Auringonpimennys, tähtisade ja maanjäristykset



Maanjäristykset, auringonpimennys ja tähtisade?



”Mutta kohta noiden päivien ahdingon jälkeen aurinko pimenee eikä kuu anna valoaan. Tähdet putoilevat taivaalta ja taivaiden voimat järkkyvät.”  (Matt 24:29, Mark 13:24-25, Luuk 21:25,26, 20-33)

Jeesuksen puhui auringon pimennyksestä,  tähtisateesta ja maanjäristyksistä.
Seuraavassa jakeessa 30 kerrotaankin jo ”Ihmisen Pojan merkkistä ja Jeesuksen tulosta.”
Matteuksen 24 luvussa Jeesuksen sanoilla on kolmoistäyttymys:
1.       Roomalaiset hävittivät Jerusalemin 70 jkr.
2.       Hengellinen keskiaika  (100-300-500 luvulta 1500-1800 luvulle)
3.       Viimeiset ajat/ lopun ajat
Matt 24 luvun tapahtumat eivät ole kronologisessa järjestyksessä vaan lomittain.

Jes 24 on rinnakkaisluku Matt 24 luvulle joka kertoo viimeisistä ajoista sekä myös syistä miksi ihmiskunta on siinä tilassa. Matteus ei ilmeisesti vielä ymmärtänyt ajoittaa Jeesuksen sanoja kolmeen eri aikaan järjestyksessä. 
Monet profetiat saavat selvyyttä vasta ajan saatossa. (Dan 12:10) Jumalan sanomien vastaanottajat eivät aina itse ymmärtäneet heti saamansa sanoman merkitystä. Jumalan Henki on antanut lisää valoa kun aika on kypsä. (Ilm 19:10)

”Aurinko pimenee, kuu värjäytyy vereen ennen kuin koittaa Herran päivä, suuri ja häikäisevä.”  (Apt 2:20)  (Apt 2:16-21) >Sama Joel 3:1-5 ja Ilm 6:12-14.
Ilm 6:1-17 tapahtumat toistuvat kaksoistäyttymyksessä ”seitsemän viimeisen vitsauksen yhteydessä.”

Jeesus mainitsi maanjäristykset ”lopun merkeiksi.”  Maailmassa on ollut maanjäristyksiä jo Jeesuksenkin aikoihin ja ennemminkin.
Lissabonin maanjäristys vuonna 1755 oli siitä merkittävä ja että järistys tulkittiin jo Ilmestyskirjan kuudennen sinetin merkitykseksi. Lissabonin järistys oli suurin voimakkuudeltaan historiassa. Maanjäristys sai ensimmäistä kertaa yleisen uskonnollisen merkityksen. Voimakkuudeltaan yhdeksän richterin asteikolla  6-7 minuuttia kestänyt ensimmäinen isku surmasi 30 000 ihmistä. Maanjäristys vaikutti 5 miljoonan m2 alueella. Järistys tuntui Suomessa asti. Aura- ja Kymijoen vedenpinnat nousivat kaksi metriä. Lissabonin järistys sai ihmiset havahtumaan Raamatun ajan merkeistä.
Kalkutan maanjäristyksessä (1737) kuoli 20 vuotta aiemmin 40 000 ihmistä. 1900 luvulla on ollut toistakymmentä maanjäristystä jossa ihmisuhrien määrä oli yhtä suuri tai suurempi kuin Lissabonin järistyksessä. 1976 Kiinassa Thangshanin kapungissa oli yli puoli miljoonaa ihmisuhria. 
(Lähde:Rouhe Olavi:Ilmestyskirja.Kaikkien aikojen suurin drama:Kirjatoimi:1998)

Selittämätön auringon ja kuun pimennys tapahtui 19.5.1780. Suuri meteoriittisade näkyi 13.12.1833. Mooseksen ajan jälkeen ei ole ilmeisesti merkitty muistiin yhtä kauan kestänyttä pimeää aikaa. (2 Moos 10:21-22)
”Koko taivaankansi Yhdysvaltojen yläpuolella oli neljä tuntia kestäneen tulen vallassa.  Sadepisarat eivät voi pudota taajemmin kuin meteorit putosivat maata kohti kaikkiin ilmansuuntiin samalla tavalla. Koko taivas näytti olevan liikkeessä. Kello kahdesta aina valoisaan päivään saakka taivaan ollessa täysin selkeä ja pilvetön häikäisevien loistavien valojen lakkaamaton vilke oli nähtävissä yli taivaan. Tuhannet tähdet seurasivat tuhansia”   (Ellen G White:Alfa&OmegaVII.s189-190)
Hakukoneella asiasanoilla; "Uuden Englannin pimeä päivä 19.5.1780" löytyy tietoa ja kuvitusta tapahtumista.



Ymmärrettiin että viimeiset ajat olivat alkaneet kun Jeesuksen antamat ajan merkit alkoivat täyttyä. Danielille annettu profetiakin selvisi josta enkeli sanoi profetian selviävän vasta lopun aikana. (Dan 12:4,9) Kukaan ei tiedä kuinka kauan lopun ajat kestävät. (Matt 24:36) 

Hengellinen herätys Jeesus-Adventti missiolla alkasi 1800 luvulla voimalla. Syntyi lukuisia hengellisiä ryhmiä jotka kasvoivat maailmanlaajuisiksi. Uskonpuhdistus oli jo Euroopassa 1500 luvulla raivannut tietä puhtaan evankeliumin puolesta. Kirjapainotaito toi Raamatun kansalle. Evankeliumi oli määrä julistaa koko maailmaan (Matt 28:18-20)

"Minä näin taas uuden enkelin joka lensi korkealla taivaan laella. Hänen tehtävänään oli julistaa ikuinen evankeliumi maan asukkaille, kaikille kansoille, heimoille kielille ja maille, Hän kuulutti kovalla äänellä. "Pelätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia -hänen tuomionsa aika on tullut! Kumartakaa häntä joka on luonut taivaan maan ja vesien lähteet."  (Ilm 14:6-7)

>  2 Piet 3 luku.

”Maa järisee niiden edessä, taivas vapisee. Aurinko ja kuu pimenevät, tähtien loiste sammuu.”  (Joel 2:10) (2:11-13, Joel 1:15-17) (Sef 1:14-18, Jer 4:19-28, Jes 13:11-13)

”Siksi me voimme entistä lujemmin luottaa profeetalliseen sanaan. Hyvin teette tekin jos kiinnitätte katseenne siihen kuin pimeässä loistavaan lamppuun, kunnes päivä sarastaa ja kointähti syttyy teidän sydämessänne.” ”(2 Piet 1:19)

> 1 Tess 5:15-24.

Jumala tahtoo rakastaa, (2 Piet 3:9) mutta ihmiskunta kieltäytyy Jumalan rakkaudesta. Ihmiset tekevät pahaa ja syntiä. -Jumalaa ja lähimmäisiään rakastaville on joskus maksettava palkka. Kaikki pahuus loppuu!

”Herra rakastaa oikeutta. Hän ei hylkää omiaan vaan varjelee heitä iäti, mutta jumalattomien suku sammuu. Vanhurskaat perivät maan ja asuvat siinä aina.”  (Ps 37:28-29)

Aamen.


Jari Laurila
31.1.2013









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti