-
Adventti (lat.“adventus“) tarkoittaa Kristuksen tuloa. (Ilm 1:7-8, 1 Tess 4:16-18, 1 Kor 15:51-52, Joh 14:3, Ilm 22:12,20)
“Adventismi” sanan ensimmäisiä käyttäjiä olivat babtistisaarnaaja William Millerin (1782-1849) perustaman liikkeen kannattajat. Nämä julistivat Kristuksen tuloa tapahtuvaksi vuonna 1844.
Heitä on kutsuttu myöhemmin myös "ensimmäisen päivän adventisteiksi."
Nykyisin adventismilla ja adventisteilla tarkoitetaan enimmäkseen “Seitsemännen Päivän Adventtikirkon” maailmanlaajuista seurakuntaa.
Lopunajan Kristuksen seurakunnan missioon kuuluu olennaisena toinen adventti. Apostolinen alkuseurakunta odotti Jeesusta palaavaksi jo omana aikanaankin. Paavali hillitsi odottajia; (2 Tess 2:3-4)
Adventtilaiset jatkavat alkuseurakunnan perinteitä Herran tulon odotuksessa ja opetuksessa. (Ilm 14:6-13)
Adventtiliike syntyi lähelle alkuseurakunnan perinteitä.
Pimeän hengellisen keskiajan jälkeen kirjapainotaito ja uskonpuhdistus toi Raamatun kansalle. Raamatun tukija-ryhmiä- uskonpuhdistajia syntyi. Hengellinen herätystoiminta synnytti lukuisia hengellisiä ns. protestanttisia kirkkoja sekä globaaleja järjestöjä.
Pohjois-Amerikassa vaikuttivat monet kristilliset piirit.
Euroopan uskontopakkoa paettiin uskontovapaaseen maahan. Amerikan perustuslaki 1776 takasi uskonnonvapauden. Siksi Amerikka oli uskonpuhdistuksen ajan vihojen pakopaikka. Amerikasta on lähtöisin uskonpuhdistuksen ajan seurakuntia ja kirkkoja jotka vaikuttavat glogaalisti meidänkin aikanamme. Jumala on niitä siunannut tarkoituksen ja pyrkimyksen vuoksi evankeliumin korottamiseksi. (Joh 3:16)
Tohtori Martin Luther oli varhaisimpia "adventisteja." Luther ymmärsi Herran paluun olevan lähellä. Adventtipostillassa (1522) Luther selitti taivaiden voimien järkkymistä, (Luuk 21:26) ja uskoi sen tarkoittavan helmikuussa 1524 tapahtuvaa planeettojen kohtaamista. Planeettojen kohtaamista yleisesti pelättiin odottaa. Kerrotaan että Luther piti mahdollisena että näkisi maailman lopun. Kerrotaan että Luther näki itsensä lopunajan “evankelistana” ja "viimeisenä Kristuksen paluuta kuuluttavana torvena." (Matt 24:31, Ilm 11:15) (Arffman 1996, s. 53)
Nykyinen Raamatun tutkimus on kuitenkin paljastanut ettei Raamatun ilmoittamissa profetioissa päästä ajassa kalenterin mukaan vuotta 1844 pidemmälle.
> Matt 24:36 mukaan Jeesuksen tuloa ei voida laskea vuosissa eikä päivissä. Jeesuksen ilmoittamia ajan merkkejä ja profetioita tarkkailemalla lopun lähestymistä voidaan ymmärtää. (Mark 13:24-37, Ilm 13, Matt 24 luku, Jes 24 luku)
> Vapahtajan mukaan on tärkeää tutkia kirjoituksia ja olla hengellisesti ymmärryksessä kirjoituksien merkityksestä ja vaatimuksista.
>Avainasioita ajan merkkien aikoina; Ilm 14:12, 12:17, Hebr 12:14, Ef 2:8-9, Room 3:20, 6:22-23, Matt 5-7 luvut, 1 Joh 5:2-3, 4:8, 2:1-6,15-17.
