Sapatin herra? Kumosiko Jeesus lepopäivän?



Jeesus julisti olevansa "Sapatin Herra" ja kaiken ihmisten lakien yläpuolella; Matt 12:1-8

Ajan uskonnolliset opettajat olivat tehneet lepopäivästä taakan ja orjuuden 660 sapattikäskyllään.
Lepopäivän vietto ei enää vastannut tarkoitustaan. Jeesus nuhteli fariseuksia sapattimääräyksistä ja fariseukset olivat siksi vihoissaan Jeesukselle ja etsivät syitä mistä voisivat Jeesusta syyttää. Jeesus uskalsi sanoa Jumalaa isäkseen.

Opetuslapset poimivat viljanjyviä ja fariseukset pitivät sitä sadonkorjuuna. Kun opetuslapset hieroivat kuoria irti jyvistä oli se fariseusten mielestä sadonkorjuuta;  Mark 2:23-28, Luuk 6:1-5.

Jeesus moitti fariseuksia sapattikäskyistä ja julisti olevansa ”sapatin herra.”
Jeesus opetti että sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.
Opetuslapset olivat oikeutettuja syömään nälkäänsä ja Daavid oli söi jumalanpalveluskäyttöön tarkoitetut näkyleivätkin nälissään. Papit "rikkoivat" sapatin tekemällä työtään temppelissä, mutta olivat silti syyttömät.

"Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Niinpä Ihmisen Poika on myös sapatin Herra;" Mark 2:27-28.
Lepopäivä on Herralle pyhitetty päivä joka on ihmistä varten. 
2 Moos 31:12-18, Luuk 4:16.

Lampaan nostaminen kuopasta (Matt 12:9-14) Jeesus teki selväksi että hyvää tietenkin tehdä saa vapaasti sapattina. (Matt 12:12)
Sapattina oli tarkoitus palvella Jumalaa ihmisen hyväksi. Kaikki tämän eteen tehtävä palvelu on sovussa lepopäivän käskyn kanssa. Ihmisen auttaminen hädässäkin tietenkin. Sairaat hoidetaan tietysti.

”Armahtavaisuutta minä tahdon, enkä uhria niin ette tuomitsisi syyttömiä; Matt 12:7.
Jeesus opetti että uhrit itsessään olivat arvottomia. Uhrit olivat palveluksen välikappale. Uhrit eivät ole itse tarkoitus. Uhrien tarkoitus oli johtaa ihmiset Jumalan luo. Uhrien päätarkoitus on Jumalan ja ihmisen välinen rakkaus. Rakkaus Jumalan ja ihmisen välillä, sekä sekä ihmisestä ulospäin lähimmäisiin suuntautuva rakkaus on kaikessa palveluksessa olennaista rakkaudessa. Arvoa on vain rakkaudessa tehdyllä palveluksella. Pelkkien muotomenojen noudattaminen on väärin. Fariseuksien muotomenot eivät vastanneet oikeata palvelusta yli 600:lla sapattiin liittyvillä käskyillään.

Lepopäivän tarkoitus on johtaa ihmiset Jumalan luo rakkaudessa. Silloin ihminen panee syrjään työn sekä omat arkiset asiansa ja harrastuksensa. Ihminen viettää yhden päivän viikossa kokonaan läheisten ja Jumalan seurassa. Jokaisena päivänä viikossa hengellinen uskovainen elää Jumalan hengen yhteydessä. Kuitenkin kuutena päivänä viikossa ihmisellä on erilaisia maallisia velvollisuuksia. Koulunkäynti, työ, kaupanteko, arkiaskareet ja omia harrastuksia.

Lepopäivän tarkoitus on pyhittää yksi päivä viikossa kokonaan levossa rakkaiden ja Jumalan seurassa ilman arkisia asioita. Lepopäivänä käydään seurakunnassa ja on sopiva päivä muistaa omaisiakin ja sairaita evankeliumin tarkoituksissakin. Yksinäisyydessäkin lepopäivää vietetään.

