Pyhän Hengen lahjat ja toiminta. "Henkikaste"



 Pyhän Hengen lahjoista ja toiminnasta.


 Armolahjat ovat hengellisiä lahjoja.
Käsite on peräisin kreikan ”karizomai” verbistä joka merkitsee ”armosta lahjoittamista.”
Karizomai on Uuden Testamentin keskeinen armoa ja lahjoittamista merkitsevä sana.
Henki jakaa uskoville lahjoja seurakunnan rakennukseksi.

Ihmiset tekevät itse valintansa mihin suuntautuvat ja minkälaisia tehtäviä kokevat omikseen.
Tiedon sekä kaikkien olemassa olevien voimavarojen määrä saa vahvistusta kun Jumalan Henki uskossa vahvistaa olemassa olevia kykyjä.

"Henkikasteesta;"
Raamattu ei käytä sanaa "henkikaste." Jumala jakaa auliimmin lahjojaan kuin me ihmiset lahjoja lapsillemme. (Luuk 11:13) Kaikki Hengen armolahjat ovat tarkoitettu Kristuksen seurakunnan rakentamiseksi. Ns. "henkikaste" ei ole ehdollinen merkki "Jumalan lapseudesta" ja Jumalan Hengen läsnäolosta ja Hengen vaikutuksesta. (1 Kor 14:12)
Milloinkaan Jumala ei ole edellyttänyt ehtona että ihmisen pitäisi käyttäytyä hurmoksellisesti. Ihminen voi yksilöllisesti Jumalan Hengen vaikutuksesta reagoida voimakkaasti spontaanilla tavalla.
Hurmoksellisuuden tavoittelu ei ole kristinuskon merkki.

Ihminen voi laiminlyödä armolahjansa (1Tim 4:14) tai virittää lahjansa palaviksi. (2 Tim 1:6) Jumalalla on runsaat armolahjat valtakuntansa rakentamiseen Hengen tahdon mukaan; >>> 1 Kor12:1-11.

Jumala on antanut lahjojaan ensimmäisenä helluntaina. (Apt:1-5) Evankeliumia julistettaessa  (10:44-48) ja kätten päälle panemisen kautta. (1 Tim 4:14, 2 Tim 1:6)
Jeesus kastoi "Pyhällä Hengellä ja tulella" (Matt 3:11) joka ilmeni voimallisesti helluntaipäivänä. (Apt 2:1-13) Jumalan lahjat ovat olleet erityisen voimallisiakin ja suuretkin armolahjat toimineet. (10:44-47, 19:6)

Jumalan lahjoja ei voi ansaita. (Apt 8:20) Lahjoja saadaan vain uskon kautta, (Gal 3:2) rukouksen ja kuuliaisuuden ehdoin. (Luuk 11:13, >>>Apt 5:16-26) 
Raamatussa Pyhää Henkeä nimitetään Jumalan- ja Herran Hengeksi, Jeesuksen Kristuksen Hengeksi. (Fil 1:19, 1 Piet 1:11, Gal 4:6) Viisauden, ymmärryksen, neuvon, voiman, tiedon, Herran pelon, tuomion, oikeuden, puhdistuksen, totuuden, lapseuden, uskon, ilmestyksen, armon, kirkkauden ja rukouksen Hengeksi. Myös puolustajaksi ja ”eläväksi vedeksi.”

Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä (Matt 1:20, Luuk 1:35) Henki laskeutui Jeesuksen päälle kasteessa näkyvällä tavalla (Matt 3:16, Luuk 3:22, Joh 1:32-33) Isä Kaikkivaltias Jumala pani Henkensä Jeesukseen ja Henki oli Jeesuksen päällä (Matt 12:18, Luuk 4:18) Henki johdatti Jeesusta (Luuk 4:1, Apt 10:38) Jeesus oli Hengen voimassa (Luuk 4:14) ja Jeesus riemuitsi Pyhässä Hengessä. (10:21) Jeesus on itse osa jumaluutta.

Jokaisella Jumalan omalla on vähintään yksi armolahja, ainakin uskon lahja. (1 Piet 4:10)
Pyhä Henki itse on lahja jokaiselle vilpittömälle uskovalle (Apt 2:38, 10:45, 11:16-17)
Jeesus opetti Hengen toimivan tuulen tavoin (Joh 3:8) jolloin Hengen vaikutus näkyy lähinnä muutoksessa ihmisessä uudestisyntymisen myötä ja Hengen hedelmien seurauksina. (Gal 5:22-25)

Pyhä Henki asuu kuuliaisissa uskovissa ja uskovien keskellä. Ihminen on Pyhän Hengen temppeli. (Matt 18:20, Hagg 2:5, Room 8:9-11-17, Ef 2:22, 1 Kor 3:16, 1 Kor 6:19) Jumalan lain noudattaminen tarkoittaa kuuliaisuutta.
Lain noudattaminen on aitojen ja oikeiden Hengen lahjojen esiintymisen ehto ja tunnusmerkki siksi että tahallisesti synnin opettamisen tarkoituksen (Room 3:20,31) lakia vastustava ei voi olla Jumalan kanssa sovussa. (1 Joh 2:3-5, 5:3, Jaak 2:10-12, Matt 5:17-18)

Paholaisenkin kautta tapahtuu suuriakin ihmetekoja eksytystarkoituksessa siellä missä Jumalan laki ei ole pyhä. (Ilm 13:12-13)
Maailmassa ihmiset käyttävät lahjojaan usein synnin palvelukseen.

Armolahjoissa on kyse lähimmäisten hyväksi tehtävästä kristillisestä työstä. (Matt 28:18-20.) -Toiminnasta joka rakentaa ja hyödyttää seurakunnan toimintaa.

”Älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa henget. Tutkikaa ovatko ne Jumalasta, Maailmassa on monia vääriä profeettoja.” 1 Joh 4:1.
-         Profetian hengen sanoiksi väitetyt sanat arvostellaan Raamatun ohjeen mukaan 1 Tess 5:20-23 mukaan. Paavali opettaa tässä pitämään sen minkä itse henkilökohtaisesti sillä hetkellä näkee hyväksi ja hylkäämään muun ainakin toistaiseksi. Kyse on jokaisen ihminen oman ymmärryksen mukaan tapahtuvasta valinnasta ja arvostelusta. Omantunnonkysymyksiä ei voida määrätä koskaan. Jumaluusopeista ei ole hyötyä jos ihminen ei itse niitä tietoisuudessaan ”sydämessään” sisäistä ja ymmärrä. Pidä siis se minkä itse näet hyväksi jos joku väittää jotakin profetian sanaksi.

Skeptikolle jää Raamatusta käteen korkeintaan kannet. Kriittinen pitääkin olla. Hengen lahjoja ja viisautta saadakseen ihmisen on oltava vilpitön ja orientoitunut etenemään ymmärryksensä mukaan tietonsa määrää vasten rakkaudessa Jumalan pyhille arvoille ja Jumalan valtakunnan pyhille periaatteille ja laeille. Ilm 14:12, 12:17, Hebr 12:14.

Uskon tie on ratkaisujen tie. Aina kun ihminen kieltäytyy synnistä kasvaa kynnys ylittää synnin kiusauksia. Kun ihminen tekee myönnytystä synnille madaltuu kynnys jatkuvasti uudelle myönnytykselle synnin hyväksi. Ihminen joutuu tiedostamaan tahtonsa haluaako elää Jumalan pyhien periaatteiden mukaisesti. Jumalan 10- käskyn siveyslaki on ajan loppuun saakka opettamassa ihmiselle mikä on syntiä. Room 3:20; Luuk 16:17.

Uskonratkaisu on tietoinen ratkaisu ja ihminen tekee joka päivä valintojaan. Ratkaisunsa tueksi Jumala on antanut oman läsnälonsa- Jumalan Pyhän Hengen voiman tuen. Hebr 8:9-10, 10:16-17.

Lisää aiheen läheltä: "Pyhän Hengen lahjojen toiminta lopun aikana:" 
>>  http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.11

Jumala antaa lahjojaan itse.


Jari Laurila
15.9.2012




Törnävän Kirkko Seinäjoella toimii siunauskappelina.
(Kuva: Jari Laurila:2012)