Ylipappi Jeesus kaikkeinpyhimmässä >Hebr 7-9



Oikea- ja maallinen pyhäkkö?





Mooses rakensi pyhäkön tarkasti Jumalalta saamiensa ohjeiden ja mallin mukaan; 2 Moos 25:8-9,40, 26-31 luvut, 33:7-11, 35:4-40: 38-40 luvut. 

Salomo rakensi 400 vuotta myöhemmin uuden pyhäkön ja Baabelin vankeudesta palanneet vielä kolmannen pyhäkön aina edellisen tilalle; Dan 8:11,13, 9:17,26, Jes 63:18, Ps 74:3,7, Jer 51:51, Val 1:10, 2:20.


Kun Jeesus kuoli ristillä, päättyi koko vanhan liiton uhrijärjestelmä pyhäkköpalveluksineen. Koko Vanhan liiton uhripalvelusjärjestelmä maallisessa pyhäkössä vertauskuvasi Jeesuksen Kristuksen uhria. Matt 27:50-51.

"Tulemme nyt asian ytimeen: Meillä on ylipappi joka on asettunut taivaissa istumaan majesteetin valtaistuimen oikealla puolelle. Hän toimittaa palvelusta taivaan pyhäkössä, todellisessa pyhäköteltassa jota ei ole pystyttänyt ihminen vaan Herra itse;"  Hebr 8:1-2.
Raamatun mukaan uuden liiton pyhäkkö on taivaassa. Jeesus ja enkelit kuulevat ihmisen rukoukset. (Hebr 1:14, 9:22-28) Pyhäkköpalveluksessa on eri vaiheita joita maalliset pyhäköt esikuvasivat. 

Jeesus meni kaikkein pyhimpään ja tekee pappispalvelusta kaikkein pyhimmässä; Hebr 8:2. Oman verensä kautta sai aikaan iankaikkisen lunastuksen; 9:12. Jeesuksen veren kautta meillä on pääsy kaikkein pyhimpään; 10:19. Jeesuksen välitystyön tarkoituksena on tälläkin hetkellä taata Hänen ristin ansioiden lukeminen uskovan ihmisen hyväksi sekä Pyhän Hengen vaikutuksesta tapahtuva ihmisen muuttaminen takaisen kohti Jumalan kuvan kaltaisuutta. Tämä välitystyö on osa Jumalan suurta pelastussuunnitelmaa. Siksi Apostoli Paavali toteaa; "Koska hän on itse käynyt läpi kärsimykset ja kiusaukset, hän kykenee auttamaan niitä, joita koetellaan;” Hepr. 2:18.

Jeesuksen ylipapillinen välitystyö oli pitkään unohduksissa ja ihmispapeista tehtiin ”välimiehiä” maan ja taivaan välille. 
Yhä on sellaista uskoa että ihmispapit olisivat vanhan liiton pyhäkön ylipapin kaltaisina välittäjinä. Pappisjärjestelmä päättyi Golgatan ristille pyhäkköpalveluksen mukana; Hebr 8 luku; Jeesus Kristus on uuden liiton välimies; 12:24; On siellä uuden liiton välimies Jeesus ja vihmontaveri, joka huutaa, mutta ei kostoa niin kuin Aabelin veri.”
Jokainen Jumalan oma on "pyhää kuninkaallista pappisluokkaa;" 
1 Piet 1:9; mutta pappien ja pastorien virkojen ammattinimikkeillä ei voida sanoa. Papit ja pastorit ovat teologisen tiedekunnan kouluttamina arvokasta työtä tekeviä evankeliumin palvelijoita. 

Hepr 9:23-26 osoittaa taivaan pyhäkön tulevan kerran puhdistettavaksi taivaalliseen pyhäkköön kerääntyneistä ihmisen synneistä.  "Elämän kirja" tarkastetaan, ja ihmisten synnit poistetaan taivaan kirjasta ihmisen Jeesus uskon johdosta Kristuksen ansiosta.

Taivaassa jatkuu se työ mikä päättyi ristille. Jeesus Kristus taivaallisten joukkojen kanssa tekee työtä ajan loppuun asti ihmisen hyväksi ihmisen pelastamiseksi. Pyhäkkö on Ylipappi Jeesuksen Kristuksen ympärillä taivaassa.
Mooses vihki maallisen pyhäkön esikuvan mukaan. Jeesus vihki taivaallisen pyhäkön. Taivaallinen palvelus on ihmisen hyväksi;
Hebr 1:14, 4:14-16, 7:25, 8:5,10.

