Homoseksuaalisuuden harjoittamisen synti?
Hyväksyykö Jumala homoseksuaalisuuden kannattamisen osaksi kristillistä toimintaa ?
Jumala loi ihmisen ja sääti aviojärjestyksen, sekä sukupuolisen kiinnostuksen vastakkaiseen sukupuoleen. Tätä kautta ihmissuku on lisääntynyt ja säilynyt. Synnin tulo aiheutti homoseksuaalisuuden jota on ollut kaikkina aikoina.
Raamatusta löytyykin jo Mooseksen ajoilta saakka asiaa koskevaa
(n 1500 ekr) kirjoitusta.
Raamattu suhtautuu homoseksuaalisuuteen ehdottoman kielteisesti:
- 1 Moos 19:4-10, 3 Moos 18:22; "Älä makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, sillä se on kauhistuttava teko." 20:13, Room 1:24-28, 1 Tim 1:8-11, Juud 7-8, Mark 10:6, Kor 6:9; "Ettekö tiedä etteivät vääryydentekijät saa osakseen Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalan palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet."
Jumalan 10-käskyn synnin opettava laki joka on kaikkina aikoina voimassa opettaa mikä on syntiä; Room 3:20,31; "-Lain tehtävä on opettaa mitä on synti." Matt 5:17-18, Luuk 16:17, Jaak 2:10-12, Room 13:8-10.
Rakkaus, himo, porno, lähimmäisrakkaus ja seksi ovat kaikki eri asioita. Kristitty ei anna minkään himon tai nautinnon hallita itseään. Lähimmäisrakkaus ei tarkoita, että ihmisen tulisi tyydyttää himoja. Himot aiheuttavat pahaa ja kärsimystä. Himojen tyydytys on usein itsekästä. Seksi kuuluu avioliittoon rakkaudessa. Naimisiin kristitty menee pyhyydessä, ei sukupuolisessa kiihkossa. Intiimi elämä on parisuhteen kruunu.
Tekeekö samaa sukupuolta olevien avioliittoon vihkiminen asian hyväksyttäväksi?
Jumalan säätämää avioliiton pyhyyttä ei voi loukata. Sanassaan Raamatussa Jumala on selvästi kieltänyt homoseksuaalisuuden harjoittamisen. Hengellinen toiminta kristillisissä uskontokunnissa voi olla vain synnin määrän vähentämiseen liittyvää, ei koskaan synnin määrän lisäämiseksi; 2 Tim 4:3;
Raamattu suhtautuu homoseksuaalisuuteen ehdottoman kielteisesti:
- 1 Moos 19:4-10, 3 Moos 18:22; "Älä makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, sillä se on kauhistuttava teko." 20:13, Room 1:24-28, 1 Tim 1:8-11, Juud 7-8, Mark 10:6, Kor 6:9; "Ettekö tiedä etteivät vääryydentekijät saa osakseen Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalan palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet."
Jumalan 10-käskyn synnin opettava laki joka on kaikkina aikoina voimassa opettaa mikä on syntiä; Room 3:20,31; "-Lain tehtävä on opettaa mitä on synti." Matt 5:17-18, Luuk 16:17, Jaak 2:10-12, Room 13:8-10.
Rakkaus, himo, porno, lähimmäisrakkaus ja seksi ovat kaikki eri asioita. Kristitty ei anna minkään himon tai nautinnon hallita itseään. Lähimmäisrakkaus ei tarkoita, että ihmisen tulisi tyydyttää himoja. Himot aiheuttavat pahaa ja kärsimystä. Himojen tyydytys on usein itsekästä. Seksi kuuluu avioliittoon rakkaudessa. Naimisiin kristitty menee pyhyydessä, ei sukupuolisessa kiihkossa. Intiimi elämä on parisuhteen kruunu.
Tekeekö samaa sukupuolta olevien avioliittoon vihkiminen asian hyväksyttäväksi?
Jumalan säätämää avioliiton pyhyyttä ei voi loukata. Sanassaan Raamatussa Jumala on selvästi kieltänyt homoseksuaalisuuden harjoittamisen. Hengellinen toiminta kristillisissä uskontokunnissa voi olla vain synnin määrän vähentämiseen liittyvää, ei koskaan synnin määrän lisäämiseksi; 2 Tim 4:3;
"Tulee aika jolloin ihmiset eivät siedä kuulla tervettä oppia, vaan haalivat itselleen halunsa mukaisia opettajia kuullakseen mitä kulloinkin mieli tekee."
Seurakunnat ovat syntisille tarkoitettuja, mutta seurakunnat eivät ole synnin lisäämistä varten. Parannuksen teko ja pyhien arvojen kunnioittaminen kuuluvat uskovaisille.
Seurakunnat ovat syntisille tarkoitettuja, mutta seurakunnat eivät ole synnin lisäämistä varten. Parannuksen teko ja pyhien arvojen kunnioittaminen kuuluvat uskovaisille.
Synti ei muutu synnistä muuksi vaikka isoissa huoneistoissa poltettaisiin paljon kynttilöitä. Synti on syntiä vaikka syntiä pukisi valkoisiin tai purppuranpunaisiin viittoihin.
Synnin anteeksi saaminen vaatii ensin vilpittömän synnin surun Jumalan edessä joka johtaa synnin hylkäämiseeen; 1 Piet 1:14; "Olkaa kuuliaisia lapsia älkää taipuko noudattamaan himoja joiden vallassa ennen tietämätömyytenne aikana elitte."
Ihmisen on joskus vaikeata luopua synnillisistä himoistaan. Ei ole tarkoitettu että ihminen kamppailisi yksin. Moraalisiveyslakia (10 -käskyä) ihmisen on hankalaa noudattaa ihmisen omassa voimassa. Siksi Jumala on luvannut uuden liiton uskoville Henkensä voiman, että ihminen voisi Jumalan Hengen voimassa noudattaa ilolla rakkauden lakia ja vapautua synnin kahleista. Hes 36:25-27; "- Minä vihmon päällenne puhdasta vettä niin että te puhdistutte, minä annan teille uuden sydämen ja teidän sisimpäänne uuden hengen, minä otan teidän rinnastanne kivisydämen pois ja annan tilalle elävän sydämen. Minä annan henkeni teidän sisimpäänne, ja ohjaan teidät seuraamaan säädöksiäni, ottamaan varteen minun käskyni ja elämään niiden mukaan." Jer 31:31, Hebr 8:8-12,10:15-18.
Kun Jumalan pyhä laki on sydämessä, ovat Jumalan käskyt mieluinen sydämen asia, ja ihminen vihaa entisiä mielihalujaan, eikä itsekään enää ymmärrä miten joskus saattoi tahallisesti synnissä elää. 1 Joh 5:3; "Sitähän Jumalan rakastaminen on että me pidämme Jumalan käskyt eivätkä ne ole raskaita noudattaa." Matt 7:20-23.
Kun kristitty vaeltaa Jumalan hengessä, hän ei toteuta lihan himoja.
