Pyhän Hengen lahjoista ja toiminnasta.
Armolahjat
ovat hengellisiä lahjoja.
Käsite on
peräisin kreikan ”karizomai” verbistä joka merkitsee ”armosta lahjoittamista.”
Karizomai on
Uuden Testamentin keskeinen armoa ja lahjoittamista merkitsevä sana.
Henki jakaa
uskoville lahjoja seurakunnan rakennukseksi.
Ihmiset
tekevät itse valintansa mihin suuntautuvat ja minkälaisia tehtäviä kokevat
omikseen.
Tiedon sekä
kaikkien olemassa olevien voimavarojen määrä saa vahvistusta kun Jumalan Henki
uskossa vahvistaa olemassa olevia kykyjä.
"Henkikasteesta;"
Raamattu ei
käytä sanaa "henkikaste." Jumala jakaa auliimmin lahjojaan kuin
me ihmiset lahjoja lapsillemme. (Luuk 11:13) Kaikki Hengen armolahjat ovat
tarkoitettu Kristuksen seurakunnan rakentamiseksi. Ns. "henkikaste" ei ole ehdollinen merkki "Jumalan lapseudesta" ja Jumalan Hengen läsnäolosta ja Hengen vaikutuksesta. (1 Kor
14:12)
Milloinkaan Jumala ei ole edellyttänyt ehtona että ihmisen pitäisi käyttäytyä hurmoksellisesti. Ihminen voi yksilöllisesti Jumalan Hengen vaikutuksesta reagoida voimakkaasti spontaanilla tavalla.
Hurmoksellisuuden tavoittelu ei ole kristinuskon merkki.
Milloinkaan Jumala ei ole edellyttänyt ehtona että ihmisen pitäisi käyttäytyä hurmoksellisesti. Ihminen voi yksilöllisesti Jumalan Hengen vaikutuksesta reagoida voimakkaasti spontaanilla tavalla.
Hurmoksellisuuden tavoittelu ei ole kristinuskon merkki.
Ihminen voi laiminlyödä
armolahjansa (1Tim 4:14) tai virittää lahjansa palaviksi. (2 Tim 1:6) Jumalalla
on runsaat armolahjat valtakuntansa rakentamiseen Hengen tahdon mukaan; >>> 1
Kor12:1-11.
Jumala on
antanut lahjojaan ensimmäisenä helluntaina. (Apt:1-5) Evankeliumia
julistettaessa (10:44-48) ja kätten
päälle panemisen kautta. (1 Tim 4:14, 2 Tim 1:6)
Jeesus
kastoi "Pyhällä Hengellä ja tulella" (Matt 3:11) joka ilmeni
voimallisesti helluntaipäivänä. (Apt 2:1-13) Jumalan lahjat ovat olleet erityisen
voimallisiakin ja suuretkin armolahjat toimineet. (10:44-47, 19:6)
Jumalan
lahjoja ei voi ansaita. (Apt 8:20) Lahjoja saadaan vain uskon kautta, (Gal 3:2) rukouksen
ja kuuliaisuuden ehdoin. (Luuk 11:13, >>>Apt 5:16-26)
Raamatussa Pyhää Henkeä
nimitetään Jumalan- ja Herran Hengeksi, Jeesuksen Kristuksen Hengeksi. (Fil
1:19, 1 Piet 1:11, Gal 4:6) Viisauden, ymmärryksen, neuvon, voiman, tiedon,
Herran pelon, tuomion, oikeuden, puhdistuksen, totuuden, lapseuden, uskon,
ilmestyksen, armon, kirkkauden ja rukouksen Hengeksi. Myös
puolustajaksi ja ”eläväksi vedeksi.”
Jeesus
sikisi Pyhästä Hengestä (Matt 1:20, Luuk 1:35) Henki laskeutui Jeesuksen päälle
kasteessa näkyvällä tavalla (Matt 3:16, Luuk 3:22, Joh 1:32-33) Isä
Kaikkivaltias Jumala pani Henkensä Jeesukseen ja Henki oli Jeesuksen päällä
(Matt 12:18, Luuk 4:18) Henki johdatti Jeesusta (Luuk 4:1, Apt 10:38) Jeesus
oli Hengen voimassa (Luuk 4:14) ja Jeesus riemuitsi Pyhässä Hengessä. (10:21) Jeesus on itse osa jumaluutta.
