Danielin kirja
Apokalyptinen Danielin kirja vie lopun aikaan
Danielin
kirja on läheisessä suhteessa Ilmestyskirjaan. Molemmat ovat ns.
apokalyptisia kirjoja, eli paljastavat profetioillaan
tulevaisuutta. Danielin kirjan kirjoittajaksi Raamattu kertoo
itsensä profeetta Danielin.
Danielin
kirja on kaksiosainen. Ensimmäinen osa kertoo Danielin vaiheista.
joka eli Babylonian hovissa 500- luvulla eKr. Daniel oli juutalainen
pakkosiirtolainen.
Toinen osa koskettaa Danielin näkyjä joissa mennää ajan loppuun saakka.
Toinen osa koskettaa Danielin näkyjä joissa mennää ajan loppuun saakka.
Daniel
oli vanhurskas ja viisas nuorukaisena ja miehenä. Hänessä oli
paljon hyviä piirteitä; Daniel oli kaunis ja virheetön.
Dan1:4,8,17 Daniel osasi selittää näkyjä ja unia.
Danielin
kirja itse ilmoittaa että kirjassa on profetiaa joka avautuisi
vasta kun “lopun aika” alkaa; Sanoista osa on “sinetöity
lopun hetkeen” Dan 12:4,9.
Lopun
ajan tapahtumia ja merkkejä alettiin ymmärtämään 1798 jälkeen
ja 1840 luvulla. Siksi voidaankin sanoa että 1798-1840 alkoivat
“lopun ajat.” Profetian merkitys selvisi 1840 luvulla.
Samaan
aikaan alkoivat Jeesuksen antamat ajan merkit toteutua.
Danielin kirja sisältää Raamatun suuren profetian -Ainoan profetian joka on laskettavissa vuosien mukaan.
Näky 2300 illasta ja aamusta on 2300 vuotta ja vie lopun aikaan. (Dan 8:13-14-19,26,12:4,9) Muukin aikaprofetia Danielin kirjassa koskee tätä samaa pitkää 2300 vuoden aikakautta. Profetiaa jaksotetaan lyhempiin aikakausiin ja profetian eri väli-merkityksiin.
“Autuas se joka lukee, ja autuaat ne jotka kuulevat tämän profetian sanat, ja ottavat vaarin siitä, mitä siihen kirjoitettu on.” (Ilm 1:3)
Danielin kirja sisältää Raamatun suuren profetian -Ainoan profetian joka on laskettavissa vuosien mukaan.
Näky 2300 illasta ja aamusta on 2300 vuotta ja vie lopun aikaan. (Dan 8:13-14-19,26,12:4,9) Muukin aikaprofetia Danielin kirjassa koskee tätä samaa pitkää 2300 vuoden aikakautta. Profetiaa jaksotetaan lyhempiin aikakausiin ja profetian eri väli-merkityksiin.
“Autuas se joka lukee, ja autuaat ne jotka kuulevat tämän profetian sanat, ja ottavat vaarin siitä, mitä siihen kirjoitettu on.” (Ilm 1:3)
Matteuksen
24-25 luvut kertovat niistä merkeistä jotka ovat viimeisien
aikojen tunnusmerkkejä. Näitä Matteuksen lukujen ennustuksia
annettiin jo Danielille. Jeesus kehotti merkkejä tarkkailemaan.
Jeesus sanoi kuitenkin ettei lopun päivää voida täsmällisesti
ilmoittaa. (Matt 24:36)
Milloin
Danielin kirja on kirjoitettu?
Joskus on väitetty että Danielin kirja olisi kirjoitettu vasta paljon Danielia myöhemmin. On väitetty mm. että Danielin kirja olisi kirjoitettu Anthiokos Ephifanesin aikaan tämän hallitessa Palestiinaa. Raamatun mukaan väitteet eivät voi olla totta. Syitä miksi juuri Daniel on kirjan kirjoittaja:
- Qumranin kirjoituksista on löydetty kaikkiaan 17 lainausta Danielin kirjaan, kuten lainauksia Jeremian ja Jesajan kirjaankin. Nämä kirjoitukset ovat kirjoitettu samaan aikaan kun jotkut väittävät Danielin kirjaa vasta kirjoitetun.- Luotettavat kielen tutkijat (mm.prof.Gleason L. Archer Jr.) ovat todenneet kirjan aramean kielen olevan erilaista kuin mitä se oli ajassa verraten samalla seudulla syntyneissä makkabealaiskirjoissa. (Makkabealaiset olivat juutalainen pappis- ja hallitsijasuku, joka eli joitakin vuosisatoja eKr, ja myös Anthiokos Ephifanesin aikaan)
- Egyptologi Kithen on esittänyt, että Dan 2:46-7:27 edustaa samanlaista kieltä kuin Elephantinen saarelta Egyptistä löytynyt papyrus edusti, joka on ajoitettu aikaan noin 500 eKr. Tutkija Rosenthal esittää että papyrus edustaa 600-700 eKr. arameaa.
- Juutalainen historioitsija Josefus kertoo miten Aleksanteri Suuri tulee sotaretkiltään Egyptistä v. 331 eKr Jerusalemiin. Siellä ylipappi luki hänelle Danielin kirjaa. (Dan 8:5=A. Suuri) Josefus oli VT:n hyvä taustahistorian tuntija.
- Profeetta Hesekiel vaikutti Danielin kanssa samoihin aikoihin, ja kirjoittaa Danielista. (Hes 14:14-20, 28:3)
- Danielin kanssa suunnilleen samoihin aikoihin eläneiden miesten katumusrukoukset kansan puolesta muistuttavat toisiaan. (Esra 9:5-15, Neh 9:3-37, Dan 9:4-19)
- Jeesus viittasi Danielin profetioihin luotettavina ennustuksina; (Matt 24:15) Jeesus viittasi Ihmisen Poika nimitykseen, joka esiintyy jo Danielin kirjassa. (Dan 7:13) Samoin myös muut UT:n kirjoittajat jotka puhuvat Danielin kirjan kanssa samoista asioista; (Dan 6 ja 7 luvut= Hepr 11:33-34, Ilm 13)
Joskus on väitetty että Danielin kirja olisi kirjoitettu vasta paljon Danielia myöhemmin. On väitetty mm. että Danielin kirja olisi kirjoitettu Anthiokos Ephifanesin aikaan tämän hallitessa Palestiinaa. Raamatun mukaan väitteet eivät voi olla totta. Syitä miksi juuri Daniel on kirjan kirjoittaja:
- Qumranin kirjoituksista on löydetty kaikkiaan 17 lainausta Danielin kirjaan, kuten lainauksia Jeremian ja Jesajan kirjaankin. Nämä kirjoitukset ovat kirjoitettu samaan aikaan kun jotkut väittävät Danielin kirjaa vasta kirjoitetun.- Luotettavat kielen tutkijat (mm.prof.Gleason L. Archer Jr.) ovat todenneet kirjan aramean kielen olevan erilaista kuin mitä se oli ajassa verraten samalla seudulla syntyneissä makkabealaiskirjoissa. (Makkabealaiset olivat juutalainen pappis- ja hallitsijasuku, joka eli joitakin vuosisatoja eKr, ja myös Anthiokos Ephifanesin aikaan)
- Egyptologi Kithen on esittänyt, että Dan 2:46-7:27 edustaa samanlaista kieltä kuin Elephantinen saarelta Egyptistä löytynyt papyrus edusti, joka on ajoitettu aikaan noin 500 eKr. Tutkija Rosenthal esittää että papyrus edustaa 600-700 eKr. arameaa.
- Juutalainen historioitsija Josefus kertoo miten Aleksanteri Suuri tulee sotaretkiltään Egyptistä v. 331 eKr Jerusalemiin. Siellä ylipappi luki hänelle Danielin kirjaa. (Dan 8:5=A. Suuri) Josefus oli VT:n hyvä taustahistorian tuntija.
- Profeetta Hesekiel vaikutti Danielin kanssa samoihin aikoihin, ja kirjoittaa Danielista. (Hes 14:14-20, 28:3)
- Danielin kanssa suunnilleen samoihin aikoihin eläneiden miesten katumusrukoukset kansan puolesta muistuttavat toisiaan. (Esra 9:5-15, Neh 9:3-37, Dan 9:4-19)
- Jeesus viittasi Danielin profetioihin luotettavina ennustuksina; (Matt 24:15) Jeesus viittasi Ihmisen Poika nimitykseen, joka esiintyy jo Danielin kirjassa. (Dan 7:13) Samoin myös muut UT:n kirjoittajat jotka puhuvat Danielin kirjan kanssa samoista asioista; (Dan 6 ja 7 luvut= Hepr 11:33-34, Ilm 13)
(Pastori.Auvo.Helminen)
Apokalyptiset
kirjat kertovat hyvän ja pahan lopullisen palkan. Apokalyptisissä
kirjoissa on runsaasti vertauskuvallista ilmaisua. Siksi Raamattua
pyrittiin hävittämäänkin keskiajalla.
Uskonpuhdistus
ja kirjapainotaito toivat Raamatut kaikille halukkaille ja
Raamatusta löydettiin innokkaasti “uusia” asoita ja syntyi
maailmanlaajuisia hengellisiä liikkeitä viimeisien aikojen sanoman
ympärille. Näitä liikkeitä kutsutaan yhteisellä nimellä
“protestanttiset kirkot.”
Raamattua
on yritettiin keskiajalla hävittää. Jumala suojeli Raamatun
omalla tavallaan
(Ilm
11:3, 2 Piet 1:21) Apokalyptisissä kirjoissa on siksi runsaasti
vertauskuvaa. Vertaukset ovat selvinneet määrätyssä hetkessä
historiassa kun aika on kypsä profetian kirkastumiselle.
Danielin
kirjan profetiat ovat kuitenkin suurelta osalta kristikuntaa hämärän
peitossa.
Danielin
kirja lausuu muutaman sanan myös yhdistyneestä euroopasta: Dan
2:41-44.
Näyssä
suuresta kuvapatsaasta Daniel toisessa luvussa ilmoitettiin
maailmanvalloista joista viimeinen on yhdistyneet euroopan maat.
Danielin
kirjan ymmärtäjät ovat viisaita ja autuaita.
“Hän
sanoi:Mene Daniel. Totisesti nämä asiat ovat sinetöidyt lopun
hetkeen saakka. Monet seulotaan, sulatetaan ja puhdistetaan mutta
jumalattomat elävät jumalattomina, eikä kukaan jumalattomista ole
tätä ymmärtävä. Mutta viisaat ymmärtävät.” (Dan
12:9-10)
(Jaak 1:1-18)
(Jaak 1:1-18)
Jari
Laurila
2.11.2013
Ylistaron kirkon v. 1850 alkuperäinen papin viitta. (Kuva:Jari Laurila:2012) |
Ylistaron kirkon alkuperäisiä esineitä. (Kuva: Jari Laurila:2012) |