Ellen G White (1827-1915) näki lopun odotuksen. Hän iloitsi Herran puoleen kääntyvistä mutta ei yhtynyt aikalaskelmiin joissa laskettiin almanakalla Herran paluuta. Ellen White erotettiin metodistikirkosta hänen omien käsityksiensä vuoksi. Kun milleriläinen liike (n.100 000 jäsentä) hajosi pettymyksen (1844) jälkeen vain kolmannes uskovista pysyi uskossaan. Seitsemännen päivän Adventtikirkko perustettiin 1863. Ellen White oli yksi perustajajäsenistä.
Ellen G White kastettiin metodistiseurakuntaan 1841. Metodistiseurakunta kuitenkin paikallisesti opetti että Kristus tulisi vasta tuhannen vuoden aikakauden jälkeen. Ellen perheineen ei voinut tätä hyväksyä. Eri näkemyksien vuoksi Ellen G Whiten perhe erotettiin metodistiseurakunnan jäsenyydestä 1843. Varhaisadventistit eivät kuitenkaan olleet huolissaan että heitä erotettiin jäsenyyksistä. Hengellisissä liikkeissä oli jatkuvan tiedonhaun ja mielipide-erojen aikaa yleisestikin.
Millerin lopun odotuksen liike koostui useiden seurakuntien jäsenistä; Metodisteista, episkopaaleista, baptisteista, presbyteereistä, kongregationalisteista, luterilaisista, reformoiduista, ym. Heillä ei ollut aikomusta perustaa omaa yhtä kirkkoa.
Babtisti William Miller perusti aikalaskelmansa Raamatun aikaprofetiaan 2300 illasta ja aamusta. (Dan 8:14) Miller löysi varman ja oikean Raamatun profetian ja Miller osasi laskea profetian vuosissa, mutta erehtyi profetian tulkinnassa. Miller luuli “pyhäkön puhdistamisen” tarkoittavan maan puhdistamista ja siten Herran paluuta. Pian 1844 jälkeen selvisi että pyhäkön puhdistaminen tarkoittaa taivaallisen pyhäkön puhdistamista. (Dan 7-8,12 luvut) Vanhan liiton pyhäkköpalveluksen suuri sovituspäivä oli esikuvaa pyhäkön puhdistamisesta. (Hebr 8-9 luvut, 10:15-16)
William Millerin tulkinnan pettymyksen jälkeen Hiram Edsom, Crosier ja Hahn nimiset miehet selittivät Millerin erehtyksen Day Dawn nimisessä lehdessä. Miss Ellen G White piti miesten selitystä hyvänä. Pettymyksen aikana 1844 haettiin selitystä ja noin kymmenen vuotta myöhemmin John Andrews ja Uriah Smith
kokosivat ja laajensivat selitystä noin 1855 että pääpaino tuli tuomion ajalle jonka katsottiin alkaneen 1844.
> Tästä on tullut teologiaa jota lainasivat Ellen G White ja hänen miehensä James White. Ellen G White käytti tätä jo olemassa olevaa aineistoa 1880 luvulla ja kirjoitti artikkeleita Rewiew ja Sings lehdessä 1883 lähtien ja kirjansa Spirit of Prophecy vol. 4 (1884) ja kirjassaan Suuri Taistelu. (1888)
Jeesuksen vertaukset kuninkaan pojan häät (Matt 22:1-14) ja kymmenen morsiusneitoa (Matt 25:1-13) on liitetty mielellään vertaamaan ja valaisemaan ajan hetkiä. Danielin kirjan kysymyksen pyhäköstä bymboliikkaa Jeesuksen vertaukset kuvaavat hyvin mistä opetuksessa on kysymys.
Koko Vanhan Testamentin pyhäkköpavelus oli vertauskuva oikeasta taivaallisesta pyhäkköpalveluksesta!
Maallinen pyhäkkö valmistettiin taivaallisen alkuperäisen ja oikean pyhäkön mallin mukaan.
Taivaan Pyhäkkö on Ylipappimme Jeesuksen Kristuksen palveluspaikka Jumalan oikealla puolella. (Hebr 8:1-2, 9:11-12, 7:24-25) Paavalin kirjeessä hebrealaisille kuvataan taivaallista uuden liiton ajan palvelusta.
Herran paluun odotus 1844 oli suuri tapahtuma joka aiheutti paljon polemiikkia ja mediauutisia. Ihmiset olivat ymmällään tilanteesta. Viljelijät jättivät satoaan korjaamatta. Teollisuutta pysähtyi ja kauppaliikkeitä suljettiin odottamaan Jeesusta. Poliitikot pitivät rippipuheitaan julkisesti ja pyysivät esirukouksia sieluilleen. Rikkaat lahjoittivat rahaa köyhille. Jotkut saattoivat polttaa seteleitä nuotiolla - Jeesus tulisi ja rahaa ei enää tarvittaisi ?!
100 000 ihmistä kokoontui odottamaan Jeesusta. He rukoilivat ja ylistivät kirkoissa ja kokouspaikoissaan.
Dokumenteissa joita sanomalehdet kirjoittivat ei kuitenkaan mainita "valkeita maailman lopun odotusvaatteita." Maailmanlopun odotusvaatteet ovat siis mielikuvituksen tuotetta.
> Jeesuksen odotus on tietenkin oltava lopun ajan seurakunnan tuntomerkki ! Tämän päivän Raamatun ymmärryksen valon mukaan on selvää ettei aikamääriä kalenterin mukaan voida Herran paluun tapahtumalle asettaa. "Ajan merkit" on kirjoitettu. Jeesus kehoitti tarkkailemaan ajan merkkejä. Jeesuksen ja apostolien kehotus kuului aina: "Valvokaa!" Mark 13:33-37, Matt 24-25. Kaikkia aikoja ja hetkiä ei Jumala ole nähnyt hyväksi ilmoittaa tarkasti.
Matt 24 luku kertoo sisäkkäin Jerusalemin hävityksestä, keskiajasta sekä ajan lopusta.
Viimeisien päivien katsotaan alkaneen mm. kun Danielille annettu profetia selvisi josta enkeli Danielille sanoi profetian koskevan lopun aikaa ja selviävän vasta kun lopun ajat alkavat. (Dan 8:13-17, 26, 12:10-13)
Jeesuksen sanat aikojen merkeistä alkoivat täyttyä niihin aikoihin kun suurien maanjäristyksien esiintyminen tiheämmin- sekä maailmansodat, suuri tähtisade, mm.noin 1790- 1800 luvun puolesta välistä alkaen ilmestyivät. Maailmansodat.
Kukaan ei tiedä kauanko päivät kestävät. 1 Tess 5:3, Matt 24:36, 43-44. Päivä yllättää ne jotka eivät ole valmistautuneet. Matt 16:1-4. Joona oli kolme päivää kalan vatsassa. Jeesus kolme päivää haudassa. Valmistautuminen merkitsee pyhitystä. Hebr 12:14, Ilm 14:12, 12:17. > Jeesukseen uskovien tulee valvoa omaa hengellistä tilaansa.
Herran päivä ylättää vain ne jotka eivät ole valmistautuneet tutkimalla kirjoituksia ja pyhittyneet Hebr 12:14.
Jeesuksen odottajat odottavat ja rakastavat Herraansa Jeesusta Kristusta.
- Hetkeä jolloin Jeesus Kristus murskaisi "käärmeen pään" lopullisesti.
1 Moos 3:15
Jari Laurila
4.5.2014
Lisää aiheen läheltä: http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/9
- Vuosisatoja vanha puuveistos Ilmajoen vanhasta kirkosta. Jaakko Ilkan aikainen. Ilmajoen kirkkomuseo.
Adventti (lat.“adventus“) tarkoittaa Kristuksen tuloa. (Ilm 1:7-8, 1 Tess 4:16-18, 1 Kor 15:51-52, Joh 14:3, Ilm 22:12,20)
“Adventismi” sanan ensimmäisiä käyttäjiä olivat babtistisaarnaaja William Millerin (1782-1849) perustaman liikkeen kannattajat. Nämä julistivat Kristuksen tuloa tapahtuvaksi vuonna 1844.
Heitä on kutsuttu myöhemmin myös "ensimmäisen päivän adventisteiksi."
Nykyisin adventismilla ja adventisteilla tarkoitetaan enimmäkseen “Seitsemännen Päivän Adventtikirkon” maailmanlaajuista seurakuntaa.
Lopunajan Kristuksen seurakunnan missioon kuuluu olennaisena toinen adventti. Apostolinen alkuseurakunta odotti Jeesusta palaavaksi jo omana aikanaankin. Paavali hillitsi odottajia; (2 Tess 2:3-4)
Adventtilaiset jatkavat alkuseurakunnan perinteitä Herran tulon odotuksessa ja opetuksessa. (Ilm 14:6-13)
Adventtiliike syntyi lähelle alkuseurakunnan perinteitä.
Pimeän hengellisen keskiajan jälkeen kirjapainotaito ja uskonpuhdistus toi Raamatun kansalle. Raamatun tukija-ryhmiä- uskonpuhdistajia syntyi. Hengellinen herätystoiminta synnytti lukuisia hengellisiä ns. protestanttisia kirkkoja sekä globaaleja järjestöjä.
Pohjois-Amerikassa vaikuttivat monet kristilliset piirit.
Euroopan uskontopakkoa paettiin uskontovapaaseen maahan. Amerikan perustuslaki 1776 takasi uskonnonvapauden. Siksi Amerikka oli uskonpuhdistuksen ajan vihojen pakopaikka. Amerikasta on lähtöisin uskonpuhdistuksen ajan seurakuntia ja kirkkoja jotka vaikuttavat glogaalisti meidänkin aikanamme. Jumala on niitä siunannut tarkoituksen ja pyrkimyksen vuoksi evankeliumin korottamiseksi. (Joh 3:16)
Tohtori Martin Luther oli varhaisimpia "adventisteja." Luther ymmärsi Herran paluun olevan lähellä. Adventtipostillassa (1522) Luther selitti taivaiden voimien järkkymistä, (Luuk 21:26) ja uskoi sen tarkoittavan helmikuussa 1524 tapahtuvaa planeettojen kohtaamista. Planeettojen kohtaamista yleisesti pelättiin odottaa. Kerrotaan että Luther piti mahdollisena että näkisi maailman lopun. Kerrotaan että Luther näki itsensä lopunajan “evankelistana” ja "viimeisenä Kristuksen paluuta kuuluttavana torvena." (Matt 24:31, Ilm 11:15) (Arffman 1996, s. 53)
Nykyinen Raamatun tutkimus on kuitenkin paljastanut ettei Raamatun ilmoittamissa profetioissa päästä ajassa kalenterin mukaan vuotta 1844 pidemmälle.
> Matt 24:36 mukaan Jeesuksen tuloa ei voida laskea vuosissa eikä päivissä. Jeesuksen ilmoittamia ajan merkkejä ja profetioita tarkkailemalla lopun lähestymistä voidaan ymmärtää. (Mark 13:24-37, Ilm 13, Matt 24 luku, Jes 24 luku)
> Vapahtajan mukaan on tärkeää tutkia kirjoituksia ja olla hengellisesti ymmärryksessä kirjoituksien merkityksestä ja vaatimuksista.
>Avainasioita ajan merkkien aikoina; Ilm 14:12, 12:17, Hebr 12:14, Ef 2:8-9, Room 3:20, 6:22-23, Matt 5-7 luvut, 1 Joh 5:2-3, 4:8, 2:1-6,15-17.
Ellen G White (1827-1915) näki lopun odotuksen. Hän iloitsi Herran puoleen kääntyvistä mutta ei yhtynyt aikalaskelmiin joissa laskettiin almanakalla Herran paluuta. Ellen White erotettiin metodistikirkosta hänen omien käsityksiensä vuoksi. Kun milleriläinen liike (n.100 000 jäsentä) hajosi pettymyksen (1844) jälkeen vain kolmannes uskovista pysyi uskossaan. Seitsemännen päivän Adventtikirkko perustettiin 1863. Ellen White oli yksi perustajajäsenistä.
Ellen G White kastettiin metodistiseurakuntaan 1841. Metodistiseurakunta kuitenkin paikallisesti opetti että Kristus tulisi vasta tuhannen vuoden aikakauden jälkeen. Ellen perheineen ei voinut tätä hyväksyä. Eri näkemyksien vuoksi Ellen G Whiten perhe erotettiin metodistiseurakunnan jäsenyydestä 1843. Varhaisadventistit eivät kuitenkaan olleet huolissaan että heitä erotettiin jäsenyyksistä. Hengellisissä liikkeissä oli jatkuvan tiedonhaun ja mielipide-erojen aikaa yleisestikin.
Millerin lopun odotuksen liike koostui useiden seurakuntien jäsenistä; Metodisteista, episkopaaleista, baptisteista, presbyteereistä, kongregationalisteista, luterilaisista, reformoiduista, ym. Heillä ei ollut aikomusta perustaa omaa yhtä kirkkoa.
Babtisti William Miller perusti aikalaskelmansa Raamatun aikaprofetiaan 2300 illasta ja aamusta. (Dan 8:14) Miller löysi varman ja oikean Raamatun profetian ja Miller osasi laskea profetian vuosissa, mutta erehtyi profetian tulkinnassa. Miller luuli “pyhäkön puhdistamisen” tarkoittavan maan puhdistamista ja siten Herran paluuta. Pian 1844 jälkeen selvisi että pyhäkön puhdistaminen tarkoittaa taivaallisen pyhäkön puhdistamista. (Dan 7-8,12 luvut) Vanhan liiton pyhäkköpalveluksen suuri sovituspäivä oli esikuvaa pyhäkön puhdistamisesta. (Hebr 8-9 luvut, 10:15-16)
William Millerin tulkinnan pettymyksen jälkeen Hiram Edsom, Crosier ja Hahn nimiset miehet selittivät Millerin erehtyksen Day Dawn nimisessä lehdessä. Miss Ellen G White piti miesten selitystä hyvänä. Pettymyksen aikana 1844 haettiin selitystä ja noin kymmenen vuotta myöhemmin John Andrews ja Uriah Smith
kokosivat ja laajensivat selitystä noin 1855 että pääpaino tuli tuomion ajalle jonka katsottiin alkaneen 1844.
> Tästä on tullut teologiaa jota lainasivat Ellen G White ja hänen miehensä James White. Ellen G White käytti tätä jo olemassa olevaa aineistoa 1880 luvulla ja kirjoitti artikkeleita Rewiew ja Sings lehdessä 1883 lähtien ja kirjansa Spirit of Prophecy vol. 4 (1884) ja kirjassaan Suuri Taistelu. (1888)
Jeesuksen vertaukset kuninkaan pojan häät (Matt 22:1-14) ja kymmenen morsiusneitoa (Matt 25:1-13) on liitetty mielellään vertaamaan ja valaisemaan ajan hetkiä. Danielin kirjan kysymyksen pyhäköstä bymboliikkaa Jeesuksen vertaukset kuvaavat hyvin mistä opetuksessa on kysymys.
Koko Vanhan Testamentin pyhäkköpavelus oli vertauskuva oikeasta taivaallisesta pyhäkköpalveluksesta!
Maallinen pyhäkkö valmistettiin taivaallisen alkuperäisen ja oikean pyhäkön mallin mukaan.
