Lopettiko Jeesus ristillä kaikki Raamatun lait ?
“Kristus on näet lain loppu, ja niin
tulee vanhurskaaksi jokainen joka uskoo ” (Room 10:4)
Monet ovat opettaneet että Paavalin sanat lakkauttaisivat Jumalan ns.
kymmen käskyn lain.
(2 Moos 20, 5 Moos 5)
Jos käännämme jaetta Room 10:4 sanajärjestyksessä mahdollisimman tarkasti sanatarkkaan
niin tutkijat ovat päätyneet mm. seuraavaan tulkintaan: ”Päämäärä sillä lain Kristus vanhurskaudeksi jokaiselle uskovalle.” Seuraavaksi kiinnitämme huomion sanaan
”päämäärä” kreikankielen ”telos” merkitykseen: -Monissa kielissä
yksi sana saattaa merkitä hyvin monia erilaisia asioita riippuen siitä
asiayhteydestä missä sana esiintyy. Niinpä kreikan ”telos” sanalla on seuraavia
merkityksiä sen ajan ”alkukielessä:” – ”loppu” ”päätös” ”päämäärä” ”vero” ”tulli”
”Telos” merkitsi alun perin ”käännekohtaa, huippua” sanajuuresta ”tel” –joka
merkitsee ympäri kääntymistä. Sanaa käytetään kreikan kielessä ilmaisemaan että
jokin on kehittynyt täydelliseksi, tai että joku on aikuinen vastakohtana
lapselle tai nuorelle. Sana sai merkitystä myös ”loppu, päätös” silloin kun
puhuttiin kuolemasta. ”Telos” on merkinnyt kreikan kielen filosofiassa ”täydellisyyttä
ja päämäärää.” (Novum3:s:614:Uusi
Testamentti selityksin:Raamatun tietokirja:Vantaa:1892)
Paavali opetti 1 Piet 1:9: ”-Te saavutatte uskon päämäärän (telos)
sielujen pelastuksen.” Tässäkään (telos) ei ole kyse että usko olisi lopetettu.
(telos) Lakejakaan ei ole lopetettu ristillä, mutta uhripalvelusjärjestelmä
kävi turhaksi. Paksu temppelin telttamajan esirippu repesi kahtia sen merkiksi.
Uuden liiton aikakausi oli alkanut. (Matt 27:45-56) Ensimmäinen adventti oli
saavuttanut päämääränsä ja täyttymyksensä. (telos) Pian alkaisi toisen adventin
odottaminen. (Ilm 1:7-8)
Monet ovat halunneet tulkita että Jumalan valtakunnan perustuslaki olisi
lakkautettu ristillä ?!
-Toteutuisiko Jumalan vanhurskauden periaatteet hylkäämällä laki joka
opettaa mikä on syntiä ?
-Olisiko synti kokonaan loppunut ristille ?
> Jeesus oli lain “päämäärä” ja “täyttymys.” (telos)
Jeesus teki lain suureksi. Jeesus noudatti lakia antamalla kristillisen esimerkin kuuliaisuudesta. Lain noudattaminen merkitseekin ”kuuliaisuutta” synnin vihaamista ja synnin karttamista. -Että laki tulisi täydelliseksi Jeesuksessa Kristuksessa synnin vastustuksessakin. Tätä lakia vasten Jumalan Henki puhuttelee ihmisen kun ihminen on kiusattu tai langennut; Hebr 8:10, 10:12-18.
Jeesus teki lain suureksi. Jeesus noudatti lakia antamalla kristillisen esimerkin kuuliaisuudesta. Lain noudattaminen merkitseekin ”kuuliaisuutta” synnin vihaamista ja synnin karttamista. -Että laki tulisi täydelliseksi Jeesuksessa Kristuksessa synnin vastustuksessakin. Tätä lakia vasten Jumalan Henki puhuttelee ihmisen kun ihminen on kiusattu tai langennut; Hebr 8:10, 10:12-18.
Vanhan liiton telttamajan palvelus viittasi- ja oli vertauskuvaa
taivaallisesta palveluksesta, ja Kristuksesta Ylipappina. (Hebr 1-13) Kaikki
telttamajan palvelus oli esikuvaa Kristuksesta joka antaisi täydellisen uhrin. Telttamajan
uhripalvelusjärjestelmän lait olivat samalla Isrealin yhteiskunnallisia lakeja.
Sen ajan itämaan telttamajan kansalaisilla ei ollut kaikilla vielä
täyttä käsitystä Kristuksen vanhurskaudesta.
