Oikea- ja maallinen pyhäkkö?
Mooses rakensi pyhäkön tarkasti Jumalalta saamiensa ohjeiden ja mallin mukaan; 2 Moos 25:8-9,40, 26-31 luvut, 33:7-11, 35:4-40: 38-40 luvut.
Jeesus Kristus on taivaan pyhäkössä. Mooses sai esikuvan tästä; Hebr 8:5-6.
Salomo rakensi 400 vuotta myöhemmin uuden pyhäkön ja Baabelin vankeudesta palanneet vielä kolmannen pyhäkön aina edellisen tilalle; Dan 8:11,13, 9:17,26, Jes 63:18, Ps 74:3,7, Jer 51:51, Val 1:10, 2:20.
Kun Jeesus kuoli ristillä, päättyi koko vanhan liiton uhrijärjestelmä pyhäkköpalveluksineen.
Salomo rakensi 400 vuotta myöhemmin uuden pyhäkön ja Baabelin vankeudesta palanneet vielä kolmannen pyhäkön aina edellisen tilalle; Dan 8:11,13, 9:17,26, Jes 63:18, Ps 74:3,7, Jer 51:51, Val 1:10, 2:20.
Kun Jeesus kuoli ristillä, päättyi koko vanhan liiton uhrijärjestelmä pyhäkköpalveluksineen.
Vanhan liiton uhripalvelusjärjestelmä maallisessa pyhäkössä vertauskuvasi Jeesuksen Kristuksen uhria ja Kristuksen ylipapillista tehtävää oikeassa pyhäkössä taivaassa.
Matt 27:50-51.
Vanhan liiton pyhäkköpalveluksen ja pyhäkön uhripalvelusjärjestelmän tunteminen helpottaa uuden liiton ajan Jeesuksen Kristuksen ylipapillisen tehtävän ymmärryksessä.
"Tulemme nyt asian ytimeen: Meillä on ylipappi joka on asettunut taivaissa istumaan majesteetin valtaistuimen oikealla puolelle. Hän toimittaa palvelusta taivaan pyhäkössä, todellisessa pyhäköteltassa jota ei ole pystyttänyt ihminen vaan Herra itse;" Hebr 8:1-2.
Raamatun mukaan uuden liiton pyhäkkö on taivaassa. Jeesus ja enkelit kuulevat ihmisen rukoukset. (Hebr 1:14, 9:22-28) Pyhäkköpalveluksessa on eri vaiheita joita maalliset pyhäköt esikuvasivat.
Jeesus meni kaikkein pyhimpään ja suorittaa pappispalvelusta kaikkein pyhimmässä; Hebr 8:2. Oman verensä kautta Kristus sai aikaan iankaikkisen lunastuksen; 9:12. Jeesuksen veren kautta meillä on pääsy kaikkein pyhimpään; 10:19. Jeesuksen välitystyön tarkoituksena on tälläkin hetkellä taata Hänen ristin ansioiden lukeminen uskovan ihmisen hyväksi sekä Pyhän Hengen vaikutuksesta tapahtuva ihmisen muuttaminen takaisin kohti "Jumalan kuvan" kaltaisuutta. "Jumalan kuva" tarkoittaa ihmisen elämässä sopusointua Jumalan luomiin pyrkimyksiin. Tämä välitystyö on osa Jumalan suurta pelastussuunnitelmaa. Siksi Apostoli Paavali toteaa; "Koska hän on itse käynyt läpi kärsimykset ja kiusaukset, hän kykenee auttamaan niitä, joita koetellaan;” Hepr. 2:18.
Jeesus meni kaikkein pyhimpään ja suorittaa pappispalvelusta kaikkein pyhimmässä; Hebr 8:2. Oman verensä kautta Kristus sai aikaan iankaikkisen lunastuksen; 9:12. Jeesuksen veren kautta meillä on pääsy kaikkein pyhimpään; 10:19. Jeesuksen välitystyön tarkoituksena on tälläkin hetkellä taata Hänen ristin ansioiden lukeminen uskovan ihmisen hyväksi sekä Pyhän Hengen vaikutuksesta tapahtuva ihmisen muuttaminen takaisin kohti "Jumalan kuvan" kaltaisuutta. "Jumalan kuva" tarkoittaa ihmisen elämässä sopusointua Jumalan luomiin pyrkimyksiin. Tämä välitystyö on osa Jumalan suurta pelastussuunnitelmaa. Siksi Apostoli Paavali toteaa; "Koska hän on itse käynyt läpi kärsimykset ja kiusaukset, hän kykenee auttamaan niitä, joita koetellaan;” Hepr. 2:18.
