Lepopäivä käytännössä? - Luomisesta tähän päivään.





Miten lepopäivää vietetään ?




Ihminen on aina joutunut tekemään työtä ja tarvitsee lepoakin

Jumala on huolehtinut ihmisen levosta. Ihmisen Luoja tietää mikä on ihmiselle hyväksi. Jokaisessa viikossamme on lepopäivä. 

”Pidä lepopäivä mielessäsi ja pyhitä se niin kuin Herra sinun Jumalasi on Sinua käskenyt. Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, mutta seitsemäs päivä on Sinun Jumalasi sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, eikä palvelijasi, eikä härkäsi, aasisi, eikä mikään muu juhtasi eikä yksikään muukalainen joka asuu kaupungissasi;” 5 Moos 5:12-14.

Sapattia vietettiin ensimmäisen kerran Eedenissä luomistyön jälkeen. Uudessa maassakin sapatilla on merkityksensä. 1 Moos 2:2-3, Jes 66:22-23. Ei ole ollut maailmassa aikaa, ettei sapattia olisi vietetty. Aadam ja Eeva viettivät sapattia omalla tavallaan. Israelin kansa eri vaiheissaan viettivät sapattia. 

Laki lepopäivästä yhtenä lain käskynä on aina voimassa; Laissa on kymmenen- ei yhdeksän käskyä!

Sapattia on vietetty ensin luomistyön muistona; 2 Moos 20:11; "Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän Hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."
5 Moos 5: "Muista että itse olit orjana Egyptissä, kun Herra, Sinun Jumalasi, kohotti voimakkaan käsivartensa ja johdatti Sinut sieltä pois. Sen tähden Herra sinun Jumalasi käski Sinun viettää lepopäivää;" Sapatti sai uutta merkitystä Egyptin orjuudesta vapautumisen muistoksi. Orjuudessa ei ollut lepopäivää.

“Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme mitä laki sanoo;” Room 3:31. “Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin, eivätkä voikaan alistua;” Room 8:7. “Ellei ole lakia, ei ole rikkomustakaan;” Room 4:15, 5:13. “Lain vaikutuksesta tulin tuntemaan synnin;”  Room 7:7-8. “Lempeys ja itsehillintä, näitä vastaan ei ole laki;” Gal 5:23. “Laki on hyvä jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti. Eihän lakia ole säädetty kunnon ihmisten takia;" 1 Tim1:8-10. “ On yhdentekevää onko ihminen ympärileikattu vai ei, tärkeätä on Jumalan käskyjen noudattaminen;” 1 Kor 7:19.  “Minä kirjoitan lakini heidän sydämeensä;" Hebr 8:10, 10:16; “Me jotka elämme Hengen emmekä lihamme mukaista elämää, toteutuisi lain vaatima vanhurskaus;” Room 8:4.  
Nämä vahvat opetukset myös vahvistavat lain voimassaolon kaikkina aikoina; Matt 5:17-18, 7:12, 22:40, Luuk 16:17, Jaak 1:25, 2:10.-12, 4:11, 1 Joh 2:2-3, 3:4, 5:3, Ilm 12:17, 14:12, 5 Moos 5: 1-22, 6:5-9, 2 Moos 20:1-17.

Joosefin ja Marian poika Jaakob, Jeesuksen maallinen veli,  nimitti kymmenen käskyn lakia ”vapauden ja täydellisyyden laiksi?” 
Laki syyttää kun ihminen on "lain alla" ja ihminen on "armon alla" kun laki ei syytä. Laki tekee ihmisen vapaaksi ja laki on täydellinen;  Jaak 2:1-13. Mikään laki ei korvaa tätä lakia eikä ole poistanut tätä lakia, mutta samasta 10- käskyn laista on yhteenveto/ tiivistelmä; Matt 23:36-40, Mark 12:28-34, 5 Moos 6:4-6. Yhteenveto jättää lepopäiväskyn huomiotta eikä siksikään sovi kokonaan korvaamaan ikuista lakia.