Danielin ja Ilmestyskirjan profetioissa välitystyö on kaksiosainen. Vertausesikuvallinen vanhan liiton pyhäkköpalvelus rituaaleineen kuvastaa taivaallisia, eli Jeesuksen ylipapillinen välitystyö profeetallisen sanan mukaisesti on kaksivaiheinen; Dan 7:9-10, 8:11-14, Ilm 8:2-5, 11:1-2, 15:5-8.
Danielin surressa jumalattomuutta ja pyhäkköpalveluksen puutetta Daniel ei ymmärtänyt enkelin sanomaa ja enkeli sanoikin sanoman selviävän vasta lopun aikana; Dan 12:4,9,10,13.


Ilosanoma uuden liiton pyhäköstä annettiin jo profeetta Danielille; Enkeli vastasi Danielin taivaasta tiedusteluun maahan poljetun pyhäkön uudesta kunnian ajasta;“-Kuinka kauan meidän täytyy katsella tätä? Päivittäinen uhri on poissa, jumalattomuus levittää tuhoa, ja pyhäkkö ja palvelus on tallattu maahan?"  -Niin kauan että 2300 iltaa ja aamua on kulunut, sitten nousee pyhäkkö taas kunniaan;"  Dan 8:13-14.

Profetia selvisi 1800 luvun puolessa välissä. Niistä ajoista lähtien on katsottu "viimeisien päivien eli lopun aikojen" alkaneen. Jeesuksen kertomat "ajan merkit" alkoivat toteutua. (Matt 24) Viimeisten päivien kestoajasta ei kukaan voi tietää. (Matt 24:36)
Danielille annettu profetia selvisi joka tapauksessa vasta noin 2500 vuotta Danielin jälkeen.

Pyhäkkö ihmisen hyväksi on totta koko ihmiskunnan olemassaolon ajan ennen Herran Jeesuksen paluuta; Hes 37:26-27.
Jeesuksen Kristuksen uhri oli ainutkertainen riittävä uhri. Ylipapin työ jatkuu oikeassa pyhäkössä josta maallinen pyhäkkö oli tarkka kopio, malli ja esikuva;
"Meillä on suuri ylipappi jonka haltuun on uskottu Jumalan koko huone;"  Hebr 10:21.

Maallinen pyhäkkö kuvasi kolmea vaihetta Kristuksen palvelutyössä:
>1. Sijaisuhria;
-Pyhäkön uhrit olivat vertauskuvia Kristuksen uhrikuolemasta, sekä syntien anteeksiantamisesta; Hebr 9:22) (Room 3:24-25, 6:23, Jes 53:6, 1 Kor 15:3, 2 Kor 5:21, 3 Moos 4:34-35, Hes 45:18-19. Ihmiskunnan kaikki synnit sovitettiin ristillä kokonaan. Taivaallinen Temppeli ei ole enää vertauskuvallinen, vaan todellinen ja monivaiheisen vertauskuvan täyttymys.

>2. Papillista välitystyötä;

Vanhassa liitossa jokainen pappi kuvasi Kristuksen välitystyötä. (Hes 44:11,15-16, 45:4, 4 Moos 8:19, Pappisjärjestelmä onkin kokonaan vanhaan liittoon kuuluva asia. Uudessa liitossa jokaisella uskovalla on rukouksessa suora yhteys taivaaseen. Välittäjänä papin sijasta Kaikkivaltiaan Isän edessä on Jeesus Kristus; Hebr 7:15-28, Room 8:34, 1 Joh 2:1-2 Kristus. (1 Tim 2:5, 1 Piet 2:9, Hebr 4:16)

> 3. Taivaallinen oikeudenkäynti ja lopullinen tuomio; 

Ennen tuomion täytäntöönpanoa on oltava oikeudenkäynti. Papillinen pyhäkköpalvelus on taivaallinen oikeudenkäynti; Ilm 20:4, 1 Kor 6:1-3, Ilm 20:11-15, Matt 25:31-46, 2 Piet 3:7-13. 
> Kun Jeesus tulee, Hänellä on palkka mukanaan. Ihmisten ikuiset kohtalot on päätetty; Matt 16:27, Ilm 22:12. Uutta armonaikaa ei koskaan enää tule.
Raamattu viittaa taivaalliseen pyhäkköön;  Ps 11:4, Mii 1:2-3, Ilm 4:2, 7:15, 8:3, 9:13, 15:5,8, 11:12,19, 16:17, Dan 7:9-10.

Pyhäkön tehtävä ja sanoma on pelastus ja työ ihmisen hyväksi.

Maallisen pyhäkön kaikki rituaalit kuvasivatkin Kristuksen työtä ihmisen hyväksi;  Hebr 4:2,9:9-12, Gal 3:23, Joh 1:29. 
(Ps 78:69, 63:3, 20:3, 96:6, 150:1, Jer 17:12, 2 Aik 30:8,19)

"Heprealaiskirjeessä löydämme mielenkiintoisen heprealaisen runomitan, joka asettaa kaksi pyhäkköä jumalanpalvelusjärjestelmineen vastakkain vertailtavaksi; maallisen ja taivaallisen. Heprealaiskirjeen kuudennen luvun lopusta kymmenennen luvun puoliväliin ulottuva teksti muodostuu seuraavanlaisesta rakenteesta:
 A – Väliverho (6:19-20)
.B – Pappeus (7:1-25)
..C – Uhri (7:26-28)
…D – Pyhäkkö (8:1-5)
….E – Liitto (8:6-13)
…..F – Vanhan liiton pyhäkkö (9:1-10)
…..F’ – Uuden liiton pyhäkkö (9:11-14)
….E’ – Liitto (9:15-22)
…D’ – Pyhäkkö (9:23-28)
..C’ – Uhri (10:1-10)
.B’ – Pappeus (10:11-18)
A’ – Väliverho (10:19-20)

Tekstin perusajatus on yksinkertainen. Uuden liiton uhri, pappeus ja pyhäkkö ovat paremmat kuin Vanhan liiton vastineensa."
(Flink.Timo.TT: Adventistiteologin kynästä:2011)



Hepr. 8:2tón hagión leitúrgos
pyhäkön pappispalvelija
Hepr. 9:1to te hagion kosmikon
ja maanpäällinen pyhä paikka
Hepr. 9:2hagia
Pyhä
Hepr. 9:3hagia hagión
Kaikkeinpyhin
Hepr. 9:8tén tón hagión hodon
pyhäkön tietä
Hepr. 9:12,
9:25, 13:11
eis ta hagia
pyhäkköön
Hepr. 9:24ú gar eis kheiropoiéta eisélthen hagia Khristos
sillä Kristus ei astunut sisälle käsintehtyyn Pyhään
Hepr. 10:19eis tén eisodon tón hagión
pyhäkön sisäänkäyntiin
(Flink.Timo: Adventistiteologin kynästä:2015)

"Niinpä hänen oli tultava joka suhteessa veljiensä kaltaiseksi jotta hänestä tulisi armahtava ja uskollinen ylipappi ja hän voisi Jumalan edessä sovittaa kansansa synnit. Koska hän on itse käynyt läpi kärsimykset ja kiusaukset hän kykenee auttamaan niitä joita koetellaan;"  Hebr 2:17-18. (Hebr 4:14-16, 5:10)

Koko vanhan liiton uhripalvelusjärjestelmä oli vertauskuvaa Kristuksen työstä ja -uhrista ristillä. Kaikki sen ajan ja pyhäkköön kuuluvat seremonialait olivat samalla yhteiskunnallisia lakeja. Jokainen uhrattu Karitsa oli vertauskuva Kristuksen antamasta uhrista ihmisen syntien vuoksi. Viattomia Karitsoita uhrattiin että ihminen surmatessaan pienen valkoisen karitsan syntiensä vuoksi ymmärtäisi syntinsä vakavuuden. Uhri sai aikuisen miehenkin kyyneliin. Vertauskuvin puhuttelu oli tapa puhutella ja opettaa ihmisiä. Jeesus oli vertauskuvilla opettamisen suurin paras mestari. 


Lopuksi uhrattiin Jumalan Poika.
Mitään viattomampaa uhria ja uhrattavaa ei ollut. Uhrin on tarkoitus on vedota ihmisen synninviettoon ja parannukseen ihmisen ikuisen elämän puolesta; Jes 1:18, 65:17-25, Ilm 21-22, 1 Kor 15. 
Uusia uhreja ihmisen syntien vuoksi ei enää tule. Kristus Jeesus on ainutkertainen uhri ajan loppuun asti.

