Onko kirkoilla omia Raamattuja ?



Painavatko kirkot erilaisia omia Raamattuja ?





Joskus on väitetty että “The Clear word” olisi Adventtikirkon oma Raamattu?

The Clear Word on parafraasi. Tietosanakirjan mukaan parafraasi on “kielellisen ilmaisun esittäminen selventävässä muodossa. Omin sanoin esitetty muunnelma.” The Clear word onkin yksityisen teologin selittävä esitys. Raamattua selittävä teos.

Suomessa on Ev.Lut. Herätysseura ry:n, Uuras Saarnivaaran Raamatun selitys teos. Kuitenkin Saarnivaaran teoksessa lukee "Raamattu korjauksin ja selityksin." Hengelliset yhdistykset ja teologit voivat toki tehdä omia korjauskirjojaankin, mutta Raamatun käännös ollakseen käännös on tehtävä aina "alkuperäisteksteistä." Maailmalla on käytössä samat mahdollisimman vanhat asiakirjat eli "alkuperäistekstit" Raamatun käännöstyötä varten.

Adventtikirkolla esimerkiksi ei ole koko maailmassa ainuttakaan omaa Raamatunkäännöstä. Hengelliset yhdistykset ja kirkot painavat runsain määrin monenlaista hengellistä kirjallisuutta. Kaikkea mitä on kirjoitettu pitää jokaisen ihmisen arvostella itse henkilökohtaisesti 1 Tess 5:19-23, 1 Joh 4:1 ohjeen mukaan. 

Kirkot ovat itsenäisiä julkaisujen painamisessa ja kustantamisessa. Raamatun käännökset tehdään "alkuperäisistä" kirjoituksista poikkeuksetta ollakseen Raamatunkäännös. Kieli muuttuu ja käännöksiä siksi tehdään samoista "alkuperäisistä" Raamatun kirjoituksista uudelleen nykykielelle helpommin luettavaksi ymmärrettäviksi. Kirkkoraamatun 1992 käännöstyön metodi oli nimenomaan helpompi luettavuus nykykielellä.

The Clear Word on painettu Adventtikirkon kirjapainossa, mutta ei kirkon kustannusyhtiön kustantamana. Tekijänoikeudet omistaa kirjan kirjoittaja tri Jack Blanco. Esimerkiksi Islamilaiset koraanit painetaan “Penguin Books” painossa, eikä se ole islamilainen kirjapaino. Painotyötä ostetaan lähinnä kustannustehokkuus mielessä.

Suomessa kirkot ja hengelliset yhdistykset käyttävät yleisesti käytössä olevia Suomen Pipliaseuran Raamattuja. 
Käytössä ovat olleet VKR:1933/1938 ja 1992 kirkkoraamatut yleensä kaikilla hengellisillä liikkeillä 1900-2000 vuosisatoina.

Jehovan todistajat ovat poikkeus muista. Heillä on ainoana  käytössä järjestönsä oma ns. "Uuden maailman käännös" joka ei ole varsinainen Raamatun käännös koska ei ole käännetty sellaisista mahdollisimman vanhoista asiakirjoista joista raamatut käännetään. Jehovantodistajien kielikäännös on englanninkielisestä "tarkastetusta 1984 laitoksesta."  Uusin UM- kielenkäännös on v. 1995.

 Adventtikirkko ei ole koskaan käyttänyt opetuksessaan The Clear Wordia. Jos sitä olisikin jossakin yhteydessä lainattu on aina mainittu varmasti samassa yhteydessä ja ymmärretty kirjan olevan yhden teologin hartauskirja. Kirjoituksia saa tutkia ja arvostella vapaasti aina. Clear Wordin kannessa mainitaan, että kirja on parafraasi. Esipuheessa sanotaan; “Tämä ei ole uusi käännös vaan Raamatun parafraasi." Kirjaa ei ole tarkoitettu vakavaan "viralliseen" tutkisteluun eikä julkiseen käyttöön kirkossa. 
Kirja on siis yksityisen henkilön ja teologin omaa näkemystä Raamatun teologiasta. 

Maailmalla on miljoonia hengellisiä kirjoja.
Kirkon oppikirjaksi kirjailijoiden on hyvin hankalaa ja lähes mahdotonta kirjoittaa.  Jokaisella ihmisellä ja tutkijalla on omia näkökulmia jotka voivat muuttua ajan saatossa. The Clear World ei ole siis Raamatun käännös. Teoksen tekijä sanoo itse teoksensa johdannossa että kirja on hartauskirja. Ei missään tapauksessa Raamatun käännöstyötä.

Adventtikirkolla on Raamatun opetuksessa käytössään maailmanlaajuisesti aina sama virallinen Raamatun tutkimiseen tarkoitettu opas “Abult Sabbath Scool Bible Study Guiden“ jota tutkitaan viikoittain Jumalanpalveluksissa. Tämä Raamatun tutkimisen opas on kansainvälisen Adventtikirkon tärkein opetusmateriaali. The Clear Word ei ole siis aineisto joka olisi kirkon oppiaineistoa teologiaan ja Raamatun sanaan.
Syy ettei The Clear Wordia käytetä kirkossa on että Adventtikirkko ei tunnusta kyseistä teosta mitenkään omakseen !

