Evankeliumi ja laki. Syntien anteeksi saaminen. Evankeliumin ja lain suhde?
Vanhan liiton aikana toistui kuuliaisuuden vaatimus; ”Ole kuuliainen niin saat elää.”
Hes 20:10-11, 3 Moos 18:5; ”Pitäkää minun lakini ja käskyni. Jokaiselle joka niitä noudattaa, ne antavat elämän, Minä olen Herra.”
Hes 20:10-11, 3 Moos 18:5; ”Pitäkää minun lakini ja käskyni. Jokaiselle joka niitä noudattaa, ne antavat elämän, Minä olen Herra.”
”Jumalan kuvien” (1 Moos 1:27) oli tarkoitus noudattaa Jumalan tahtoa kaikessa; 1 Moos 35:2-4, 2 Moos 16:4, 27-30, Room 5:13)
Laki on kirjattu 2 Moos 20, ja 5 Moos 5 lukuihin.
Laki on kirjattu 2 Moos 20, ja 5 Moos 5 lukuihin.
”Hän synnyttää pojan, ja Sinun tulee antaa pojalle nimeksi Jeesus, sillä hän pelastaa kansansa sen synneistä;” Matt 1:21, (Apt 13:38-39)
Kymmenen käskyn laki toimii ajan loppuun saakka (Luuk 16:16-17) Jumalan arvojen ja Jumalan tahdon edustajana synnin opetuksessa uudenkin liiton aikana.
(Room 3:20,31, Ilm 12:17, 14:12, Jaak 2:10, 1 Joh 2:1-6) Laki muistuttaa itsestään ihmisen tietoisuudessa ”sydämessä” silloin kun ihminen on kiusattu tai langennut syntiin. Jumala itse puhuttelee Pyhän Hengen ominaisuudessa ihmisen; Hebr 8:10, 10:12-18. Jumalan armo uudistaa ”sydämen.” Ihmisen tietoisuuden arvot yhtyvät Jumalan tahtoon rakkaudessa. (1 Joh 5:3) Kun Jumalan tahdon huomiominen on ihmisen elämän arvojen kaikkein tärkein asia, silloin ihminen on ”pyhittynyt;”
”Tavoitelkaa rauhaa kaikkien kanssa ja pyrkikää pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;” Hebr 12:14. (Hes 36:25-27, Jer 31:31-34-40; Ilm 21)
Jumalan Henki- Jumala itse kasvattaa Pyhällä Hengellä. (Ilm 3:18-20) Kivitauluihin kirjoitettu moraaliarvojen laki on ihmisen ”sydämeen kirjoitettu.” Kristuksen vanhurskaudessa ihmisen ei tarvitse omassa voimassaan olla Jumalan lain vaatimuksien mukainen. Jumalan Henki luo uuden elämän uudessa persoonassa; Room 8:1-4, 1 Joh 3:1-3, Joh 14:1-14) ”Hän on meidän syntiemme sovittaja, ei vaan meidän vaan koko maailman;” 1 Joh 2:2.
Laki toimii valvojana, ja laki johtaa ihmistä Kristuksen luo; Gal 3:24-25, (Room 10:2-4, Gal 3:21) Synnin opettavaa lakia ei voitu poistaa, eikä voida koskaan poistaa; Luuk 16:17, mutta Herran Henki tekee mahdolliseksi lain noudattamisen, ja sovun lain kanssa; Ilm 14:12, 12:17.
”Hän on jo yhdellä ainoalla uhrilla tehnyt pysyvästi täydelliseksi ne jotka pyhitetään;” Hebr 10:14.
Jeesus Kristus oli ihmiskunnan esimerkkinä kuuliaisuudessa Jumalan lain noudattamisessa, kun Jeesus Kristus ”täytti lain” noudattamalla lakia itse; Matt 5:17-20, 1 Joh 5:1-5, Kaikki vanhan liiton telttapyhäkön seremonialait viittasivat Jeesukseen Kristukseen esikuvana ”pienoismallina maan päällä” ja päättyivät ristille. Temppelin kahden huoneen välinen paksu verho repesi kahtia telttapyhäkön palvelun päättymisen merkiksi; Matt 27:40,50-51. Jeesus Kristus siirtyi ”Jumalan oikealle puolelle” ja on Ylipappi uuden liitona ajan enkeleiden Ylipäällikkö. Taivaallinen pyhäkköpalvelus palvelee ihmisen tarpeita ihmisen uskoon tulon, uskon ylläpitämisen ja pelastuksen hyväksi; Hebr 1:14, 2:17-18, 3:7-8, 4:14-16, 5-10 luvut.
