Abortti. Onko abortin teko sallittua?



Onko abortin teko sallittua ?



Abortti on tavallisesti vaikea kysymys. Abortti liittyy usein sellaiseen elämänviettoon missä ihminen elää maailman synnin mukana. 
Uskovainen ei harrasta vapaata seksiä.

Kristitty kirkko ei voi toimia ihmisen omantunnon käskyttäjänä.  Kirkko voi ohjata informaatiolla mielipiteitä.

Naiset joutuvat aborttiratkaisuun tavallisesti muista syistä kuin syntyvyyden säännöstelyn vuoksi.  Aborttia ei voida puolustaa ehkäisykeinona. 

Raskaana olevan naisen terveys voi olla vaarassa. Sikiössä voi olla vakavia vaurioita tai epämuodostumia. Synnytys voi vaarantaa äidin hengen. Lapsi voi olla insestin seuraus eli odottava äiti ei ole aikuinen taikka raskaus sukurutsauksen tai raiskausrikoksen tulosta.

Ratkaisu abortin tekemisestä kuuluu naiselle itselleen kun asiaa on ensin mietitty perusteellisesti. Jumala varmasti haluaa heikoille ja sorretuille oikeutta ja hyvinvointia; Jaak 1:27, Apt 20:35, San 24:11-12, Luuk 1:52-53.

”Sinulle ihminen on ilmoitettu mikä on hyvää. Vain tätä Herra Sinulta odottaa: -Tee sitä mikä on oikein, osoita rakkautta ja hyvyyttä ja vaella valvoen Jumalaasi kuunnellen;”  Miik 6:8.

Kristillinen kirkko ei voi antaa käskyjä eikä määräyksiä. Omantunnon ratkaisut kuuluvat aina ihmiselle itselleen. 
Jumalan Henki ohjaa uskovaisia kun ihminen elää uskossa Jumalan Hengen yhteydessä. Jumalan Henki itse neuvoo ja opastaa; Hebr 10:12-18, Joh 14.

Pyhyyteen tarvitaan aina ihmisen oma henkilökohtainen uskonratkaisu.   Ihminen ottaa vastaan Kristuksen ja evankeliumin uskossa syntinsä hyläten.

"Tavoitelkaa rauhaa kaikkien kanssa ja pyrkikää pyhitykseen, sillä ilman sitä kukaan ei ole näkevä Herraa;"  
Hebr 12:14.

Abortti on usein vaikea kysymys,  ja tapauskohtaisesti arvioitava. 
Ratkaisuun abortista vaikuttavat monet inhimilliset asiat ja omantunnon kysymykset. 
Abortti koskee henkilökohtaisesti henkilökohtaisia yksilöllisiä emotionaalisia asioita. 
Ratkaisu abortista kuuluu ensisijaisesti ja lopullisesti odottavalle äidille.

Asiantuntemusta päätöksen teossa voi käyttää. Abortin tehneet naiset joutuvat usein henkisiin psyykkisiin komplikaatioihin abortin jälkeen.

Hengellinen elämä uskossa säästää monilta ongelmilta.


Jari Laurila
24.1.2017


Lisää aiheen läheltä: >  http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3