Vapahtajaan perustuvaa vanhurskautta oli opetettava seurakunnille. Heistä
tuli nyt pelastushistorian käännekohdassa ”uuden liiton kansalaisia.” (Hes
36:24-27, Jer 31:31-33, Hebr 8-10 luvut)
Ø
On tärkeätä ymmärtää että kaikki Paavalin näennäinen lain kieltäminen on
perustunut siihen että Paavali taisteli vanhan liiton tapoja vastaan. Paavali
oli muutosjohtaja joka halusi kiinnittää ihmisten katseen Kristuksen uhriin ja
vanhurskaaseen palveluun. Vain Kristuksen ansioiden tähden ihminen voidaan
lukea ”vanhurskaaksi.” Paavali vastusti lain väärinkäyttöä.
Vanhan liiton uhrimenojen lait
menettivät merkitystään Golgatan ristillä koska kaikki ne lait viittasivat ja
profetoivat Kristukseen. Ristillä oli lakienkin päämäärä ja lopullinen
täyttymys. Vanhurskas palvelu ei voi kuitenkaan toteutua jos synnin
harjoittaminen olisi sallittu poistamalla syntiä opettava laki.
Profetia oli saanut täyttymyksensä
ristillä. Jeesuksesta oli kuitenkin noin 500 profetiaa Vanhan Testamentin
kirjoituksissa. Jokainen profetioista toteutui. Uuden Testamentin profetiat
toteutuvat parhaillaan ja osa ennustuksista odottaa aikaansa.
Kristuksen uhrin oli tarkoitus olla maailman
historian lopun ajan muistuttamassa synnistä. Synnille tietenkin täytyy olla
joku mittapuu millä ihminen voi tietää mikä on syntiä. Jeesuksen maallinen veli
Jaakob sanoi Jumalan 10-käskyn siveys-moraalilaista Jeesuksen kuoleman jälkeen:
Ø
”Se joka muuten kaikessa noudattaa lakia, mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa on syypää kaikilta kohdin.” Jaakobin sanat kuvaavat Jumalan syntiä
opettavan siveyslain jokaisen kymmenen kohdan tärkeyttä synnin opettajana.
Ø
”Eihän yksikään ihminen tule Jumalan
edessä vanhurskaaksi Jumalan käskyjä noudattamalla. Lain tehtävänä on opettaa
tuntemaan mitä synti on.” ”Kumoammeko
siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä
laki sanoo.” (Room 3:20 ja 31, 13:8-14)
Ø
Jeesus sanoi itse laista: ”Älkää luulko
että minä olen tullut lakeja ja profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut
kumoamaan vaan toteuttamaan. Totisesti: Laista ei häviä yksikään kirjain, ei
pieninkään piirto ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on
tapahtunut. Sitä joka jättää pois laista yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein
vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi.
Mutta sitä joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten
valtakunnassa suureksi.” (Matt 5:17-19) (Matt 7:12, 22:40)
Ø
”Lain ja profeettojen aika kesti
Johannekseen asti. Siitä lähtien on julistettu hyvää sanomaa Jumalan
valtakunnasta ja jokaista vaaditaan tulemaan sinne. Mutta laista ei häviä
piirtoakaan, ennemmin katoavat taivas ja maa.” (Luuk 16:16-17)
Ø
”Siitä me tiedämme tuntevamme Hänet,
että pidämme Hänen käskynsä. Joka sanoo tuntevansa Hänet mutta ei pidä Hänen
käskyjään on valehtelija, eikä totuus ole hänessä.
Mutta joka noudattaa Hänen sanaansa, hänessä Jumalan rakkaus on todella
saavuttanut päämääränsä. Tästä me tiedämme olevamme Hänen yhteydessään. Sen
joka sanoo pysyvänsä Hänessä, tulee myös elää samalla tavalla kuin Hän eli.” (1 Joh 2:3-6)
”Jokainen joka tekee syntiä syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee
Jumalan lain rikkomista.” (1 Joh 3:4) ”Jokainen joka uskoo että
Jeesus on Kristus, on syntynyt Jumalasta, ja jokainen joka rakastaa Isää
rakastaa myös Hänen lastaan. Siitä me tiedämme rakastavamme Jumalan lapsia että
rakastamme Jumalaa ja noudatamme Hänen käskyjään. Sitähän Jumalan rakastaminen
on että pidämme Hänen käskynsä eivätkä ne ole raskaita noudattaa.” (1 Joh
5:1-3)
Raamattu sanoo ehdot viimeisien aikojen
pyhille:
”Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan
käskyjä ja uskovat Jeesukseen.” (Ilm 14:12) ”Lohikäärmeen raivo yltyi
ja se lähti sotimaan naisen muita lapsia vastaan, niitä jotka ovat uskollisia
Jumalan käskyille ja Jeesuksen todistukselle.” (Ilm 12:17)
”Tavoitelkaa rauhaa kaikkien kanssa ja pyrkikää pyhitykseen, sillä ilman
sitä ei kukaan ole näkevä Herraa.” (Hebr 12:17)
Vanhan liiton aikana Jumalan armo ja
vanhurskaus ilmoitettiin lain ja profeettojen kautta.
