Antikristus

.

Mikä on "antikristus?"



Antikristuksella tarkoitetaan Kristuksen vastustajaa.


Antikristus on siis Kristuksen jäljittelijä ja vastustaja, joka on asettunut Kristuksen sijaiseksi. Prepositio tai prefiksi "-anti" tarkoittaa asiayhteydessä "vastaan" ja/tai "sijaan."


Antikristus pyrkii toimimaan suoraan tai epäsuorasti Kristuksen sijaisena, tai Kristusta vastaan.


Raamatussa on ennustettu Jumalan vastustajasta, jossa kapina Jumalan tahtoa vastaan saavuttaa valtavan suuret mittasuhteet.


Raamattu käyttää Antikristus sanaa viisi kertaa apostoli Johanneksen sanoin; 1 Joh 2:18,22,4:3, 2 Joh 7. Johannes oli apokalyptinen Jumalan profeetta. "Yksikään henki joka kieltää Jeesuksen ei ole Jumalasta. Sellainen henki on Antikristuksen henki, jonka te olette kuulleet olevan tulossa, ja joka jo on maailmassa;" 1 Joh 4:3. Antikristus ei hyväksy totuutta sellaisena kuin totuus ilmeni Jeesuksen kaikessa esimerkissä ja opetuksessa.


Antikristus on alunperin taivaallinen enkeli, joka ryhtyi kapinaan Jumalaa vastaan; Hes 28:14-16, Ilm 12:7; "Taivaassa syttyi sota. Mikael ja hänen enkelinsä kävivät taisteluun lohikäärmettä vastaan. Lohikäärme enkeleineen teki vastarintaa."


Dan 7 luku; ("pieni sarvi") "Uhmaten hän puhuu korkeinta vastaan, tuhoaa korkeimman pyhiä, pyrkii muuttamaan juhla-ajat ja lain. Korkeimman pyhät annetaan hänen armoilleen ajaksi, kahdeksi ajaksi ja puoleksi ajaksi." (Dan 7:25)
Profeetta Daniel opetti aikansa roomalaisen maallisen vallan antikristillisenä valtana joka oli yhdistynyt uskonnolliseen.
Tuo valta tuhosi Jerusalemin 70 jKr. (Matt 24:15-20)
"Hän vastustaja, korottaa itsensä kaiken jumalana pidetyn yläpuolelle, asettuu itse istumaan Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala." 2 Tess 2:4. Kaikki ei ole kuitenkaan suoraan Antikristuksesta, vaan Antikristuksella ymmärretään myös "Antikristuksen henkeä" ts. edustavat Antikristuksen ajattelutapaa, ja ovat Antikristuksen epäsuoria välineitä. (2 Tess 2:3-4, 7-12)
Jes 14:12-16.


Alkuseurakunta lankesi pois totuudesta tehden myönnytyksiä maalliselle vallalle.
Vähäinen uskollisten joukko jäi jäljelle joka sekin suureksi osaksi roomalaisten vainoissa tuhoutui. (Matt 24:15-22)


"Sille annetiin lupa käydä taisteluun pyhiä vastaan ja voittaa heidät. Kaikki maan asukkaat kumartavat sitä, ne, joiden nimi ei ole kirjoitettuna Karitsan elämän kirjaan." (Ilm 13:7-8) Tämä peto on viimeinen maailmanhallitsija. (Dan 7:26) Kristus voittaa antikristuksen;  (j. 27) (Dan 2:44, Ilm 1:7-8)


Raamatun profetioita pätee antikristilliseen valtaan joka on loistelias mutta toimii vastoin Kristuksen esimerkkiä ja  -opetusta. Valta on vihannut Jumalan pyhiä useina maailman historian aikoina. (Matt 24:15-28, Ilm 13:15, 17:2, Joh 8:44, Mark 12:30-33) (2 Kor 11:14-15, Mark 12:28-34)


Uuden Testamentin ajassa antikristillinen valta ilmenee kirkon sisäisessä luopumuksessa. Kirkko tekee sovittelut maailman synnin kanssa. Antikristus tulee tekemään valheita, merkkejä ja ihmeitä paholaisen voimalla. (2 Tess 2:9-12) Langenneiden enkeleiden demoneiden tekemät ihmeet tapahtuvat. Ilm 16:13-14.
Siksi ne jotka eivät tunne totuutta pitävät niitä Jumalan ihmeinä. (Ilm 13:13-17) Antikristilliset maailmanvallat toimivat Kristuksen vastustajana sekä Kristuksen sijaisena. Apostoli Johannes kirjoitti antikristuksesta, että antikristus kieltää Jeesuksen olevan Kristus (1 Joh 2:18-27, 4:3, 2 Joh 7) 1 Kun 18:20-39. Antikristus yrittää jäljitellä Kristuksen toista tulemusta. Ilm 13:13. -"Valkeuden enkeli;" 2 Kor 11:14 toimii jopa Kristuksen nimissä, mutta "valkeuden enkeli" ei edusta Kristuksen opetusta. Antikristillinen toiminta tunnustaa uskoa, armoa ja Kristusta, mutta kieltää Jumalan lain Room 3:20,31 ja pyhityksen, Hebr 12:14.


Suuri babylon (Ilm 17) on uskonnollisen ja poliittisen vallan sekoitus. Puhtaan hengellisen kristillisyyden evankelimin ja Raamatun opin on syrjäyttänyt ihmiskäskyt ja ihmispalvonta. "Kukistunut, kukistunut (langennut) on suuri babylon" (Ilm 14:8)
Keskiajan jälkeen kristillinen uskovien joukko on saarnannut Jumalalle ja evankeliumille kunniaa. (Ilm 14:6-13) Lukuisten uskonpuhdistajien joukko ja kirjapainotaito toi Raamatun kansoille.
(Matt 24:14, 28:18-20) Antikristus pyrkii käyttämään hyväkseen viimeisien aikojen uskonnollis-poliittisia institutioita. Ilm 13:3-4.
Jumalan kansaa kehotetaan lähtemään syntiä harjoittavasta ”babylonista" pois.” (Ilm 18:4) (1 Joh 2:1-6, 15-17)


Jumalalla on kaikkina maailman aikoina ollut uskollinen "jäännös." (Room 11:3-5, 25-36, 9:27-29)
Raamattu opettaa että pyhät pitävät Jeesuksen uskon ja Jumalan rakkauden  käskyt. (1 Joh 2:3-4, Jaak 2:10-13, Matt 5:17-18)


Antikristus asettuu Jumalan sijaiseksi (2 Tess 2:3-4, Luuk 17:23-24, 2 Kor 4:3-4) Antikristus julistaa totuuden vastaisia oppeja. (Apt 20:29-30) Antikristus vaatii osakseen palvontaa. (Ilm 13:12) Antikristuksella on asema maailmankaupassa ja politiikassa. (Ilm 13:16-17) Antikristus pyrkii tuhoamaan Jumalalle uskollisen.
Antikristus tahtoo kunniaa itselleen.

"He ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen, he ovat kunnioittaneet ja palvelleet luotua eivätkä Luojaa -olkoon Luoja ikuisesti ylistetty, aamen." (Room 1:25)