1 Joh 2: 16-17, Gal 5:16; "-Antakaa Hengen ohjata elämäänne, niin ette toteuta lihanne oman itsekkään luontonne haluja." Room 6:12, Gal 5:24; "Ne jotka ovat Jeesuksen Kristuksen omia ovat "ristiinnaulinneet" vanhan luontonsa himoineen ja haluineen." Ef 2:3, 1 Piet 2:11, 4:1-3, 2 Tim 2:22, Tiit 3:3, 2 Piet 1:4, 3:3; "Tietäkää että lopun aikana tulee pilkkaajia jotka ovat omien himojensa vietävinä." Juud 16-18, 1 Tess 4:4-5; "Jokaisen teistä on opittava pitämään ruumiinsa pyhänä ja kunniassa. Älkää antako sitä himon ja kiihkon valtaan, niin kuin tekevät pakanat, jotka eivät tunne Jumalaa." Jaak 1:14, 4:2, Mark 4:19; "-Mutta joissa sana ei tuota satoa koska tämän maailman huolet ja rikkauden petolliset houkutukset ja muut mielihalut saavat teissä sijan ja tukahduttavat sanan." Room 13:14; "Pukekaa yllenne Herra Jeesus Kristus älkääkä hemmotelko ruumistanne, niin että annatte sen haluille vallan." Tiit 2:11-12; "Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille, armo kasvattaa meitä hylkäämään kaiken jumalattomuuden ja maailmalliset himot ja elämään hillitysti, oikeamielisesti ja Jumalaa kunnioittaen tässä maailmassa."
Gal 5:17.
Homoseksuaalisuus ei ole ihmisessä synnynnäistä. Homoseksuaalisuuden syntyä ei tiedetä tieteen keinoilla. Jumala ei ole luonut ihmistä ehdoitta synnin harjoittamiseen ihmisen omasta tahdosta riippumatta. Sellaisia ohjelmointeja ei geeneistä löydy. Teologisesti Raamatun valossa on mahdoton asia olisi että johonkin ihmiseen olisi valmiiksi ohjelmoitu synti josta ei ihminen voisi tehdä parannusta ihmisen oman vapaan tahdon mukaan. "Perisynti" käsite taas tarkoittaa ihmisten syntisyyttä ja syntejä yleensä tapakäyttäytymisenä sukupolvesta toiseen. Jokainen vastaa kuitenkin vain omista synneistään. Isien synneistä ei jälkipolvi joudu Jumalan edessä syytetyksi.
Homoseksuaalisuus ei ole ihmisessä synnynnäistä. Homoseksuaalisuuden syntyä ei tiedetä tieteen keinoilla. Jumala ei ole luonut ihmistä ehdoitta synnin harjoittamiseen ihmisen omasta tahdosta riippumatta. Sellaisia ohjelmointeja ei geeneistä löydy. Teologisesti Raamatun valossa on mahdoton asia olisi että johonkin ihmiseen olisi valmiiksi ohjelmoitu synti josta ei ihminen voisi tehdä parannusta ihmisen oman vapaan tahdon mukaan. "Perisynti" käsite taas tarkoittaa ihmisten syntisyyttä ja syntejä yleensä tapakäyttäytymisenä sukupolvesta toiseen. Jokainen vastaa kuitenkin vain omista synneistään. Isien synneistä ei jälkipolvi joudu Jumalan edessä syytetyksi.
Ihminen joutuu tekemään vapaita valintojaan synnin kyllästämässä maailmassa. Homoseksuaalisuuden harjoittamisen synti on liittynyt usein tilanteisiin joissa on ollut vaikeuksia tai mahdotonta solmia heterosuhteita. Voimakkaat pettymykset vastakkaisen sukupuolen kanssa voivat emotionaalisista syistä aiheuttaa kammoa toista sukupuolta kohtaan. Tunne-elämän vammat vaativat aikaa tunnevammojen ylitse pääsemiseksi.
Nykyajan pornon verkostomarkkinointi ja vapaa kasvatus kannustavat erilaisiin toimintamallehin ja kokeiluihin. Homoseksuaalisuuden harjoittaminen voi olla joillekin ohimenevä seksuaalisuuden korvikepurkautumiskeino vaikeuksissa silloin kun heterosuhdetta ei ole ja homoseksuaalisuus menee itsekseen ajassa ohitse. Kokeilunhaluissakin kokeillaan homoseksuaalisuutta, mutta miehet tavallisesti toteavat ettei homoseksuaalisuus ole heitä varten.