Jeesus opetti oikeata lepopäivän viettoa nuhdelleessaan fariseuksia ihmiskäskyistä joilla sen ajan rabbiinit tekivät tyhjäksi lepopäivän tarkoituksen. Muinaiset rabbiinijuutalaiset olivat laatineet luettelon mitä ei saanut tehdä sapattina.

Käytännön ohje löytyy Jes 58:13-14; jossa profeetta neuvoo jättämään kaiken arjen liittyvän, työn, kaupankäynnin; Neh 10:32 ja omat menot; "Jos et polje tomuun sapattia etkä aja etujasi minun pyhänä päivänäni, jos nimität sapattia ilon päiväksi ja Herran pyhää päivää kunnian päiväksi, jos kunnioitat sitä niin ettet kulje omilla asioillasi, et käy kauppaa etkä aja omia etujasi, silloin saat iloita Herrasta."

Herran pyhänä päivänä tarkoitus on keskittyä kokonaan Jumalan, Jeesuksen Kristuksen ympärille rakkaiden ja läheisten seurassa. 
 Lepopäivää varten on edellisenä päivänä tehty kaikki mahdollinen ruokakin mahdollisimman valmiiksi. Ihminen lepää Herrassa hiljentyen. Omaisia käydään usein tapaamassa ja tehdään hyvää mikä tarpeellista. (Jaak 1:27) Luonnossa liikkuminen, Jumalan luomistöistä nauttiminen rauhassa on usein hyödyllistä ja rentouttavaa. Lepopäivää varten ei voi yksityiskohtaisia ohjeita asettaa määräyksiä eikä käskyjä.

Ihminen oppii kunnioittamaan lepopäivän henkeä käytännössä. Jumala opettaa ihmisen itse Pyhän Hengen avulla. Pyhä Henki on kristityn kasvattaja kaikessa. Jumala itse on ihmisen kanssa. Pyhä Henki on sydämessä, eli tietoisuudessa;  Joh 4:23-24, 14:15-31,16:8-15, Room 5:5-6, 8:26, 2 Kor 3:17-18, Tiit 3:5-8, Apt 9:31, 16:13, Ilm 2:7,11,17, 22:7, Gal 4:4-7, Fil 3:3.

”Puolustaja Pyhä Henki jonka Isä minun nimissäni lähettää opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken mitä minä olen teille puhunut. Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat älkää vaipuko epätoivoon. Kuulittehan minä menen pois, mutta tulen luoksenne. Jos rakastatte minua, te iloitsisitte siitä että minä menen Isän luo sillä Isä on minua suurempi;” Joh 14:26-28.

Jeesus opetti kansaa, paransi sairaita; Matt 12:9-13, Luuk 13:10-16, Mark 6:2, Luuk 4:31-36. Apostolit opettivat ja viettivät sapattia hengellisesti yhdessä; Apt 17:1-2, 18:4. Johannes vietti sapattia Patmoksella; Ilm 1:10. Jeesus kehotti rukoilemaan ettei mikään välttämätönkään häiritsisi ja tapahtuisi sapattina; Matt 24:20. Jumala siunaa ja pyhittää sapatin; 2 Moos 20:11.

Jeesus piti Isänsä käskyt; Joh 15:10. Jeesus jätti meille esimerkin kaikessa; 1Piet 2:21, 1 Joh 2:6. Alkuseurakunta pyhitti sapatin kokoontuen sapattisin; Apt 13:14,44, 16:12-13, 17:1-3, 18:1-4. Raamattu kertoo yhteensä 84:stä sapatin kokouksesta. Lepopäivä ei toden totta ole ”Vanhan Testamentin juutalalaisasia;”  Luuk 23:54-56. Jeesuksen tahto näkyy Jeesuksen kuoleman jälkeen; Matt 24:20. 

Sapattina ihminen haluaa olla lähellä Herraa, ja nauttii Jumalan ja Kristuksen seurasta. Ilossa, rauhassa ja rakkaudessa; Matt 11:28-30, Joh 14:23.

Lepopäivän merkitys ei ole vähäinen, mutta joskus se joidenkin mielestä tuntuu korostuvan liiaksi? Käsky viettää lepopäivä on helposti unohtuva; 5 Moos 11:27. Siksi lepopäivän merkitys lain yhtenä käskynä tuntuu joskus korostuvan. Ihmisten pyhäpäivät usein kuluvat arkiaskareissa ja harrastuksissa. Lepopäivää hyljeksitään. Lain tietoinen tahallinen rikkominen on jatkuvaa kapinaa Jumalaa vastaan. Lakia ei voi hylätä, mutta kenelläkään ei ole varaa ylpeillä lain noudattamisesta; Hebr 10:26-27. Ihminen erehtyy monin tavoin; Room 3:23, Jaak 3:2, 1 Tim 1:5-10, 1 Joh 2:1-6.

Viikon ensimmäinen päivä sunnuntai Raamatussa?
”Sapatin mentyä viikon ensimmäisenä päivänä kokoonnuimme murtamaan leipää;”  Apt 20:7,11.
Evankeliumin kirjoittajien aikaan vuorokaudet vaihtuivat auringonlaskujen mukaan. Siten myöhään venyneet sapatin kokoukset menivät viikon ensimmäisen päivän sunnuntain puolelle. Vuorokausi alkoi auringonlaskusta ja päättyi auringonlaskuun.  (1 Moos 1:5) Ehtoollista vietettiin muinakin aikoina kuin jumalanpalveluspäivinä. (Apt 2:42-47)
Sapattia nimitettiin ”Herran päiväksi.” 2 Moos 20:10, Hes 20:12,20, 1 Moos 2:2-3. Onhan Jeesus sapatin Herra. Mark 2:23-28. Jeesus tulee Herran päivänä; Joel 2:10-11, Sef 1:14, Mal 3:20-24, Apt 2:20, 1 Kor 5:5, 1 Tess 5:2, 2 Piet 3:10.

Varmaa on ettei lepopäivä ole riidan päivä. Riita ja viha ei tule koskaan kysymykseen lepopäivän luonteessa. 
Lepopäivän viettämiseen kuuluu siunauksia jotka päivän viettäjät voivat itse kokea. 
”Siunauksen saatte kun tottelette Herran Jumalanne käskyjä jotka minä teille ilmoitan;” 5 Moos 11:27.


Raamattu opettaa että Pyhä Henki on "sinetti;" Ef 1:13; "Kristukseen tekin nyt uskotte kuultuanne totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin. Häneen  uskoessanne te myös olette saaneet luvatun Pyhän Hengen sinetiksenne;" 4:30 "Älkää tuottako surua Jumalan Pyhälle Hengelle, jonka olette saaneet sinetiksenne lunastuksen päivää varten;"  Ilm 7:3; (2-4) "Älkää hävittäkö maata, älkää merta älkääkä puita, ennen kuin olemme painaneet sinetin meidän Jumalan ja palvelijoiden otsaan." 

Kristityiksi itseään ajattelevat ihmiset viettävät omantuntonsa mukaisen lepopäivän käsi sydämellä Jumalan edessä. 
Lepopäivää on vietettävä puhtaalla omalla tunnolla eli "puhtaalla sydämellä." Jumalan omilla on Jeesuksen usko sydämessä.

”Jos te noudatatte käskyjäni te pysytte minun rakkaudessani niin kuin minä olen noudattanut isäni käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan;” Joh 15:10.

Lepopäivä on Jeesuksen. Lepopäivä on Jumala-suhteen, ihmissuhteiden, ilon ja levon sekä kristillisen vapauden päivä.

Sapattina ihminen palautuu rasituksista jaksaakseen taas.
Sapatti ihmistä varten; Sapatti on ihmistä varten, eikä ihminen sapattia varten; Mark 2:27.
  


Jari Laurila
6.11.2023

http://jarinhotelli.blogspot.com

Lepopäivän vietto on aina ollut olemassa. Ihmiskunnassa vietetään kahta lepopäivää. Uskovat viettävät itse kukin omantuntonsa mukaisen lepopäivän Jumalan edessä.  Alkuperäisen kalenteriviikon seitsemättä päivää viettäviä uskon yhdyskuntia on muutamia.

Lisää aiheen läheltä: >http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/8