Jeesuksen ylipapillinen välitystyö oli pitkään unohduksissa ja ihmispapeissa on yritetty nähdä ”välimiehiä” maan ja taivaan välille.
Vieläkin on
sellaista uskoa että ihmispapit olisivat vanhan liiton pyhäkön
ylipapin kaltaisina
välittäjinä.
Pappisjärjestelmä päättyi Golgatan ristille pyhäkköpalveluksen
mukana; Hebr 8 luku; Jeesus
Kristus on uuden liiton välimies; 12:24; ”On
siellä uuden liiton välimies Jeesus ja vihmontaveri, joka huutaa,
mutta ei kostoa niin kuin Aabelin veri.”
Jokainen Jumalan oma ihminen kuuluu "pyhään kuninkaalliseen pappisluokkaan;"
2 Piet 1:9; "-Te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan Hänen suuria tekojaan, joka teidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa."
Papit ja pastorit ovat ammattinimikkeitä. Papit ja pastorit ovat teologisen tiedekunnan kouluttamina ja seurakuntien palkkaamina arvokkaassa työssä evankeliumin palvelijoina. Ammattipappien pitää olla vastuullisia, hengellisiä ja tiedollisia ollaksensa arvokkaassa evankeliumin työssä. Hengellisyys on Jumalan lahja uskoville. Raamattua koskevista teoria oppiaineista ei saa automaattisesti hengellisyyttä. Rakkaussuhde Jumalaan -Jeesukseen pitää olla.
Hepr 9:23-26 osoittaa taivaan pyhäkön tulevan kerran puhdistettavaksi taivaalliseen pyhäkköön kerääntyneistä ihmisen synneistä. "Elämän kirja" tarkastetaan, ja ihmisten synnit poistetaan taivaan kirjasta ihmisen Jeesus uskon johdosta Kristuksen ansiosta.
Taivaassa jatkuu se työ mikä päättyi ristille. Jeesus Kristus taivaallisten joukkojen kanssa tekee työtä ajan loppuun asti ihmisen hyväksi ihmisen pelastamiseksi. Pyhäkkö on Ylipappi Jeesuksen Kristuksen ympärillä taivaassa.
Mooses vihki maallisen pyhäkön esikuvan mukaan. Jeesus vihki taivaallisen pyhäkön. Taivaallinen palvelus on ihmisen hyväksi;
Hebr 1:14, 4:14-16, 7:25, 8:5,10.
Danielin ja Ilmestyskirjan profetioissa välitystyö on kaksiosainen. Vertausesikuvallinen vanhan liiton pyhäkköpalvelus rituaaleineen kuvastaa taivaallisia, eli Jeesuksen ylipapillinen välitystyö profeetallisen sanan mukaisesti on kaksivaiheinen; Dan 7:9-10, 8:11-14, Ilm 8:2-5, 11:1-2, 15:5-8.
Danielin surressa jumalattomuutta ja pyhäkköpalveluksen puutetta Daniel ei ymmärtänyt enkelin sanomaa ja enkeli sanoikin sanoman selviävän vasta lopun aikana; Dan 12:4,9,10,13.
Jeesus Kristus kaikkein pyhimmässä ylipappina puhdistaa taivaallista pyhäkköä ihmisten synneistä aina kun ihmiset ottavat Jeesuksen Kristuksen omaan uskonelämäänsä tärkeimmäksi ja hylkäävät tahallisen jumalattoman syntisen elämänviettonsa.
Profetia selvisi 1800 luvun puolessa välissä. Niistä ajoista lähtien on katsottu "viimeisien päivien eli lopun aikojen" alkaneen. Jeesuksen kertomat "ajan merkit" alkoivat toteutua. (Matt 24) Viimeisten päivien kestoajasta ei kukaan voi tietää. (Matt 24:36)
Danielille annettu profetia selvisi joka tapauksessa vasta noin 2500 vuotta Danielin jälkeen.
Pyhäkkö ihmisen hyväksi on totta koko ihmiskunnan olemassaolon ajan ennen Herran Jeesuksen paluuta; Hes 37:26-27.
Jeesuksen Kristuksen uhri oli ainutkertainen riittävä uhri. Ylipapin työ jatkuu oikeassa pyhäkössä josta maallinen pyhäkkö oli tarkka kopio, malli ja esikuva;
"Meillä on suuri ylipappi jonka haltuun on uskottu Jumalan koko huone;" Hebr 10:21.
"Meillä on suuri ylipappi jonka haltuun on uskottu Jumalan koko huone;" Hebr 10:21.