Raamattu ei anna pykäliä mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä lepopäivänä eikä ”sapattikäskyjä” laadita missään muuallakaan. Ihminen käyttää omaa harkintaa ja omaatuntoaan asiassa.

Riidan ja vihan päivä ei lepopäiväkysymys koskaan voi olla,  ja on yhdentekevää nimittääkö päivää ”sapatiksi” vai käyttääkö omaa äidinkieltään ”lepopäivä” tai ”vilodag” esimerkiksi.
Lepopäivä on ihmisen parhaaksi. Ihminen saa levätä huolistaan ja työstään.

”Jos et polje tomuun sapattia etkä aja omia etujasi minun pyhänä päivänäni, jos nimität sapattia ilon päiväksi ja Herran pyhää päivää kunnian päiväksi, jos kunnioitat sitä niin, ettet kulje omilla asioillasi, et käy kauppaa etkä aja omia etujasi, silloin saat iloita Herrasta;”  Jes 58:13-14.

Kaikkina maailman aikoina on ollut niitä jotka tahtovat noudattaa Jumalan itsensä antamaa  alkuperäistä raamatullisen viikon seitsemättä päivää. Nykyisin päivä osuu meidän lauantaille. Monissa maissa viikkojärjestys on pysynyt samana ettei päiviä ole muutettu. Suomessa 1.1.1973 tehtiin sunnuntaista viikon seitsemäs päivä lakiasetuksella. Lauantai oli viikon seitsemäs päivä suomessa vielä vuonna 1972. Lepopäivä asetettiin jo Eedenissä luomistyön yhteydessä. (1 Moos 2:1-4) sekä lain antamisen yhteydessä vanhan liiton aikana.

Uuden liiton kansalaiselle lepopäivä on ajankohtainen kerran viikossa edelleen Jumalan levon ja ilon päivän merkityksessä. Kymmenen käskyn moraalisiveyslaki ole mihinkään poistettu vaan ajan loppuun saakka opettaa mikä on syntiä; Room 6:23;  Jaakob sanoi selvät sanat mitä merkitsee yhden käskyn rikkominen; ”Se joka kaikessa noudattaa lakia, mutta rikkoo sitä yhdessä kohdin on syypää kaikilta kohdin;” Jaak 2:8-13.  (Ilm 14:12, 12:17, Luuk 16:17)
Sapattia vietetään uudessa maassakin; Jes 66:22-23.

Lepopäivän vastustus alkoi vähitellen 100 luvulla juutalaisvastaisuuden vuoksi. Lepopäivällä ei ole mitään tekemistä juutalaisuuden kanssa kuitenkaan sillä juutalaiset olivat vain Juudan jälkeläisiä ja asuivat Juudan maakunnassa. Ennen kuin maailmassa oli ensimmäistäkään juutalaista oli lepopäivän asettamisesta kulunut jo 2000 vuotta. Lain käsky lepopäivästä on siis kuulunut kaikkina aikoina koko maailmalle.
Kautta aikain on ollut ihmisiä jotka tahtovat viettää samaa päivää minkä Jumala antoi jo Eedenissä ja lain antamisen yhteydessä; 2 Moos 20:8-11, 5 Moos 5:12-15.

Vuonna 321 maaliskuun seitsemäntenä päivänä keisari Konstantinus Suuri teki työvoimapolitiikkaa ja yhdisti kansan kaksi joka viikko toistuvaa juhlaa yhdelle päivälle. Valtakunnassa oli vain yksi lepopäivä ja kuusi työpäivää ja osa kansasta vietti kristittyjen sapattia ja toinen osa kansasta auringon ja valon juhlaa Heliumin Sanday:ta. Sen ajan kirkko oli aina kaikessa päätöksenteossa mukana. Näin molempien juhlien viettäjät tekivät myönnytyksiä yhdistäen tapojaan ja perinteitään samalle uudelle lepopäivälle Sundaylle; Dan 7:25. Lepopäivämuutos oli siis keisarin ja sen ajan kirkon johtajien käsky.