Jumala on luonut ihmisen sukuelimet. Jumalan luomat sukuelimet eivät ole "unisex" elimiä.
Ihminen ei ymmärrä suojella itseään synnistä. Vaarassa ovat nuoret ihmiset maailman vapaiden arvojen vahingoille alttiina. Synti ei ole kuitenkaan aina omin neuvoin selitettävissä. Jumalan laki opettaa mikä syntiä; "Yksikään ihminen ei tule vanhurskaaksi lain käskyjä noudattamalla. Lain tehtävä on opettaa mitä on synti;" Room 3:20.
Maailman vapaassa seksielämän vietossa ei aina tunneta sukupuolirajoja. Vapaa seksi ei ole siis kuitenkaan sellaisten vaikuttimien pohjalta mitä Jumala toivoo ja vaatii ihmisen hyväksi. Rakkaus on eri asia kuin himojen tyydyttäminen. Gal 6:7-9; "-Joka kylvää Hengen peltoon korjaa siitä satona ikuisen elämän."
Jumalan Hengen työn tuloksena ihminen "syntyy uudesti ylhäältä." Ihmisen persoonallisuus muuttuu Jumalan rakkauden ansiosta; Joh 3:1-21, 2 Kor 5:17; "Jokainen joka on Kristuksessa on siis uusi luomus. Vanha on kadonnut ja uusi on tullut tilalle!" Room 7:22, 12:2; "Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan muuttukaa, uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää Hänen mielensä mukaista ja täydellistä." Jokainen synti on voitettavissa ja anteeksi annettavissa ihmisen tehdessä parannuksen; "Sillä jokainen on syntiä tehnyt ja on vailla Jumalan kirkkautta;" Room 3:23.
Synnin anteeksi saaminen edellyttää katumusta ja parannusta eli synnin hylkäämistä ehtona anteeksiannolle. Vilpitön synnin suru Jumalan edessä johtaa synnin anteeksiantoon. Jumalan Henki itse antaa voimia synnin voittamiseksi.
Raamattu ei missään kannusta syntiin. Raamatun pyhät kirjoitukset kehottavat ihmistä taistelemaan synnin himoja vastaan. Paavalikin oli joskus kiusattu ja hän kertoo taistelustaan; 1 Kor 9:27, 10:12-13; "Joka luulee seisovansa, katsokoon ettei kaadu. Teitä kohdannut kiusaus ei ole mitenkään epätavallinen. Jumalaan voi luottaa. Jumala ei salli kiusauksen käyvän teille ylivoimaiseksi, vaan antaessan teidän joutua koetukseen, hän samalla valmistaa pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää." Jeesus oli synnille kiusattuna mutta ei langennut syntiin; Hebr 2:17-18; "Niinpä hänen oli tultava joka suhteessa veljiensä kaltaiseksi, jotta hänestä tulisi armahtava ja uskollinen ylipappi, ja hän voisi Jumalan edessä armahtaa kansansa synnit. Koska hän on itse käynyt läpi kärsimykset ja kiusaukset, hän kykenee auttamaan niitä joita koetellaan."
Homoseksuaalisuuden syntiin tulee myös suhtautua armahtavasti niin kuin Jeesuskin aviorikoksesta tavatun naisen suhteen: "En minäkään Sinua tuomitse. Mene äläkä enää tee syntiä;" Joh 8:11.
Jeesus sanoi siis; "Älä enää tee syntiä." Homoseksuaalisuuden vastustaminen ei tarkoita syntiä harjoittavan ihmisen vihaamista. Syntiä pitää vihata, mutta ihmistä ei saa vihata. Ihminen on vain lihaa, verta ja pahojen henkien petettävissä. Uskovaisten taistelu on pahoja henkivoimia vastaan; "Emmehän taistele ihmisiä vastaan vaan henkivaltoja ja -voimia vastaan, tämän pimeyden maailman hallitsijoita ja avaruuden pahoja henkiä vastaan." Ef 6:12.