Maallinen pyhäkkö kuvasi kolmea vaihetta Kristuksen palvelutyössä:
>1. Sijaisuhria;
-Pyhäkön uhrit olivat vertauskuvia Kristuksen uhrikuolemasta, sekä syntien anteeksiantamisesta; Hebr 9:22) (Room 3:24-25, 6:23, Jes 53:6, 1 Kor 15:3, 2 Kor 5:21, 3 Moos 4:34-35, Hes 45:18-19. Ihmiskunnan kaikki synnit sovitettiin ristillä kokonaan. Taivaallinen Temppeli ei ole enää vertauskuvallinen, vaan todellinen ja monivaiheisen vertauskuvan täyttymys.
>2. Papillista välitystyötä;
Vanhassa liitossa jokainen pappi kuvasi Kristuksen välitystyötä. (Hes 44:11,15-16, 45:4, 4 Moos 8:19, Pappisjärjestelmä onkin kokonaan vanhaan liittoon kuuluva asia. Uudessa liitossa jokaisella uskovalla on rukouksessa suora yhteys taivaaseen. Välittäjänä papin sijasta Kaikkivaltiaan Isän edessä on Jeesus Kristus; Hebr 7:15-28, Room 8:34, 1 Joh 2:1-2 Kristus. (1 Tim 2:5, 1 Piet 2:9, Hebr 4:16)
> 3. Taivaallinen oikeudenkäynti ja lopullinen tuomio;
Ennen tuomion täytäntöönpanoa on oltava oikeudenkäynti. Papillinen pyhäkköpalvelus on taivaallinen oikeudenkäynti; Ilm 20:4, 1 Kor 6:1-3, Ilm 20:11-15, Matt 25:31-46, 2 Piet 3:7-13.
> Kun Jeesus tulee, Hänellä on palkka mukanaan. Ihmisten ikuiset kohtalot on päätetty; Matt 16:27, Ilm 22:12. Uutta armonaikaa ei koskaan enää tule.
Raamattu viittaa taivaalliseen pyhäkköön; Ps 11:4, Mii 1:2-3, Ilm 4:2, 7:15, 8:3, 9:13, 15:5,8, 11:12,19, 16:17, Dan 7:9-10.
Pyhäkön tehtävä ja sanoma on pelastus ja työ ihmisen hyväksi.
Maallisen pyhäkön kaikki rituaalit kuvasivatkin Kristuksen työtä ihmisen hyväksi; Hebr 4:2,9:9-12, Gal 3:23, Joh 1:29.
-Pyhäkön uhrit olivat vertauskuvia Kristuksen uhrikuolemasta, sekä syntien anteeksiantamisesta; Hebr 9:22) (Room 3:24-25, 6:23, Jes 53:6, 1 Kor 15:3, 2 Kor 5:21, 3 Moos 4:34-35, Hes 45:18-19. Ihmiskunnan kaikki synnit sovitettiin ristillä kokonaan. Taivaallinen Temppeli ei ole enää vertauskuvallinen, vaan todellinen ja monivaiheisen vertauskuvan täyttymys.
>2. Papillista välitystyötä;
Vanhassa liitossa jokainen pappi kuvasi Kristuksen välitystyötä. (Hes 44:11,15-16, 45:4, 4 Moos 8:19, Pappisjärjestelmä onkin kokonaan vanhaan liittoon kuuluva asia. Uudessa liitossa jokaisella uskovalla on rukouksessa suora yhteys taivaaseen. Välittäjänä papin sijasta Kaikkivaltiaan Isän edessä on Jeesus Kristus; Hebr 7:15-28, Room 8:34, 1 Joh 2:1-2 Kristus. (1 Tim 2:5, 1 Piet 2:9, Hebr 4:16)
> 3. Taivaallinen oikeudenkäynti ja lopullinen tuomio;
Ennen tuomion täytäntöönpanoa on oltava oikeudenkäynti. Papillinen pyhäkköpalvelus on taivaallinen oikeudenkäynti; Ilm 20:4, 1 Kor 6:1-3, Ilm 20:11-15, Matt 25:31-46, 2 Piet 3:7-13.
> Kun Jeesus tulee, Hänellä on palkka mukanaan. Ihmisten ikuiset kohtalot on päätetty; Matt 16:27, Ilm 22:12. Uutta armonaikaa ei koskaan enää tule.
Raamattu viittaa taivaalliseen pyhäkköön; Ps 11:4, Mii 1:2-3, Ilm 4:2, 7:15, 8:3, 9:13, 15:5,8, 11:12,19, 16:17, Dan 7:9-10.
Pyhäkön tehtävä ja sanoma on pelastus ja työ ihmisen hyväksi.