Uuden liiton- Uuden Testamentin aikana
sama ilmoitetaan Jeesuksen Kristuksen kautta. (Room 3 luku)
Jumalan armo perustui aina uskoon.
Syntien anteeksi-antoon kuitenkin liittyy aina ehto Jumalan tahdon
rakastamisesta. Käytännössä pyhitystä uskossa Jeesuksessa Kristuksessa Pyhän
Hengen opetuksessa ja kasvatuksessa, ja tekemällä parannuksen myös tahallisesta
synninteosta. Vanhurskauden periaatteet eivät voi toteutua jos ihminen ei halua
luopua tahallisesta synnin teosta. Jumalan siveys-moraalilaki opettaa siis mikä
on syntiä, mutta lain noudattaminen ei tee ihmistä itsellään vanhurskaaksi.
Jumalan ja lähimmäisten suhteen oikea
palvelus on aina Jumalan ja lähimmäisten rakastamista. Juuri tätä Jumalan laki
opettaa. Lain toinen puoli opettaa miten rakastetaan Jumalaa ja lain toinen
puoli opettaa miten rakastetaan lähimmäisiä.
”Suuri käsky” ”kuningaskäsky” Matt 22:36-40 on yhteenveto ja tiivistelmä
Jumalan 10-käskyn laista. Samaa tiivistystä esiintyy jo 5 Moos 6:1-9 heti
käskyjen antamisen yhteydessä. Jumala antoi lakinsa kahteen kertaan kivitauluihin
muistiin. Lain tauluja säilytettiin liiton arkissa. Moraalisiveyslain antaminen
uudessa liitossa huipentuu kun Jumala on kirjoittanut lakinsa omalla sormellaan
ihmisen sydämeen eli tietoisuuteen. (Hebr 10:12-18) Jumalan armosta ja
rakkaudesta on aina ollut kyse ihmisen uskoon tulossa ja toivossa sekä
pelastusvarmuudessa. Rakkaus ei olisi rakkautta ellei rakkaus olisi
vapaaehtoista. ”Koska Aabraham oli minun
äänelleni kuuliainen ja noudatti sitä, mihin minä hänet velvoitin. Hän piti
minun käskyni, määrykseni ja lakini.” (1 Moos 26:5)
”Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei
ole lähtöisin teistä vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin
jottei kukaan voisi ylpeillä.” (Ef 2:8-9)
”Tämä on minun vereni,
liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksi antamiseksi.” (Matt 26:28)
Armo ja laki eivät ole ristiriidassa keskenään. Martti Lutherkin opetti
että evankeliumia ja lakia saarnataan yhdessä. Syy seuraussuhde on että ilman
uskoa ja armoa ei ole tekojakaan ja usko ilman tekoja on kuollut. Jumala
kuitenkin lähestyy ihmistä ensin itse ja puhuttelee jokaisen itse Pyhällä
Hengellä ihmisen omaatuntoa vasten. Ihminen vastaa aina jotakin Jumalalle ja
tekee siten itse kaikki päätökset ja ratkaisut uskon suhteen.
