Adventtiliikkeen synty




Maailmassa on lukuisia Raamattua lukevia hengellisiä liikkeitä ja kirkkoja.

Protestanttiset liikkeet ovat uskonpuhdistuksen seurausta. Jumala on vilpittömän totuuden pyrkimyksen vuoksi siunannut näitä hengellisiä liikkeitä. Raamattu oli keskiajalla kansalta salattu kirja. Kirjapainotaito toi Raamatut kansalle. Tietoa rekentui päällekkäin, aikaisempi tieto käytettiin hyväksi.

Kun vilpitön totuuden etsijä ja Raamatun tutkija löysi Raamatusta uutta valoa, hänen ympärilleen syntyi ryhmä josta kasvoi kokonaisia suuria kirkkoja. Martti Luther oli yksi heistä. Vähitellen päästiin yhä lähemmäksi Raamatun totuutta. 

Seitsemännen päivän Adventtikirkon perustajajäseniä olivat; James White, Joseph Bates, John Loughborough, Uriah Smith ja John Andrews. 
Adventtikirkko rekisteröitiin 1863. Raamatusta löytyi uskonpuhdistuksen aikana uutta valoa. 

Adventtikirkossa hyödynnettiin edeltävien uskonpuhdistajien kaikki valo joka kaikki johti pois pimeästä keskiajasta lähemmäksi puhdasta Raamatun evankeliumia. Raamatun opetus ymmärrettiin
kaikkina maailmanaikoina olevaiseksi; Luuk 16:17, Matt 5:17-18, Jaak 2:8-13, 1 Joh 5:3, 2:1-6.
Adventtiliikkeessä tahdottiin olla uskollisia alkuperäiselle Raamatullisen viikon seitsemännelle päivälle joka on Jumalan itsensä säätämä lepopäivä. 

Adventtilaiset odottivat Jeesuksen paluuta vuosina 1843 ja 1844
-aikana jolloin Adventtikirkkoa ei vielä ollut.  Ennen Adventtikirkon syntyä aikansa pabtistiseurakunnan William Miller tutki Raamattua vilpittömästi. Miller löysi profetian taivaallisesta pyhäköstä. Danielin kirjan jakeiden merkitys on selvä; Kyse on  pyhäkön kunniasta; Dan 8:13-14. Vanhan Testamentin pyhäkköpalvelus vertauskuvasi oikeaa Jeesuksen taivaallista pyhäkköpalvelua. (3 Moos 16:16,19,30, Hebr 8 luku)
Jeesuksen odottajat 1843 ja 1844 koostuivat useiden seurakuntien mm. ainakin babtistien, metodistien ja presbyteerien jäsenistä. Adventtilaiset ymmärsivät että viimeisien aikojen tärkein tehtävä on Jeesuksen pelastustyöstä huolehtiminen. (Matt 28:18-20, Mark 16:15-16)

Oppi on Raamatun opetus, mutta "milleristit" erehtyivät ajattelemaan "pyhäkön puhdistamisen" tarkoittavan maan puhdistamista, ja tekivät johtopäätöksen että Jeesus tulisi tuolloin. Kun aika ja pettymys meni ohitse kaksi kolmannesta Jeesuksen odottajista oli luopunut uskostaan. 
Kolmannes liikkeen jäsenistä jatkoi varman Raamatun opetuksen lopullisen selityksen selviämisen odotusta. Ellen G White selitti profetian merkityksen hetkeä myöhemmin. Miller oli ensin laskenut ajankohdan oikein. Milleriläinen liike hajosi viiteen osaan ja yhdestä ryhmästä syntyi lähivuosina seitsemännen päivän adventtiliike.

Kristus astuisi tuolloin pyhäkön kaikkein pyhimpään suorittamaan viimeistä ylimmäispapillista palvelustaan taivaan pyhäkössä. 
  > Kysymys on maailman ihmisten uskoon tulosta
ja uskonelämän ylläpitämistä. -Jeesus Kristus itse Ylipappi ilman ihmisvälittäjiä. (Hebr 1:14) Jumala itse ihmisen kanssa! (Jer 31:31-33, Hes 36:25-27)  Perusteet taivaan kirjojen avaamiselle jokaisen kohdalla on oltava. (Ilm 20:11-15)

Adventtiliike toimii maailmalla suorittaen Ilmestyskirjan 14 luvun julistukseen kuuluvaa työtä koko muun Jeesusta tunnustavan kristikunnan kanssa. (Matt 24:12-14)

Seitsemännen päivän adventtikirkko on edelleenkin uskonpuhdistusliike. Kirkon toiminta-ajatus perustuu ehdottomaan uskollisuuteen Raamatun sanalle. Yksilöitä on aina jokaisessa ryhmässä. Vehnä ja rikkavilja kasvavat yhdessä ajan loppuun saakka. Raamattua lukevissa piireissä on Jumalan omia yksilöinä.

Kaikki mitä ihmiset kirjoittavat on arvosteltava 
1 Tess 5:20-23 mukaisesti. Ihminen edistyy uskonasioiden ymmärryksessä yksilöllisesti. Usko ja tieto kasvaa ja voin taantuakin.

Adventtikirkko löysi perustamisestaan lähtien tukevan Kristus kallio perustan. Opetuksia ei ole tarvinnut vuosien saatossa perusteiltaan muuttaa tiedon kasvaessa. (Dan 12:9-10)

Adventtikirkon teologia on kestänyt miljoonien vilpittömien uskoon tulleiden- ja uskonratkaisun tehneiden ihmisten Raamatulla koettelun.

Martti Lutherin aloittaman uskonpuhdistuksen jälkeisillä ihmisillä oli vilpitön tahto Raamatun tuntemiseen. Pienistä uskovaisten ryhmistä kasvoi globaaleja ns. protestanttisia kirkkojärjestöjä. 
Vajaassa mutta kasvavassa tiedossa uskonpuhdistuksen alkajilla oli rakkaus Jumalaan -Jeesukseen joka kantoi "hedelmiä."

Raamattu itse sanoo "viimeisien aikojen pyhän ihmisen" vaatimukset: "Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä. Niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen."  (Ilm 14:12)
(Ilm 12:17, Hebr 12:14)

Isä Jumala, Pyhä Henki, Jeesus Kristus ja Raamatun auktorisoitu sana. Muuta ei ole. "Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin ettei kukaan voisi ylpeillä." (Ef 8-9)


Pysykää totuudessa ja tehkää sitä mikä on hyvää. (Room 12:1-2)
Jeesus tulee. (Ilm 1:7-8) Aamen.


Jari Laurila
http://jarinhotelli.blogspot.com
1.4.2020


Lisää aiheen läheltä:  http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/74

Kirjoittaja on ollut Adventtikirkon jäsen 2000 alusta noin viiden vuoden ajan. Ihmisyksilöiden tyytyväisyys ja onnistuminen ihmisten ryhmissä on yksilöllistä ja riippuu erilaisista yksilöllisistä tilannekohtaisista asioista. Ihmisyksilöiden toiveet, tarpeet, asenteet, tunteet, elämänkokemukset ja elämäntilanteet ovat erilaisia. Ihmisten tieto ja uskon määrä on muuttuva ja erilainen. Suomessa uskonnon liikkeisiin liittyminen ja eroaminen on vapaa kansalaisoikeus perustuslain 11-12§ valtuuksilla. En suorita mitään protestia uskonnon organisaatioita vastaan. Adventtikirkossa on Jumalalle pyhittyneitä Jeesukseen uskovia synnin karttajia yksilöinä, niin kuin muissakin uskon järjestöissä yksilöinä-. 






Pyhän Marian kirkon rauniot 1852 palaneessa Vanhassa Vaasassa. (Kuva.Jari Laurila:2011)

Pyhän Marian kirkko rakennettiin 1500-1520. Vaasa paloi kokonaan 1852. (Kuva:Jari Laurila:2011)

Pyhän Marian kirkon osasto. (Kuva.Jari Laurila:2012)