Raamatun ongelmakohdat ravintokysymyksessä




1.      Pesemättömät kädet.  Sydämen pahat ajatukset ja teot.    
         > Mark 7:1-23

2.      Lihakaupoissa tarjolla ?  > 1 Kor 10:25

3.      "Minkä Jumala puhdistanut älä sano epäpuhtaaksi...?"   
          > Apt 10:10-15 

4.      "Puhtaat ja saastaiset eläimet...?" 
          > 3 Moos 11, 5 Moos 14:3-21

5.       "Heikkouskoisen kasvikset?"   
> Room 14:2

6.        Miksi jotkut kieltäytyvät sianlihasta?
> Jes 66:15-17, 3 Moos 11

7. Kysymys veren syömisestä ?
> Apt 15:20,29

8. Rasvan syöminen?
> 3 Moos 3:17

> 9.) "Syömiset, juomiset, sapatin ja uudenkuun päivät;"




1.)   Pesemättömät kädet.  Sydämen pahat ajatukset ja teot.    
         > Mark 7:1-23

"Ei ihmistä voi saastuttaa mikään mikä tulee ihmiseen ulkoapäin. Se ihmisen saastuttaa mikä tulee hänen sisältään ulos.”  (Mark 7:14-23) 

Tarkoittaako Jeesus että kaikki mahdollinen ruoka mitä ihmiset maan päällä syövät olisi puhdasta ? Tarkoittiko Jeesus että kaikki mikä eläinkunnassa liikkuu ja käy pyydykseen olisi sopivaa syötävää? 

Itämailla oli suuri määrä erilaisia ruokaan liittyviä sääntöjä. Kaikkina aikoina erilaisia ruokakulttuurin koulukuntia on ollut. Sen ajan tapakulttuurissa oli monenlaisia käskyjä ja lakeja erilaisista pesuista. (Mark 7:3-4)

”Miksi Sinun opetuslapsesi eivät elä isien perinnäissääntöjen mukaan vaan aterioivat epäpuhtain käsin?”  (Mark 7:5)

Käsien pesu ennen ateriaa on hyvä ja terveellinen asia myös tänään. Suositeltavaa ja selvää useimmille. Lapset on hyvä opettaa pesemään käsiä varsinkin ennen ruokailua että käsienpesusta tulisi tapa. Pesemättömiä käsiä ei saa kuitenkaan sekoittaa hengellisen uskon asioihin.

Asiayhteydessä Jeesus ei puhu sinänsä ihmisen ruokavaliosta mikä olisi sopivaa syötävää. Jeesus vertauksessaan tahtoo sanoa että ihmisen sydämestä lähtevät kaikki pahat ajatukset. 

On huomioitava tapahtumakulttuuri. Sen ajan ihmisellä ei ole ollut sitä tietoa mikä meillä tänään. Ihmiset todellakin luulivat että jossakin munuaisissa ja sydämessä olisi se paikka missä ja millä ihminen ajattelee. Siihen aikaan opetettiin vertauksin akatemiassakin.

Jeesus vertauksessaan haluaa puhua ihmisen pahoista ajatuksista ja niistä johtuvista pahoista teoista. Mark 7 luvussa ei ole ruoasta eikä syömisistä kysymys ollenkaan. Kaikki syötäväksi kelpaava ruoka on ”puhdasta” tietysti.
 
Tapahtumakulttuurissa asiayhteyden aikana noudatettiin yleisesti  
3 Moos 11, 5 Moos 14:3-21, 1 Moos 1:29, 3:18  neuvoja. 

-----------------


2.)   Lihakaupoissa tarjolla ?  > 1 Kor 10:25

”Syökää kaikkea mitä lihakaupoissa on tarjolla tekemättä kysymyksiä omantunnon syistä.”  (1 Kor 10:25)

Raamatunselittäjät ovat olleet varsin yksimielisiä että kysymys 1 Kor 10:25 on epäjumalille uhratusta lihasta.1 Kor 10 luvun jakeet 19-20,25,28 viittaavat epäjumalille uhrattuun lihaan. 

Lihan kanssa vietettiin epäjumalanpalvelusmenoja ennen lihan myyntiä. Epäjumalille uhrattua lihaa ei voinut erottaa muusta lihasta. Paavali puhuu 1 Kor 8:1-13 epäjumalille uhratusta lihasta. Apostolien kokous otti epäjumalille uhrattuun lihaan kielteisen kannan Apt 15:20,29. 

Apostolit eivät syöneet saastaiseksi (3 Moos 11, 5 Moos 14:3-21) luokiteltua lihaa. (Apt 10:14)

Paavali sanoi: "Syökää kaikkea mitä lihakaupoissa on tarjolla, tekemättä kysymyksiä omantunnon syistä."  - Paavali aivan ilmeisesti 1 Kor 10:25 päätteli apostolien kokousta myöhemmin että epäjumalia ei ole olemassakaan eikä epäjumalille uhrattua lihaa voi erottaa mitenkään. Paavali kehotti sitten ostamaan mitä on tarjolla ettei liha vahingoita. 

Tässäkään ei ole asian laita että kaikkea voisi huoletta syödä vaan kysymys on epäjumalille uhratusta lihasta! Aina ei voinut tietää oliko liha epäjumalille pirskoteltua lihaa.



----------------


3.)  "Minkä Jumala puhdistanut älä sano epäpuhtaaksi...?"   
          > Apt 10:10-15 


”Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpuhtaaksi.”  (1 Kor 10:15)

Kysymys Pietarin näystä 1 Kor 10:10-15;
-          Pietari näki taivaan avoinna, ja taivaasta laskeutui alas kuin suuri purjekangas jossa oli kaikenlaisia eläimiä. Taivaasta kului ääni joka sanoi: "Nouse Pietari. Teurasta ja syö." Pietari vastasi ettei ole koskaan syönyt mitään epäpuhdasta ja kiellettyä. Ääni sanoi uudelleen: "Minkä Jumala on puhdistanut, älä sano sitä epäpuhtaaksi." Näyssä oli mukana saastaiseksi luokiteltuja eläimiä (j.14) ja Pietari oli hämmentynyt (j.17) 
Tässäkään ei ole kyse että ihminen voisi huoletta syödä kaikkea tekemättä mikään jakoa terveellisyyden suhteen.

>Vertauskuvallisessa näyssä Pietarille ilmoitettiin taivaasta että pakanakansatkin kuuluvat Jumalan pelastussuunnitelman piiriin ! (ei ruokalistaa) -Kaduttuaan syntinsä ja hylättyään tahalliset lain rikkomukset Jeesuksen veri pesisi puhtaaksi heidätkin ja liittäisi Jumalan kansan jäseniksi alkuperäisen Israelin joukkoon. Että Jeesus on kaikkien Herra. (Apt 10:17-22, 28-33, 34-48) 

Pietarille selviää siis myöhemmin näyn merkitys ja Pietari sanoo siitä näin: ”Nyt minä todella käsitän ettei Jumala erottele ihmisiä. Hän hyväksyy jokaisen joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa.” (Apt 10:34-35)

-          Kysymys Apt 10 luvun Pietarin näystä koski siis pakanakansojen liittämistä alkuperäiseen Israeliin Herraa pelkäävistä yksilöistä. Ruoasta ei ole lainkaan kysymys. Pitää itse katsoa edelleenkin mitä laittaa suuhunsa.
--------------



4.)  "Puhtaat ja saastaiset eläimet...?" 
          > 3 Moos 11, 5 Moos 14:3-21


"Puhtaat ja saastaiset eläimet;" 3 Moos 11, 5 Moos 14:3-21.

Monet kysyvät eikö 3 Moos 11 ja 5 Moos 14:3-21 ole kyse ns. "Mooseksen laista" jonka säädökset kumoutuivat ristillä? 
(Ef 2:15) "Mooseksen lakeja" tuskin on olemassakaan ollut, mutta temppelin seremonian lait jotka olivat samalla myös yhteisön yhteiskunnallisia lakeja on ollut jatkuvassa käytössä lait voimassa.
Jumalan kansalle lait on annettu Mooseksenkin aikana.

On huomattava että seremonialliset lait olivat vertauskuvallisia tulevasta. Maallinen pyhäkkö oli vertauskuvallinen esikuva "kopio" taivaallisesta oikeasta pyhäköstä; Hebr 9:1, 8:1-2.  
"Oikea uhri" lopulta annettiin Golgatan ristillä. Maallisen pyhäkön kaikki palvelut loppuivat.  Uhripalvelusjärjestelmän seremonian lait päättyivät lopullisesti.

Jumalan terveysneuvot eivät ole vanhan liiton seremoniallisia lakeja ehkä kokonaan varsinaisesti, vaan ovat ihmisen hyväksi terveyden merkityksessä; Saastaiset eläimet; 3 Moos 11, 5 Moos 14:3-21, eivät ole muuttuneet puhtaiksi terveyden asiayhteydessä;  Jes 66:15-18.
Globaalisti kaikkialla ei karjankasvatus ole lakisäädöksillä ja terveysviranomaisten valvonnassa.

Puhtaat eläimet joiden liha on parasta ovat edelleenkin samoja ruohonsyöjiä jotka ovat ravintoketjun ensimmäisiä eläimiä. Ne eivät syö toisia elämiä eikä raatoja joista kertyisi ravintoketjussa saasteita ja tauteja lopuksi ravintoketjun viimeiseen -ihmiseen.
Jumalan -ihmisen suunnittelijan neuvo lihan suhteen lihansyöjille on tärkeä ja käyttökelpoinen kaikessa ajassa niille jotka lihaa syövät.

Ajan lopulla eläintaudit -uudetkin eläintaudit ja saasteet saastuttavat lokaalisti. Alueittain lokaalisti joudutaan ravintoaineita hylkäämään ainakin toistaiseksi. 

Puhtaisiin ja saastaisiin eläimiin jakoon on ollut toinenkin syy;
- Jumalan kansan tuli pysyä erossa saastaisesta pyhyyden puolella.
Puhtaat eläimet olivat uhrikelpoisia. Saastaiset eläimet eivät kelvanneet uhreiksi. Puhtaan ja saastaisen jako tässä merkityksessä muistutti kansaa jatkuvasti pyhyydestä ja saastaisesta -jumalattomuudesta. Jumalan kansan tuli erota pakanakansoista pyhäksi; 3 Moos 11:44-45.

(7/2021)


-------------------------------------------

5.)   ”Heikkouskoisen kasvikset?” (Room 14:2)


Kasviksia vai lihaa ?  Rasva ja veri?


Alun perin ihmisen ravinto oli siementä tekevät puut hedelmineen. Paratiisin hedelmät saattoivat olla vaikka paljon monipuolisemmat. Syntiinlankeemuksen jälkeen Raamattu mainitsee vihanneksien lisäämisestä. (1 Moos 1:29-30, 3:18-19) Vedenpaisumuksen jälkeen ravinnoksi hyväksyttiin myös puhtaaksi luokitellut eläimet. ( 1 Moos 7:2, 8:20, 9:3-4, 3 Moos 11, 5 Moos 14:3-21) Puhtaat eläimet ovat ravintoketjun ensimmäisiä ja eivät kerää saastejäämiä ja tauteja ravintoketjussa.

”Jos joku katsoo syövänsä kaikkea mutta heikkouskoinen syö vain kasviksia.”  (Room 14:2)

Erilaisia ruokakulttuureja ja paastomääräyksiä on aina ollut. Niitä on myös viimeisinä aikoina. On tärkeätä ymmärtää että niissä ei ole sellaisia tekijöitä jotka olisivat ihmisen pelastuksen avainasioita. Terveysasioissa ihminen tekee ymmärryksensä mukaan ja huolehtii itsestään. Kyse on ihmisen terveydestä, ei ruoan suhteesta pelastukseen.  (1 Tim 4:1-5, Room 14:1-12)
Room 14:2 merkitsee erilaisia paastomääräyksiä. Paastomääräyksillä ei ole ihmisen pelastuksen kannalta merkitystä.
Ihmisen huolenpito Pyhän Hengen temppelistään on jokaisen velvollisuus tietonsa määrän mukaan.
(1 Kor 3:16-17, 6:18-20)

Ruokakulttuurit eivät sovi uskonnoksi vaan terveyskasvatukseksi ja –neuvonnaksi. Lähimmäisiä ei pidä loukata syömisillä, kaikilla ihmisillä ei ole samaa tietoa ravintoasioista.

Ortoreksia on syömishäiriö jossa ihmisen koko elämää hallitsee syömiseen liittyvät asiat. Ruoasta tulee pakkomielteen omainen asia jolloin ihmisen ajatukset keskittyvät pääasiassa ruokaan. Ruoan määrä näyttää olevan yhteydessä pitkään ikään. On aina tiedetty että niukasti syövät ihmiset ovat pitkäikäisiä. Tämä on yhteydessä happiradikaaleihin.  Aina kun ihminen syö syntyy happiradikaaleja vereen ja happiradikaaleilla on soluja vanhentava vaikutus. Onkin hyväksi ihmisen ikääntyessä keventää ja harkita ruoan määrää ja pitää painonsa painoindeksin rajoissa.

Rasva ja veri oli aina kielletty. Rasva piti polttaa alttarilla.  Jumalan terveys neuvo ”pahan kolesterolin” vuoksi. (3 Moos 3:16-17, 7:23-25 mm. ) Veri pilaantui myrkylliseksi nopeasti ja vereen liittyi ”symbolista merkitystä” uhrimenoissa.
(Jes 25:6 tarkoittaa oikein käännettynä "ydinnestettä")

”Syöttepä tai juottepa tai teettepä mitä tahansa tehkää kaikki Jumalan kunniaksi. Älkää loukatko sen enempää juutalaisia kuin kreikkalaisiakaan älkääkä liioin Jumalan seurakuntaa.”  (1 Kor 10:33)

Kaikilla ei ole mahdollisuuksia rajattomiin valintoihin ruoan suhteen.


Jari Laurila
2.2.2013
http://jarinhotelli.blogspot.com

------------------------------------------

6.)  Sianliha:


Sianliha ei kuulu puhtaisiin eläimiin. Tyydyttyneitä eli kovia rasvoja on sianlihassa paljon. (3 Moos 3: 16-17, 5 Moos 14:1-21) Sika levitti lepraa ja muitakin viruksia ja trikiineitä. Puhtaat syötävät eläimet ovat ravintoketjun ensimmäisiä eläimiä jotka eivät kerää saastejäämiä ja tauteja ravintoketjussa.
Pakanakansat söivät sianlihaa ja sianliha liittyi epäjumalanpalvelukseen. (Jes 65:3-4, 66:3, Dan 11:31)
Mark 5:13 kertoo Jeesuksen mielipiteen siasta ravintona. Raamatussa sika oli epäpyhän vertauskuvaa. (Matt 7:6, 8:30-34, Snl 11:22, 2 Piet 2:2) Herra saapuu kun ihmiset syövät epäpuhdasta. (Jes 66:15-17)
Ruoka sinänsä ei ole ihmiselle pelastuskysymys,  on ymmärrettävä omantunnon asiat miten ihminen itse ymmärtää oikeasta ja väärästä.

--------------------------------------------------------------------------------------

7.)  Kysymys veren syömisestä ?



Sopiiko veri syötäväksi ?



Kristinuskossa verellä on merkitystä. ”Hänen välityksellään tehdä sovinnon, ja Hänen ristinsä verellä vahvistaa rauhan kaiken kanssa mitä on maan päällä ja taivaissa.”
 (Kol 1:20)

Vanhan liiton uhripalvelusjärjestelmässä veri vertauskuvasi Kristuksen sovitusverta.
Veri voi tuotti sovituksen. (3 Moos 17:11)
Koska Raamatussa veri tuotti sovituksen ja oli myös elämän vertauskuva, annettiin veren käytöstä tarkat ohjeet. Veri liittyi uhripalvelus järjestelmään joka esikuvasi Kristuksen sovitustyötä ristillä. ”Lain mukaan melkein kaikki puhdistetaan verellä, eikä anteeksianto ole mahdollinen, ellei vuodateta uhriverta.” (Hepr 9:22)

Vedenpaisumuksen jälkeen Jumala antoi luvan syödä lihaa. Jumala kielsi Nooalta veren syömisen.
”Mutta lihaa jossa vielä on jäljellä sen elämänvoima, veri, te ette saa syödä.” (1 Moos 9:4)

 Vereen tuli suhtautua pyhällä kunnioituksella Kristuksen uhriveren vuoksi. ”Missä asuttekin, teidän on sukupolvesta toiseen aina noudatettava tätä määräystä: Älkää syökö rasvaa älkääkä verta.” (3 Moos 3:17)
(Lisää samankaltaisia; >3 Moos 7:26,17:10,19:26,5 Moos 12:23-24)

Ø  Verensyöntikielto vahvistettiin myös apostolisena uuden liiton aikana; 
Ø  > Apt 15:20,29. Kuitenkin jae 29 viittaa epäjumalille uhratun lihan vereen, josta apostolien kokous piti kaksi kokousta. Kokous lopulta päätti että ei voi tietää kaupoissa myytävästä lihasta onko liha epäjumalalle pirskoteltu ennen myyntiä; 1 Kor 10:19-33.

Veri pilaantui nopeasti ilman jääkaappeja tappavan myrkylliseksi. Raamatun jakeet antavat kuitenkin näkökulmaa vain veren ”elämänvoimana” ja Kristuksen sovituksen merkityksessä.


-----------------------


8.)  Rasvan syöminen;



Kysymys rasvan syömisestä;


Jumala käski polttaa rasvan. Jumalan terveysneuvo.

Tiedämme nykyisin hyvin että tyydyttyneet ns. kovat rasvat aiheuttavat haitallisen kolesterolin kertymisen verisuonistoon ja ahtauttaa siten verisuonia.

Rasvan syömisen kieltoa koskevat raamatun kohdat;

3 Moos 3:16, 7:3, 3 Moos 4:19, 26,  7:31, 16:25, 17:6

”Missä asuttekin teidän on sukupolvesta toiseen aina noudatettava tätä määräystä:älkää syökä rasvaa älkääkä verta.”  (3 Moos 3:17)

Mitä tarkoitetaan Herran pidoilla jossa syödään ydinrasvaa ? Jes 25:6?
-         Kysymys on oikein käännettynä luuydinnesteestä, ei rasvasta. Luuydinneste ajatellaan olevan herkullista.

- Vertauskuvallista ilmaisutapaa jostakin suuresta ja ihanasta.



------------------------------------------------



9.) "Syömiset, juomiset, sapatin ja uudenkuun päivät;" 



“Kukaan ei saa tuomita teitä mitä syötte tai juotte, tai miten noudatatte juhla-aikoja ja uudenkuun ja sapatin päiviä.”

”Ne ovat vain sen varjoa mikä on tulossa; todellista on Kristuksen ruumis.” (Kol 2:16-17)

Itämailla oli runsaasti lainopettajien erilaisia ruoka- paasto määräyksiä jotka kuuluivat juutalaiseen kulttuuriin.

Myös kreikkalaisroomalaisessa kulttuurissa oli omia sääntöjä. (Kol 2:20)

Uudenkuun päivä on mainittu 4 Moos 10:10.