Ovatko sunnuntain viettäjät syyllisiä ?
Vuosisatoja on ollut vilpittömiä sunnuntainviettäjiä joilla ei ole ollut tietoa lepopäivän historiasta. He eivät ole syylliset että ovat ilman parempaa muuta tietoa viettäneet päivää jolla on sellaista keisarillista historiaa että ovat kajonneet 300 luvulla Jumalan käskyyn. (Dan 7:25) Vilpittömiä uskovaisia ovat viettäneet ”pyhäpäiväänsä” vuosisatoja  hyvällä omalla tunnolla. 
Lepopäivä on omantunnon kysymys jokaiselle ihmiselle itselleen.

Miksi Jeesus nimitti itseään ”Sapatin Herraksi?” Jeesus sanoi niin ilmeisesti koska oli itse sapattia asettamassa ja siksi valtuutettu opettamaan oikeata sapatin viettoa; Mark 2:27-28.

Jeesus vahvisti omilla sanoillaan lain voimassaolon ihmiskunnan kaikkina aikoina. Matt 5:17-18, Luuk 16:17. Laissa on kymmenen käskyä.(Apt 5:29, Mal 3:20-24.
Jeesus tahtoi opettaa sapatin oikeata viettoa; Matt 12:9-21, Luuk 13:10-17, Joh 7:22-24; - Ei kumonnut lepopäivää!

Mark 2:27 mukaan "sapatti on ihmistä varten," että lepopäivä koskee koko ihmiskuntaa. (Gal 3:28)

Päivän tarkoitus on pyhä ilon ja levon päivä. Riita ja viha ei pyhää eikä kristillistä koskaan ole. Ongelmia ei ole kun on viikossa viisi työpäivää. Jokainen voi rauhassa viettää omantuntonsa mukaista päivää ja vastaa siitä itse tietenkin Jumalan edessä niin kuin kaikesta muustakin itse.

Seitsemännen päivän vieton logiikan yhteenveto tiivistelmänä;
1 Moos 2:1-4, 2 Moos 20:8-11, 31:12-18, 5 Moos 5:12-15, Hes 20:20, Jes 58:13-14, Ilm 14:7; Jeesus opetti oikeata lepopäivän viettoa; Matt 12:12-13, Luuk 4:31,13:10-16, Mark 2:23-28, Lain voimassa olosta; Room 3:20,31, Matt 5:17-18, Luuk 16:16-17, Jaak 2:10-13, 1 Joh 2:1-6, Hebr 8:10, 10:12-18.

Jumalan Pyhä Henki on aina kristityn kasvattaja, opettaja, nuhtelija, syyttäjä ja tuomari.
Omantunnon kysymyksiä ei voi pakottaa. Jumalan moraalilaki on uskovan sydämessä mieluisena sydämenasiana joka uskossa taipuu Jumalan tahtoon ilolla; 1 Joh 5:3; Ihmisen tavat ja arvot muuttuvat. Jokainen käy itse oman kilvoittelun uskon asioissa, ihminen kasvaa ja erehtyykin. Ihminen oppii lisää.

Kristityiksi itseään ajattelevat ihmiset viettävät omantuntonsa mukaisen lepopäivän käsi sydämellä Jumalan edessä.

”Pitäkää pyhänä minun sapattini olkoon se merkkinä liitostamme ja muistuttakoon meitä siitä että minä olen Herra teidän Jumalanne;” Hes 20:20


Muista pyhittää lepopäivä. Jumala - Pyhä Henki - Jeesus pyhittää ihmisen; 1 Piet 13-25.


Jari Laurila
4.11.2023

Lepopäivän vietto on aina ollut olemassa. Ihmiskunnassa vietetään kahta lepopäivää. Uskovat viettävät itse kukin omantuntonsa mukaisen lepopäivän Jumalan edessä. Alkuperäisen kalenteriviikon seitsemättä päivää viettäviä uskon yhdyskuntia on muutamia.