Ihmisen omat synnilliset halut ovat tahtoneet kumota lakia jo koko ihmiskunnan ajan ja tuo taistelu lain olemassa olosta ei koskaan tässä ajassa lopu. Apostoli Jaakob opettaa synnin ja uskon suhteesta tekoihin. Jaakob opettaa että teot ovat uskon hedelmiä. (Jaak 2 luku)
Ihmisen omat synnilliset halut ovat tahtoneet kumota lakia jo koko ihmiskunnan ajan ja tuo taistelu lain olemassa olosta ei koskaan tässä ajassa lopu. Apostoli Jaakob opettaa synnin ja uskon suhteesta tekoihin. Jaakob opettaa että teot ovat uskon hedelmiä. (Jaak 2 luku)
(Matt 5:13-16, 7 luku, Gal 2:20-21, 3:11,
Gal 3 ja 5 luvut)
Jumalan rakkaus voittaa maailman synnin
ja paholaisen näennäisen ylivallan. (Ilm 20)
Armo on ollut totta ilman tekoja
Kristuksen tähden jo vanhankin liiton aikana (2 Moos 19:4, 20:1-3) Armo ja
Jumalan ja ihmisen liitot kuuluvat aina yhteen. (2 Moos 34:6-7, Jer 3:12, 1
Moos 3:15, Ps 103:13, Jes 49:13-15, 5 Moos 7:12-26)
Suurena sovituspäivänä kansan synnit
poistettiin. (3 Moos 16:21-22, Hebr 9:1-10) Kansa oli uhrannut uhrejaan pitkin
vuotta. Uhripalvelusjärjestelmä vertauskuvasi tulevaa Karitsaa joka kuoli
ristillä syntiemme sovitukseksi. (Joh 3:16, Hebr 9:12-15, 24-28)
Paavali puhui laista tarkoittaen useita eri asioita. Tutkimalla
raamatunjakeita asiayhteyden ympäriltä asiayhteys selviää mistä ”laissa” on
kulloinkin kyse. Paavali puhui
“Mooseksen laista” (1 Kor 9:9) ja Jumalan siveyslaista samalla sanalla.
Toisinaan Paavali puhui Mooseksen kirjoista tai koko vanhasta testamentista
sanalla: “laki” (1 Kor 14:21) -Pakanoiden tajua oikeasta ja väärästä sanalla
“laki” (Room 2:14-18) -Tekojen laista, ja uskon laista; (3:26-31)
“Välikaikaisesta laista” eli seremonia- eli uhripalvelusmenojen laeista; (Gal
3:19-29, Kol 2:14)
Jeesus Kristus on ainoa pelastuksen lähde. Muuta keinoa kuin Jeesus Kristus
ei ole olemassa.
Pelastus on lähtöisin Jumalasta. Pelastus synnistä Jeesuksessa Kristuksessa
on Jumalan lahja ja uuden maan ja uusien taivaitten elämän ehto. Pelastusta
tarjotaan jokaiselle ihmiselle ja pelastus koituu niiden hyväksi jotka uskovat
Jeesukseen Kristukseen ja tahtovat elää vanhurskaiden toimintamallien mukaan.
Jumala on rakkauden lähde ja rakkauden ylläpitäjä. ”Joka ei rakasta ei ole oppinut
tuntemaan Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.” (1 Joh 4:8) Jumalan rakkaus
koituu ihmisen hyväksi jo tässä ajassa vaikka evankeliumi aiheuttaisi taisteluakin
hyvän puolesta. (Matt 5:1-12, 2 Tim 3 luku)
Uskonnollisessa opetuksessa on erilaisia tapoja ollut lain mitätöimiseen.
Joitakin sanoja on jumaluusopin diskursseissa vakiintunut esimerkiksi ”lakihenkisyys”
”legalisti” taikka ”lain alla” joilla on haluttu polkea Jumalan lain
merkitystä. On oikein tunnustaa uskoa, armoa ja Kristusta, silloin kun parannusta tehdään, mutta ei sen
varjolla kieltää Jumalan syntiä opettavan lain olemassa oloa synnin opettajana.
(Matt 7:20-23)
Käskyjen noudattaminen on Jumalan- ja lähimmäisten rakastamista. Näitä
kahta asiaa laki opettaa ja näiden käskyjen rikkominen on syntiä.
Tämän taustalla on ajatus lain syvimmästä olemuksesta. Kun Jeesukselta kysyttiin, mikä on lain tärkein käsky, hänen vastauksensa tuli suoraan Vanhan testamentin opetuksesta; Matt 22:36-40. -Kaikki Vanhan Testamentin profeetat ja kaikki laki riippuivat 10- käskyn lain arvoissa kiinni. -Tärkein käsky oli rakastaa Jumalaa yli kaiken, ja toinen tämän veroinen käsky oli rakastaa lähimmäistä kuin itseään (3. Moos. 19:18; 5. Moos. 6:5; Matt. 22:37-40). Paavalin mukaan tämä käsky rakastaa lähimmäistä on kymmenen käskyn sisältö; Room. 13:9-10.
