1 Kor 15:28 merkitys; "Poika alistuu sen valtaan joka on saattanut kaiken hänen valtaansa?"



1 Kor 15:28 merkitys;




Kuolleista ylösnousemisen lupaus 1 Kor 15:20-28 mukaan; ; -Mitä tarkoittaa 1 Kor 15:28; ”Sitten kun kaikki on saatettu hänen valtaansa, silloin hän itse, Poika alistuu sen valtaan, joka on saattanut kaiken hänen valtaansa, ja niin Jumala hallitsee täydellisesti kaikkea?”


1 Kor 15:17-18; Paavali vastaa niille jotka kieltävät kuolleista ylösnousemuksen.
Paavalin argumentti on: ”Jos Kristusta ei ole herätetty, niin teidän uskonne on turha, ja olette vielä synneissänne. Silloin nekin jotka ovat nukkuneet pois Kristukseen uskoen ovat joutuneet perikatoon.”


Jakeissa 20-28 Paavali käsittelee tarkemmin Kristuksen kuolemaa ja ylösnousemusta, sekä Jumalan pyhien osallisuutta. Kaikki ne ihmiset jotka ovat valinneet Jeesuksen Kristuksen elämänsä ensimmäiseksi arvoksi Jumalan kaiken tahdon mukaan, ovat osallisia elämän ylösnousemuksessa, ja kuuluvat Kristukselle.
Kristus on herätetty kuolleista, esikoisena niiden joukosta jotka ovat kuolleet. Kun kerran kuolema sai alkunsa ihmisestä, samoin kuolleiden ylösnousemus on alkanut ihmisestä. Sillä niinkuin kaikki ihmiset Aadamista osallisina kuolivat, niin myös kaikki Kristuksesta osallisina tehdään eläviksi.” (1 Kor 15:20-23) (Room 5:12, Apt 24:15)


Jumalan alkuperäinen suunnitelma tulee täyttymään sitten kun Jeesus tulee; Ilm 1:7-8, 20-22, Jes 65:17, 66:22, Room 6:22-23. Voitto pahasta saavutetaan. Jumalan tahto rakkauden vuoksi on ollut vapaa valinta. 2 Piet 3:9, 2:4.
”Jalkojensa alle alistaminen;” (j.27) merkitsee vihollisen voittamista.


Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme: Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta.” (Joh 1:14)
Pojan valtakunta sulautuu kosmiseen Jumalan valtakuntaan; ”Isä kirkasta Sinä nyt minut, ota minut luoksesi ja anna minulle se kirkkaus, joka minulla oli Sinun luonasi jo ennen maailman syntyä.”
Kol 1:12-23.


Jumala on yksi, ja yksi on välittäjä Jumalan ja ihmisen välillä, ihminen Jeesus Kristus.”
1 Tim 2:5. (Matt 26:39)


Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.” (Joh 3:16.)


Jari Laurila
27.12.2015




































Ei kommentteja:

Lähetä kommentti