Jeesus Kristus on Ylipappina pyhäkössä. Melkisedekin pappeudessa.
Melkisedek oli Aabrahamin aikainen kuningas ja Jumalan pappi; 1 Moos 14:18-20. Melkisedek mainitaan Kristuksen esikuvana; Ps 110:4, Hebr 5-7.
Aaron ja Aaronin jälkeläiset eivät mene enää kaikkeen pyhimpään suurena sovituspäivänä kerran vuodessa sovittamaan kansan syntejä.
Pyhäkköpalveluksen ihmisiä pelastava Kristuksen työ jatkuu taivaan pyhäkössä ristin uhrikuoleman jälkeen; Hebr 1:14; "Eivätkö enkelit ole palvelevia henkiä? Heidät lähetetään palvelemaan niitä jotka saavat osakseen autuuden."
Jeesus Kristus on itse kaikkein pyhimmässä.

”Kristus ei mennytkään ihmiskäsin tehtyyn pyhäkköön joka on vain todellisen pyhäkön kuva, vaan itse taivaaseen ollakseen nyt  Jumalan edessä puhumassa meidän puolestamme;”  Hebr 9:24.
Hebr 9 luvun teksti tarkoittaa taivaallisen pyhäkön vihkimistä, taivaallista pyhäkköä yleensä, ja että Jeesus meni taivaalliseen pyhäkköön, mutta 9 luku ei tee erotusta pyhäkön palvelun vaiheiden suhteen. 
Ajan lopun suureen sovituspäivään liittyvä kirjoitus on Danielin kirjan ja Ilmestys- kirjan teksteissä.

Kansa kantoi kaikkea mikä saastutti vuoden aikana telttamaja-pyhäkköön. Pyhäkkö saastui. Kerran vuodessa suurena sovituspäivänä Ylipappi meni kaikkein pyhimpään ja sovitti koko kansan synnit pois. Pyhäkkö puhdistui. 
Syntipukki Azasel vertauskuvasi synnin aiheuttajaa ja kansan kiusaajaa. Puhdas syntiuhrieläin oli Jeesuksen Kristuksen vertauskuva.

Hebrealaiskirje kytkeytyy Danielin- ja Ilmestyskirjan tapahtumiin.
"Suuri babylon" on saanut kuulla lankeemuksensa. Maailma kuulee evankeliumin; Ilm 14:6-13. Suuri antikristillinen babylon (Dan 7:8,25,  Matt 24:15-20, 2 Tess 2:1-4, Ilm 13:5) on saastuttanut pyhäkön ja uusi taivaallinen telttamaja puhdistaa jatkuvasti pyhäkköä Ylipappinaan Jeesus Kristus kaikkein pyhimmässä. Hebr 2:17, 3:1-2, 5:4-5, 7:20-21, 5:6, 6:20, 7:15-17, 24,27-28, 8:1-3,6, 9:12,14,24-26. Kaikkein pyhimmän palvelus merkitsee taivaan kirjojen ja pyhäkön puhdistamista synneistä. Anteeksi annetut synnit ovat kuitenkin saastuttaneet vielä pyhäkköä siihen saakka kunnes kaikkien pyhimmän palvelus alkoi profeetta Danielille ilmoitetun mukaisesti; Dan 8:12-14.

Ilmestyskirjassa Jeesusta kuvaillaan syntien tähden kuolleeksi ”karitsaksi.” Karitsoja uhrattiin vanhan liiton pyhäkön palveluksessa syntiuhreina. Jeesus haluaa Hänen ristillä kuolemansa olevan ihmisen hyväksi. Golgatalla on annettu koko ihmiskunnan ainoa "kertakaikkinen" syntiuhri. Tästä syntiuhrista kaikki vanhan liiton pyhäkön palveluksen syntiuhrit olivat esikuvallisia. Jeesuksen syntiuhrin ansio luetaan uskovaisen ihmisen hyväksi. Pyhä Henki vaikuttaa ihmisessä rakkaudessa että ihminen muuttuu Jumalan pelastussuunnitelman ansiosta lähemmäksi kohti ”Jumalan kuvan” kaltaisuutta 1 Moos 1:27; eli ”heijastaa” sellaisia arvoja jotka Jumala on itse asettanut ihmiselle.