Ilm 13:16 kielen kääntämisen ongelma;
"Ilmestyskirjan jakeessa 13:16 on hyvin vaikea käännösongelma;- Johanneksen kirjoittama kreikankielinen lause "kai poiei pantas ... hina dósin autois ..." on rakenteeltaan eriskummallinen. Normaalisti poiei + hina + konjunktiivi vastaisi lausetta poiei + infinitiivi, mutta tällöin tekijät ovat samat. Nyt ne eivät ole. Jakeen alussa tekijä on yksikössä ('poiei', hän tekee, saa aikaan), mutta lauseen apuverbi onkin monikossa ('hina dósin',jotta he panisivat). Tämä on aiheuttanut paljon päänvaivaa kääntäjille ja tutkijoille. Onko kyseessä epämääräinen monikko, joka voidaan kääntää yksiköksi, kuten käytännössä kaikissa käännöksissä on tehty? Vai onko kyse sittenkin ei niin epäsuorasta tavasta ilmaista, että pedon merkin jakamista harjoittavat maasta nouseva peto yhdessä merestä nousevan pedon kanssa? KR92 kääntää ensimmäistä mallia hyödyntäen tekstin näin: "Se pakottaa kaikki, pienet ja suuret, rikkaat ja köyhät, vapaat ja orjat, ottamaan oikeaan käteensä tai otsaansa merkin." Tässä mallissa pedon merkkiä jakaa yksin omaan maasta nouseva peto. Malli on perusteltu, koska normaalisti 'didómi' (antaa, asettaa, panna etc) sanaa seuraa kohde datiivissa (tässä 'autois', heille). Vaihtoehtoinen käännös voisi olla: "Se saa aikaan sen, että ne panevat kaikkiin – pieniin ja suuriin, rikkaisiin ja köyhiin, vapaisiin ja orjiin – merkin heidän oikeaan käteensä tai otsaansa." Tämä käännös seuraa jälkimmäistä tulkintavaihtoehtoa ja samalla kääntää tekstin apuverbin tarkemmin. Ensimmäisessä vaihtoehdossa käännökseen joudutaan laittamaan verbinvastike, jota kreikan sanalla 'didómi' ei ole." (Flink.Timo:2012)




Raamatun historia kertoo avoimesti Jumalan lain ja Jeesuksen Kristuksen vastustamisen tapahtumista.
Jumalan laki opettaa synnin ajan loppuun saakka. (Room 3:20, 31, Luuk 16:16-17) Lain noudattaminen tarkoittaa kuuliaisuutta.
Lait aina ohjaavat ihmisen käyttäytymistä. Ansiota laki ei tuo.
Jeesuksen Kristuksen ansio voi olla ainoa ihmisen ansio. (Jaak 2:14-26; Matt 7:20-23)
Raamattu asettaa "pyhälle ihmiselle" vaatimuksisi kaksi ehtoa;
"Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä- niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen." (Ilm 14:12) "Lohikäärmeen raivo yltyi ja se lähti sotimaan naisen muita lapsia kohtaan, niitä jotka olivat uskollisia Jumalan käskyille ja Jeesuksen todistukselle." (12:17)
(Ef 2:1-10, Room 1:16-32)


Jeesus Kristus on ainoa mahdollisuus ikuiseen elämään.
"Jeesus vastasi:- Minä olen tie totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo kuin minun kauttani." (Joh 14:6, 3:16)
”Jos Sinä suullasi tunnustat että Jeesus on Herra ja sydämessäsi uskot että Jumala on herättänyt Hänet kuolleista olet pelastuva. Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen. Kirjoituksissa sanotaan: Yksikään joka Häneen uskoo ei joudu häpeään.”  (Room 10:9-11)  (1 Piet 1:3-25, Ilm 22:17,19-21, 7:10-17)
Jumala kutsuu ihmistä pois sieltä missä synti on tullut suureksi. (Ilm 18:4-5)

"Ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut ainoan todellisen Jumalan, ja hänet jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen." (Joh 17:3)


Jumalan omat on ”kihlattu”  vain yhdelle -Jeesukselle Kristukselle! (2 Kor 11:2) Jeesus Kristus ei ole korvattavissa.
Jeesus tulee voittamaan antikristuksen. (Ilm 15:1-8, 16 luku)


Kuka voittaa maailman?
"Kaikki mikä on syntyisin Jumalasta voittaa maailman ja tämä on se voitto, tämä on maailman voittanut: -meidän uskomme.
Kuka siis voittaa maailman, ellei se joka uskoo että Jeesus on Jumalan Poika?"  (1 Joh 5:4-5)


Antikristillisen vallan loppu; Ilm 17-18, 14:6-13.


Jeesus Kristus ja Jumalan Pyhä Henki ovat ainoat johtajat. Kaikki tulevat tietämään että Jeesus Kristus on Herra; Ilm 17:14, 1:7-8.

Aamen.




Jari Laurila
http://jarinhotelli.blogspot.com
29.12.2015


Lisää aiheen läheltä: http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10