Laki ilmentää Jumalan olemusta; | |
Jumala on Henki; Joh 4:24; Laki on hengellinen; Room. 7:14. Jumala on rakkaus; 1 Joh 4:8; Laki on rakkaus; Matt. 22:37-40. Jumala on totuus; Joh 14:6; Laki on totuus; Ps. 119:142. Jumala on vanhurskas; 5 Moos 32:4; Laki on vanhurskas; Ps. 119:172. Jumala on pyhä; Jes 6:3; Laki on pyhä; Room. 7:12. Jumala on täydellinen; Matt 5:48; Laki on täydellinen; Ps. 19:8. Jumala on hyvä; Luuk 18:19; Laki on hyvä; Room. 7:12. Jumala on muuttumaton; Jaak 1:17; Laki on muuttumaton; Matt. 5:18. |
Kaiken edellä mainitun
lisäksi Jumalan moraalilain voimassa oloa kaikkina aikoina vahvistavat;
- “Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä jotka vain kuulevat lain sanoja,
vaan vanhurskaiksi julistetaan ne,
jotka myös noudattavat lakia.” (Room 2:13)
- “Laki on silti pyhä, ja käsky on pyhä, oikea ja hyvä.” - "Laki on hengellinen” (Room 7:12,14)
- “Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn Jumalan lain.” (Room 7:22)
- “Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin, eivätkä voikaan alistua.” (Room 8:7)
- “Laki on silti pyhä, ja käsky on pyhä, oikea ja hyvä.” - "Laki on hengellinen” (Room 7:12,14)
- “Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn Jumalan lain.” (Room 7:22)
- “Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin, eivätkä voikaan alistua.” (Room 8:7)
-
“Laki tuo mukanaan Jumalan vihan. Ellei ole lakia, ei ole rikkomustakaan.”
(Room 4:15)
- Olihan synti maailmassa ennen lain
antamistakin, mutta missä lakia ei, siellä ei synneistä pidetä kirjaa.” (Room 5:13)
- “Lain vaikutuksesta tulin tuntemaan
synnin. Himo olisi ollut minulle tuntematon asia ellei laki olisi sanonut: ”Älä
himoitse” Saatuaan lain käskystä aiheen synti herätti minussa kaikenlaisia
himoja. Ilman lakia synti on kuollut. (Room 7:7-8)
- “Lempeys ja itsehillintä, näitä vastaan ei ole
laki.” (Gal 5:23)
- “Me tiedämme että laki on hyvä jos sitä
käytetään lain tarkoituksen mukaisesti. Eihän lakia ole säädetty kunnon ihmisten
takia, vaan lain ja järjestyksen rikkojien, jumalattomien ja syntisten,
rienaajien ja pyhän isän- ja äidin murhaajien, tappajien, siveettömien, miesten
kanssa makaavien miesten- ihmisten sieppaajien, valehtelijoiden, valapattojen
ja ylipäänsä kaikkien sellaista takia jotka toimivat vastoin tervettä oppia.” (1 Tim1:8-10)
- “ On yhdentekevää onko ihminen ympärileikattu vai ei, tärkeätä on Jumalan käskyjen noudattaminen.” (1 Kor 7:19)
- “Jotta meissä jotka elämme Hengen emmekä lihamme mukaista elämää, toteutuisi lain vaatima vanhurskaus.” (Room 8:4)
Lihallinen ihminen voi noudattaa lakia Jumalan Hengen huolenpidossa. -Ei omassa voimassaan.
- “ On yhdentekevää onko ihminen ympärileikattu vai ei, tärkeätä on Jumalan käskyjen noudattaminen.” (1 Kor 7:19)
- “Jotta meissä jotka elämme Hengen emmekä lihamme mukaista elämää, toteutuisi lain vaatima vanhurskaus.” (Room 8:4)
Lihallinen ihminen voi noudattaa lakia Jumalan Hengen huolenpidossa. -Ei omassa voimassaan.
Uuden liiton uskovan etuoikeus on Jumalan oma läsnäolo ihmisen elämässä.
Ylipappi enkeleineen toimii ihmisen uskoon tulon- uskon ylläpitämisen ja
pelastuksen eteen. Juuri tästä koko vanhan liiton uhripalvelus antoi esikuvan
telttamajassa. (Hebr 1:14, 2:17-18) (Room 7:15-25, Gal 2:20)
>>> Room 3:20,31.
>>> Mal 3:20-24.
>>> Room 3:20,31.
>>> Mal 3:20-24.
Jumalassa- Jeesuksessa Kristuksessa pelastus ja armo, vanhurskaus ja turva.
Aamen.
Jari Laurila
19.10.2013
http://jarinhotelli.blogspot.com
Jumalan laki aihekokonaisuus täällä: > http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/4
Jumalan laki aihekokonaisuus täällä: > http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/4