Taivaan Pyhäkkö on Ylipappimme Jeesuksen Kristuksen palveluspaikka Jumalan oikealla puolella. (Hebr 8:1-2, 9:11-12, 7:24-25) Paavalin kirjeessä hebrealaisille kuvataan taivaallista uuden liiton ajan palvelusta.
Herran paluun odotus 1844 oli suuri tapahtuma joka aiheutti paljon polemiikkia ja mediauutisia. Ihmiset olivat ymmällään tilanteesta. Viljelijät jättivät satoaan korjaamatta. Teollisuutta pysähtyi ja kauppaliikkeitä suljettiin odottamaan Jeesusta. Poliitikot pitivät rippipuheitaan julkisesti ja pyysivät esirukouksia sieluilleen. Rikkaat lahjoittivat rahaa köyhille. Jotkut saattoivat polttaa seteleitä nuotiolla - Jeesus tulisi ja rahaa ei enää tarvittaisi ?!
100 000 ihmistä kokoontui odottamaan Jeesusta. He rukoilivat ja ylistivät kirkoissa ja kokouspaikoissaan.
Dokumenteissa joita sanomalehdet kirjoittivat ei kuitenkaan mainita "valkeita maailman lopun odotusvaatteita." Maailmanlopun odotusvaatteet ovat siis mielikuvituksen tuotetta.
> Jeesuksen odotus on tietenkin oltava lopun ajan seurakunnan tuntomerkki ! Tämän päivän Raamatun ymmärryksen valon mukaan on selvää ettei aikamääriä kalenterin mukaan voida Herran paluun tapahtumalle asettaa. "Ajan merkit" on kirjoitettu. Jeesus kehoitti tarkkailemaan ajan merkkejä. Jeesuksen ja apostolien kehotus kuului aina: "Valvokaa!" Mark 13:33-37, Matt 24-25. Kaikkia aikoja ja hetkiä ei Jumala ole nähnyt hyväksi ilmoittaa tarkasti.
Matt 24 luku kertoo sisäkkäin Jerusalemin hävityksestä, keskiajasta sekä ajan lopusta.
Viimeisien päivien katsotaan alkaneen mm. kun Danielille annettu profetia selvisi josta enkeli Danielille sanoi profetian koskevan lopun aikaa ja selviävän vasta kun lopun ajat alkavat. (Dan 8:13-17, 26, 12:10-13)
Jeesuksen sanat aikojen merkeistä alkoivat täyttyä niihin aikoihin kun suurien maanjäristyksien esiintyminen tiheämmin- sekä maailmansodat, suuri tähtisade, mm.noin 1790- 1800 luvun puolesta välistä alkaen ilmestyivät. Maailmansodat.
Kukaan ei tiedä kauanko päivät kestävät. 1 Tess 5:3, Matt 24:36, 43-44. Päivä yllättää ne jotka eivät ole valmistautuneet. Matt 16:1-4. Joona oli kolme päivää kalan vatsassa. Jeesus kolme päivää haudassa. Valmistautuminen merkitsee pyhitystä. Hebr 12:14, Ilm 14:12, 12:17. > Jeesukseen uskovien tulee valvoa omaa hengellistä tilaansa.
Herran päivä ylättää vain ne jotka eivät ole valmistautuneet tutkimalla kirjoituksia ja pyhittyneet Hebr 12:14.
Jeesuksen odottajat odottavat ja rakastavat Herraansa Jeesusta Kristusta.
- Hetkeä jolloin Jeesus Kristus murskaisi "käärmeen pään" lopullisesti.
1 Moos 3:15
Jari Laurila
4.5.2014
Lisää aiheen läheltä: http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/9
- Vuosisatoja vanha puuveistos Ilmajoen vanhasta kirkosta. Jaakko Ilkan aikainen. Ilmajoen kirkkomuseo.
(Kuva:Jari Laurila:2012)