Onko Raamatussa
suosituksia naimattomuuteen ?
1 Kor 7 luku konaisuudessaan
koskee naimattomuutta ja avioliittoa
Avioliitto on Jumalan säätämä ja siunaama. (1 Moos 2:22-25)
Jotkut apostoleista olivat naimisissa. (1 Kor 9:5) Jeesus ja
Paavali olivat naimattomia. (1 Kor 7:7-8)
Naimattomana pysyttelyyn on kaksi syytä ollut:
Evankeliumin työ:
On helpompaa pyhittyä
evankeliumin palvelukseen toisinaan naimattomana. Perhesuhteet eivät sido.(Matt 19:12, 1 Kor 7:1-2, 7-8,
38-40)
- Mitä tarkoittavat Jeesuksen sanat ”kohdusta
saakka avioon kelpaamattomat” ja ”joista ihmiset ovat tehneet sellaisia?”
On usein ajateltu että tässä olisi kyseessä
ihmisen inhimilliset rajoitteet. Avioliitto on kuitenkin mahdollinen vaikka
ihmisellä olisi vammoja. On ajateltu ettei olisi seksuaalisia tarpeita?
Itämailla oli ihmisluokkakasti jossa ei ollut oikeutta avioliittoon.
Kahden ihmisen rakkaus ei aseta ulkopuolisten
vaatimuksia periaatteessa. Pari asettaa toiveensa ja vaatimuksensa itse
valitessaan puolisonsa. Nuorten vanhemmilla on nuoriin vaikutusta ja arvovaltaa
vielä elämän ratkaisuissa.
Suomessa oikeusvaltion laki asettaa rajat avioliittoon kelpaamattomuudesta. Rakkautta ei voi ihmisiltä evätä naimakielloilla sen vuoksi ettei täytä joidenkin ihanteiden vaatimuksia.
2. Kristittyjen vainojen ajat:
Paavalin aikaan elettiin vainojen edellä ja
Paavali tiesi sen. (2 Tess 2:3-4) Paavalinkin aikaan roomalaiset olivat jo uhka.
Oli helpompaa elää sellaisia aikoja kun ei ollut perhesuhteita sitomassa. (1
Kor 7:26-34) Tämä oli kuitenkin Paavalin oma mielipide.
Tämä maailma ja avioliittokin on kuitenkin
katoava. (1 Tess 4:15-18, Matt 22:30)
Naimattomuus ei tee ihmisestä pyhää
sinänsä. Ilm 14:12, Hebr 12:14 on ilmaistu ”pyhän ihmisen” vaatimukset.
Usko ja uskonto sinänsä jos usko on
Raamattuun perustuva ei vaadi keneltäkään naimattomuutta. (Joh 17:14-26)
Paavalin sanat ”parempi naida kuin palaa” ei merkitse suinpäin yhdyntöjä vaan parisuhdetta- että menee naimisiin jos yksin elo on hankalaa. (1 Kor 7:9,36-38)
Aviopuolisot tekevät usein hyvää
kasvattamalla lapsensa niin että lapset vastaanottavat henkilökohtaisen oman
uskon aikuistuttuaan. Monen äidin evankeliumin työ onkin kotona.
(San 14, 17, 19, Saar 12)
Jeesus ja Paavali esimerkillään osoittivat
että naimattomuus oli kunnioitettava asia.
Rakkaus määrää puolison valintaa aina.
Harvat yksinomaan käytännön rationaalisista syistä avioituvat.
Jari Laurila
28.1.2013
Lisää aiheen läheltä: >
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/12
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti