaan missä tilassa ihminen on armonaikansa maan päällä päättänyt; (Dan 12:1, Luuk 10:20, Fil 4:3, Ilm 13:8, 20:12,15, Mal 3:16, Jes 65:6-7, 2 Moos 32:33, Ps 69:29; Elämän kirjassa on niiden nimet jotka ovat alkaneet palvella Jumalaa. Taivaan kirjoissa on myös jumalattomien pahat teot. Ilm 20 luku kertoo koko Kosmosta lopulta kohtaavasta tuomio-prosessista.

Taivaan pyhäkön prosessi tähtää kohtaloiden ratkaisuun ikuisuuden tarpeita ajatellen. Ylipappi enkeleineen Hebr 1:14, 2:17-18 toimivat ihmisen uskonelämän ja pelastuksen hyväksi. Tämä on tuomioprosessin yksi vaihe. -Taivaallinen oikeudenkäynti. Jotkut ovat nimittäneet myös "tutkivaksi tuomioksi" armonaikaa jolloin olemme armon ajassa ja vapaita tekemään omia ratkaisujamme Jumalan puolelle tai Jumalaa vastaan. Jumala odottaa vastavuoroista rakkautta ja pyhitystä; 1 Joh 4:8, Hebr 12:14.

Kun ihminen kääntyy uskossa Kristukseen, Ylipappi pyyhkii ihmisen synnit pois taivaan kirjoista. Näin pyhäkköä puhdistetaan. Tämä on varsinaista alkuperäistä ja oikeata pyhäkköpalvelusta.

Vuoden 1844 jälkeen Raamatussa ei ole jäljellä ajassa vuosissa laskettavissa olevia profetioita.

Enkeli vastasi Danielille n. 600 ekr milloin maahan tallattu pyhäkkö nousisi kunniaan. Enkeli kertoi että profetia selviää vasta lopun aikana; Dan 8:17,26,12:4,9-10.

Profetian löysi baptisti-seurakunnan saarnaaja William Miller (1782-1849.) 
Miller tutki Ilmestyskirjan ja Danielin kirjan apokalyptisia ja eskatologisia vertauskuvia keskenään. Miller erehtyi luullessaan kyse olevan maan puhdistamisesta. Miller laski kuitenkin vuodet oikein. Uskonpuhdistuksen aikoina monet evankelistat ajattelivat näkevänsä itse Jeesuksen tulon.
Metodisti-seurakunnan Miss Ellen G Whiten koko perhe erotettiin metodisti-seurakunnasta opillisten erimielisyyksien vuoksi. Aikansa metodistiseurakunta opetti 1000 vuoden aikakautta ennen Jeesuksen tuloa koskevaksi. (Matt 24:36, Ilm 20:1-6) 
Ellen G White (1827-1915) rukoili Jumalalta lisää ymmärrystä profetian ratkaisemiseen. Ellen G White selitti sitten profetian merkityksen loppuun.

Seitsemännen päivän Adventtikirkko rekisteröitiin 1863. 
1850 luvulla teologia oli valmis, mutta 1880 luvulla profetiaan 2300 iltaa ja aamua teologiaan liitettiin lisäksi Jeesuksen opetukset kuninkaan pojan häistä ja "viisaat ja tyhmät morsiusneidot" vertaukset. (Matt 22 ja 25 luvut)

Profetian alkumerkitys on tärkeätä esimmäiseksi ymmärtää;
- Daniel tiedustelee enkeliltä milloin jumalattomuudessa "maahan poljettu" pyhäkkö nousee jälleen kunniaan? - Enkeli vastasi Danielille; "-Niin kauan että kaksituhattakolmesataa aamua ja iltaa on kulunut; Sitten nousee pyhäkkö taas kunniaan; Dan 8:14, (8:12-14) Pyhäkön uusi kunnia koskee Ylipappi Jeesuksen Kristuksen toimintaa maailman ihmisten uskonelämän suhteen.

Teologia pyhäkön puhdistamisesta on iso, ja teologian 
ymmärrykseen tarvitaan useiden isojen kokonaisuuksien ymmärtämistä ensin.


Jari Laurila
1.11.2014
http://jarinhotelli.blogspot.com



>>> Täällä vielä lisää aiheesta;
"Aikaprofetia 2300 iltaa ja aamua;" http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10.4
"Profeetallinen aikalaskenta vuosi/päivä periaatteella;" http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10.6
"Asasel syntikauris;"  http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/17.1 
"Ylipappi Jeesus Kristus kaikkein pyhimmässä;" Ylipappi Jeesus kaikkein pyhimmässä Hebr 7-9





"Ylipappi Jeesus Kristus kaikkein pyhimmässä;" http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3.10


Lisää aiheeseen ja Raamatun profetioihin liittyviä kirjoituksiani on tässä seuraavassa linkissä;  http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10