”Joka on ottanut vastaan minun käskyni ja noudattaa niitä, se rakastaa minua. Ja minun isäni rakastaa sitä joka rakastaa minua, ja häntä minäkin rakastan ja ilmaisen hänelle itseni;” Joh 14:21, Joh 15:7-10. (Jes 42:21, Ps 40:9)
Kaikki ne jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen tunnustuksessaan, ja myös kaikessa elämän arvossaan pelastuvat maailmasta ikuiseen elämään. Jeesuksen Kristuksen syntiuhri on sovittanut synnin uskossa. Jeesuksen Kristuksen vanhurskaus ja kuuliaisuus liitetään ihmisen hyväksi Herrassa Jeesuksessa uskossa. Jumalan Pyhän Hengen osallisuus on uskovan kanssa. (Joh 14:15-31)
Pyhän Hengen hedelminä ihminen on kuuliainen Jumalan laille; Gal 5:22-26; ”Hengen hedelmää ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki. Ne jotka ovat Jeesuksen Kristuksen omia, ovat ristiin naulinneet vanhan luontonsa himoineen ja haluineen. Jos me elämme Hengen varassa, meidän on myös seurattava Hengen johdatusta. Emme saa tavoitella turhaa kunniaa emmekä ärsyttää ja kadehtia toisiamme.” (Matt 22:37-40)
Lihallinen ihminen ja hengellisyys; Vapaus laista ja Hengen luoma uusi elämä; Room 7-8 luvut, Gal 5:13-26.
Lihallinen ihminen ja hengellisyys; Vapaus laista ja Hengen luoma uusi elämä; Room 7-8 luvut, Gal 5:13-26.
Jumalan Henki tekee eläväksi. Jumalan Henki tekee myös kuulisuuden lain noudattamiseen mahdolliseksi; Room 6:10-15, 1 Tim 1:8-11.
”Kun Kristus kuoli hän kuoli kertakaikkisesti eroon synnistä. Kun Hän nyt elää, Hän elää Jumalalle. Ajatelkaa tekin samoin itsestänne: te olette kuolleet pois synnistä ja elätte Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa. Synti ei siis saa hallita teidän kuolevaista ruumistanne, niin että noudattaisitte sen himoja. Älkää antako ruumiinne jäseniä synnin käyttöön vääryyden aseiksi! Kun nyt kerran olette siirtyneet kuolemasta elämään, antakaa itsenne Jumalalle ja ruumiinne jäsenet Hänelle vanurskauden aseiksi. Synti ei enää ole teidän herranne, sillä te että ole lain vaan armon alaisia.”
Laki syyttää ihmistä hengessä tietoisesta ja tahallisesta synnin harjoittamisesta, niin sanotaan että ihminen on ”lain alla.” Vastaavasti kun laki ei syytä ihminen on ”armon alla.” Ihminen pelastuu ikuiseen elämään tahallisesta synninteosta luopuneena; Ilm 20:11-15, Room 6:22-23.
”Jokainen joka tekee syntiä syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista. Mutta te tiedätte että Kristus joka oli synnitön tuli ottamaan pois synnit.” Syntiä ei tee kukaan joka hänessä pysyy. Ei kukaan joka tekee syntiä ole häntä nähnyt eikä tunne häntä. Lapseni, älkää antako kenenkään johtaa itseänne harhaan. Joka tekee Jumalan tahdon on vanhurskas, niin kuin Kristus on vanhurskas. Joka tekee syntiä on paholaisesta, sillä paholainen on tehnyt syntiä alusta asti. Juuri sitä varten Jumalan Poika tuli maailmaan, että hän tekisi tyhjäksi paholaisen teot. Yksikään Jumalasta syntynyt ei tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä. Hän ei voi tehdä syntiä koska on syntynyt Jumalasta;” 1 Joh 3:4-9.
(Joh 1:29, 1 Piet 2:4, Hebr 9:27-28)
Jumala haluaa kuulla ihmisen omilta huulilta rukouksessa synnin tunnustuksen, joka tapahtuu vilpittömässä synnin surussa ja katumuksessa Jumalan edessä. Tämä johtaa synnin hylkäämiseen ja anteeksiantoon heti kun synnistä tehdään näin parannus. Apt 2:38, 3:19,26, Luuk 15:7,10)
”Jos me vaellamme valossa, niin kuin Hän itse on valossa meillä on yhteys toisiimme ja Jeesuksen, Hänen Poikansa veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. Jos väitämme että emme ole syntisiä petämme itseämme eikä totuus ole meissä. Jos me tunnustamme syntimme, niin kuin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa kaikesta vääryydestä;” 1 Joh 1:7-9.
