Profeetallinen aikalaskenta "vuosi ja päivä" periaatteella



Raamatussa profetioita ei ole ilmoitettu niin että ennustuksia voitaisiin laskea ajassa vuosissa tai päivissä. Yksi poikkeus on kuitenkin olemassa.

Baptistisaarnaaja William Miller (1782-1849) tutki Danielin ja Ilmestyskirjan vertauskuvallisia kirjoituksia. Miller oivalsi että yksi vertauskuvallinen profetiallinen "päivä" tarkoittaa vuoden pituista aikaa.


Raamatussa on profetia jonka pituus on 2300 vuotta. “Kaksituhatta kolmesataa iltaa ja aamua” on laskettavissa vuosissa tarkasti. Tässä pitkässä ennustuksessa on 2300 vuoden aikana tapahtunut välitäyttymyksiä, “välipäätepisteitä” joita voidaan historiassa määrittää ja todistaa tarkasti. Profetia päättyy 2300 vuoden päässä profetian lähtökohdasta ja tuo aikaan jolloin "viimeiset ajat" alkoivat.


“Sitten minä kuulin pyhien enkelien puhuvan, ja yksi heistä kysyi toiselta; “-Kuinka kauan meidän pitää katsella tätä?” Päivittäinen uhri on poissa, jumalattomuus levittää tuhoa, ja pyhäkkö ja palvelus on tallattu maahan.
Toinen vastasi: “Niin kauan että kaksituhatta kolmesataa iltaa ja aamua on kulunut, sitten nousee pyhäkkö taas kunniaan;” Dan 8:13-14.

Profetiassa 2300 iltaa ja aamua Daniel suri temppeliä ja temppelin maahan tallattua palvelusta. Daniel kysyi enkeliltä milloin temppeli nousee taas kunniaan? Daniel ei ymmärtänyt enkelin vastausta, ja enkeli sanoikin että profetia selviää vasta lopun aikana; “-Näky illoista ja aamuista jonka sait on tosi. Mutta pidä salassa se näky, sillä se koskee tulevia päiviä;” Dan 8:26. “Mutta sinä Daniel pidä nämä asiat salassa ja sulje tämä kirja sinetillä lopun aikaan saakka. Monet harhailevat mutta tieto lisääntyy;” Dan 12:4.
Enkeli kertoi Danielille että ennustus vie lopun aikaan; Dan 8:17,19,26.


Laskelman lähtökohta on kuningas Artakseksen sanat kun hän antaa käskyn Jerusalemin jälleenrakentamisesta; “-Sinun tulee tietää ja ymmärtää; Siitä ajasta jolloin sana lähti liikkeelle Jerusalemin entiselleen palauttamista ja rakentamista koskevan sanan lausumisesta on voidellun hallitsijan tuloon seitsemän vuosiviikkoa. Ja kuusikymmentä kaksi vuosiviikkoa rakennetaan kaupunkia ennalleen, toreineen ja vallihautoineen. Mutta vaikeat ajat tulevat. Ja kuudennenkymmenen kahden vuosiviikon kuluttua raivataan voideltu tieltä, eikä kansalla ole enää toista--;”
Dan 9:25-26.


Ensin piti saada selville kuka antoi käskyn Jerusalemin jälleen rakentamiseksi? Jerussalemin jälleenrakennuskäskyn antamisen hetkestä alkavat laskelmat 2300 vuodeksi eteenpäin lopun aikaan saakka. Laskelma 2300 vuotta tuo vuoteen 1844.
Käskyn Jerusalemin jälleenrakentamiseksi antoi Persian suurkuningas Artahsastan (Artaksekses) vuonna 457 ekr.


Vapahtaja tulisi 7 vuosiviikkoa + 62 vuosiviikkoa Jerusalemia koskevien sanojen lausumisen jälkeen. Yksi vuosiviikko on 7 vuotta. Messiaan tulon ajankohdaksi tulee Jeesuksen kastehetki 27 jkr.
(Matt 3:13-14)


Jos käyttäisimme kirjaimellisia päiviä laskelmissa menisi profetialta pohja kokonaan.
Päivät on luettava vuosiksi. “Profeetallinen päivä” onkin siis kirjaimellinen vuosi käytännössä.


Päivä = vuosi periaate- eli yksi profeetallinen päivä tarkoittaa yhtä vuotta Raamatussa; 4 Moos 14:34, Hes 4:6.


Samoin voidaan laskea vuosissa keskiajan tapahtumiin.
“Pimeä keskiaika” alkoi v.538 jkr. Keskiaika päättyi paavin vangitsemiseen Ranskan vallankumouksessa 1798. Keskijan pituus oli 1260 vuotta. (2 Tess 2:3-4, Matt 24:15-20)


>>> Raamatulliset perustelut 2 300 vuoden aikajakson laskutavalle, että “päivä” olisi kirjaimellinen vuosi on tässä;


> Ilm 11:2 = 42 kuukautta= 1260 päivää


> Ilm 11:3 = 1260 päivää


> Ilm 12:14: = "vuosi, kaksi vuotta, ja puoli vuotta" = 1260 päivää


> Dan 7:25 = "aika, kaksi aikaa ja puoli aikaa" =1260 päivää
(“Aika = 1 vuosi)



Viisaat voivat käyttää ymmärrystään tässä, kehottaa profeetta Daniel 12:10.

Raamatun profetiat ovat johtolankoja jotka vievät todellisiin asioihin.

Jumalallisen ennnustuksen avulla Jumalan kansaa johdetaan taivaan kotiin.
Aamen.