Kirkkojen
ja seurakuntien opilliset käsitykset poikkeavat kuitenkin
toisistaan?
Maailmassa
on paljon hengellisiä yhteisöjä, kirkkoja ja seurakuntia.
Kristillinen
pelastusoppi perustuu kokonaan Raamattuun.
Raamatun
keskushenkilö on Jeesus Kristus. Synnin opettaja on Jumalan 10-
käskyn laki; Room 3:20, Luuk 16:17, Jaak 2:8-13, sekä Pyhä Henki; Hebr 8:10, 10:16.
Osa
alkuseurakunnasta luopui pois alkuperäisestä totuudesta. (1 Tim
3:15) Luopumus tapahtui tekemällä sovitteluja ja kompromisseja
maallisen vallan kanssa. Paavali varoitti;
2 Tess 2:3-12, Apt
20:28-30, (Snl 16:25)
“Pimeä
hengellinen keskiaika” -Raamatun ilmoitus pimeän hengellisen
keskiajan aikajaksosta vuosina 538-1798 on 1260 vuotta oli
ihmiskunnan historian varmasti surullisin aika. (Matt 24:15, 21-22,
9-12, Ilm 11:2-3, 12:14, Dan 7:25)
Keskiajan
jälkeistä aikaa seurasi uskonpuhdistuksen aika. (Ilm 14:6-8)
Protestanttiset hengelliset liikkeet syntyivät. Kirjapainotaito toi
Raamatut kansoille.
Ihminen haluaa olla viisas. Usein Luojaansakin viisaampi.
Ihminen haluaa olla viisas. Usein Luojaansakin viisaampi.
Uskonnon
opetukseen sisältyy toisinaan kokonaan ihmisen oman mielen tekemää
oppia. Apostoli Paavali varoitti “maailman alkeisvoimista” joka
oli ihmisviisautta- hypoteeseja maailman synnystä ja aikansa
filosofiaa. (Kol 2:8-9,20, Gal 4:3,9.
Akatemia
oli olemassa 400 ekr. Platon oli filosofikoulun rehtori 387 ekr.
Oppi-isä
oli Sokrates maailman ensimmäinen “filosofiksi” nimitetty.
Oppilaita Sokrateella oli Platonin lisäksi oli Aristotele.
Ihmisen
oma “maailman viisaus” on halunnut aina ottaa paikkaansa Raamatun
totuudelta. Jeesuksen Kristuksen ja Jumalan lain arvovaltaa ihminen
on halunnut aina romuttaa mielensä mukaiseksi.
Luottamus
Jumalaan ja Raamattuun halutaan mielikuvissa maailmassa mieltää
heikkoudeksi ja henkisesti vajavaiseksi asiaksi.
Raamatun
pelastusoppi on ihmiskunnan suurinta utilitarismia kuitenkin. Mikään
oppi ei lupaa niin suuria asioita -eettisesti korkeaa moraalia ja
onnellisuutta kuin elämä Jeesuksessa Kristuksessa tässä ajassa ja
uudesti luodussa maassa.
Jumalan
kymmenen käskyn laki opettaa miten rakastetaan Jumalaa ja miten
rakastetaan lähimmäisiä.
“Joka
ei rakasta, ei ole oppinut tuntemaan Jumalaa, sillä Jumala on
rakkaus.”
(1
Joh 4:8)
Alkuseurakunta
loppui 100-300 luvulla Rooman vainoihin. (Matt 24:15-22, Dan 7:25)
Keskiajalla oli pieniä vainottuja toisin ajattelevien ryhmiä kun
keskiajan kirkko opetti uskontoa väkisin. (2 Tess 2:2-4)
Valdolaisliike 1176 lähtien on esimerkki pienen ryhmän
kokoontumisesta vuoren luolien piilossa keskiajan uskon vainojen
johdosta. Uusi ja Vanha Testamentti oli säkkipuvussa 1260 vuoden
ajan. (Ilm 11:3)
Yhdistynyt
maallinen ja kirkollinen valta halusi määrätä ihmisen omantunnon
kysymyksistä miten oli pakko uskoa. Inkvisitiolaitos oli käytössä
toisin ajattelijoille. (Joh 13:34-35, Matt 7:16-2)
Keskiajalla
oppi ihmisen ikuisesta piinasta helvetin tulessa halki loputtomien
ikisuuksien vahvistui. Uskonnollinen eksytys on vahvaa ajan
lopullakin kun Jumalan lakia ja Jeesuksen Kristuksen arvovaltaa
halutaan korvata. (Ilm 12:17)
Pyhyyden
vaatimuksena ja mittapuuna voidaan pitää Raamatun esittämää
vaatimusta: “Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä. Niiltä
jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen” (Ilm
14:12) Pyhitys tarkoittaa että ihminen kaikissa toimissaan haluaa
olla Jumalan tahdon kanssa sovussa Jumalan tahto etusujalla.
“Tavoitelkaa rauhaa kaikkien kanssa ja pyrkikää pyhitykseen,
sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa.” (Hebr 12:14)
“Älkää
rakastako maailmaa, älkää sitä mitä maailmassa on. Jos joku
rakastaa maailmaa, Isän rakkaudella ei ole hänessä sijaa. Sitä
mitä kaikkea maailmassa onkin, ruumiin halut, silmien pyyteet ja
mahtaileva elämä, se kaikki on maailmasta, ei Isästä. Ja maailma
himoineen katoaa, mutta se joka tekee Jumalan tahdon pysyy iäti.”
(1 Joh 2:15-17)
Pimeän hengellisen keskiajan jälkeinen uskonpuhdistus mahdollisti Raamatun käännökset latinasta eri kielille. (Matt 28:18-20) Kun joku vilpitön totuuden tutkija löysi Raamatusta uutta valoa syntyi hänen ympärilleen kuulijakunta. Pienistä uskonpuhdistajien synnyttämistä ryhmistä on kasvanut maailmanlajuisisia hengellisiä liikkeitä ja kirkkoja. Joitakin uskonpuhdistajia ovat Pierre Valdes, Hieronymus, John Wycliff, Jan Hus, Martin Luther, Calvin Jean, Knox, Latimer, Melancthon, Zwingli, Ellen G. White. “Uutta tietoa” löytyi Raamatusta ja tietoa ryhmien välillä rakentui päällekkäin.
Pimeän hengellisen keskiajan jälkeinen uskonpuhdistus mahdollisti Raamatun käännökset latinasta eri kielille. (Matt 28:18-20) Kun joku vilpitön totuuden tutkija löysi Raamatusta uutta valoa syntyi hänen ympärilleen kuulijakunta. Pienistä uskonpuhdistajien synnyttämistä ryhmistä on kasvanut maailmanlajuisisia hengellisiä liikkeitä ja kirkkoja. Joitakin uskonpuhdistajia ovat Pierre Valdes, Hieronymus, John Wycliff, Jan Hus, Martin Luther, Calvin Jean, Knox, Latimer, Melancthon, Zwingli, Ellen G. White. “Uutta tietoa” löytyi Raamatusta ja tietoa ryhmien välillä rakentui päällekkäin.
Esimerkiksi
Seitsemännen päivän Adventtikirkko oli uskonpuhdistusliikkeistä
viimeisimpiä. Adventtikirkko on rekisteröty 1863. Luther vaikutti
1400-1500 luvun vaihteessa. Adventtikirkolla olikin heti
käytettävissään kaikki uskonpuhdistajien aikaisemmin löytämä
totuuden valo. Aikansa liikkeitä olivat myös Metodistit ja
Babtistit.
Amerikassa
oli maan perustuslain mukaan uskonnon vapaus. Amerikka oli otollinen
hengelliselle herätykselle ja uskollisten syiden pakolaisien
vastaanottaja. Profetian Hengen valo toi lisää tietoa Raamatusta.
(2 Piet 1:19-21, 1 Kor 14:1,3-5) Jumala on siunannut kaikkia
uskonpuhdistusliikkeitä niiden hyvän vilpittömän pyrkimyksen
vuoksi. Uskonpuhdistajat etsivät totuutta ja puhdasta Raamatun
oppia.