“Sapateiksi” kutsuttiin kaikkia juhlia, erityisesti pääsiäistä ja helluntaita. Missään tapauksessa kyse ei ole 10-käskyn siveyslakiin kuuluvasta sapatista. (2 Moos 20:8-11, Luuk 16:17, Jaak 2:10-13)

Erilaisia paastomääräyksiä juomineen ja ruokineen oli monenlaisia. (Kol 2:23) 
“Älä tartu, älä maista, älä kosketa” (Kol 2:22) Paastomääräykset olivat niin ankaria, ettei saanut edes koskettaa tai haistaa kiellettyä ruokaa määrättyinä päivinä.

”Tämä kaikkihan koskee sellaista mikä käytön jälkeen häviää. Kysymys on vain ihmisten käskyistä ja opeista.”(Kol 2:23)

Jeesus kävi taistelua ihmisen käskyjä vastaan. (Matt 15:8-9, Mark 7:7-13) Myös Paavali matkoillaan joutui alituisesti opettamaan Kristuksen vanhurskautta vanhan liiton seremoniaan liittyneen juhlien,  ja perinnäissääntöjen sijaan. Seremonialait olivat päättyneet ristille. (Kol 2:8, Tiit 1:13-14)

Kansalla oli farikseuksien tekemiä oppeja ja kansanuskomuksia.

Puhtaat ja saastaiset eläimet on kerrottu: 3 Moos 11, 5 Mooos 14:3-2. Saastaiset eläimet ovat lihan ja raadonsyöjiä. Puhtaat eläimet kasvis syöjiä. Trikiinit, loiset, bakteerit ja virukset lepraa myöten levisivät helposti raadonsyöjien ja kaatopaikkojen tonkijoiden kautta. Jäämiä kertyy lihaan jo rehusta. Puhtaiden eläinten syöminen on lihansyöjille viisas ratkaisu saasteiden aikana. Uusia eläintautejakin tulee. Epäpuhtaudet kulkevat ravintoketjussa. Alueittain joudutaan ruokatarvikkeita hylkäämään.

Paavali kehotti syömään ja juomaan Jumalan kunniaksi. (1 Kor 10:31-33) Jumalalle ei tuota kunniaa Pyhän Hengen temppelin turmeleminen. (1 Kor 3:16-17, 6:18-20) Lähimmäisen loukkaaminen syömisillä ole sekään asia mikä tuottaisi Jumalalle kunniaa. Pöydistä voi valita hiljaisesti loukkaamatta siten muita.

Ruokatottumukset ovat suuri syy sairauksiin. Elävällä ravinnolla on parannuttu sairauksista terveeksi. Kypsentämätön kasvisravinto sisältää vitaaliaineita jota edistävät terveyttä. (1 Moos 1:29)

Nykyajan ihmisellä on runsaasti tutkittua tietoa. Varmaa on että eläinkunnan tyydyttyneet rasvahapot (ns. kovat rasvat) kertyvät haitallisena kolesterolina verisuonistoon. Jumala huolehti ettei ihminen syö kovia rasvoja: 2 Moos 29:13, 3 Moos 3:17, mm. Rasva piti polttaa aina, mutta lihaan jää kuitenkin paljon rasvaa jota ei silmä näe.

Paavali ei varmastikaan ohjannut ihmisiä epäterveellisen ravinnon käyttöön. Hätätilanteissa jos on niukkuutta hyvästä ravinnosta on käytettävä ymmärrystä. Ravinto on omantunnon kysymys. (Luuk 12:47-48) Ruoka sinänsä ei tee ihmistä Jumalalle kelpaamattomaksi. (Mark 7:14-23)

Liha on ihmisen ruokaa mutta jatkuvasti liian usein nautittuna liharuoka on ilmeinen terveysriskikin. Itämailla Jeesuksen aikaan syötiin tavallisesti lihaa vain juhlapäivinä ja pidoissa.

Puhtaaksi luokiteltu liha annettiin ihmisen ravinnoksi vasta vedenpaisumuksen jälkeen. (1 Moos 7:2, 8:20, 9:3)



Jari Laurila
13.1.2013




Jari Laurila
http://jarinhotelli.blogspot.com
9.1.2013


Lisää aiheen läheltä: > http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/16








(Kuva:Jari Laurila:2012)