”Jos me vaellamme valossa, niin kuin Hän itse on valossa meillä on yhteys toisiimme ja Jeesuksen, Hänen Poikansa veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. Jos väitämme että emme ole syntisiä petämme itseämme eikä totuus ole meissä. Jos me tunnustamme syntimme, niin kuin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa kaikesta vääryydestä;” 1 Joh 1:7-9.
Synneistä armahtaminen liittyy aina Jeesukseen Kristukseen. (2 Kor 5:19-21, Luuk 24:47) Vain Jeesuksen veri puhdistaa synneistä; Matt 26:28, Ef 1:3-14.
Jumala on Jeesuksessa osoittanut suuren rakkautensa, että Hän kuoli puolestamme ristillä; Room 5:1-11, Jes 53:5, 1 Joh 4:10; vain Jeesuksen veri puhdistaa sovintosyntiuhrina synneistä; Matt 26:28, Hebr 9:11-28, 10 luku. Jeesus on omalla verellään ostanut koko Jumalan seurakunnan- koko Jumalan kansan; Apt 20:28, 1 Joh 2:12. Hebr 9:14; ”Kuinka paljon paremmin puhdistaakaan Kristuksen veri! Ikuisen henkensä voimalla Hän on antanut itsensä virheettömänä uhrina Jumalalle, ja hänen verensä puhdistaa meidän omantuntomme kuoleman teoista, niin että voimme palvella elävää Jumalaa.”
Ihmisen synnit voivat olla raskaita taakkoja, mutta kun ihminen saa synnit anteeksi, kasvattaa se rakkautta Jumalaa kohtaan. Anteeksi saaneen mielenlaatu muuttuu armahtavaksi. (Jes 1:18) Syntiensä seurauksia on kuitenkin toisinaan mahdotonta muuttaa, mutta minkä Jumala on anteeksi antanut sitä ei ihminen voi kieltää. Jumalan armo ei ole niin halpa asia, että ihminen voisi pitää toisen ihmisen synnit taivaan kirjoissa. Erehdyksetkin ihmistä kasvattavat; Jaak 3:2, San 24:16, Dan 12:10, Hebr 12:5-7; ”Jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa, hän lyö jokaista jonka pojakseen ottaa.” 1 Kor 11:32, Luuk 7:41-43.
Vain Jeesuksella Ylipappina on valta antaa syntejä anteeksi. Ylipappi on välittäjä ihmisen ja Isän Jumalan välillä. (kts.hebrealaiskirjeen kaikki luvut) Evankeliumin palvelijat ja seurakunta voivat vahvistaa sellaisia asioita mistä on yhdessä subjektin kanssa sovittu vahvistettavaksi; Matt 18:18, 16:19; Ilman ihmisen oma tahto on aina ratkaisevaa henkilökohtaisissa asioissa; Luuk 24:47, Joh 20:23. Ihmisistä ei voi väkisin käännyttää omantunnon asioissa. Joka evankeliumin torjuu päättäväisesti on ilmoittanut oman tahtonsa toistaiseksi. 1 Piet 1:8-12, 2:9, Room 13:8-10.
”Jumala on tehnyt meidät jotka uskomme vanhurskaiksi, meillä on Herramme Jeesuksen Kristuksen ansiosta rauha Jumalan kanssa; ” Room 5:1.
”Usko vahvistaa Jumalan syntiä opettavan lain;”“Kun nyt Jumala on tehnyt meidät jotka uskomme vanhurskaiksi, meillä on Herramme Jeesuksen Kristuksen ansiosta rauha Jumalan kanssa. Kumoammeko siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me siis vahvistamme sen mitä laki sanoo. Syntien sovittamiseksi Hän lähetti tänne oman Poikansa jotta meissä, jotta meissä jotka elämme Hengen emmekä lihan mukaista elämää, toteutuisi lain vaatima vanhurskaus; Room 3:20,31, Ps 130:4,
Ilm 1:5; (6-8) ”Jeesukselta Kristukselta, luotettavalta todistajalta, joka on esikoisena noussut kuolleista ja on maailman kuninkaiden hallitsija! Hänelle joka rakastaa meitä ja on verellään vapauttanut meidät synneistämme.”
"Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Pelastus ei perustu ihmisen tekoihin, ettei kukaan voisi ylpeillä;"
Ef 2:8-9.
Jari Laurila
5.1.2016
Lisää aiheen läheltä;
"Pelastus, taivas ja uusi maa;"
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3
"Pelastus, taivas ja uusi maa;"
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3
"Jumalan laki;"
"Kuolema ja tuomio;"
Kirjoittajan sukujen tavallinen kotikirkko historiassa.
(Kuva:Jari Laurila:2015)