Uskonpuhdistuksen
perustehtävä syntyi Jeesuksen Kristuksen toisen adventin missioon.
“Katso Hän tulee pilvissä ! Kaikki ihmiset näkevät Hänet,
nekin jotka Hänet lävistivät, ja Hänen tullessaan vaikeroivat
kaikki kansat. Näin on käyvä. Aamen.” (Ilm 1:7-8) (1 Kor
15:51-52)
Kaikki
Jeesuksen lampaat eivät ole yhdessä laumassa. (Joh 10:16, Ilm
14:6-12)
Vilpittömiä
totuuden etsijöitä Jumalan omia on kaikissa protestanttisissa ja
katolisissa piireissä yksilöinä. Nämä yksilöt etsivät totuutta
vilpittömästi. Siellä missä on synti on käynyt suureksi Ilm 18:4
kutsuu jättämään suuret synnit.
Ajan
lopulla kristikunta jakaantuu kahteen osaan. (Matt 7:15-23, 1-14, Ilm
13, Matt 7:15-23) Jeesus kokoaa lampaansa yhteen laumaansa. Tässä
laumassa julistetaan lopunajan sanomaa, jossa on profetian Henki, eli
Jeesus Kristus.
“.........Jeesuksen todistajissa on profetian henki.” (Ilm
19:10)
“Jeesus
vastasi: Minä olen tie totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän
luo muuten kuin minun kauttani.”
(14:6) “Joka uskoo minuun saa elää.”
Nykyajan seurakunnissa on ihmisten tuomia rajoituksia. Ihmisten kokoontuessa ryhmissä syntyy ristiriitojakin. Ihmiset onnistuvat tyytyväisyydessä yksilöllisesti.
Oikea usko on henkilökohtainen rakkaussuhde Jumalaan -Jeesukseen. Ihmisten ryhmiä ei voi rajoittaa täsmällisesti "oikean uskon" suhteen. Jumalan omia on erilaisissa uskonto-organisaatioiden -kirkkojen sisällä oman tietonsa määrän rajoituksin ja oman rakkautensa määrässä Jumalan edessä olevan omantunnon mukaan yksilöinä. Kaikki eivät sijaintinsa tai erilaisten syiden vuoksi voi tai halua osallistua ihmisten uskontoryhmissä, vaan viettävät rakkaudessa Jumalaan elämää ilman uskontoryhmiä.
Nykyajan seurakunnissa on ihmisten tuomia rajoituksia. Ihmisten kokoontuessa ryhmissä syntyy ristiriitojakin. Ihmiset onnistuvat tyytyväisyydessä yksilöllisesti.
Oikea usko on henkilökohtainen rakkaussuhde Jumalaan -Jeesukseen. Ihmisten ryhmiä ei voi rajoittaa täsmällisesti "oikean uskon" suhteen. Jumalan omia on erilaisissa uskonto-organisaatioiden -kirkkojen sisällä oman tietonsa määrän rajoituksin ja oman rakkautensa määrässä Jumalan edessä olevan omantunnon mukaan yksilöinä. Kaikki eivät sijaintinsa tai erilaisten syiden vuoksi voi tai halua osallistua ihmisten uskontoryhmissä, vaan viettävät rakkaudessa Jumalaan elämää ilman uskontoryhmiä.
Ihminen on aina vajavainen taivaallisia vasten.
Jumalan kansalla -yksilöinä erilaisissa järjestöissä, kirkoissa ja seurakunnissa on yhteinen päämäärä ja yhteinen tavoite; - Voitto Jeesuksessa Kristuksessa.
Jumalan kansalla -yksilöinä erilaisissa järjestöissä, kirkoissa ja seurakunnissa on yhteinen päämäärä ja yhteinen tavoite; - Voitto Jeesuksessa Kristuksessa.
Pysykää
Herrassa ja vihatkaa pahaa. Aamen.
Jari
Laurila
11.1.2014
Lisää aiheen läheltä: http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/7