.
Väitetäänkö Jeesusta luoduksi enkeliksi ?
2. Hän on enkeleiden johtaja; -Lause "yksi enkeliruhtinaista;" Dan 10:13 voisi antaa vaikutelman, että hän on yksi monista ruhtinaista. Mutta Ilmestys 12:07 mukaan Mikael on taivaallisten enkeleiden ylin johtaja; "Mikael ja hänen enkelinsä, "suuri ruhtinas." Tarvittaessa hän henkilökohtaisesti avustaa enkeleitä sille osoitetuissa tehtävissä; Dan 10:13, mutta enkeliarmeijat ovat Hänen komennossaan; Ilm. 12:07. Hän on todellakin "arkkienkeli; ylienkeli;" Juud 9. Tämä nimi on mainittu yhtenä muualla Raamatussa; 1 Tess 4:16 yhteydessä kuvauksessa Kristuksen toisen tulemisen yhteydessä. Hän tulee "äänellä arkkienkeli" ja viittaa siihen että Mikael on todennäköisesti toinen nimi Jeesukselle.
3. Hän suojelee Jumalan kansaa; Mikael kuvataan Israelin päämiehenä ja ruhtinaana; Dan 10:21. Hän päämies ja ruhtinas joka suojelee Israelia; Dan 12:01. Suojelu on kuvattu sotilaallisesti ja esittää päämiesruhtinasta niin kuin soturia.
Käytännössä kaikissa kohdissa, joissa hänet mainitaan, on ristiriita Jumalan kansan ja heidän vihollisensa välillä, jossa Mikael on läsnä puolustamassa kansaansa. Suojelu voi myös ilmetä tuomiosta, kun Mikael nousee ylös ja puolustaa kansaansa. Jumalan kansan puolustaminen on Kristuksen työtä; 1 Joh 2:1-2. Johtajan toiminta ulottuu maahan Uuden Testamentin kuvauksissa. Mikael ja Kristus on sama persoona.
Jari Laurila
28.1.2016
http://jarinhotelli@blogspot.com
Lisää aiheen läheltä: >> http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1
Linkit;
http://sympatia.fi
http://media7.fi
Väitetäänkö Jeesusta luoduksi enkeliksi ?
Nimitys "Miikael" saa raamatuntutkijat hakemaan selitystä.
Monet Raamatuntutkijat olettavat että "Miikael on Jeesus?" Miksi?
Mikael teologia onkin erilaisten piirien raamatuntukijoiden Raamatun tutkimusta.
Uskotaan että "Miikael" olisi yksi Jeesuksen nimityksistä; Dan 12:1
liittyen.
Jeesuksen Kristuksen täytyy olla enkeleiden ylipäällikkö.
Jeesus ei voi olla luotu enkeli koskaan missään yhteydessä.
"Mikael teologiassa" on kyse Jumalan ilmestymisestä ihmiselle, ilmestymisen muodosta, sekä kuvausta Taivaallisesta Ylipapista.
Ylienkeli, enkeliruhtinas Miikael, (merkitsee=“Kuka on niin kuin Jumala” -“Mii”= kuka “ka”=kuten,kuin, “el”=Jumala) johti taivaassa taistelua paholaista ja hänen enkeleitään vastaan. Paholainen enkeleineen karkotettiin maan päälle. (Ilm 12:7-9) Sama enkeli herätti Mooseksen kuolleista. (Juud 9, Matt 17:3) Viimeisessä ahdistuksessa Miikael on Jumalan kansan suojana. (Dan 12:1, 10:13,21)
Mikael nimeä käytetään Raamatussa viisi kertaa nimittämään ja nimeämään taivaallista olentoa; Dan 10:13, 21, 12:1, Juud 9, Ilm 12:7.
Mikael nimeä ei ole käytetty rinnakkain Jeesuksen kanssa missään, mutta teologit tuktijat eri piireissä ovat verranneet Jeesus ja Mikael nimeä ja rooleja toisiinsa.
1. Mikael tunnistetaan "yhdeksi enkeliruhtinaista, ylin päämies;" Dan 10:13. "Ruhtinas" (jae 21;) "enkeliruhtinas, päämies, suuri ruhtinas;" Dan 12:01, ja arkkienkeli;" (Juud 9.) "Arkkienkeli" tarkoittaa, että hän on ruhtinas enkeleille, ja viittaa siihen, että Mikael ei voi olla toinen nimi Jeesukselle, koska Jeesus Kristus on jumalallinen ja enkelit ovat luotuja olentoja.
Osa ongelmaa on että substantiivi "enkeli" on otettu nimeämään olentoa, kun taas Raamatussa nimitetään toimintoa. Toisin sanoen, "enkeli" on olento, joka toimii Jumalan “sanansaattajana.”
Tämä kristologian tulkinta näyttää olevan Raamatullisesti pätevä. Monet kristityt ovat tunnistaneet Herran enkelin kuten Jeesuksen Kristuksen. Vanhassa Testamentissa viitataan sekä lähettäjään että ilmestykseen toiminnollisesti.
2. Hän on enkeleiden johtaja; -Lause "yksi enkeliruhtinaista;" Dan 10:13 voisi antaa vaikutelman, että hän on yksi monista ruhtinaista. Mutta Ilmestys 12:07 mukaan Mikael on taivaallisten enkeleiden ylin johtaja; "Mikael ja hänen enkelinsä, "suuri ruhtinas." Tarvittaessa hän henkilökohtaisesti avustaa enkeleitä sille osoitetuissa tehtävissä; Dan 10:13, mutta enkeliarmeijat ovat Hänen komennossaan; Ilm. 12:07. Hän on todellakin "arkkienkeli; ylienkeli;" Juud 9. Tämä nimi on mainittu yhtenä muualla Raamatussa; 1 Tess 4:16 yhteydessä kuvauksessa Kristuksen toisen tulemisen yhteydessä. Hän tulee "äänellä arkkienkeli" ja viittaa siihen että Mikael on todennäköisesti toinen nimi Jeesukselle.
3. Hän suojelee Jumalan kansaa; Mikael kuvataan Israelin päämiehenä ja ruhtinaana; Dan 10:21. Hän päämies ja ruhtinas joka suojelee Israelia; Dan 12:01. Suojelu on kuvattu sotilaallisesti ja esittää päämiesruhtinasta niin kuin soturia.
4. Hän, taivaallinen ruhtinas Daniel 8:10, on viittaus taivaalliseen olentoon joka suorittaa päivittäistä palvelua taivaallisessa -pyhäkössä. Vanhassa Testamentissa on vain yksi toiminto mainittu jossa päällikköruhtinas olento on mainittu; -Joosua kohtaa olennon joka nimittää itsensä Herran sotajoukon päämieheksi; Joos 5:14. Hän määräsi Joosuan riisumaan kenkänsä, koska maa jossa Joosua seisoi oli pyhä. Samanlainen Jumalan ilmestys tapahtui Moosekselle. Asiayhteydessä tehdään selväksi, että tämä olento oli Herra itse; Joos 6:2. Tämä ruhtinas päämies on sama persoona muissakin Mikael-kohdissa, siksi voimme tunnistaa hänessä Jeesuksen Kristuksen.
Vaikka Raamattu ei yksilöi konkreettisen selvästi Mikaelia Kristuksen kanssa, kuitenkin tarpeeksi Raamatullisen tiedon perusteella voidaan katsoa, että Jeesus Kristus ja Mikael ovat sama persoonallisuus. Nimi Mikael painottaa, että Jeesus Kristus on taivaallisten enkeleiden ylin johtaja, ja puolustaja kansaansa kuin soturi, tuomari, ja pappi. Jeesus Kristus johtaa Jumalan kansaa. Asiayhteydessä ei pidä ajatella että Mikael olisi enkeli, vaan että Mikael on yksi Jeesuksesta käytetty nimitys silloin kun kyse on taivaallisesta ruhtinas päälliköstä.
Raamatussa varsinkin ilmestyskirjassa käytetään paljon vertauskuvia. Kristuksesta on paljon vertauskuvallista kieltä; "Karitsa" "Aamutähti" "Juudan Leijona" "Daavidin juuriverso." Miksi kukaan ei sano että joku piiri uskoo että Jeesus olisi kirjaimellisesti "aamutähti tai Juudan leijona"? -Ilmeisesti siksi että Miikael käsitetään tavallisesti vain enkeliksi.
Mikael mainitaan jo Dan 12:1 jossa Mikael on Jumalan kansan suojelija, ja johtaa enkelijoukkoja. Tiedetään varmasti että Jeesus Kristus on enkelijoukkojen johtaja.
Heprean ”malakh” ja kreikan ”angelos” molemmat tarkoittavat "sanansaattajaa". Malakh sanaa käytetään Vanhassa testamentissa kolmessa eri merkityksessä. (1) henkiolennosta, (2) ihmisestä, joka on profeetta, ja (3) Jumalasta itsestään. Viimeksi mainittu tulee usein esiin muodossa "Herran enkeli" tai "liiton enkeli" ja useammankin kansainvälisen selitysteoksen mukaan usein viittaa Jumalaan itseensä. Esim. 2 Moos. 3; Jae 2: "Siellä hänelle ilmestyi Herran enkeli tulenliekissä, joka nousi orjantappurapensaasta." Jae 4: "Kun Herra näki hänen tulevan katsomaan, hän huusi pensaasta" Useampikin teos mainitsee, että tässä Herran enkeli = Herra itse. Tämän valossa sanan "enkeli" käyttäminen Jeesuksesta ei tee hänestä luotua olentoa, vaan jumalallisen sanoman tuojan.
Raamatussa varsinkin ilmestyskirjassa käytetään paljon vertauskuvia. Kristuksesta on paljon vertauskuvallista kieltä; "Karitsa" "Aamutähti" "Juudan Leijona" "Daavidin juuriverso." Miksi kukaan ei sano että joku piiri uskoo että Jeesus olisi kirjaimellisesti "aamutähti tai Juudan leijona"? -Ilmeisesti siksi että Miikael käsitetään tavallisesti vain enkeliksi.
Enkeleitä nimitetään raamatussa myös "jumalan pojiksi" ja "jumaliksi." Raamattu mainitsee Gabrielin; Luuk 1:19. Jos katsomme Ilm 12:7 se kertoo näin: >"Miikael ja hänen enkelinsä"< kävivät taisteluun lohikäärmettä vastaan. Koska enkelijoukkojen johtaja on Jeesus Kristus on Ilm 12:7 Mikael tietysti Jeesus Kristus.
Herran enkeli joka ilmestyi Moosekselle palavassa pensaassa, nimitetään myös Herraksi ja Jumalaksi; 2 Moos 3:2,4,6, 7-8. Sama ”Herran enkeliksi,” ”Herraksi ja Jumalaksi” nimitetty oli Jumalan Poika Kristus Jeesus; 1 Kor 10:1-4.
Jeesus aloitti taivaassa taistelun lohikäärmettä vastaan; Ilm 12:4-5. Lohikäärme epäonnistui yrityksessään tuhota poikalapsen; Matt 2:16, Luuk 24:7, Apt 17:3, Matt 26:61. Paholainen on taistellut Jeesusta vastaan koko ajan; Matt 4:1-11, 1 Moos 3:5, 15, Ilm 12:17, Ef 6:12, Job 1:6-7. Paholaisen taistelu Jeesusta ja seurakuntaa vastaan on siis jatkoa taistelulle joka alkoi jo taivaassa. Vain Jeesusta Kristusta voidaan sanoa Jumalan vertaiseksi.
Miikael on yksi Jeesuksesta käytetyistä nimityksistä, kun ilmestyksissä on kyse Jumalan kansan pelastamisesta; 1 Kor 10:1-4, 2 Moos. 3: 2-. Ihmisen poika tuli alas taivaasta, ja on ihmiskunnan pelastaja; Joh 3:13, Matt 16:28. Miikael viittaa Jeesukseen taivaan enkelijoukkojen johtajana; 1 Tess 4:16, Matt 16:27, 24:30-31.
Babylonialaiset kutsuivat Israelin Jumalaa Jahvea Mannu-Ki-ILi nimellä, joka on akkadinkielen muoto hebrean nimestä MiKaEL.
"Hebr. "Mika-el;" suom; "kuka on niin kuin Jumala," Mikael kuvataan suureksi soturiksi, joka on Jumalan kansan erityinen suojelija. Mikael on mahtavin "enkeliruhtinas, ylienkeli," joka johtaa taistelua saatanaa vastaan. Mikael on yhdenvertainen Jumalan kanssa. Ainoa persoona josta voi olla kyse on Ylipappi Jeesus Kristus Jumalan Poika Messias." Joh 10:30; "Minä ja Isä olemme yhtä yhtä."
Raamatun kirjoittajan ja kansan kuvaus jumalallisista ilmestyksistä on kuvannut jumaluutta enkelin nimityksin, ja kyse on kuitenkin Jeesuksesta Kristuksesta. Enkeleiden ja Jeesuksen ilmestymistä ihmisen ymmärrykselle on hankalaa erottaa toisistaan."
Jeesus Kristus on esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa. Hänen välityksellään luotiin kaikki mitä on taivaissa ja maan päällä, ja Jeesus on ollut olemassa ennen luomakuntaa; Kol 1:15-17, Ilm 3:14, Hebr 9:11, Joh 1:1-3. Jeesus ei ole luotu, vaan Luoja. Jeesus on myös Jumalan pelastussuunnitelman toteuttaja kaikissa vaiheissa; Hebr 2:10, 5:9.
Jeesus on ylipappi taivaallisessa pyhäkössä; Hebr 8:1-2, 2:17-18, 3:14-16, 5:6-10, 7:15-28, 10:16-17,21, 5-10 luvut.
Jeesus on Luoja ja enkelijoukkojen päämies-ruhtinas johtaja.
"Taivaassa syttyi sota. Mikael ja hänen enkelinsä kävivät taisteluun lohikäärmettä vastaan. Lohikäärme enkeleineen teki vastarintaa." Ilm 12:7
Jari Laurila
28.1.2016
http://jarinhotelli@blogspot.com
Lisää aiheen läheltä: >> http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1
Linkit;
http://sympatia.fi
http://media7.fi
Alajärven kirkolla. (Kuva:Jari Laurila:2012) |
Alajärven kirkko on kauniilla paikalla. (Kuva:Jari Laurila:2012) |