Jokaisella
Jumalan omalla on vähintään yksi armolahja, ainakin uskon lahja. (1 Piet 4:10)
Pyhä Henki
itse on lahja jokaiselle vilpittömälle uskovalle (Apt 2:38, 10:45, 11:16-17)
Jeesus
opetti Hengen toimivan tuulen tavoin (Joh 3:8) jolloin Hengen vaikutus näkyy
lähinnä muutoksessa ihmisessä uudestisyntymisen myötä ja Hengen hedelmien
seurauksina. (Gal 5:22-25)
Pyhä Henki
asuu kuuliaisissa uskovissa ja uskovien keskellä. Ihminen on Pyhän Hengen
temppeli. (Matt 18:20, Hagg 2:5, Room 8:9-11-17, Ef 2:22, 1 Kor 3:16, 1 Kor 6:19)
Jumalan lain noudattaminen tarkoittaa kuuliaisuutta.
Lain
noudattaminen on aitojen ja oikeiden Hengen lahjojen esiintymisen ehto ja
tunnusmerkki siksi että tahallisesti synnin opettamisen tarkoituksen (Room 3:20,31) lakia vastustava ei voi olla Jumalan kanssa sovussa. (1 Joh 2:3-5, 5:3, Jaak 2:10-12, Matt 5:17-18)
Paholaisenkin
kautta tapahtuu suuriakin ihmetekoja eksytystarkoituksessa siellä missä Jumalan
laki ei ole pyhä. (Ilm 13:12-13)
Maailmassa
ihmiset käyttävät lahjojaan usein synnin palvelukseen.
Armolahjoissa
on kyse lähimmäisten hyväksi tehtävästä kristillisestä työstä. (Matt 28:18-20.)
-Toiminnasta joka rakentaa ja hyödyttää seurakunnan toimintaa.
”Älkää
uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa henget. Tutkikaa ovatko ne Jumalasta,
Maailmassa on monia vääriä profeettoja.” 1 Joh 4:1.
-
Profetian
hengen sanoiksi väitetyt sanat arvostellaan Raamatun ohjeen mukaan 1 Tess 5:20-23 mukaan. Paavali opettaa
tässä pitämään sen minkä itse henkilökohtaisesti sillä hetkellä näkee hyväksi ja hylkäämään muun ainakin toistaiseksi.
Kyse on jokaisen ihminen oman ymmärryksen mukaan tapahtuvasta valinnasta ja
arvostelusta. Omantunnonkysymyksiä ei voida määrätä koskaan. Jumaluusopeista
ei ole hyötyä jos ihminen ei itse niitä tietoisuudessaan ”sydämessään” sisäistä ja
ymmärrä. Pidä siis se minkä itse näet hyväksi jos joku väittää jotakin profetian sanaksi.
Skeptikolle
jää Raamatusta käteen korkeintaan kannet. Kriittinen pitääkin olla. Hengen lahjoja ja viisautta saadakseen ihmisen on oltava vilpitön ja
orientoitunut etenemään ymmärryksensä mukaan tietonsa määrää vasten rakkaudessa
Jumalan pyhille arvoille ja Jumalan valtakunnan pyhille periaatteille ja
laeille. Ilm 14:12, 12:17, Hebr 12:14.
Uskon tie on
ratkaisujen tie. Aina kun ihminen kieltäytyy synnistä kasvaa kynnys ylittää
synnin kiusauksia. Kun ihminen tekee myönnytystä synnille madaltuu kynnys
jatkuvasti uudelle myönnytykselle synnin hyväksi. Ihminen joutuu tiedostamaan
tahtonsa haluaako elää Jumalan pyhien periaatteiden mukaisesti. Jumalan 10-
käskyn siveyslaki on ajan loppuun saakka opettamassa ihmiselle mikä on syntiä.
Room 3:20; Luuk 16:17.
Uskonratkaisu
on tietoinen ratkaisu ja ihminen tekee joka päivä valintojaan. Ratkaisunsa
tueksi Jumala on antanut oman läsnälonsa- Jumalan Pyhän Hengen voiman tuen.
Hebr 8:9-10, 10:16-17.
Lisää aiheen läheltä: "Pyhän Hengen lahjojen toiminta lopun aikana:"
>> http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.11
Lisää aiheen läheltä: "Pyhän Hengen lahjojen toiminta lopun aikana:"
>> http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.11
Jumala antaa lahjojaan itse.
Jari Laurila
15.9.2012