Pinttyneistäkin tavoista luopuminen onnistuu Jumalan voimassa uskossa.
"Uudesti syntynyt" kristitty on uusi persoonallisuus kun kulkee Jumalan Hengen ohjauksessa. Anteeksi annettuja syntejä on syntiä muistella, saati syyttää "uudesti syntyneitten" ihmisen suhteen. Jumalan anteeksianto ei ole niin halpa asia. Uudesti syntyneet viettävät uutta elämää Kristuksessa ja ovat haudanneet menneen ajan syntinsä.
Ihmisen herjaaminen ja pilkkasanat erilaisilla pilkkanimittelyillä merkitsevät ihmisen suusta lausuttuna tuomioita joihin ihmisellä ei ole oikeutta. Ihminen voi aina tehdä parannuksen, eikä ihmistä armonaikana voi siksi ihmisen suulla tuomita. Tuomio merkitsee "lopullisuutta" asiassa ihmisen suusta lausuttuna; Matt 7:1, Jaak 2:8-13; "-Vapauden lain mukaan teidät tuomitaan. Joka ei toista armahda saa itse armottoman tuomion, mutta joka armahtaa saa tuomiosta riemuvoiton."
Jokainen ihminen erehtyy monin tavoin elämässään ja ihminen muuttaa tapojaan ja arvojaan elämänsä aikana. Tuomio merkitsee lopullisuutta eikä ihmisellä ei ole lupa sellaisia lausua. Ihminen voi aina olla tänään eri mieltä kuin eilen ja muuttaa kokonaan tapojaan ja arvojaan. -Mitä jos olisit hänen tuominnut?
Maan laki pitää herjaamisen ja pilkkanimitykset kunnianloukkauksina kenenkään tavoista riippumatta rangaistavina tekoina.
Rikoksista on säädetty rikoslaeissa ja perustuslaillinen tuomioistuin antaa tuomiot jotka sovitetaan. Syyteoikeuden ulkopuolella olevat on pidettävä syyttöminä. Herjaaminen -kunnianloukkaus on rikos. Rikoksentekijöilläkin on lain suoja kunnianloukkauksilta.
Kunnian loukkaaminen on suomessa aina kriminalisoitu.
Kansalaisoikeuksista on Suomen perustuslain perusoikeuksissa säädetty. Suomen lain suhteen kansalaiset ovat yhdenvertaisia riippumatta henkilökohtaisista tavoista; Perustuslaki perusoikeudet 6§. Uskonnon, sananvapauden, yksityisyyden, kunnian ja kotirauhan, sekä oikeudesta ja vapaudesta liittyä järjestötoimintaan sekä politiikkaan on säädetty Perustuslaki perusoikeudet 10§-13§.
Kunnian loukkaaminen on suomessa aina kriminalisoitu.
Kansalaisoikeuksista on Suomen perustuslain perusoikeuksissa säädetty. Suomen lain suhteen kansalaiset ovat yhdenvertaisia riippumatta henkilökohtaisista tavoista; Perustuslaki perusoikeudet 6§. Uskonnon, sananvapauden, yksityisyyden, kunnian ja kotirauhan, sekä oikeudesta ja vapaudesta liittyä järjestötoimintaan sekä politiikkaan on säädetty Perustuslaki perusoikeudet 10§-13§.
Julkisynti otetaan esille seurakunnassa edellyttäen että ihminen osallistuu aktiivisesti seurakunnan elämään ja on seurakunnan jäsenenä kirjoilla. Synti on ihmisten ryhmissä "tarttuvaa," siksi tahallinen synnin harjoittaminen ei käy aktiivisessa seurakuntaelämässä. Parannuksen tekoon pitää olla pyrkimystä.