Maallisen pyhäkön kaikki rituaalit kuvasivatkin Kristuksen työtä ihmisen hyväksi; Hebr 4:2,9:9-12, Gal 3:23, Joh 1:29.
(Ps 78:69, 63:3, 20:3, 96:6, 150:1, Jer 17:12, 2 Aik 30:8,19)
"Heprealaiskirjeessä löydämme mielenkiintoisen heprealaisen runomitan, joka asettaa kaksi pyhäkköä jumalanpalvelusjärjestelmineen vastakkain vertailtavaksi; maallisen ja taivaallisen. Heprealaiskirjeen kuudennen luvun lopusta kymmenennen luvun puoliväliin ulottuva teksti muodostuu seuraavanlaisesta rakenteesta:
A – Väliverho (6:19-20)
.B – Pappeus (7:1-25)
..C – Uhri (7:26-28)
…D – Pyhäkkö (8:1-5)
….E – Liitto (8:6-13)
…..F – Vanhan liiton pyhäkkö (9:1-10)
…..F’ – Uuden liiton pyhäkkö (9:11-14)
….E’ – Liitto (9:15-22)
…D’ – Pyhäkkö (9:23-28)
..C’ – Uhri (10:1-10)
.B’ – Pappeus (10:11-18)
A’ – Väliverho (10:19-20)
Tekstin perusajatus on yksinkertainen. Uuden liiton uhri, pappeus ja pyhäkkö ovat paremmat kuin Vanhan liiton vastineensa."
(Flink.Timo.TT: Adventistiteologin kynästä:2011)
"Niinpä hänen oli tultava joka suhteessa veljiensä kaltaiseksi jotta hänestä tulisi armahtava ja uskollinen ylipappi ja hän voisi Jumalan edessä sovittaa kansansa synnit. Koska hän on itse käynyt läpi kärsimykset ja kiusaukset hän kykenee auttamaan niitä joita koetellaan;" Hebr 2:17-18. (Hebr 4:14-16, 5:10)
Koko vanhan liiton uhripalvelusjärjestelmä oli vertauskuvaa Kristuksen työstä ja -uhrista ristillä. Kaikki sen ajan ja pyhäkköön kuuluvat seremonialait olivat samalla yhteiskunnallisia lakeja. Jokainen uhrattu Karitsa oli vertauskuva Kristuksen antamasta uhrista ihmisen syntien vuoksi. Viattomia Karitsoita uhrattiin että ihminen surmatessaan pienen valkoisen karitsan syntiensä vuoksi ymmärtäisi syntinsä vakavuuden. Uhri sai aikuisen miehenkin kyyneliin. Vertauskuvin puhuttelu oli tapa puhutella ja opettaa ihmisiä. Jeesus oli vertauskuvilla opettamisen suurin paras mestari.
Lopuksi uhrattiin Jumalan Poika.
Mitään viattomampaa uhria ja uhrattavaa ei ollut. Uhrin on tarkoitus on vedota ihmisen synninviettoon ja parannukseen ihmisen ikuisen elämän puolesta; Jes 1:18, 65:17-25, Ilm 21-22, 1 Kor 15.
"Heprealaiskirjeessä löydämme mielenkiintoisen heprealaisen runomitan, joka asettaa kaksi pyhäkköä jumalanpalvelusjärjestelmineen vastakkain vertailtavaksi; maallisen ja taivaallisen. Heprealaiskirjeen kuudennen luvun lopusta kymmenennen luvun puoliväliin ulottuva teksti muodostuu seuraavanlaisesta rakenteesta:
A – Väliverho (6:19-20)
.B – Pappeus (7:1-25)
..C – Uhri (7:26-28)
…D – Pyhäkkö (8:1-5)
….E – Liitto (8:6-13)
…..F – Vanhan liiton pyhäkkö (9:1-10)
…..F’ – Uuden liiton pyhäkkö (9:11-14)
….E’ – Liitto (9:15-22)
…D’ – Pyhäkkö (9:23-28)
..C’ – Uhri (10:1-10)
.B’ – Pappeus (10:11-18)
A’ – Väliverho (10:19-20)
Tekstin perusajatus on yksinkertainen. Uuden liiton uhri, pappeus ja pyhäkkö ovat paremmat kuin Vanhan liiton vastineensa."
(Flink.Timo.TT: Adventistiteologin kynästä:2011)
Hepr. 8:2 | tón hagión leitúrgos pyhäkön pappispalvelija |
Hepr. 9:1 | to te hagion kosmikon ja maanpäällinen pyhä paikka |
Hepr. 9:2 | hagia Pyhä |
Hepr. 9:3 | hagia hagión Kaikkeinpyhin |
Hepr. 9:8 | tén tón hagión hodon pyhäkön tietä |
Hepr. 9:12, 9:25, 13:11 | eis ta hagia pyhäkköön |
Hepr. 9:24 | ú gar eis kheiropoiéta eisélthen hagia Khristos sillä Kristus ei astunut sisälle käsintehtyyn Pyhään |
Hepr. 10:19 | eis tén eisodon tón hagión pyhäkön sisäänkäyntiin (Flink.Timo: Adventistiteologin kynästä:2015) |
"Niinpä hänen oli tultava joka suhteessa veljiensä kaltaiseksi jotta hänestä tulisi armahtava ja uskollinen ylipappi ja hän voisi Jumalan edessä sovittaa kansansa synnit. Koska hän on itse käynyt läpi kärsimykset ja kiusaukset hän kykenee auttamaan niitä joita koetellaan;" Hebr 2:17-18. (Hebr 4:14-16, 5:10)
Koko vanhan liiton uhripalvelusjärjestelmä oli vertauskuvaa Kristuksen työstä ja -uhrista ristillä. Kaikki sen ajan ja pyhäkköön kuuluvat seremonialait olivat samalla yhteiskunnallisia lakeja. Jokainen uhrattu Karitsa oli vertauskuva Kristuksen antamasta uhrista ihmisen syntien vuoksi. Viattomia Karitsoita uhrattiin että ihminen surmatessaan pienen valkoisen karitsan syntiensä vuoksi ymmärtäisi syntinsä vakavuuden. Uhri sai aikuisen miehenkin kyyneliin. Vertauskuvin puhuttelu oli tapa puhutella ja opettaa ihmisiä. Jeesus oli vertauskuvilla opettamisen suurin paras mestari.
Lopuksi uhrattiin Jumalan Poika.
Mitään viattomampaa uhria ja uhrattavaa ei ollut. Uhrin on tarkoitus on vedota ihmisen synninviettoon ja parannukseen ihmisen ikuisen elämän puolesta; Jes 1:18, 65:17-25, Ilm 21-22, 1 Kor 15.
Uusia uhreja ihmisen syntien vuoksi ei enää tule. Kristus Jeesus on ainutkertainen uhri ajan loppuun asti.
Jeesus Kristus on Ylipappina pyhäkössä. Melkisedekin pappeudessa. Melkisedek oli Aabrahamin aikainen kuningas ja Jumalan pappi; 1 Moos 14:18-20. Melkisedek mainitaan Kristuksen esikuvana; Ps 110:4, Hebr 5-7.
Aaron ja Aaronin jälkeläiset eivät mene enää kaikkein pyhimpään suurena sovituspäivänä kerran vuodessa sovittamaan kansan syntejä Jumalan edessä niin kuin tapahtui Vanhan Testamentin aikana pyhäkön palvelusmenoissa.
Pyhäkköpalveluksen ihmisiä pelastava Kristuksen työ jatkuu taivaan pyhäkössä ristin uhrikuoleman jälkeen; Hebr 1:14; "Eivätkö enkelit ole palvelevia henkiä? Heidät lähetetään palvelemaan niitä jotka saavat osakseen autuuden."
Jeesus Kristus on itse "välimies" kaikkein pyhimmässä.
”Kristus ei mennytkään ihmiskäsin tehtyyn pyhäkköön joka on vain todellisen pyhäkön kuva, vaan itse taivaaseen ollakseen nyt Jumalan edessä puhumassa meidän puolestamme;” Hebr 9:24.
Hebr 9 luvun teksti tarkoittaa taivaallisen pyhäkön vihkimistä, taivaallista pyhäkköä yleensä, ja että Jeesus meni taivaalliseen pyhäkköön, mutta 9 luku ei tee erotusta pyhäkön palvelun vaiheiden suhteen. Ajan lopun suureen sovituspäivään liittyvä kirjoitus on Danielin kirjan ja Ilmestys- kirjan teksteissä.
Kansa kantoi kaikkea mikä saastutti vuoden aikana telttamaja-pyhäkköön. Pyhäkkö saastui. Kerran vuodessa suurena sovituspäivänä Ylipappi meni kaikkein pyhimpään ja sovitti koko kansan synnit pois. Pyhäkkö puhdistui.
Syntipukki Azasel vertauskuvasi synnin aiheuttajaa ja kansan kiusaajaa. Puhdas syntiuhrieläin oli Jeesuksen Kristuksen vertauskuva. Azasel vietiin erämaahan synteineen, erämaasta Azasel ei koskaan palannut. Puhdas karitsa uhrattiin syntiuhrina.
Jeesus Kristus on Ylipappina pyhäkössä. Melkisedekin pappeudessa. Melkisedek oli Aabrahamin aikainen kuningas ja Jumalan pappi; 1 Moos 14:18-20. Melkisedek mainitaan Kristuksen esikuvana; Ps 110:4, Hebr 5-7.
Aaron ja Aaronin jälkeläiset eivät mene enää kaikkein pyhimpään suurena sovituspäivänä kerran vuodessa sovittamaan kansan syntejä Jumalan edessä niin kuin tapahtui Vanhan Testamentin aikana pyhäkön palvelusmenoissa.
Pyhäkköpalveluksen ihmisiä pelastava Kristuksen työ jatkuu taivaan pyhäkössä ristin uhrikuoleman jälkeen; Hebr 1:14; "Eivätkö enkelit ole palvelevia henkiä? Heidät lähetetään palvelemaan niitä jotka saavat osakseen autuuden."
Jeesus Kristus on itse "välimies" kaikkein pyhimmässä.
”Kristus ei mennytkään ihmiskäsin tehtyyn pyhäkköön joka on vain todellisen pyhäkön kuva, vaan itse taivaaseen ollakseen nyt Jumalan edessä puhumassa meidän puolestamme;” Hebr 9:24.
Hebr 9 luvun teksti tarkoittaa taivaallisen pyhäkön vihkimistä, taivaallista pyhäkköä yleensä, ja että Jeesus meni taivaalliseen pyhäkköön, mutta 9 luku ei tee erotusta pyhäkön palvelun vaiheiden suhteen. Ajan lopun suureen sovituspäivään liittyvä kirjoitus on Danielin kirjan ja Ilmestys- kirjan teksteissä.
Kansa kantoi kaikkea mikä saastutti vuoden aikana telttamaja-pyhäkköön. Pyhäkkö saastui. Kerran vuodessa suurena sovituspäivänä Ylipappi meni kaikkein pyhimpään ja sovitti koko kansan synnit pois. Pyhäkkö puhdistui.
Syntipukki Azasel vertauskuvasi synnin aiheuttajaa ja kansan kiusaajaa. Puhdas syntiuhrieläin oli Jeesuksen Kristuksen vertauskuva. Azasel vietiin erämaahan synteineen, erämaasta Azasel ei koskaan palannut. Puhdas karitsa uhrattiin syntiuhrina.
Hebrealaiskirje kytkeytyy Danielin- ja Ilmestyskirjan tapahtumiin.
"Suuri babylon" on saanut kuulla lankeemuksensa. Maailma kuulee evankeliumin; Ilm 14:6-13. Suuri antikristillinen babylon (Dan 7:8,25, Matt 24:15-20, 2 Tess 2:1-4, Ilm 13:5) on saastuttanut pyhäkön ja uusi taivaallinen telttamaja puhdistaa jatkuvasti pyhäkköä Ylipappinaan Jeesus Kristus kaikkein pyhimmässä. Hebr 2:17, 3:1-2, 5:4-5, 7:20-21, 5:6, 6:20, 7:15-17, 24,27-28, 8:1-3,6, 9:12,14,24-26. Kaikkein pyhimmän palvelus merkitsee taivaan kirjojen ja pyhäkön puhdistamista synneistä. Anteeksi annetut synnit ovat kuitenkin saastuttaneet vielä pyhäkköä siihen saakka kunnes kaikkien pyhimmän palvelus alkoi profeetta Danielille ilmoitetun mukaisesti; Dan 8:12-14.
Ilmestyskirjassa Jeesusta kuvaillaan syntien tähden kuolleeksi ”karitsaksi.” Karitsoja uhrattiin vanhan liiton pyhäkön palveluksessa syntiuhreina. Jeesus haluaa Hänen ristillä kuolemansa olevan ihmisen hyväksi. Golgatalla on annettu koko ihmiskunnan ainoa "kertakaikkinen" syntiuhri. Tästä syntiuhrista kaikki vanhan liiton pyhäkön palveluksen syntiuhrit olivat esikuvallisia. Jeesuksen syntiuhrin ansio luetaan uskovaisen ihmisen hyväksi. Pyhä Henki vaikuttaa ihmisessä rakkaudessa että ihminen muuttuu Jumalan pelastussuunnitelman ansiosta lähemmäksi kohti ”Jumalan kuvan” kaltaisuutta 1 Moos 1:27; eli ”heijastaa” sellaisia arvoja jotka Jumala on itse asettanut ihmiselle.