Kysymys taivaallisesta pyhäköstä Jeesus Ylipappi kaikkein pyhimmässä merkitsee kaikkea sitä työtä mitä taivaassa tehdään viimeisinä aikoina koko ihmiskunnan- jokaisen ihmisen uskonelämän hyväksi ihmisen pelastukseksi. Ilmestyskirjassa Jeesus kuvaillaan Karitsana, joka on kuollut syntien tähden. Hän tulee kerran takaisin Juudan leijonana, kuninkaiden kuninkaana. Vertauskuvien välissä Jeesus on ylipappi, joka "kykenee ymmärtämään vajavuuksiamme, sillä häntä on koeteltu kaikessa samalla tavoin kuin meitäkin koetellaan; hän vain ei langennut syntiin;" Hepr, 4:15.

Taivaallinen oikeudenkäynti asiayhteydessä merkitsee yksinkertaisesti että on oltava tieto, perusteet ja merkintä "tuomio" jokaisen ihmisen kohdalla missä tilassa ihminen on armonaikansa eläissään päättänyt; Ilm 20:11-15.

Jeesus on taivaan pyhäkössä. Mooses sai esikuvan tästä; Hebr 8:5-6. Pyhäkön ensimmäinen huone vertauskuvaa Jeesuksen Kristuksen palvelutyötä taivaassa ristin uhrin jälkeen. "Kaikkein pyhin" on huone joka vertauskuvaa kerran vuodessa tapahtunutta suurta sovituspäivää. Jumalan oma erottuu Jumalan kansan hyväksi. Armonaika päättyy jonakin päivänä ja ovi sulkeutuu samalla tavalla kuin Nooan arkin ovi sulkeutui. Vettä alkoi tulla ja arkin ovi pysyi kiinni. 

Ajan lopulla maa hävitetään tulella ja luodaan uudeksi paratiisiksi; 2 Piet 3:7. Koko kosmosta kohtaa viimeinen spektaakkeli Ilm 20 luvun tapahtumissa jossa jokainen herättyään kuulee että on itse tehnyt armon aikana ratkaisunsa. Jokainen luotu olento saa palkkansa; Room 6:22-23, 2 Piet 2:4.
Armonaikaa on ihmisen elämä ajan loppuun asti. Jumala tahtoo että ihminen käyttäisi ajan oikein. (Hebr 3:7-8, Ilm 22:17,20)

Ihmiskunta, koko Universum ja koko Kosmos odottavat pyhäkön palveluksen lopullista täyttymistä. Jeesus Kristus nousi esikoisena kuolleista. (1Kor 15 luku, Ilm 20) Taivaassa käydään oikeudenkäyntiä” jossa Jumalan omat erottuvat. Ikuisen elämän lahjan saajat saavat ”taivaan kirjoihin” Jumalan päätöksen. ”Taivaan kirjoihin” täytyy merkitä kaikki nekin jotka kieltäytyivät lopulliseen paatumukseensa asti Jumalan taivaallisesta lahjasta. Jumalan tuomio elämään tai kadotukseen perustuu ihmisen omaan ratkaisuun armonaikoina. Jumalan tuomion on pakko perustua johonkin oikeudenkäyntiin. Jeesuksen paluuta edeltää taivaassa käyty oikeudenkäynti. Elämän ja kuoleman kirja saa merkintänsä; ”-Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirjaja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty. Jokainen jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, heitettiin tuliseen järveen;” Ilm 20:12,15.


"Katso hän tulee pilvissä! Kaikki ihmiset saavat nähdä Hänet, nekin jotka hänet lävistivät ja hänen tullessaan vaikeroivat kaikki maailman kansat. Näin on käyvä. Aamen. Minä olen A ja O, alku ja loppu, sanoo Herra Jumala, Hän joka on, joka oli, ja joka on tuleva, Kaikkivaltias;"  Ilm 1:7-8.

Uuden liiton uskovaisilla on "suora yhteys" välimies Jeesukseen ilman ihmisvälittäjiä; "Siksi hän pystyy nyt ja aina pelastamaan ne jotka hänen välityksellään lähestyvät Jumalaa. Hän elää iäti rukoillakseen heidän puolestaan; Hebr 7:25, Room 8:34.

Jeesus Kristus on Ylipapin palveluksensa lopulla poistanut kaikki synnit taivaan pyhäköstä.

Tule Herra Jeesus Kristus! Aamen.




Jari Laurila
http://jarinhotelli.blogspot.com
15.1.2021

Lisää aiheen läheltä: http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10
 





Ilmajoen kirkolla.2012.
- Ilmajoen kirkon lämmintä tunnelmaa.
(Kuva:Jari Laurila:2012)



-..