The Clear Worldin takana eivät seiso Adventtikirkon teologit, jotka allekirjoittavat yhdessä hyväksyntänsä kokonaisvaltaisesti kirjan teologialle. Nämä teologit ovat hyvin oppineita miehiä, ja Hengessäkin viisaita Raamatun asioissa. Clear Wordia ei yleensä adventistien kirjahyllystä löydy, mutta voi olla aivan kaunista luettavaa hengellisenä kirjana.

Toinen kysymystä herättänyt kirja on The Study Bible joka on erään yksityisen koulun painattama kuningas Jaakon käännös jonka marginaaleihin on lisätty Ellen G Whiten kommentteja. Kirjan on painanut Rewiew and Herald kuten Clear Wordinkin. Koulu pyysi tukea kirjaan White säätiöltä, mutta säätiö ei tukea myöntänyt. Adventtikirkko tahtoo pitää Raamatun Kaanonin suljettuna kaikilta, myös ettei mikään profetian hengeksi väitetty lausunto koskaan missään tapauksessa kuulu Raamatun Kaanoniin. Raamattu on koottu täysin valmiiksi ensimmäisinä vuosisatoina ja Jumalan Henki on itse Raamatun koostamisten työn tehnyt. 2 Piet 1:21, Ilm 22:19-20.
>> Kirkko tunnustaa että Ellen G. Whiten profetian lahja on Pyhältä Hengeltä. Ellen G. Whiten kirjoitukset eivät ole Kaanonin osia, eivätkä nauti samaa arvovaltaa Adventtikirkossa kuin Pyhä Raamattu. Ellen G Whiten kaikkien kirjoitukset arvostellaan kirkossa jokainen tekee itse henkilökohtaisesti 1 Tess 5:19-23 ohjeen mukaan.
Ellen G. White (1827-1915) oli hengellinen opettaja ja kirjailija. Monet tahtovat tunnustaa hänellä olleen profetian lahjan. >> Kor 12:28, 1 Kor 14:1-5.
> Ellen G. White korotti ja opetti vain Jeesusta Kristusta, Raamattua ja Jumalan lakia. White opetti Raamatun olevan yksin Jumalan sanan arvovaltainen auktoriteetti. 
Whitelle oli selvää Pyhän Hengen toiminta joka johtaa hengellistä elämää. Ylipappina Jeesus Kristus Hebr (2:1-2, 7:24-27 mm.)
-Pyhän Hengen runsaita lahjoja niille jotka tahtovat ja tarvitsevat vakavissaan ja haluavat olla arvollisia.
Ellen G White ei olisi missään tapauksessa hyväksynyt itsensä lisäämistä -oman nimensä lisäämistä edes Raamatun marginaaleihin missään muodossa.

Jokainen arvostelee kirjoitukset itse henkilökohtaisesti! 
Asiat kirkastuvat ajan saatossa vilpittömille tutkijoille. Raamatun teologia -jumaluusoppi ja Raamatun rinnakkaiset tieteet ovat ehtymätön lähde tutkijoille. Jokaiselle uskovaiselle avautuu Raamatusta uusia näkökulmia läpi elämän.
Ihminen arvioi aina kaiken itse omassatunnossaan. Omantunnon asioita ei mistään koskaan voi käskeä eikä määrätä.
Kriittinen pitää olla, ja hengelliset asiat ovat hengellisiä asioita. Skeptikolle ei Raamatusta mitään hyödyllistä jää itselle. Jumalan mielen mukainen tutkiminen on eri asia kuin skeptinen metodi.
Raamatun oppi on Jumalasta ja siksi ihminen jää toiseksi aina väittelyssä. Kirjoitukset on tutkittava hengellisesti ja hengellisillä Kristuksen ja Jumalan lain kanssa sovussa olevalla metodilla.

Profetian lahja on tarkoitettu Jumalan omien hyväksi ryhmässä. Profetian lahja on esiintynyt vain tarvittaessa kuten alkuseurakunnan aikana. Hyvinkin uskonpuhdistuksen ajat keskiajan jälkeen ovat olleet sellainen aika. (Apt 21:9) Kirjapainotaito toi raamattuja ja tarvittiin hyvinkin lisävaloa.
Haaleiden seurakuntien ajat Ilm 3:14-22 ovat aikoja ettei tavallisesti ole riittävän halukkaita profetian lahjan vastaanottajia.

Henkien tutkimiseen on olemassa vain yksi varma mittari ja se on tässä:
- Jos puhuttu tai kirjoitettu teksti ei ole Jumalan 10-käskyn lain kanssa sovussa on varmaa ettei ole Jumalasta.  > Hebr 1:14, 1 Joh 4:1-6, Ilm 14:12, 12:17)
(Jaak 2:10-13, Luuk 16:17, Room 3:20, Luuk 16:17, Matt 7:21-23, 1 Joh 4:8, 5:3)

"Yksikään profeetallinen sana ei ole tullut julki ihmisen tahdosta, vaan ihmiset ovat puhuneet Pyhän Hengen johtamina sen minkä ovat Jumalalta saaneet."  (2 Piet 1:21"




17.11.2013


Lisää aiheen läheltä: http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/2