Pään peittäminen Jumalan palveluksessa. Paavalin sanat; 1 Kor 11:2-16.

Paavalin sanat pään peittämisestä Jumalan palveluksessa; 1 Kor 11:2-16.


Osoitamme kunnioitusta eri tavoilla kuin itämailla tapahtuma-aikaisessa kulttuurissa Paavalin aikana.

Raamatun kirjoittamisen kulttuurin aikana tapakäytännöt vaihtelivat. Patriarkkojen prostituoidut peittivät kasvonsa verholla; 1 Moos 38:14-15.
Assyrian lait 1200 eKr ei kuitenkaan sallinut prostiuoitujen huntujen käyttöä.

Myöhemmin naisten hunnun käyttö liittyi myös joihinkin maagisiin riitteihin; Hes 13:17-21. Huntu saattoi olla koriste. Huntu oli toisinaan merkkinä vaatimattomuudesta ennen häitä. (Laul.4:1,3,6:7) Päähän sijoitettu huivi oli surun merkki. (2 Sam 15:30)

Tapahtuma-aikainen sosiaalinen tapa salli naisten ja miesten käyttää jotakin päähinettä tarvittaessa. Roomalainen käytäntö oli että naisten ja miesten oli käytettävä palvonnassa kunnioituksen ja hurskauden osoituksena päähinettä.

Paavali ei puhunut verhosta joka peitti kasvoja. Roomalaisessa ja Kreikkalaisessa kulttuurissa naisten huivi-päähine oli yleinen tapa. Huivi ei ollut aina erillinen vaatekappale, vaan huivi kuului osana kreikkalaiseen pukuun. Kreikkalainen kulttuuri ei kuitenkaan vaatinut miehiä kattamaan päätään palvonnassa. Miehiä ei juutalaisessakaan kulttuurissa vaadittu käyttämään palvonnassa päähinettä.

Roomalaisessa kulttuurissa naisten päähine oli merkki korkeista moraalisista arvoista, naisellisuuden merkki, sekä huivi saattoi osoittaa sitoutumista aviomieheen. Naisen yllä päähine toi kunniaa aviomiehelle ja perheelle.

Paavalin sanat päähineistä liittyvät siihen asiaan että Paavali halusi huolehtia neuvollaan kristityn Jumalan palveluksesta ja sosiaalisesta tavasta. Paavali ei koskaan halunnut olla tarpeettomassa ristiriidassa sosiaalisten tapojen kanssa. Pään peittäminen osana kristillisiä perusarvoja hylättiin kuitenkin, ja käytäntö vaatekappaleesta osana hengellisyyttä olisi ollut häpeäksi seurakunnalle. Vaatekappale ei voi tehdä ihmisestä hurskasta.

Kristinusko kuului moraaliseen korkeaan arvoon. Vaatekappale ei voinut olla merkki korkeasta hurskaasta moraalista. Kaikki roomalaiset naiset peittivät päänsä. Varakkaita naisia jossakin määrin vapautettiin päähinetavoista, ja on mahdollista että roomalaisia naisia kääntyi kristinuskoon, ja eivät kattaneet päätään enää palvonnassa. 

Paavali halusi suojella eheyttä seurakunnassa. Pukeutuminen ei saisi aiheuttaa tarpeetonta erimielisyyttä.
Seksuaalisten erojen, sosiaalisen aseman, vaatimattomuuden ja kunnian osoittaminen pukeutumisella ei voinut liittyä seurakunnan käytäntöihin samalla tavalla kuin kulttuurien vallitsevissa arvoissa oli sääntöinä.

"Älkää pitäkö tärkeänä ulkonaista kaunistusta, älkää hiuslaitteita, kultakoruja tai hienoja vaatteita." (1 Piet 3:3)

Pään kattaminen ei ollut merkityksetön asia, mutta hengellisessä palvonnassa pukeutuminen ei voinut kuitenkaan liittyä suoraan arvona hurskauteen ja hengellisyyteen.

"Sillä mitä kaikkea maailmassa onkin, ruumiin halut, silmien pyyteet ja mahtaileva elämä, se kaikki on maailmasta, ei Isästä." (1 Joh 2:16)


Jari Laurila
22.12.2015


Linkit;

http://sympatia.fi

http://media7.fi




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti