Toini Österholm (os. Laurila s.1917-2011) maalauksia

Toini Österholm (os. Laurila s.1917-10.4.2011)


Toini jäätyään vanhuuseläkkeelle meni työväenpistoon öljyvärikurssille-  
Toini oli kampaamoalan yrittäjä.  

Alkoi ja syntyi 20-25 vuotinen maalarin ura ja taiteilijaseuran jäsenyys. 

- Toini maalasi 25 vuoden aikana melkein 600 taulua jotka on myös myyty.

Toini myönsi minulle vapaat oikeudet näihin kuviin,  ja kopioida taulujaankin jos haluan ollessani hänen  vieraana vuonna 2006.  
Olin viikon 2006 Toinin vieraana ja keskustelimme taiteesta. Otin yllä olevan kuvan Toinista.

Muistan 3- vuotiaana vuonna 1961: 550 km matkan hiekkatietä Rovaniemelle. 
Matkaväline oli tsekkiläinen Tatra.
 Muistan miten auton omistaja Eero Saari mainosti V-moottoria ja ajoi lujaa.

Toini antoi minulle liikkeensä hyllystä hyrrän leikkikauluksi. En osannut sitä käyttää. 
Kaksi poikaansa kävi ovella naureskelemassa, ja häipyivät saman tien.
Toini myi lelujakin liikkeessään pikkukaupungissa.
Toini oli valmis vaikka keskellä yötä tekemään kampauksen asiakkaille. Hän oli aina 24 h/ vrk palveluksessa ympäri vuoden kampaamossaan/ liikkeessään.

Tuomamme tulijaislahja 1961 oli tallella vielä tämän vierailun yhteydessä.
Ihmeellistä miten lapsen mieleen voi jäädä jo kolmivuotiaana muistikuvia.

Asuin 1980 luvulla aina Toinin luona tenttimatkoillani Markkinointi-Instituutin tutkintoja suorittaessani. Tarvitsin Helsingistä asuntoa viikoksi kerrallaan. 
Toini myi minulle taulujaan aina soviteltuun hintaan. 
Toini asui silloin Espoossa.

Nämä valokuvat täällä ovat Toinin omista kuvista sekä minun ajan saatossa ottamiani.

Toini Vilhelmiina Österholm, ent. Pyhäjärvi, os. Laurila nukkui pois 10.4.2011 
94- vuotiaana.

File:T2 603mod69.jpg
Tällaisella Tatra merkkisellä Tsekkoslovakialaisella autolla me ajelimme Rovaniemelle vuonna 1961.
Minä olin kolme vuotias.

Muistan 3- vuotiaana 1961 matkan Rovaniemelle. Tätä tulijaislahjaa säilytettiin huolellisesti ja on säilytetty.






- Katsokaa vettä, oikea peili ja varjot maalattu käsin !











Tässä kuin keskiajan tyyliin. 1990 lukua.

- Lapin talvimaisema.




Nämä ruusutaulut olen tuonut joskus äidilleni ja ovat hänen seinällään. Molemmat ruusutaulut. Eikö nuo keltaiset ole juhannusruusuja. Maalarin yksi mieliaiheista. vaikeat maalattavat.
Tämä on mielestäni alppiruusut. Olen sen tuonut äidilleni.
Nämäkin on äitini seinällä. (yllä)  Olen tuonut myöskin Helsingin matkoiltani hänelle. Kuhilaita ja lampaita.
Alla olevat pikkukukkataulut olen ostanut lahjaksi äidilleni.

Nämä 2 kpl kukkatauluja (yllä) olen ostanut äidilleni joskus lahjaksi. Pikkutaulut. Jotakin kakkaraa maljakossa ja juhannusruusut.




Venholla järvellä. Kyllä nuo maisemat aidon näköisiä ovat.
Satuinpa kerran näyttelyynsä Espoossa matkallani 1980 luvulla ja otin kuvia.Tuo metsätaulu missä kuusia on minulla.
Kyllä näitä aina kiva oli katsella ja ostaa joku itselle.
Nämä neljä ovat pastellikokeiluja.Näyttelyssä. Kaikki kuvat eivät ole minun ottamiani. Lainasin niitä  Toinilta että saan ne koneelleni ikuistettua ja palautin postissa.


- Muistan kun Toini lähetti 50-vuotiskuvansa perheellemme 60 luvulla.


- Ihan komiaa meritaulua tulossa. Kesken vielä. Olen tässä Espoossa tenttiviikoillani Toinin luona.
1980 lukua.



- Meritaulu valmiina. Yksi lokkikin siellä nyt liiteleepi.









 Minä olin Toinin vieraana aina viikon kerrallaan.
Näissä kuvissa olen viikon Toinin vieraana Rovaniemellä Toinin viimeisessä asunnossa jossa hän on kuvissa yli 90 vuotiaana. Kun Toinin kolmas mies kuoli Espoossa Toini muutti takaisin pohjoiseen missä hänellä oli omaa perhettä, -kaksi poikaa ja lapsenlapsia monessa polvessa.



Toini maalasi 20-25 vuotta vanhuuseläkkeellään. 
Hän kertoo tämän vierailuni yhteydessä että maalasi melkein 600 taulua.
Kaiken hän myi pois.
Toini neuvoi minulle jokaisen niksinsä millä hän sai taulunsa hyvän näköiseksi ja jokainen niksi on muistini päällä siltä varalta että alan itse maalaamaan.







Käy sukusivullani;  http://jarinhotelli.blogspot.com/2011/05/sukuvalokuvia-vanhoista-albumeista.html


-----------------------------------------------------------------------------------


- Tässä alla kotonani näkyy minulle viimeisin Toinin taulu. 
Lähetti sen minulle 1999 postissa ilmaiseksi pyynnöstäni.
Luonnonkukka-asetelma. 
On kodissani 2011 niin kuin kuvassa näkyy.




- Alla on kaksi Toinin kukka-asetelmaa. Näkymä työhuone-kirjastooni taustalla. 

- Alhaalla punatulkku. Aivan Toinin ensimmäisiä. Asui Espoossa Kukkumäentiellä silloin kun tuon ostin. Kuvat ovat minun Teeriniemen kodistani.


- Alhaalla kolme taulua minun kodissani. Tuo pohjalaismaisema on iso 75 x 92 cm. 
Vuonna 1985 sen näyttelyhinta oli 4800 markkaa, eli 800 euroa siihen aikaan. 

Toini ei lähtenyt näyttelyistä taulut kainalossa kotiin vaan myi aina kaiken. 
Siellä on suopursut ja metsämaisemakin. 
Toini asui tällöin Espoossa Aamuyöntiellä.

(Klikkaa lähemmäksi.)


- Pari pikkutaulua alla. 1981. Toinin ensimmäisiä.


Keräsin parikymppisenä jo taidetta, oli taiteilijaprofessorienkin tauluja minulla, mutta myin kaiken kun tuli työttömyysaikoja. Toinin tauluja en ole myynyt, vaikka yksikin yritettiin väkisin ostaa.

                                               ____________________________________


Tässä alla vielä Toinin tauluja jotka ovat minun omistuksessani;