"Piilevä homoseksuaalisuus" tarkoittaa että ihminen on kiinnostunut omasta sukupuolestaan, mutta ei harjoita asiaa käytännössä. Kiusaukset kuuluvat jokaisen ihmisen elämään. Kiusauksia voi vastustaa ja odottaa rauhassa kiusauksien ohimenemistä;
Jaak 4:7; "Taipukaa siis Jumalan alaisuuteen, ja vastustakaa paholaista niin paholainen lakkaa ahdistamasta teitä."
Pornografian seuraaminen aiheuttaa että paholainen haluaa ottaa ihmistä. Sananparsi pitää paikkansa; "-Jos antaa pirulle pikkusormensa, se vie koko käden."
Raamatun teologiassa mahdottomuus olisi, että Jumala kannustaisi ja hyväksyisi synnin. Homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä.
Kristillisiin piireihin homoseksuaalisuus voi kuulua ainoastaan synnistä pois parannuksenteon merkityksessä. Jumalalle tarkoitettua ei voi synnin teolla puolustaa. Homoseksuaalisuuteen kannustaminen kristillisissä merkityksessä on petosta -synnin pukemista pyhyydeksi. Synti ei koskaan pyhäksi voi muuttua. Jumala vihaa syntiä. Kristillisillä uskonto-organisaatioilla on arvot, toiminta-ajatus/perustehtävä jotka ovat laadittu pyhien arvojen mukaisesti.
Raamatun teologiassa mahdottomuus olisi, että Jumala kannustaisi ja hyväksyisi synnin. Homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä.
Kristillisiin piireihin homoseksuaalisuus voi kuulua ainoastaan synnistä pois parannuksenteon merkityksessä. Jumalalle tarkoitettua ei voi synnin teolla puolustaa. Homoseksuaalisuuteen kannustaminen kristillisissä merkityksessä on petosta -synnin pukemista pyhyydeksi. Synti ei koskaan pyhäksi voi muuttua. Jumala vihaa syntiä. Kristillisillä uskonto-organisaatioilla on arvot, toiminta-ajatus/perustehtävä jotka ovat laadittu pyhien arvojen mukaisesti.
Homoseksuaalisuuden harjoittaminen on asia josta ei päästä yli eikä ympäri millään keinolla etteikö homoilu olisi syntiä Raamatun valossa ja Jumalalle kauhistus.
Kristillistä homoseksuaalisuutta ei ole olemassa.
Kristillistä homoseksuaalisuutta ei ole olemassa.
Kristitylle kuuluu pyhyys ensimmäisenä arvona.
Kaikista synneistä ihminen voi luopua Jumalan voimassa.
Ihmisen rakkaus ja usko Jumalaan -Jeesukseen on ihmiselle onnellisuudeksi jo tässä maailman ajassa.
"Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen;" Ilm 14:12.
"Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen;" Ilm 14:12.
Usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut.
Jari Laurila
9.2.2013
23.3.2024
http://jarinhotelli.blogspot.com
- Vanha Ilmajoen siunauskappeli. (Kuva:Jari Laurila:2012)
Vasemmalla ikkunan alla on ovi josta on ennen nykyistä hautaustapaa haudattu vainajat ensin talvihautaan. Sen jälkeen yhteishautaan kesäisin kolmekin arkkuriviä päällekkäin. - Minunkin sukulaiset vuosisadat on kannettu tuosta pienestä ovesta ensin talvihautaan.
(Kuva:Jari Laurila:2012)
http://jarinhotelli.blogspot.com
- Vanha Ilmajoen siunauskappeli. (Kuva:Jari Laurila:2012)
Vasemmalla ikkunan alla on ovi josta on ennen nykyistä hautaustapaa haudattu vainajat ensin talvihautaan. Sen jälkeen yhteishautaan kesäisin kolmekin arkkuriviä päällekkäin. - Minunkin sukulaiset vuosisadat on kannettu tuosta pienestä ovesta ensin talvihautaan.
(Kuva:Jari Laurila:2012)