Kysymys taivaallisesta pyhäköstä Jeesus Ylipappi kaikkein pyhimmässä merkitsee kaikkea sitä työtä mitä taivaassa tehdään viimeisinä aikoina koko ihmiskunnan- jokaisen ihmisen uskonelämän hyväksi ihmisen pelastukseksi. Ilmestyskirjassa Jeesus kuvaillaan Karitsana, joka on kuollut syntien tähden. Hän tulee kerran takaisin Juudan leijonana, kuninkaiden kuninkaana. Vertauskuvien välissä Jeesus on ylipappi, joka "kykenee ymmärtämään vajavuuksiamme, sillä häntä on koeteltu kaikessa samalla tavoin kuin meitäkin koetellaan; hän vain ei langennut syntiin;" Hepr, 4:15.
Taivaallinen oikeudenkäynti asiayhteydessä merkitsee yksinkertaisesti että on oltava tieto, perusteet ja merkintä "tuomio" jokaisen ihmisen kohdalla missä tilassa ihminen on armonaikansa eläissään päättänyt; Ilm 20:11-15.
Kysymys taivaallisesta pyhäköstä Jeesus Ylipappi kaikkein pyhimmässä merkitsee kaikkea sitä työtä mitä taivaassa tehdään viimeisinä aikoina koko ihmiskunnan- jokaisen ihmisen uskonelämän hyväksi ihmisen pelastukseksi. Ilmestyskirjassa Jeesus kuvaillaan Karitsana, joka on kuollut syntien tähden. Hän tulee kerran takaisin Juudan leijonana, kuninkaiden kuninkaana. Vertauskuvien välissä Jeesus on ylipappi, joka "kykenee ymmärtämään vajavuuksiamme, sillä häntä on koeteltu kaikessa samalla tavoin kuin meitäkin koetellaan; hän vain ei langennut syntiin;" Hepr, 4:15.
Taivaallinen oikeudenkäynti asiayhteydessä merkitsee yksinkertaisesti että on oltava tieto, perusteet ja merkintä "tuomio" jokaisen ihmisen kohdalla missä tilassa ihminen on armonaikansa eläissään päättänyt; Ilm 20:11-15.
Vanhan liiton pyhäkköpalveluksessa lakkasi toimitukset "pyhässä" kun ylimmäinen pappi meni "kaikkein pyhimpään." Vanhan liiton pyhäkön uhripalveluksessa oli nämä kaksi huonetta. Kaikkein pyhimmässä oli sovitustyön viimeinen vaihe jossa ylipappi esitti uhrieläimen verta Jumalan edessä niiden puolesta jotka katuivat syntejään. Samoin oikeassa pyhäkössä Ylipappi Jeesus Kristus siirtyi Golgatan ristin jälkeisestä palveluksesta 1844 kaikkein pyhimpään ja esittää omaa Golgatan vertaan Isän edessä syntinsä katuneiden syntinsä hylänneiden puolustukseksi.
Pyhäkön ensimmäinen huone "pyhä" vertauskuvaa Jeesuksen Kristuksen palvelutyötä taivaassa ristin uhrin jälkeen. "Kaikkein pyhin" on huone joka vertauskuvaa kerran vuodessa tapahtunutta suurta sovituspäivää. Jumalan oma erottuu Jumalan kansan hyväksi.
Ylipapin vaihtaessa huonetta ovi huoneiden välillä sulkeutui.
Armonaika päättyy jonakin päivänä ja armon ovi sulkeutuu samalla tavalla kuin Nooan arkin ovi sulkeutui. Vettä alkoi tulla ja arkin ovi pysyi kiinni.
Ajan lopulla maa luodaan uudeksi paratiisiksi; 2 Piet 3:7; "- Sen saman sanan varassa ovat nykyiset taivaat ja nykyinen maa tulen tuhoa odottamassa. Niitä säilytetään sitä päivää varten jona tuomio tulee ja jumalattomat tuhotaan." Ilm 20 luvun tapahtumissa jokainen herättyään kuulee että on itse tehnyt armon aikana ratkaisunsa. Jokainen luotu olento saa palkkansa; Room 6:22-23, 2 Piet 2:4.
Armonaikaa on ihmisen elämä ajan loppuun asti. Jumala tahtoo että ihminen käyttäisi ajan oikein. (Hebr 3:7-8, Ilm 22:17,20)
Ihmiskunta odottaa pyhäkön palveluksen lopullista täyttymistä. Jeesus Kristus nousi esikoisena kuolleista. (1Kor 15 luku, Ilm 20) ”Taivaassa käydään oikeudenkäyntiä” jossa Jumalan omat erottuvat. Ikuisen elämän lahjan saajat saavat ”taivaan kirjoihin” Jumalan päätöksen. ”Taivaan kirjoihin” täytyy merkitä kaikki nekin jotka kieltäytyivät lopulliseen paatumukseensa asti Jumalan taivaallisesta lahjasta. Jumalan tuomio elämään tai kadotukseen perustuu ihmisen omaan ratkaisuun armonaikoina. Jumalan tuomion on pakko perustua johonkin oikeudenkäyntiin. Jeesuksen paluuta edeltää taivaassa käyty oikeudenkäynti. Elämän ja kuoleman kirja saa merkintänsä; ”-Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty. Jokainen jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, heitettiin tuliseen järveen;” Ilm 20:12,15.
"Katso hän tulee pilvissä! Kaikki ihmiset saavat nähdä Hänet, nekin jotka hänet lävistivät ja hänen tullessaan vaikeroivat kaikki maailman kansat. Näin on käyvä. Aamen. Minä olen A ja O, alku ja loppu, sanoo Herra Jumala, Hän joka on, joka oli, ja joka on tuleva, Kaikkivaltias;" Ilm 1:7-8.
Ajan lopulla maa luodaan uudeksi paratiisiksi; 2 Piet 3:7; "- Sen saman sanan varassa ovat nykyiset taivaat ja nykyinen maa tulen tuhoa odottamassa. Niitä säilytetään sitä päivää varten jona tuomio tulee ja jumalattomat tuhotaan." Ilm 20 luvun tapahtumissa jokainen herättyään kuulee että on itse tehnyt armon aikana ratkaisunsa. Jokainen luotu olento saa palkkansa; Room 6:22-23, 2 Piet 2:4.
Armonaikaa on ihmisen elämä ajan loppuun asti. Jumala tahtoo että ihminen käyttäisi ajan oikein. (Hebr 3:7-8, Ilm 22:17,20)
Ihmiskunta odottaa pyhäkön palveluksen lopullista täyttymistä. Jeesus Kristus nousi esikoisena kuolleista. (1Kor 15 luku, Ilm 20) ”Taivaassa käydään oikeudenkäyntiä” jossa Jumalan omat erottuvat. Ikuisen elämän lahjan saajat saavat ”taivaan kirjoihin” Jumalan päätöksen. ”Taivaan kirjoihin” täytyy merkitä kaikki nekin jotka kieltäytyivät lopulliseen paatumukseensa asti Jumalan taivaallisesta lahjasta. Jumalan tuomio elämään tai kadotukseen perustuu ihmisen omaan ratkaisuun armonaikoina. Jumalan tuomion on pakko perustua johonkin oikeudenkäyntiin. Jeesuksen paluuta edeltää taivaassa käyty oikeudenkäynti. Elämän ja kuoleman kirja saa merkintänsä; ”-Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty. Jokainen jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, heitettiin tuliseen järveen;” Ilm 20:12,15.
"Katso hän tulee pilvissä! Kaikki ihmiset saavat nähdä Hänet, nekin jotka hänet lävistivät ja hänen tullessaan vaikeroivat kaikki maailman kansat. Näin on käyvä. Aamen. Minä olen A ja O, alku ja loppu, sanoo Herra Jumala, Hän joka on, joka oli, ja joka on tuleva, Kaikkivaltias;" Ilm 1:7-8.
Uuden liiton uskovaisilla on "suora yhteys" välimies Jeesukseen ilman ihmisvälittäjiä; "-Siksi hän pystyy nyt ja aina pelastamaan ne jotka hänen välityksellään lähestyvät Jumalaa. Hän elää iäti rukoillakseen heidän puolestaan;" Hebr 7:25, Room 8:34.
Jeesus Kristus rakastaa.
Jeesus Kristus on Ylipapin palveluksensa lopulla poistanut kaikki synnit taivaan pyhäköstä. Syntien poistaminen on pyhäkköpalveluksen viimeinen vaihe.
Jeesus Kristus tulee samalla tavalla kuin on taivaaseen mennytkin;
"-Katso minä tulen pian ja minun palkkani on minun kanssani antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan;" Ilm 22:12.
Jumalan rakkaus on elämän perusta; 1 Joh 4:8; "Joka ei rakasta ei ole oppinut tuntemaan Jumalaa sillä Jumala on rakkaus."
Tule Herra Jeesus Kristus! Aamen.
Jari Laurila
http://jarinhotelli.blogspot.com
15.1.2021
Lisää aiheen läheltä: http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10
Ilmajoen kirkolla.2012.
- Ilmajoen kirkon lämmintä tunnelmaa.
http://jarinhotelli.blogspot.com
15.1.2021
Lisää aiheen läheltä: http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10
- Ilmajoen kirkon lämmintä tunnelmaa.
(Kuva:Jari Laurila:2012)
-..
-..